Gå til innhold

Om bruk av antidepresiva

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en ny bruker av dette forum. Jeg er en mann på 55 år.

Jeg har i mange år slitt med depresjon, og har brukt Remeron 60mg. Har de siste mnd erfart at disse medisinene har liten virkning eller har sluttet helt å virke.

Jeg nevnte dette for legen, og spurte om det var et annet preparat jeg kunne prøve. Hun skrev da ut Venlaflaksin, som jeg etter en stund økte til maks dose 225mg. Jeg følte virkelig at disse hjalp meg, og tenkte endelig noe som hjelper. Det som jo skjedde var at jeg mistet totalt lyst på sex. Jeg synes dette er veldig tidlig å legge opp min seksuelle karriære. Ved neste legebesøk la jeg frem mitt problem og spurte om noe som kunne hjelpe meg, UTEN denne bivirkningen. Jeg fikk da et preparat som heter Wellbutrin, og har økt denne til maks dose etter avtale med legen. Jeg har brukt disse i 5 uker nå. Ja sexlysten har kommet tilbake, men jeg føler ikke den hjelper mot min depresjon. Skal jeg sette dette opp mot hverandre?? Ja vist jeg gjør det, så er det uten tvil mitt valg å være angs og depresjonsfri, og gå tilbake til Venlaflaksin igjen.

Jeg spør i denne gruppen som mitt første innlegg, er det virkelig slik at man må velge? eller har dere noe forslag som jeg kan anbefale for legen i slutten av neste uke?

Tusen takk for evt. svar i mitt første innlegg i dr.online.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser i hvert fall to klare alternativer:

1. Et SSRI som Cipralex eller Zoloft i kombinasjon med Wellbutrin.

2. Brintellix.

Dette kan du diskutere med legen.

Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Jeg ser i hvert fall to klare alternativer:

1. Et SSRI som Cipralex eller Zoloft i kombinasjon med Wellbutrin.

2. Brintellix.

Dette kan du diskutere med legen.

Ok Takk for tips, jeg glemte jo å si i farten at Wellbutrin har gitt meg store søvnvansker også. Nå spør jeg dumt kanskje, men er ikke Venlaflaksin også SSRI preparat? Hvem ville du anbebefalt jeg spør om først da? Når jeg skal spørre legen neste fredag? Da tror jeg nemlig at jeg trapper ned wellbutrin, jeg ønsker jo å sove også. Takk Kupton

Skrevet

I doser på 225 mg er Efexor et SNRI. N-for noradrenalin. Siden Wellbutrin også påvirker NA, vil de fleste velge et SSRI i kombinasjon heller enn et SNRI for ikke å få to preparat som begge påvirker Noradrenalinsystemet.

Kombinasjonen SSRI/Wellbutrin har vist seg meget nyttig for mange med en bred virkning og der de gjensidig reduserer hverandres ulemper.

Kan dessverre ikke gi noen rasjonell begrunnelse for en rangering av de to alternativ. Dessverre må en ofte bare prøve seg frem.

Skrevet

Ok Takk igjen, så det jeg forstår ut fra svaret ditt er at Efexor ikke har samme virkestoff ved dose på 225mg som Venlaflaksin? og at Efexor i den dosen du beskriver motvirker Wellbutrin bivirkning som søvn vansker? Har jeg forstått riktig?

Skrevet
27 minutter siden, Marwin63 skrev:

Ok Takk igjen, så det jeg forstår ut fra svaret ditt er at Efexor ikke har samme virkestoff ved dose på 225mg som Venlaflaksin? og at Efexor i den dosen du beskriver motvirker Wellbutrin bivirkning som søvn vansker? Har jeg forstått riktig?

Efexor og Venlafaksin er det samme. Efexor er bare merkenavnet. 

Efexor/Venlafaksin demper angst og nedstemthet i doser inntil 150 mg. Når dosene blir større, gir medisinen mer energi for de som trenger det, men kan også gi økt uro. Wellbutrin har på en måte «bare» sistnevnte effekt, øker energi, lyst og glede men kan også gi uro og søvnløshet. Hvis du bruker begge to eller et rent SSRI og Wellbutrin, hjelper hver av medisinene på hverandres bivirkninger.

Skrevet
1 time siden, Marwin63 skrev:

Remeron

Hvilken gruppe er dette da? siden den virker dårlig etterhvert som sagt i mitt innlegg, Den hjelper jo fortsatt for å bli trøtt når den tas om kvelden, men man kan vel ikke kombinere 3 slag ? Feks Efexor>Wellbutrin og Remeron? Da tror jeg legen vil stusse litt om jeg foreslår dette.

Skrevet

Efexor eller SSRI kombinert med Remeron om kvelden er ingen sjelden kombinasjon.

Skrevet
15 minutter siden, kupton skrev:

Efexor eller SSRI kombinert med Remeron om kvelden er ingen sjelden kombinasjon.

Ok, da mener du og utelukke Wellbutrin i den sammenheng, slik at jeg Kan prøve Efexor og Remeron? Er det vanlig med så høy doser med efexor, Vil en lege forstå at den trengs i høy dose til mitt bruk? Eller er det en vanlig bruksdose av efexor?

Det er innviklet dette med medisiner forstår jeg...

Skrevet
3 timer siden, kupton skrev:

4 timer siden, kupton skrev:
4 timer siden, Marwin63 skrev:

Ok Takk for tips, jeg glemte jo å si i farten at Wellbutrin har gitt meg store søvnvansker også. Nå spør jeg dumt kanskje, men er ikke Venlaflaksin også SSRI preparat? Hvem ville du anbebefalt jeg spør om først da? Når jeg skal spørre legen neste fredag? Da tror jeg nemlig at jeg trapper ned wellbutrin, jeg ønsker jo å sove også. Takk Kupton

Brintellix.... Hva er dette for et preparat? er ikke dette noe av det andre som er nevnt. Leste jo i felles katalogen nå, og der står ikke bivirkninger på det seksuelle.

Skrevet

Brintellix er et nytt preparat som er (minst) like virksom mot depresjon som SSRI. Kanskje noe mindre effektiv mot angst. Det har ikke seksuelle bivirkninger.

Når det gjelder dose Efexor/venlafaksin, så er det i området 225-375 mg at en også har effekt på NA. I lavere doser er det lik et SSRI, og da er storparten av hensikten med å gi et SNRI borte.

Innviklet med medisiner? Noen mener det er en grunn for at det tar >12 år å bli spesialist :-)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Brintellix er et nytt preparat som er (minst) like virksom mot depresjon som SSRI. Kanskje noe mindre effektiv mot angst. Det har ikke seksuelle bivirkninger.

Når det gjelder dose Efexor/venlafaksin, så er det i området 225-375 mg at en også har effekt på NA. I lavere doser er det lik et SSRI, og da er storparten av hensikten med å gi et SNRI borte.

Innviklet med medisiner? Noen mener det er en grunn for at det tar >12 år å bli spesialist 🙂

Gir Brintelix vektoppgang? 

Anonymkode: 3c2e2...888

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir Brintelix vektoppgang? 

Anonymkode: 3c2e2...888

Nei. Hvis en ønsker det, kommer en ikke utenom å spise mer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...