Gå til innhold

Veganer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Vegansk mat har lavest co2 avtrykk. Så veganere er bra for miljøet. Men de er litt dumme som ser bort fra att mannesket er alteter, og spiser og trenger animalsk protein. De blir gjerne for ekstreme de som er veganere har til og med lest om folk som forer bikkja si med veganske mat.

Men kudos, det krever ganske mye mindre co2 og dyrelidelser for å lage ett godt vegansk måltid, enn en biff med bearnaise.

For ikke å snakke om at biffen med bearnaise smaker mye bedre.

Anonymkode: c9396...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anbr42
13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Jeg syns det er ok med veganere og vegetarianere,de må selv bestemme hva de skal putte i munnen. Det har vi andre ingenting med. 

Enig i at voksne folk selv må få bestemme hva de putter i kroppen, men de må aldri finne på å gi små barn kun et vegansk kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, Anbr42 skrev:

Enig i at voksne folk selv må få bestemme hva de putter i kroppen, men de må aldri finne på å gi små barn kun et vegansk kosthold. 

Nei det er jeg enig i. Min samboer ble vegetarianer for mange år siden da ungene var små,men han prøvde ikke å dra oss inn i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er selvfølgelig at fagpersoner også trenger å være en privatperson. Men sånn når alle vet at noen er en fagperson så gjør det noe med min tillit til fagfolk hvis de er spydige, ironiske og diskrimerende til flere grupper i samfunnet. 

Anonymkode: b072b...fcc

Word 

Anonymkode: 62f8e...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg en gang treffer en veganer som kan spise et måltid med meg uten å gjøre et nummer av at hen er veganer og heller ikke misjonerer, skal jeg beklage alt jeg har skrevet om veganere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Misjonering kan være så mangt. Personlig har jeg aldri blitt påtvunget hverken veganerlivstil eller religion. Men det er veldig mye annet man blir påtvunget å mene i samfunnet i dag. Det er underlig at inteligente , voksne mennesker ikke ser at toleranse i samfunnet er enveiskjørt. En del forventer og forlanger toleranse selv men er veldig lite tolrant mot andre. 

Anonymkode: b072b...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Jeg er ikke veganer selv, ikke en gang vegetarianer, og jeg har aldri opplevd at noen i disse gruppene har misjonert overfor meg, eller kritisert at jeg har spist kjøtt. Ikke én gang. Det jeg imidlertid har opplevd utallige ganger er at disse har fått pågående spørsmål eller måttet forsvare valget sitt overfor kjøttetere. Jeg har også hørt kjøttetere kritisere og latterliggjøre disse gruppene (samt folk som spiser gluten) et utall ganger.

Jeg klarer ikke å slutte å forundre meg over hvilket raseri andres valg av diett kan vekke i enkelte.

Endret av Drømmeautomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker
På 2.6.2019 den 16.14, kupton skrev:

Hvis jeg en gang treffer en veganer som kan spise et måltid med meg uten å gjøre et nummer av at hen er veganer og heller ikke misjonerer, skal jeg beklage alt jeg har skrevet om veganere. 

Kom å spis sammen med meg 😂🏻 Jeg er ikke akuratt veganer, men vegetarianer og nei jeg bryr meg fint lite om hva folk putter inni munnen sin. For meg så handler det ikke om miljø, redde verden osv… Jeg bare liker ikke smaken på kjøtt/fisk og har aldri likt det som barn heller. Ingen vits å dytte i seg kjøtt hvis man ikke liker konsistensen på det🤷🏻‍♀️ Så for å unngå at folk tvinger i meg kjøtt så sier jeg bare at jeg er vegetarianer og slik slipper jeg unna 😂👌🏻

Anonymkode: c4114...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg vet ikke om det er relevant, eller om det er noe n tilfeldigheter.  Men de veganerne jeg kjenner har begge en historie med anorexi.

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg vet ikke om det er relevant, eller om det er noe n tilfeldigheter.  Men de veganerne jeg kjenner har begge en historie med anorexi.

Når du sier det, så kom jeg på at det gjelder et par stykker som jeg kjenner til også. I hvertfall varierende grad av spiseforstyrrelser, om ikke fullt utviklet anorexi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Veganere blir av mange sett på som sære og "støyende" - i den forstand at de stiller spørsmål med noe av det som er ansett som et ikke-problem i vår hverdag, nemlig deler av den maten vi spiser.

