Gå til innhold

Er det vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å måtte rettferdiggjøre sin plass på DPS ovenfor psykiater? Jeg ble henvist til DPS fra fastlegen. DPS valgte å ta meg inn. Så spør psykiateren meg hvorfor jeg er der??? Og hva jeg vil med å være der??? Og at JEG er ansvarlig for mitt eget helbred i form av å definere hvilken behandling jeg trenger? Hva faen? 

Jeg fikk plass på bakgrunn av fastlegens henvisning. Der står det hvorfor jeg henvises. Og på bakgrunn av det igjen så velger DPS å ta meg inn som pasient. Og spør meg så hvorfor jeg er der, og hvorfor jeg kom? Og Hva jeg vil med å være der? Hva jeg vil oppnå? Det er vel ikke MIN oppgave å finne ut hvilken type behandling jeg trenger? Det virker som om jeg må gjøre meg fortjent til en plass og må rettferdiggjøre hvorfor jeg kom! Det virker som om de ikke vil ha meg. Så da driter jeg i det. Jeg kan bare fortsette som før med problemene mine. Hjemme. Ingen hjelp å få på DPS, altså. Livet må gå videre på samme fuckings måte. Uten hjelp. 

Anonymkode: dee60...d40

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å måtte rettferdiggjøre sin plass på DPS ovenfor psykiater? Jeg ble henvist til DPS fra fastlegen. DPS valgte å ta meg inn. Så spør psykiateren meg hvorfor jeg er der??? Og hva jeg vil med å være der??? Og at JEG er ansvarlig for mitt eget helbred i form av å definere hvilken behandling jeg trenger? Hva faen? 

Slapp av. De prøver å hjelpe deg ved å få deg selv til å bli bevisst hva det er du søker hjelp for - om du ikke aner hva du søker hjelp for blir det vanskelig å hjelpe deg. Det er jo det første fastlegen spør om når du kommer dit også - han kan ikke vite om du kommer dit for å ta en celleprøve, om du har vondt i hodet eller har et sår som ikke vil gro.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk plass på bakgrunn av fastlegens henvisning. Der står det hvorfor jeg henvises. Og på bakgrunn av det igjen så velger DPS å ta meg inn som pasient. Og spør meg så hvorfor jeg er der, og hvorfor jeg kom? Og Hva jeg vil med å være der? Hva jeg vil oppnå? Det er vel ikke MIN oppgave å finne ut hvilken type behandling jeg trenger? Det virker som om jeg må gjøre meg fortjent til en plass og må rettferdiggjøre hvorfor jeg kom! Det virker som om de ikke vil ha meg. Så da driter jeg i det. Jeg kan bare fortsette som før med problemene mine. Hjemme. Ingen hjelp å få på DPS, altså. Livet må gå videre på samme fuckings måte. Uten hjelp. 

Jeg ble spurt om det samme. Det er visst vanlig. Har stresset litt med dette selv fordi jeg føler meg litt presset til å svare på noe jeg ikke helt vet svaret på. Du kan jo si at du syns det er vanskelig å svare på dette og om dere sammen kan finne ut hvilken hjelp du trenger. 

Anonymkode: 9c9d7...5aa

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Lillemus skrev:

Slapp av. De prøver å hjelpe deg ved å få deg selv til å bli bevisst hva det er du søker hjelp for - om du ikke aner hva du søker hjelp for blir det vanskelig å hjelpe deg. Det er jo det første fastlegen spør om når du kommer dit også - han kan ikke vite om du kommer dit for å ta en celleprøve, om du har vondt i hodet eller har et sår som ikke vil gro.

Det står i henvisningen hva jeg søker hjelp for. Jeg gjentok det da hun spurte. Men likevel måtte jeg rettferdiggjøre hvorfor jeg var der. "Hvem er du som tror du kan komme hit å be om hjelp fra oss?" -liksom. Det var da ikke jeg selv som godtok søknaden og ga meg selv en plass der! Så det minste jeg synes de bør gjøre er å fortelle meg hva de kan hjelpe meg med, og ikke gi meg følelsen av at de har det så travelt, og er så kostbare, at de helst så at jeg ikke møtte opp og tok imot plassen. Jeg melder meg ut av alt. Gidder ikke dette tullet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo si at du syns det er vanskelig å svare på dette 

Jeg gjorde det. Jeg sa at jeg syntes det var vanskelig å svare på fordi jeg ikke helt visste. Jeg sa jeg ønsket hjelp til å bli bedre/friskere, men at jeg ikke helt visste veien dit. Og så sa jeg at jeg trodde de visste bedre enn meg hva som skulle til for å bli bedre. 

Da bare svarte hun noe sånt som dette: "Hmm... Når ikke du vet det, hvordan skal vi da kunne hjelpe deg? "

Hun dama der må ha misforstått totalt hva det vil si å jobbe med psyke mennesker. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke MIN oppgave å finne ut hvilken type behandling jeg trenger?

Nei, det er det ikke. Men for at de skal finne ut hva du trenger, ønsker de å høre hva som du mener er dine viktigste problemer og hva du ønsker å bruke oppholdet til. Dette kalles brukermedvirkning.

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd å ikke bli spurt om min mening. Da visste jeg ikke at legen sin « bestilling» var utredning av diagnose. Jeg hadde det bare helt forferdelig og ville rope: « HJELP MEG». I stedet ble det ukesvis med testing og spørreskjema og jeg forstod ikke hvorfor psykologen ikke ville høre på det som plaget meg og hva jeg ønsket. Så en dialog der begge sine meninger og ønsker blir lagt frem viktig. 

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe rart at behandler spør selv om de har fått en henvisning fra fastlege. De vil nok høre det fra deg, der du forteller med egne ord. Jeg har også fått slike spørsmål og får av og til fremdeles slike spørsmål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...