Gå til innhold

Kupton: kan jeg få et kvalifisert råd fra deg?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Hei.

Det har seg sånn at jeg har vært i manisk tilstand siden februar. Da begynte jeg med SSRI grunnet langvarig alvorlig depresjon. Serumkonsentrasjonen på litium har ligget på 7-8 hver gang det har blitt sjekket. Det gikk noen få timer fra oppstart på SSRI til jeg ble hypoman, og siden har jeg nytt det til det fulle. 

Etter hvert har SSRI blitt trappet ned, og nå står jeg på laveste dose annen hver dag. Likevel har jeg i økende grad vært manisk. Det vil si: hypoman for det meste, men moderat til alvorlig manisk tidvis. Jeg bruker for det meste tiden veldig fornuftig, og jeg er veldig produktiv. Da trener jeg, holder på med ulike kunstprosjekter, pusser opp, jobber i hagen, gjør husarbeid, shopper, og er sammen med venner. Etter hvert har jeg fått en del hallusinasjoner. Mest hørselshallusinasjoner. I blant også synshallusinasjoner. Tidvis tar dette overhånd, og jeg "lever i en annen verden". Jeg er også veldig hyperseksuell, og har hatt en del seksuell aktivitet på internett, selv om jeg er i et godt forhold. Jeg har også falt for fristelsen til å motta en god sum penger for sex, fordi jeg tenkte "vinn-vinn"; både sex og penger. Supert. Han jeg er sammen med har ikke sjans til å tilfredsstille meg. Jeg kan godt ha 15-20 orgasmer på en dag. Selv om jeg for det meste gjør ting som er bra, så får jeg noen innfall, og gjør rare ting i blant. Ofte øker graden av mani utover dagen, og på kvelden eller natta er jeg mest manisk. I går kveld gikk jeg f.eks en tur i nærområdet uten klær på overkroppen, og jeg følte meg så utrolig fri! Nå er jeg litt roligere igjen. 

Jeg tar Zyprexa sporadisk for å dempe mani og hallusinasjoner, men jeg liker ikke hvordan Z får meg til å føle meg. Det har også gjort at jeg har gått opp tre kilo i vekt, så nå har jeg levd på 1200 kcal pr. dag for å gå det ned igjen. 

Og så til det jeg lurer på:

Jeg har kommet inn på en videreutdanning til høsten som jeg har veldig lyst til å ta. En del av meg vil fortsette å være hypo/manisk videre, og tenker at det blir lett å studere når jeg er sånn. En annen del av meg tenker at jeg glemmer ting når jeg er som nå, og Z får meg til å glemme + gjør meg så trøtt at det vil gå ut over studiene, jeg er redd for å gå inn i en depresjon, og jeg er redd for å ødelegge forholdet mitt, og at alt skal falle i grus. 

Derfor har tanken slått meg om jeg bør legge meg inn frivillig for å komme ut av hypo/manien. Jeg er enormt dårlig til å skjerme meg, og jeg "mater" manien fordi det er så deilig å være sånn. Det gjør jeg selv om jeg samtidig vet innerst inne at det kan skade meg på sikt. Jeg er også dårlig til å prioritere søvn, og jeg står alltid opp om natta etter at mannen har sovna. Jeg har også brukt mye penger. Og jeg er usikker på om jeg bør legge meg inn eller ikke. Jeg vil veldig gjerne få livet på rett kjøl, og derfor tror jeg det er riktig av meg å ta denne utdanningen, men da vet jeg at jeg må endre på ting, og jeg vet ikke om jeg klarer det helt selv. 

Jeg vet heller ikke om jeg bør legge meg inn på DPS eller om jeg bør legge med inn på psykehus. Bør jeg gå til fastlegen? OG jeg er kjemperedd, fordi jeg vet hvor kjedelig det er, hvor sedert jeg vil bli, og så videre. Jeg er redd for å miste hypo/manien, men jeg er redd for å gå glipp av en viktig sjanse til en god karriere, og å fakke opp livet mitt helt. Eller at hallusinasjonene skal dominere mer og mer, og at jeg skal miste meg selv.

Huff, dette ble litt langt, sorry! - Men jeg setter veldig pris på det hvis du svarer meg, Kupton. 

☺️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første du bør gjøre asap er å slutte med SSRI. Det burde du gjort for lenge siden. Så bør du snakke med fastlegen din så snart som mulig. Kanskje faller du til ro og ikke trenger så mye Z når du slutter med SSRI.

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Ok. Psykiateren min brydde seg ikke så mye om at jeg var litt høyt oppe, så h*n har sagt at jeg skulle gjøre det på den måten. Men jeg skal slutte, da. Hva synes du jeg bør si til fastlegen? 

Skrevet

Det er dessverre ikke noe godt alternativ å være slik du er nå. Selv sett bort fra tingene du gjør, har hjernen din det som om du hadde tatt et gram kokain om dagen rett i nesa. Mani dreper hjerneceller og er virkelig ikke sunt. 

Gjest franklyscarlet
Skrevet
52 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er dessverre ikke noe godt alternativ å være slik du er nå. Selv sett bort fra tingene du gjør, har hjernen din det som om du hadde tatt et gram kokain om dagen rett i nesa. Mani dreper hjerneceller og er virkelig ikke sunt. 

😬

Gjest elina777
Skrevet
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Er det derfor jeg har 1 måneds hukommelsestap ved mani?

Skrevet
5 minutter siden, elina777 skrev:

Er det derfor jeg har 1 måneds hukommelsestap ved mani?

Det er noe av grunnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...