I tillegg så skaper det jo ekstra utfordringer for familien, når en hele tiden må tenke seg om hvilke ingredienser en kan bruke og ikke bruke (det må en jo for så vidt med allergier også, men det blir på en annen måte).

Det siste punktet mitt er at jeg synes det er ubehagelig å bli minnet om at mitt eget kosthold kanskje ikke er det optimale, etisk og moralsk sett, ved at mitt kjøttforbruk er med på å bygge opp under enorm skjevfordeling av verdens ressurser, at noen bønder ikke driver i henhold til lover og regler, og at vi som mennesker har satt vår verdi over dyrenes, ved å ha dem som produksjonsdyr, når vi i stor grad kan klare oss med plantebasert mat.

For veganerens egen del, så kan de få mangelsykdommer, dersom de ikke passer på å få i seg nok av spesielt B12, selen og jod. De vil kanskje også oppleve å stå utenfor sosialt når det er grilling eller andre sammenkomster, der deres matvalg blir sett ned på. For veganere som bor for seg selv, vil jeg tro at det går helt fint i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, påskelilje skrev:

I tillegg så skaper det jo ekstra utfordringer for familien, når en hele tiden må tenke seg om hvilke ingredienser en kan bruke og ikke bruke (det må en jo for så vidt med allergier også, men det blir på en annen måte).

Allgerier blir noe helt annet - blir man reelt syk av å spise noe så skal jo ikke andre servere det! Men jeg har litt problemer med de mest ekstreme veganere, jeg kjenner ingen altså, men jeg synes det blir litt voldsomt kjenner jeg. Kjenner en vegetarianer og hun har ingen spiseforstyrrelse-problematikk så vidt jeg vet, men gjør heller ikke noe stort nummer ut av at hun er vegetarianer. :) Om hun skal spise hos oss så passer vi bare på å ha noe hun kan spise eller de tar med selv, ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Den britiske popsangeren Morrisey er en fanatisk veganer. Han har avlyst konserter fordi de serverte kjøtt i lokalet, eller til og med fordi det "luktet kjøtt". Etter 22juli sa han att det  ikke var noe verre en det som skjedde hver dag med tusenvis av kylllinger på Kentucky fried shit (ett hån mot den amerikanske hurtigmat kjeden Kentucky fried chicken. Da snakker vi ekstrem veganer. Men dette dreier seg da om en ekstrem empati mot dyr. Han ser på dyr som likeverdige med mennesker. Forøvrig er han en brilliant musiker.

 

 

Endret av Worrysome plenty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
3 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Den britiske popsangeren Morrisey er en fanatisk veganer. Han har avlyst konserter fordi de serverte kjøtt i lokalet, eller til og med fordi det "luktet kjøtt". Etter 22juli sa han att det  ikke var noe verre en det som skjedde hver dag med tusenvis av kylllinger på Kentucky fried shit (ett hån mot den amerikanske hurtigmat kjeden Kentucky fried chicken. Da snakker vi ekstrem veganer. Men dette dreier seg da om en ekstrem empati mot dyr. Han ser på dyr som likeverdige med mennesker. Forøvrig er han en brilliant musiker.

 

 

Nut case altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Moby er aktiv på Facebook og mener at hvis du spiser kjøtt, så er du like fæl som Trump, sosiopat, psykopat osv. Han poster bøttevis av bilder med søte dyr med store øyne. Jeg mener at når sin empati er større for dyr enn mennesker, så har du store relasjonene problemer i livet ditt. 

Anonymkode: 62f8e...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Ironisk nok liker mange veganere ulv og den slags. De spiser jo bare kjøtt. Jo mer jeg tenker på det jo særere virker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kostholdet gjøres fagmessig riktig så kan man holde seg frisk bli gammel som veganer, men de fleste i dagens samfunn har ikke nok kunnskap til og få i seg alt de trenger med og plutselig legge om kosten slik uten faglig oppfølging... 

Fredheim helsesenter er flinke på slik kosthold ,  jeg anbefaler så mange som mulig dra dit og teste opplegget de har der...

Husk at amatørmessig vegansk kosthold er farlig pga da kan man mangle noe av det kroppen skal ha og man kan bli syk av det... Og media fokuser på amatører som utelater enkelte  veganske ting som kroppen tidligere har vært vant til få fra kjøtt og fisk osv og blitt syke av det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...