Gå til innhold

Om å bli kvitt diagnose.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Lurer på hva som skal til for å bli kvitt en diagnose? Skrev noen meldinger til sykepleieren etter at vi tok en kjøretur i dag, glemte det helt når vi snakket. Han har selv sagt jeg er ikke som andre med psykoselidelse,og flere her inne tror ikke jeg er syk. Flere tror alt er sykt, der er vi inne på A4 mentalitet. Jeg klager ikke, jeg er som jeg er og det spiller ingen rolle hva vi gjør siden alt er en illusjon. Men det er ikke kjekt om legen leser om meg,vil ikke det. Min gamle lege aksepterte at jeg hadde evner, han hadde litt tro på sånt sa han. Men hun sist sa "Jeg ser på diagnosen din" så hummet hun. Jeg tror noen har fordommer ang diagnoser, de antar ting bare og et er ikke rett. Kan jeg ikke bare få være en sjaman, er det så farlig? Sykepleieren kan jo bare skrive det, hun er ikke som andre med psykoselidelse så antar at dette er snakk om noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Min sønn skal også få fjernet sin psykose diagnose, det stemmer ikke i det hele tatt. Det må vel gå ant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, stjernestøv skrev:

Lurer på hva som skal til for å bli kvitt en diagnose? Skrev noen meldinger til sykepleieren etter at vi tok en kjøretur i dag, glemte det helt når vi snakket. Han har selv sagt jeg er ikke som andre med psykoselidelse,og flere her inne tror ikke jeg er syk. Flere tror alt er sykt, der er vi inne på A4 mentalitet. Jeg klager ikke, jeg er som jeg er og det spiller ingen rolle hva vi gjør siden alt er en illusjon. Men det er ikke kjekt om legen leser om meg,vil ikke det. Min gamle lege aksepterte at jeg hadde evner, han hadde litt tro på sånt sa han. 

Vi har alle evner. Jeg for eksempel er veldig flink til å skrive dikt.

Anonymkode: 972a3...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alle evner. Jeg for eksempel er veldig flink til å skrive dikt.

Anonymkode: 972a3...b13

Ja nettopp, vi har alle evner det er jeg helt enig i. Og jeg f.eks kan litt av hvert om det åndelige. Tror jeg bare takker for meg jeg ❤️ Det har vært greit å ha noen å prate med om alt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at man kan bli kvitt diagnosen, men man kan kanskje lære seg til å leve med stigmaet det innebærer. Det hadde vært fint om psykiatrien var åpen for å tenke litt rasjonelt utenfor boksen, men de har sitt verdensbilde og stor makt over svake enkeltindivid. Å sloss mot systemet er som å banke hånden i en murvegg. Veggen rikker seg ikke, men hånden blir desto mer skadet dess hardere man slår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterfluen
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alle evner. Jeg for eksempel er veldig flink til å skrive dikt.

Anonymkode: 972a3...b13

jeg har sånne "Thats so Raven" evner, hvor jeg plutselig kan "se" hva som kommer til å skje innen 5 minutter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
2 timer siden, Atium skrev:

Jeg tviler på at man kan bli kvitt diagnosen, men man kan kanskje lære seg til å leve med stigmaet det innebærer. Det hadde vært fint om psykiatrien var åpen for å tenke litt rasjonelt utenfor boksen, men de har sitt verdensbilde og stor makt over svake enkeltindivid. Å sloss mot systemet er som å banke hånden i en murvegg. Veggen rikker seg ikke, men hånden blir desto mer skadet dess hardere man slår. 

Ok. Da får de bare tro det de tror, jeg trenger ikke å ta del i det for det er jo opp til meg. Men det er ikke noe man vil ha på papiret,men det får så være. Er lei av å bare akseptere at de tror det de tror, det er ikke min sannhet. Forstår da egentlig ikke hvorfor vi snakker sammen, alt er jo bare bortkastet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
28 minutter siden, Blomsterfluen skrev:

jeg har sånne "Thats so Raven" evner, hvor jeg plutselig kan "se" hva som kommer til å skje innen 5 minutter".

Ok. Og jeg er årvåken i drømmene mine for tiden,vet at jeg bare drømmer/har mareritt. Prøver da å vekke meg selv,klarer det til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontakt fastlegen din eller noen andre i helsevesenet og be om at du må få en (second opinion). Jeg har i 10 år hatt en diagnose og kom til Habiliteringstenesten og ble klart kvitt diagnosen. Var også hos en nevropsykolog. Der blir du grundig vurdert og masse undersøkelser som gir et nøyaktig svar. De tar også hensyn til andre sykdommer som kan forklare din reaksjon. Anbefaler deg der så får du et endelig svar.

Anonymkode: 2e76b...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt fastlegen din eller noen andre i helsevesenet og be om at du må få en (second opinion). Jeg har i 10 år hatt en diagnose og kom til Habiliteringstenesten og ble klart kvitt diagnosen. Var også hos en nevropsykolog. Der blir du grundig vurdert og masse undersøkelser som gir et nøyaktig svar. De tar også hensyn til andre sykdommer som kan forklare din reaksjon. Anbefaler deg der så får du et endelig svar.

Anonymkode: 2e76b...2d8

Skrev til sykepleieren men har ikke fått svar,syns de er nokså bastante og noen ganger litt som folk her inne. Men jeg er jo ikke en typisk psykotisk, det mener jeg han må journalføre. Rett skal være rett. Tror fastlegen har mer tro på fact team enn meg,hun er jo en ung person som ikke kan så mye om ting. Hos nervropsykolog har jeg aldri vært, så det kan være en ide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Min sønn skal også få fjernet sin psykose diagnose, det stemmer ikke i det hele tatt. Det må vel gå ant? 

