Gå til innhold

Kupton: hva tenker du om CBD mot bipolar 1?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg forstår om du er drittlei av alle bipolar-spørsmålene mine nå, og det er helt greit om du ikke har mulighet til å svare.

Det jeg lurer på er hva din mening om CBD mot bipolar 1? Jeg sliter veldig med sykdommen selv om jeg går på litium (0,8-0,9 i serum) . Antipsykotika hjelper mot en del symptomer, men det gjør meg samtidig til en "nummen zombie". Jeg ønsker meg bare et "normalt" liv. Barn etter hvert, og en jobb som jeg kan klare å holde på. Jeg vil liksom leve livet mitt, hvis du skjønner. Er lei av å bli herja med.

Jeg har lest/hørt litt både for og i mot CBD mot bipolaritet. Det er ikke sånn at jeg tror det er noen mirakelmedisin, og at jeg tenker at jeg MÅ prøve det. - Men det at noen mener at de har hatt god effekt, gjør at jeg blir nysgjerrig. Jeg er veldig åpen for å prøve noe nytt for å få livet mitt tilbake. Er bare litt nysgjerrig på dine "kvalifiserte refleksjoner" rundt dette. Kan man i det hele tatt få CBD mot bp i Norge? Jeg regner egentlig med at en slik forespørsel vil bli avvist av lege eller psykiater. Din mening er litt viktig for meg, og om jeg tør å ta det opp med noen av behandlerne mine. Jeg er redd det kanskje er et idiotisk spørsmål?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca 1% av verdens befolkning har BP1. Siden det er en livslang lidelse, er markedet for virksom medisin nærmest "uendelig".

Hvis noen hadde sannsynliggjort at CBD hadde god effekt på sykdommen, ville de straks ha kjørt vitenskapelige studier for å vise effekt med akseptable bivirkninger. Deretter hadde de søkt om registrering med BP1 som godkjent indikasjon og tjent seg søkkrike - kanskje også fått Nobelprisen. Når så ikke har skjedd, er det ikke tilfeldig.

https://www.psychiatryadvisor.com/home/bipolar-disorder-advisor/cannabis-use-in-bipolar-disorder-presents-a-treatment-challenge/

PS: Ikke være redd for at jeg blir lei av BP :-)

Gjest franklyscarlet
Skrevet
40 minutter siden, kupton skrev:

Ca 1% av verdens befolkning har BP1. Siden det er en livslang lidelse, er markedet for virksom medisin nærmest "uendelig".

Hvis noen hadde sannsynliggjort at CBD hadde god effekt på sykdommen, ville de straks ha kjørt vitenskapelige studier for å vise effekt med akseptable bivirkninger. Deretter hadde de søkt om registrering med BP1 som godkjent indikasjon og tjent seg søkkrike - kanskje også fått Nobelprisen. Når så ikke har skjedd, er det ikke tilfeldig.

https://www.psychiatryadvisor.com/home/bipolar-disorder-advisor/cannabis-use-in-bipolar-disorder-presents-a-treatment-challenge/

PS: Ikke være redd for at jeg blir lei av BP 🙂

Ok, takk for svar. Jeg er stadig på leting etter medisin som kan gjøre livet litt enklere😣 Skulle ønske det fantes flere alternativer.

Skrevet
1 minutt siden, franklyscarlet skrev:

Jeg er stadig på leting etter medisin som kan gjøre livet litt enklere😣 Skulle ønske det fantes flere alternativer.

Svært forståelig.

Skrevet (endret)
1 time siden, kupton skrev:

PS: Ikke være redd for at jeg blir lei av BP 🙂

Jeg er til dels enig, men akkurat for CBD sin del ville det (da stoffet allerede selges som kosttilskudd i deler av verden og ikke kan patenteres) neppe være stor business å lansere det som et legemiddel. Med all interessen som har vært for CBD kan jeg ikke se annet enn økonomiske motiv for at det ikke i det minste gjennomføres små studier mot diverse psykiske lidelser. 

