Gå til innhold

Stemmer dette? Kupton, har du noen tanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte på jobben idag at mange er rusmisbrukere fordi det begynte med vanedannende og smertestillende medisiner utskrevet av legen, og når legen sa stopp fant pasientene andre løsninger - narkotika eller alkohol (rusmidler). 

Stemmer dette? 

Anonymkode: 6a60d...578

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte på jobben idag at mange er rusmisbrukere fordi det begynte med vanedannende og smertestillende medisiner utskrevet av legen, og når legen sa stopp fant pasientene andre løsninger - narkotika eller alkohol (rusmidler). 

Stemmer dette? 

Nå heter ikke jeg Kupton, men jeg trodde det var godt kjent at mange "hvitsnipprusmisbrukere" begynte via reseptbelagte medisiner.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette? 

Jeg er heller ikke kupton,  men jeg har møtt mange i psykiatrien som har begynt med reseptbelagte medisiner. Felles for de fleste er at de stadig har tøyd grensene og når legen sier stopp, så går de på gata å kjøper fra andre. Har også sett på nært hold hva rus kan gjøre med kroppen.

Dette gjør at jeg er svært forsiktig med b-preparater og er selv livredd for å bli avhengig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med rusmisbrukere. For de færreste av dette stemmer dette. Men i tillegg til alkohol/narkotika får de reseptbelagte midler i tillegg i nåværende situasjon.

Anonymkode: e53ac...d99

Skrevet

Jeg er på linje med ab ...d99: Ja, det forekommer, men en stor gruppe er det ikke.

Men blant de som får egne oppslag i tabloidpressen er det vanligere. Da kan en jo legge skylden på legen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en liten aha-opplevelse, og tenker nå at det er bra at legene er restriktive med slike medisiner.

Jeg forstår hvorfor de må være så strenge med å gi ut slike resepter. Jeg har ikke tenkt over det før. 

Skrevet
11 minutter siden, kupton skrev:

Jeg er på linje med ab ...d99: Ja, det forekommer, men en stor gruppe er det ikke.

Men blant de som får egne oppslag i tabloidpressen er det vanligere. Da kan en jo legge skylden på legen.

Jeg hadde en periode en fastlege som regelrett pushet på med b-preparater.  Hun ville bl.a at jeg skulle øke mye med vival og flunipam. Jeg brukte det sporadisk, men hun ønsket at jeg brukte det fast. På den tiden brukte jeg også litt somadril i perioder. Brukte i tillegg mye for det psykiske. 

Fastlegen maste så mye om dette at jeg så ingen annen mulighet enn å bytte fastlege. Sykehuset var helt enig med meg (var mye innlagt den tiden)

For andre som møter tilsvarende leger, så synes jeg faktisk at legen har noe av skylden for at pasienten blir avhengig.  Vet jo at de færreste leger er sånn, men de finnes (eller fantes) 

Drømmeautomat
Skrevet

I USA er det en opiat-epidemi som i stor grad har årsak i feil foreskrivning fra leger og misvisende info fra legemiddelprodusenten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...