Gå til innhold

Ritalin og magnesium?

Anbefalte innlegg

DopamineDeprived
Skrevet

Hei! Jeg har sittet å lest endel om Ritalin og mangel på magnesium, men finner ikke helt ut av om det er slik at Ritalin «tømmer» meg for Magnesium fortere? Noen som har noen anelse om det er noe jeg bør ta tilskudd av? - Tenker å bestille legetime til uka for å få sjekka det skikkelig altså. Grunnen til at jeg begynte å lure på dette er at jeg etter å ha begynt på Ritalin for noen mnd siden har muskelkramper innimellom, og har i økende grad slitt med å slappe av i musklene. Jeg leste at Magnesium kunne hjelpe på begge delene + søvn (som jeg har slitt med hele livet). 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, DopamineDeprived skrev:

Hei! Jeg har sittet å lest endel om Ritalin og mangel på magnesium, men finner ikke helt ut av om det er slik at Ritalin «tømmer» meg for Magnesium fortere? Noen som har noen anelse om det er noe jeg bør ta tilskudd av? - Tenker å bestille legetime til uka for å få sjekka det skikkelig altså. Grunnen til at jeg begynte å lure på dette er at jeg etter å ha begynt på Ritalin for noen mnd siden har muskelkramper innimellom, og har i økende grad slitt med å slappe av i musklene. Jeg leste at Magnesium kunne hjelpe på begge delene + søvn (som jeg har slitt med hele livet). 

Ja magnesium kan dempe kramper. Jeg vet ikke årsaken til ritalin og mangel på magnesium, men det har kanskje legen/psykiater en teori på. Banan er rik på magnesium og kan være lurt å spise før man legger seg. Du skal jo sjekke deg hos legen så da får du svar på om du bør ta magnesium tilskudd.

Anonymkode: 96933...847

Skrevet

En blodprøve for magnesium sier egentlig ikke så mye om hvor mye magnesium du har i kroppens celler. 

Det er helt ufarlig å ta magnesiumtilskudd. Det overflødige skilles ut i urin eller avføring. Hvis du tar for mye risikerer du diare, og det kan teoretisk være litt uheldig hvis du tar depottabletter. Men om du tar 300 mg som et kosttilskudd daglig er det helt ufarlig. Dagsbehovet er 350 mg og det er ikke så mange som får det gjennom kostholdet. Bananer er primært en god kilde til kalium. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

En blodprøve for magnesium sier egentlig ikke så mye om hvor mye magnesium du har i kroppens celler. 

Det er helt ufarlig å ta magnesiumtilskudd. Det overflødige skilles ut i urin eller avføring. Hvis du tar for mye risikerer du diare, og det kan teoretisk være litt uheldig hvis du tar depottabletter. Men om du tar 300 mg som et kosttilskudd daglig er det helt ufarlig. Dagsbehovet er 350 mg og det er ikke så mange som får det gjennom kostholdet. Bananer er primært en god kilde til kalium. 

Og det er magnesium i banan. Dette er noe leger foreslår for pasienter med milde spasmer/kramper. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er magnesium i banan. Dette er noe leger foreslår for pasienter med milde spasmer/kramper. 

Pga kalium. Det er 27 mg magnesium i 100 gram banan. Det betyr at du må spise ca 1,3 kg bananer om dagen for å dekke dagsbehovet av magnesium. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Pga kalium. Det er 27 mg magnesium i 100 gram banan. Det betyr at du må spise ca 1,3 kg bananer om dagen for å dekke dagsbehovet av magnesium. 

Ja, men man får jo i seg magnesium gjennom forskjellig mat i løpet av dagen, så det skal ikke være behov for nispise bananer . Men det er bra for søvn og eventuelle kramper med en banan eller to før man legger seg.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...