Sykdom og psykose er der uansett om diagnoser blir stilt eller ikke. Sykdommen bryr seg ikke om hvilket navn vi har gitt den. 

Anonymkode: 4e1e6...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykdom og psykose er der uansett om diagnoser blir stilt eller ikke. Sykdommen bryr seg ikke om hvilket navn vi har gitt den. 

Anonymkode: 4e1e6...cc7

Ok. Men i dette tilfellet er det fullstendig feil, de ville gi ap til en som aldri har vært psykotisk. Sprøtt i mine ører at det går an,seriøst det stemmer overhodet ikke med hvem han er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Men i dette tilfellet er det fullstendig feil, de ville gi ap til en som aldri har vært psykotisk. Sprøtt i mine ører at det går an,seriøst det stemmer overhodet ikke med hvem han er. 

Jeg tror at en spesialist har langt bedre forutsetninger enn deg når det gjelder å kunne gjøre medisinskfaglige vurderinger av psykotiske symptomer. Men der er du sikkert uenig. 

Anonymkode: 4e1e6...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at en spesialist har langt bedre forutsetninger enn deg når det gjelder å kunne gjøre medisinskfaglige vurderinger av psykotiske symptomer. Men der er du sikkert uenig. 

Anonymkode: 4e1e6...cc7

Veldig uenig. Min sønn har aldri vært i paranoid psykose, fagfolk kan ta grundig feil de også. Nå skal han få rettet opp i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Da får de bare tro det de tror, jeg trenger ikke å ta del i det for det er jo opp til meg. Men det er ikke noe man vil ha på papiret,men det får så være. Er lei av å bare akseptere at de tror det de tror, det er ikke min sannhet. Forstår da egentlig ikke hvorfor vi snakker sammen, alt er jo bare bortkastet. 

Så din "sannhet" vil alltid være riktig uansett hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 minutter siden, Fionys skrev:

Så din "sannhet" vil alltid være riktig uansett hva? 

Min sannhet er den riktige for meg og mitt liv, nå orker jeg ikke høre på noen som mener noe annet mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stjernestøv skrev:

Skrev til sykepleieren men har ikke fått svar,syns de er nokså bastante og noen ganger litt som folk her inne. Men jeg er jo ikke en typisk psykotisk, det mener jeg han må journalføre. Rett skal være rett. Tror fastlegen har mer tro på fact team enn meg,hun er jo en ung person som ikke kan så mye om ting. Hos nervropsykolog har jeg aldri vært, så det kan være en ide. 

Det er ikke så mange mennesker med psykoselidelser som er "typisk psykotiske". Mennesker vil alltid være forskjellige, og det vil de som har psykoselidelser også være.  Når det er sagt, så er det mange med kroniske psykoselidelser som vil ha mye til felles meg deg, så som at de klarer seg i hverdagen når kravene ikke blir for store, men jobb kan bli for krevende. Eller de ligner på den måten at de får mindre positive symptomer når de tar medisiner, men da kanskje fortsatt er mye plaget av negative symptomer. Mange strever også med mye angst, slik du også gjør. 

Du har fungert relativt bra mesteparten av livet ditt, til tross for at du har hatt en psykoselidelse, men du har hatt for store plager til at du har kunne klare mer enn å ta deg av dine to barn. At du har klart deg relativt godt i hverdagen, betyr ikke at du ikke har en alvorlig psykisk lidelse, men heldigvis er du ikke av de som er aller sykest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
13 timer siden, frosken skrev:

Det er ikke så mange mennesker med psykoselidelser som er "typisk psykotiske". Mennesker vil alltid være forskjellige, og det vil de som har psykoselidelser også være.  Når det er sagt, så er det mange med kroniske psykoselidelser som vil ha mye til felles meg deg, så som at de klarer seg i hverdagen når kravene ikke blir for store, men jobb kan bli for krevende. Eller de ligner på den måten at de får mindre positive symptomer når de tar medisiner, men da kanskje fortsatt er mye plaget av negative symptomer. Mange strever også med mye angst, slik du også gjør. 

Du har fungert relativt bra mesteparten av livet ditt, til tross for at du har hatt en psykoselidelse, men du har hatt for store plager til at du har kunne klare mer enn å ta deg av dine to barn. At du har klart deg relativt godt i hverdagen, betyr ikke at du ikke har en alvorlig psykisk lidelse, men heldigvis er du ikke av de som er aller sykest. 

Ok. Men jeg er ikke enig lener, er lei av det de skriver om meg...at det passer inn med diagnosen min Det gjør ikke det. Tror det er mye som er typisk for psykose jeg da, latenstid og alt det der. Jeg har ikke klart jobb,men jeg var ikke arbeidsledig når ungene var små. Men folk hadde alltid et kritisk blikk til meg, folk i systemet. Det var så urettferdig og ubetinget,og jeg ser jo hvordan legen reagerte på diagnosen min. Det er ikke bare å se en diagnose så kjenner du personen, det blir helt feil. Vil ha vekk det stempelet nå, det er jaggu på tide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, stjernestøv skrev:

Min sannhet er den riktige for meg og mitt liv, nå orker jeg ikke høre på noen som mener noe annet mer. 

Så hvis du mener månen er en gul ost så skal alle andre godta det fordi det er din sannet?

Anonymkode: 972a3...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis du mener månen er en gul ost så skal alle andre godta det fordi det er din sannet?

Anonymkode: 972a3...b13

Nei, men jeg vil gjerne ha min sannhet i fred. Det må vel være lov? Det er mitt liv,jeg er lei av diagnoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...