Gå til innhold

Veganer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs litt hva du mener med negativt.

Fra naturens side er det meningen at mennesket skal leve av både kjøtt og planteprodukter. Spørsmålet er hvorfor man velger å være veganer?

Hvis det er for egen helse eller for å «redde verden» vil kanskje mange synes at du er unødig fanatisk. Ikke minst sett i lys av hvor mange velsmakende og sunne måltider man kan lage av animalske produkter. Som veganer må man gjerne ta diverse tilskudd eller planlegge matlagingen nøye for å ikke få mangelsykdommer. 

Personlig synes jeg vegetarmat kan være OK, men at vegansk mat smaker møkk. Men det er bare min mening. Vet ikke om jeg vil kalle det negativt, men kanskje litt ekstremt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Vegansk mat har lavest co2 avtrykk. Så veganere er bra for miljøet. Men de er litt dumme som ser bort fra att mannesket er alteter, og spiser og trenger animalsk protein. De blir gjerne for ekstreme de som er veganere har til og med lest om folk som forer bikkja si med veganske mat.

Men kudos, det krever ganske mye mindre co2 og dyrelidelser for å lage ett godt vegansk måltid, enn en biff med bearnaise.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det å være veganer noe som er negativt? 

Anonymkode: 79e2e...2f7

Du er i hvert fall på riktig forum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, kupton skrev:

Du er i hvert fall på riktig forum..

👍😂

Anonymkode: fb563...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det å være veganer noe som er negativt? 

Anonymkode: 79e2e...2f7

Som voksen kan en velge å gjøre som en vil med seg selv. Vær gjerne veganer. Men IKKE fór barna dine kun med vegansk mat! Det har vært noen saker i media den siste tiden hvor små barn har dødd pga feilernæring/underernæring fordi de har fått vegansk mat av foreldrene. 

Anonymkode: fb563...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror mange av veganere lider av psykiske lidelser. Men de har funnet et felleskap, å likesinnede å være sammen med, og dyrke forstyrrelsen med. Jeg tror det er sunt og bra og bærekraftig å spise mindre kjøtt, men å unngå alt som er animalsk, tror jeg ikke gagner noe som helst.

Jeg sidestiller veganere med blitzere og andre utskudd som har funnet noen å dele interessen sin med. 

Anonymkode: dd43f...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

^ Fatter ikke hvordan noen kan bli så provosert av hva andre spiser eller ikke spiser. Et eller annet ved det må være veldig truende for deg.

giphy.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Drømmeautomat skrev:

^ Fatter ikke hvordan noen kan bli så provosert av hva andre spiser eller ikke spiser. Et eller annet ved det må være veldig truende for deg.

giphy.gif

Det handler kanskje mer om å utsette barna sine for livsfare? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de forstyrrede vil spise seg til døde, må de gjerne gjøre det. Det er misjoneringen jeg misliker - som ved andre religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Mitt svar var til anonym bruker som kaller folk utskudd utelukkende på grunn av foretrukken diett. Den måten å tenke på skjønner jeg bare ikke. Det ble ikke sagt noe om hverken mishandling av barn eller misjonering, og ingen av de tingene følger automatisk med å være veganer.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror mange skjuler spiseforstyrrelsen sin med å velge vegansk livsstil. Det er veldig lett å argumentere med miljøvern, sunnhet og legitimere valget sitt på den måten. 

Anonymkode: 62f8e...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet med en veganer, og jeg opplevde en veldig misjonering.. 

Anonymkode: 79e2e...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som voksen kan en velge å gjøre som en vil med seg selv. Vær gjerne veganer. Men IKKE fór barna dine kun med vegansk mat! Det har vært noen saker i media den siste tiden hvor små barn har dødd pga feilernæring/underernæring fordi de har fått vegansk mat av foreldrene. 

Anonymkode: fb563...f78

Ja, og da er det noen som påstår at det har ingenting med veganisme å gjøre(!) Selv om de fleste veganere forhåpentligvis ikke sulter barna sine til døde, så er det ikke heeeeeelt irrelevant at foreldrene har en vegansk livsstil. 

Anonymkode: 62f8e...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg er ikke veganer, men jeg har spist plantebasert i fire år. Tar ingen tilskudd, men spiser variert, og er veldig opptatt av mat pluss at jeg er glad i å lage mat. Det er tilsatt f.eks B12, kalsium og D-vitamin i en del av mat og drikkevarene jeg bruker. Jeg tar forresten blodprøve for å sjekke om jeg mangler noe et par ganger i året, og jeg har ikke manglet noe, bortsett fra jern i blant. Men det har jeg ofte manglet helt siden jeg var 11 år☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
45 minutter siden, kupton skrev:

Om de forstyrrede vil spise seg til døde, må de gjerne gjøre det. Det er misjoneringen jeg misliker - som ved andre religioner.

Litt harsh, vel?🙄

Enig i det med misjoneringen, men det er jo like irriterende med alle som misjonerer - uansett hva de misjonerer om. Plantekost, Gud, kjøtt, eller what ever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er selvfølgelig at fagpersoner også trenger å være en privatperson. Men sånn når alle vet at noen er en fagperson så gjør det noe med min tillit til fagfolk hvis de er spydige, ironiske og diskrimerende til flere grupper i samfunnet. 

Anonymkode: b072b...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg syns det er ok med veganere og vegetarianere,de må selv bestemme hva de skal putte i munnen. Det har vi andre ingenting med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det å være veganer noe som er negativt? 

Anonymkode: 79e2e...2f7

Veldig mange veganere driver med pågående misjonering. Det er negativt.

Anonymkode: c9396...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...