Gå til innhold

Kupton: Hvorfor er det slik at diagnosene Asperger og Schizoid PF utelukker hverandre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke klart å finne noe godt svar på det.

Anonymkode: 643e8...a4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper Kupton svarer lurer litt på hva ekspertene mener

... men dersom kupton ikke svarer så er min teori dette:

Schizoide liker ikke å gå opp fjell, men har bein til å kunne gå opp fjell, om de vil, men deres perosnlighet gjør at de ikke liker dette

Asperger har ikke bein til å gå opp fjellet, da er det vasneklig å vite om de liker eller ikke liker å gå opp fjell, for de har aldri forsøkt å gå opp fjell på samme måte som andre

Hvordan vite om du liker å dykke undervanns, om du ble født i en ørken uten særlig til vann å dykke i, kanskjje liker du å dykke, kanskje ikke, vi vet ikke, og vi får aldri vite det heller siden du er fast i den ørkenen.

Prøvde å lese DSM-4 teksten men virker som den er gjemt bak betalingsmur, (hehe typisk USA det), men etter hukommelsen min var det slik at i USA boken så skrev de at Asperger gjorde at du ikke kunne få schizoid diagnosen, men i ICD tror jeg det er "lov" å ha begge men at de ikke gidder som regel og de henviser til at behandler bør undersøke om den andre diagnosen passer bedre, men uansett begge diagnosene forsvinner, så tror ikke du skal legge for mye vekt på hva noen av diagnosene, i noen land, hevder om ting og tang, verden er nok mer komplisert enn vi mennesker håper og tror

Uansett, Lykke til. Og spent på ekspertsvar 😊

Anonymkode: 9e76c...922

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Håper Kupton svarer lurer litt på hva ekspertene mener

... men dersom kupton ikke svarer så er min teori dette:

Schizoide liker ikke å gå opp fjell, men har bein til å kunne gå opp fjell, om de vil, men deres perosnlighet gjør at de ikke liker dette

Asperger har ikke bein til å gå opp fjellet, da er det vasneklig å vite om de liker eller ikke liker å gå opp fjell, for de har aldri forsøkt å gå opp fjell på samme måte som andre

Hva hvis man ikke har ben til å gå opp fjellet, men ikke har lyst heller (ihvertfall tror man ikke har lyst). Vanskelig å vite, selvfølgelig, hvis en aldri har prøvd.

Men men.

Anonymkode: 30f1e...f7c

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

r ikke du skal legge for mye vekt på hva noen av diagnosene, i noen land, hevder om ting og tang, verden er nok mer komplisert enn vi mennesker håper og tror

Uansett, Lykke til. Og spent på ekspertsvar 😊

Anonymkode: 9e76c...922

Tror ikke det blir noe ekspertsvar. 😞

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det blir noe ekspertsvar. 😞

Kanskje eksperten må tenke litt før han kan svare? 

Anonymkode: d0c91...d99

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje eksperten må tenke litt før han kan svare? 

Det hender kupton gjør andre ting også :-)

Det er en fornuftig sedvane at dersom en mer omfattende lidelse i hovedsak også har i seg de aller fleste symptomer ved en mindre omfattende lidelse, så bruker en kun den mest omfattende. F.eks. gir en ikke diagnosen sosial fobi til en person med schizofreni.

Slik er det også med det TS spør om. En setter ikke diagnosen schizoid pf hos en person med Asperger.

stjernestøv
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke klart å finne noe godt svar på det.

Da min sønn fikk asperger sa psykiateren det kunne bli schizofreni senere,det var pga familiehistorie....meg. Det var arvelig sa han.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, stjernestøv skrev:

Da min sønn fikk asperger sa psykiateren det kunne bli schizofreni senere,det var pga familiehistorie....meg. Det var arvelig sa han.

Schizofreni og Schizoid er ikke det samme!

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Schizofreni og Schizoid er ikke det samme!

Vet det, hiss deg ned!

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, stjernestøv skrev:

Vet det, hiss deg ned!

Du skal ikke blande inn Schiofrenni her!

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke blande inn Schiofrenni her!

Oisann beklager så mye da hissigpropp ❤️ 

Du kan rapportere det så sletter de det :) 

stjernestøv
Skrevet

Men denne psykiateren som hadde mye greie på asperger sa at noen av de som i barndom fikk asperger kunne få schizofreni som voksne, var derfor jeg skrev det her. 

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, stjernestøv skrev:

Men denne psykiateren som hadde mye greie på asperger sa at noen av de som i barndom fikk asperger kunne få schizofreni som voksne, var derfor jeg skrev det her. 

OK; jeg trodde du blannet sammen schizofreni og schzoid for det er det mange som gjør.

stjernestøv
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

OK; jeg trodde du blannet sammen schizofreni og schzoid for det er det mange som gjør.

Nei jeg vet forskjellen på schizotyp,shizoid og schizofreni :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...