Min personlige mening er at en del substanser på narkotikalisten åpenbart kan ha effekter mot psykiske lidelser (såvel som andre igjen kan forverre dem), og at man burde se nærmere på enkelte substanser sin umiddelbare antidepressive effekt (f.eks ketamin, opiater og MDMA), ikke minst for å finne mekanismene rundt hvorfor slike substanser faktisk fungerer. Det er jo i bunn og grunn substanser som MDMA som beviser monoaminhypotesen ved depresjon. 

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Av en eller annen grunn fanger det alltid en enorm interesse hvis et eller annet narkotikum skulle vise seg å ha en eller annen gunstig effekt. Det gir ikke samme hallelujastemning om det er mosjon eller gulrotsaft.

Gjest franklyscarlet
Skrevet (endret)
54 minutter siden, kupton skrev:

Av en eller annen grunn fanger det alltid en enorm interesse hvis et eller annet narkotikum skulle vise seg å ha en eller annen gunstig effekt. Det gir ikke samme hallelujastemning om det er mosjon eller gulrotsaft.

Men CBD skal jo ikke gi noen ruseffekt eller avhengighet? Noen mener det kan ha samme effekt som et antipsykotikum, men uten bivirkninger. Det er det som gjorde det interessant. Kilden eller klassifiseringen er for meg uinteressant. Nå mener jeg ikke å påstå at noe av det der stemmer, altså. Jeg har null interesse for narkotika, egentlig. Har ikke hørt at mosjon og gulrotsaft hjelper mot mani, hallusinasjoner osv. Så det er ikke egentlig så rart at CBD får litt oppmerksomhet. 

Endret av franklyscarlet
Gjest franklyscarlet
Skrevet

Og forresten. Det er rimelig stor hallelujastemning rundt sellerijuice på YouTube.

Skrevet
6 timer siden, franklyscarlet skrev:

Noen mener det kan ha samme effekt som et antipsykotikum, men uten bivirkninger.

Det gjør meg ekstremt skeptisk. Har aldri opplevd at nye og virksomme stoffer har vært uten bivirkninger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har røykt CBD-rike strains, og det ga meg en følelse som lignet 5-10 mg valium. Minimal ruseffekt utover det, men noe thc var det i den da. Jeg kan se for meg at det kan virke antipsykotisk. Det roet ned tankene. Bivirkninger var det, jeg ble ganske trøtt og tung i hodet, men på en bedre måte enn Seroquel eller annet, og det er for meg en ønsket bivirkning.

Anonymkode: 3d9bd...528

Gjest franklyscarlet
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Det gjør meg ekstremt skeptisk. Har aldri opplevd at nye og virksomme stoffer har vært uten bivirkninger.

Ja, ja. Enig med deg. Når noe virker for godt til å være sant... og det der. - Men det vekker i alle fall nysgjerrighet, selv om det ikke vekker så mye håp. 

Drømmeautomat
Skrevet

Jeg er i USA akkurat nå og her er CBD veldig etablert, lovlig i 30 stater. Egne butikker for det. Husk at CBD stort sett ikke inneholder THC, så det gir ikke rus. Sannsynligvis øker det kroppens egen produksjon av cannabinoider. Jeg har kjøpt meg ei lita flaske jeg intenderer å smugle hjem til Norge for å teste om det stabiliserer humøret :) 

Mistenker forøvrig at CBD er like vanlig som bipolar her, da jeg nevnte at jeg hadde fått diagnosen til hun jeg besøker her bare lo hun og sa, Everybody is bipolar! 

BEC55C50-3590-49C5-B1D1-12A2F585F42D.jpeg

Drømmeautomat
Skrevet

Er det noen som har erfaringer med CBD og kan dele? CBD er godkjent som legemiddel mot epilepsi i USA og det er flere studier som viser god effekt. Har derfor håp om at det også kan virke stemnignsstabiliserende, siden epilepsimedisin også brukes mot bipolar.

Jeg har forsøkt det nå og kan rapportere lett døsighet og lett avslappethet nå et par timer etter inntak, men det er muligens bare placebo. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...