Gå til innhold

Økonomisk stønad under ubtdanning på VGS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi får 14600 å leve for. Det skal dekke bla mat, klær/sko, bilhold, alt vi trenger av forbruksting, reiseutgifter, fritid, mobiler og abonnement, Internett osv, forsikringer, strøm..

min sønn har også andre utgifter som denne summen skal dekke. I tillegg har vi en datter som vi også må hjelpe, hun har store utgifter til tannlege (nylig satt krone på en tann og hatt flere rotfyllinger - hun går til tannlege hver mnd), vi betaler også hennes mobil. Så ja, det blir veldig trangt, og klarer vi det ikke så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Vi får bare en sjanse til å klare det. Jeg har vært så mye lei meg for at vi har satt familen i denne situasjonen at du aner ikke, det er så sårt.. 

han klarer ikke å jobbe ved siden av skole, det er prøvd før også. Han har nok med skole. Han har aap enda, og han vurderer sterkt å droppe skole.

Han får stipend og lån om han bor 4 mil unna. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Røyker eller snuser noen av dere? Isåfall må dere slutte med en gang. Nesten alle som har økonomiske problemer røyker eller snuser så det regner jeg med dere gjør. Jeg har vanskelig å ha sympati for de som klager da.

Anonymkode: 7ecb4...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Røyker eller snuser noen av dere? Isåfall må dere slutte med en gang. Nesten alle som har økonomiske problemer røyker eller snuser så det regner jeg med dere gjør. Jeg har vanskelig å ha sympati for de som klager da.

Anonymkode: 7ecb4...a1c

Hvordan kan du si at du regner med vi gjør det? Jeg ønsker og trenger heller ikke sympati. Jeg svarte på det laban spurte om. 

Ingen av oss verken røyker, snuser eller drikker. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For oss er 14600 også MYE. Vi har levd på en minimal sum i flere år. 

Jeg orker ikke negativ kritikk i denne tråden, men konstruktive råd. Det er en fryktelig vond sak, men jeg ønsker som sagt ikke sympati, og jeg mener heller ikke å klage. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For oss er 14600 også MYE. Vi har levd på en minimal sum i flere år. 

Jeg orker ikke negativ kritikk i denne tråden, men konstruktive råd. Det er en fryktelig vond sak, men jeg ønsker som sagt ikke sympati, og jeg mener heller ikke å klage. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Tror ikke du har rukket å svare på hvorfor han ikke kan få noe stipend eller lån fra lånekassen? Har dere sett på for eksempel dette: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/grunnstipend/

Det er leit at dere har så dårlig økonomi, og det er også leit at han av ulike grunner har fått fullført vgs tidligere. I utgangspunktet er reglene svært restriktive når det gjelder å gi aap til videregående skole for unge voksne. Kanskje har han fått grunn til å tro at han ville fått aap fortsatt, men tanken er at mange andre unge voksne vanligvis er i en litt tilsvarende situasjon som han er. Dersom de ikke har fullført vgs i løpet av de første årene etter de var ferdige på ungdomsskolen, så har de ofte jobbet og tjent en del penger mens annen ungdom har gått på vgs. Dermed blir det litt feil, om de skal få støtte fra NAV til å ta vgs senere, så sant ikke all forsinkelsen skyldes alvorlig sykdom. 

Jeg ville ha oppmuntret ham til å spare mest mulig penger frem til skolestart. Dersom han bor hjemme og ikke betaler husleie til dere, så bør han vel kunne spare en del pr måned av det han får i AAP? Han vil nok også kunne ha en liten jobb ved siden av skolen til høsten, for de fleste er det snarere til hjelp enn et problem, selv om han skulle streve med depresjon fortsatt. 

Synes også du skal sjekke med reglene for gjeldsordning slik laban foreslår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røyker eller snuser noen av dere? Isåfall må dere slutte med en gang. Nesten alle som har økonomiske problemer røyker eller snuser så det regner jeg med dere gjør. Jeg har vanskelig å ha sympati for de som klager da.

Anonymkode: 7ecb4...a1c

Hva i all verden er poenget med å komme med en slik påstand? Er vel ikke noe i denne tråden som har gitt grunnlag for å si dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, frosken skrev:

Tror ikke du har rukket å svare på hvorfor han ikke kan få noe stipend eller lån fra lånekassen? Har dere sett på for eksempel dette: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/grunnstipend/

Det er leit at dere har så dårlig økonomi, og det er også leit at han av ulike grunner har fått fullført vgs tidligere. I utgangspunktet er reglene svært restriktive når det gjelder å gi aap til videregående skole for unge voksne. Kanskje har han fått grunn til å tro at han ville fått aap fortsatt, men tanken er at mange andre unge voksne vanligvis er i en litt tilsvarende situasjon som han er. Dersom de ikke har fullført vgs i løpet av de første årene etter de var ferdige på ungdomsskolen, så har de ofte jobbet og tjent en del penger mens annen ungdom har gått på vgs. Dermed blir det litt feil, om de skal få støtte fra NAV til å ta vgs senere, så sant ikke all forsinkelsen skyldes alvorlig sykdom. 

