Gå til innhold

Økonomisk stønad under ubtdanning på VGS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan en få økonomisk hjelp til livsopphold under utdanning (på VGS) når foreldrene ikke har mulighet til å forsørge han (22)? Når han sliter noe psykisk og frykter at om han må jobbe ved siden av fulltidsskole så går det ikke da det også er prøvd før? Noen som vet? 

Han behandles medisinsk for depresjon. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet? 

Du må starte med å opplyse om han fortsatt har ungdomsrett, det er avgjørende for hvilke regler som gjelder. Så kan du finne mye om dette på  nettsider. NAV og Lånekassen kan nok gi bedre svar enn tilfeldige brukere her, men de trenger også flere detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NintendoGrrl

Ja, dette går under AAP det! Han er da i en prosess han gjør seg klar til jobb men trenger ekstra støtte.  Han kan få lån av Lånekassen, og få bostøtte om han bor for seg selv.  Jeg fikk dette for bare noen få år siden.   Er nå lærling og vært på overtid hos NAV på AAP, de dekker litt og Lånekassen dekker litt, bostøtte dekker litt...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han får ikke verken lån eller stipend. 

Han har ungdomsrett til 24 år. 

Han er på aap nå men mister det til høsten pga skole. 

Han finner ikke info. 

 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har ungdomsrett til 24 år. 

Jeg spurte fordi den ikke handler bare om alder, men også om man har gått noen år på vgs fra før.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han får ikke verken lån eller stipend. 

Nei, da har dere forsørgelsesplikt fortsatt. Men noe stipend får vel alle på vgs? Det varierer vel med studieretning (og er uansett nokså lite).

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han bor hjemme.

Og verken mor eller far har inntekt nok til resten av forsørgelsesutgiftene? Kan ikke alle tre samarbeide om dette, slik at han kommer seg gjennom? (Da tenker jeg på f.eks. at han prioriterer skolen høyt og fornøyelser lavt, foreldrene samarbeider om et budsjett, osv.)

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er på aap nå men mister det til høsten pga skole. 

Han finner ikke info. 

Da har han en saksbehandler hos NAV som kan bidra med info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Jeg spurte fordi den ikke handler bare om alder, men også om man har gått noen år på vgs fra før.

Nei, da har dere forsørgelsesplikt fortsatt. Men noe stipend får vel alle på vgs? Det varierer vel med studieretning (og er uansett nokså lite).

Og verken mor eller far har inntekt nok til resten av forsørgelsesutgiftene? Kan ikke alle tre samarbeide om dette, slik at han kommer seg gjennom? (Da tenker jeg på f.eks. at han prioriterer skolen høyt og fornøyelser lavt, foreldrene samarbeider om et budsjett, osv.)

Da har han en saksbehandler hos NAV som kan bidra med info.

Ok. Beklager at jeg spurte. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Beklager at jeg spurte. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Det er ikke noe galt i å spørre her, men reglene er såpass innviklet (og forandres såpass ofte) at det krever detaljerte opplysninger for å gi ordentlige svar. Derfor tror jeg det er best å ta det opp med Lånekassen og NAV, som er "ekspertene" her. De har sikkert sett slike tilfeller tidligere. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, laban skrev:

Det er ikke noe galt i å spørre her, men reglene er såpass innviklet (og forandres såpass ofte) at det krever detaljerte opplysninger for å gi ordentlige svar. Derfor tror jeg det er best å ta det opp med Lånekassen og NAV, som er "ekspertene" her. De har sikkert sett slike tilfeller tidligere. Lykke til!

Det er ikke noe info å få noen steder. Har prøvd. Forstår at ingen her kan hjelpe, men ville gjøre et forsøk. 

Takk for svar :) 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe info å få noen steder. 

Han har fått vite at AAP utgår når han begynner på skole. Hvis han spør saksbehandleren om hvor "i systemet" han kan søke om støtte når foreldrene har lav inntekt, han selv har en diagnose og kan legge fram dokumentasjon på dette, hva er svaret da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, laban skrev:

Han har fått vite at AAP utgår når han begynner på skole. Hvis han spør saksbehandleren om hvor "i systemet" han kan søke om støtte når foreldrene har lav inntekt, han selv har en diagnose og kan legge fram dokumentasjon på dette, hva er svaret da? 

At han ikke har krav på noe. Vi foreldre er under gjeldsordning. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi foreldre er under gjeldsordning. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Inkluderer den forsørgelse av ham? Det skal være ulik "sats" for hva dere får beholde, avhengig av om dere forsørger noen eller ikke. Dere kan kanskje be om ny vurdering fordi husstandens inntekt forandrer seg? Jeg vet lite om gjrldsordning, men dere er vel forpliktet til å melde fra hvis inntekten øker, så det bør gjelde "begge veier"?

Sjekk her også: http://legatsiden.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for svar, Laban. 

Jeg ber også om unnskyldning for at jeg svarte deg som jeg gjorde.. det gjør meg vondt, du fortjente det overhode ikke. 

Jeg setter stor pris på ditt engasjement. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ber også om unnskyldning for at jeg svarte deg som jeg gjorde.. det gjør meg vondt, du fortjente det overhode ikke. 

Det går helt fint, jeg kan bli litt kort og skarp når jeg svarer på telefonen og ikke har PC-tastatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, laban skrev:

Det går helt fint, jeg kan bli litt kort og skarp når jeg svarer på telefonen og ikke har PC-tastatur.

Godt å se. Igjen - takk :) 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han får ikke verken lån eller stipend. 

Han har ungdomsrett til 24 år. 

Han er på aap nå men mister det til høsten pga skole. 

Han finner ikke info. 

 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Hvorfor får han verken lån eller stipend? Har han fått det tidligere for samme trinn?

Høres ut som det beste vil være om han får seg en sommerjobb og sparer opp penger. Dersom han fortsetter å bo hjemme neste år, så er det jo ikke så mye han trenger pr måned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, laban skrev:

Inkluderer den forsørgelse av ham? Det skal være ulik "sats" for hva dere får beholde, avhengig av om dere forsørger noen eller ikke. Dere kan kanskje be om ny vurdering fordi husstandens inntekt forandrer seg? Jeg vet lite om gjrldsordning, men dere er vel forpliktet til å melde fra hvis inntekten øker, så det bør gjelde "begge veier"?

Sjekk her også: http://legatsiden.no/

Vi får 14600 å leve for. Det skal dekke bla mat, klær/sko, bilhold, alt vi trenger av forbruksting, reiseutgifter, fritid, mobiler og abonnement, Internett osv, forsikringer, strøm..

min sønn har også andre utgifter som denne summen skal dekke. I tillegg har vi en datter som vi også må hjelpe, hun har store utgifter til tannlege (nylig satt krone på en tann og hatt flere rotfyllinger - hun går til tannlege hver mnd), vi betaler også hennes mobil. Så ja, det blir veldig trangt, og klarer vi det ikke så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Vi får bare en sjanse til å klare det. Jeg har vært så mye lei meg for at vi har satt familen i denne situasjonen at du aner ikke, det er så sårt.. 

han klarer ikke å jobbe ved siden av skole, det er prøvd før også. Han har nok med skole. Han har aap enda, og han vurderer sterkt å droppe skole.

Han får stipend og lån om han bor 4 mil unna. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...