Jeg ville ha oppmuntret ham til å spare mest mulig penger frem til skolestart. Dersom han bor hjemme og ikke betaler husleie til dere, så bør han vel kunne spare en del pr måned av det han får i AAP? Han vil nok også kunne ha en liten jobb ved siden av skolen til høsten, for de fleste er det snarere til hjelp enn et problem, selv om han skulle streve med depresjon fortsatt. 

Synes også du skal sjekke med reglene for gjeldsordning slik laban foreslår. 

Vi mener ikke å utnytte systemet på noen måter. Og vi vil ikke føle på forskjellsbehandling. 

Vi blir ikke forstått eller hørt mht at han ikke vil klare å jobbe ved siden av skole heller. Og han har hatt aap i kun noen mnd. Han har vært alvorlg syk. 

Vi skal finne egne løsninger på dette. Takk for alle svar, vi ville bare se om det fantes løsninger vi ikke visste om. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi mener ikke å utnytte systemet på noen måter. Og vi vil ikke føle på forskjellsbehandling. 

Vi blir ikke forstått eller hørt mht at han ikke vil klare å jobbe ved siden av skole heller. Og han har hatt aap i kun noen mnd. Han har vært alvorlg syk. 

Vi skal finne egne løsninger på dette. Takk for alle svar, vi ville bare se om det fantes løsninger vi ikke visste om. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Slik jeg forstår Lånekassens regler, så vil han ha rett på noe støtte fra dem - så fremt han ikke allerede har fått slik støtte til tilsvarende utdanning. 

Håper dere finner ok løsninger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, frosken skrev:

Slik jeg forstår Lånekassens regler, så vil han ha rett på noe støtte fra dem - så fremt han ikke allerede har fått slik støtte til tilsvarende utdanning. 

Håper dere finner ok løsninger:-)

Vi har undersøkt med Lånekassen. Han får bare støtte en gang, husker ikke summen, tror det var 1000 kr eller 3000 kr. 

Tror han velger å droppe skole og heler finne seg jobb og evt ta utdanning senere når han er i stand til å jobbe ved siden av og forsørge seg selv. Akkurat nå er han ikke i stand til det, noe han ikke møter noen forståelse for. 

Jeg skal opp om 5 timer og på jobb. Må gjøre et nytt forsøk på å prøve å få litt søvn. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har undersøkt med Lånekassen. Han får bare støtte en gang, husker ikke summen, tror det var 1000 kr eller 3000 kr. 

Tror han velger å droppe skole og heler finne seg jobb og evt ta utdanning senere når han er i stand til å jobbe ved siden av og forsørge seg selv. Akkurat nå er han ikke i stand til det, noe han ikke møter noen forståelse for. 

Jeg skal opp om 5 timer og på jobb. Må gjøre et nytt forsøk på å prøve å få litt søvn. 

Anonymkode: bf2ef...6fc

Kan godt hende at jobb er bedre alternativ enn skole denne høsten. 

Ser at Lånekassen setter strenge inntektsgrenser for foreldre, for å gi grunnstipend til elever i vgs. Jeg ville imidlertid ha sjekket om de har noen unntaksregler når foreldre har gjeldsordning. 

Når det gjelder det at han mener han overhodet ikke kan jobbe ved siden av skole, så tenker jeg at det fort kan bli en slags fiks ide. Det er ikke gitt at han vil bli mer sliten eller få mindre tid til skolearbeid, om han jobber noen timer i uka. Kanskje kunne han ha dekket utgifter til mobil og annet "personlig forbruk". 

Noe av det som ofte blir vanskelig når man har blitt såpass gammel som ham og skal gjøre ferdig vgs, er at man har vent seg til å ha egen økonomi og bedre råd enn hva som er vanlig for ungdommer i vgs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal finne egne løsninger på dette. Takk for alle svar, vi ville bare se om det fantes løsninger vi ikke visste om. 

Sjekk om dere kan få et større beløp pr mnd når forsørgelsesplikten gjøres gjeldende.

Tenk over (sammen med sønnen) om det er en bedre løsning å ta skoleåret over to år og jobbe ved siden av. Jeg vet om en gutt som skal dele opp første året på vgs på den måten fordi han har vært syk store deler av ungdomsskolen.

Hvis han kan få seg jobb fra høsten, kan det jo være en idé å utsette skolen et år også. Ikke først og fremst pga. økonomien, men han blir kanskje fortere helt frisk av å ha noe konkret og "ferdig planlagt" å gå til, enn å ha lekse- og prøvepress hengende over seg. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han bor hjemme.

Anonymkode: bf2ef...6fc

Da jeg gikk i vgs eller gymnas som det het dengang mottok mange medstudenter flere typer stipend både kommunale og fra lånekassa. Jeg tror fremdeles der er mulighet er. Om man kontakter lånekassa så vet de kanskje mer. Det er også en rekke private stiftelser og legater som gir stønader til ungdom under utdanning. I tidligere tider het det Legathåndboka". Jeg kan huske flere som fortalte de hadde fått god hjelp.

Selv gikke jeg med aviser så lenge jeg orket til det ble for tøft.( også på grunn av sterkt politisk avis og dengang ble man forbundet med stoffet inni avisa)

Anonymkode: baf7e...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...