Gå til innhold

Diagnosen min blir kanskje endret til schizoaffektiv. Kupton, jeg lurer på en ting.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er schizoaffektiv mer alvorlig enn bipolar lidelse? Jeg er litt stressa for at de vurderer å endre diagnosen min. Hvordan skiller de på de to, og tar man en test for å bekrefte diagnosen? Blir medisineringen annerledes?

Anonymkode: 9b4ff...8b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir forresten mer plaget rett før jeg får mensen. En til tre dager før, kanskje. Økte hallusinasjoner eller økt mani. Ofte kan det forsvinne helt noen dager etter at jeg har fått mensen. Taler det mer for den ene lidelsen enn den andre?

Skrevet

Schizoaffektiv er en mer alvorlig diagnose. Det fordrer at en har psykotiske symptomer også i perioder hvor en ikke har affektive episoder (mani eller depresjon). Medisineringen blir noe annerledes ved at AP (antipsykotika) vil være obligatorisk i tillegg til evt stemningsstabiliserende.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, kupton skrev:

Schizoaffektiv er en mer alvorlig diagnose. Det fordrer at en har psykotiske symptomer også i perioder hvor en ikke har affektive episoder (mani eller depresjon). Medisineringen blir noe annerledes ved at AP (antipsykotika) vil være obligatorisk i tillegg til evt stemningsstabiliserende.

Jeg har ført stemningsdagbok de to siste årene. Der seg jeg at jeg har registrert hallusinasjoner innenfor mitt normalområde. Altså hallusinasjoner på noen normale ikke depressive/ikke maniske dager. Men psykotiske symptomer har uten tvil dominert i mani. Jeg ble litt sånn: "wtf. Jeg har IKKE det der", når psykologen tok det opp. Men nå har jeg lest en del om det, og jeg kjenner igjen ganske mye. F.eks at deler av kroppen min kan stivne i lang tid når jeg er psykotisk. Er litt sånn, shit, kanskje jeg har SAD? Noen symptomer jeg ikke har sett i forbindelse med bipolar, som jeg altså ha i blant, står nevnt under SAD. Hmm.

AnonymBruker
Skrevet

ser*

AnonymBruker
Skrevet

De vurderer at jeg har schizoaffektiv lidelse ofte, ser det i epikrisene mine. Men møtte en gutt med lidelsen og da skjønte jeg at det har jeg slett ikke. Han ser en mann som ikke fins hele tiden og tror aliens vil ta han. Altså svin psykotisk og slik har jeg bare vært i mani.

Anonymkode: 5e7e6...b47

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hører jeg stemmer heller

Worrisome Plenty
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vurderer at jeg har schizoaffektiv lidelse ofte, ser det i epikrisene mine. Men møtte en gutt med lidelsen og da skjønte jeg at det har jeg slett ikke. Han ser en mann som ikke fins hele tiden og tror aliens vil ta han. Altså svin psykotisk og slik har jeg bare vært i mani.

Det er jo ikke slik at to personer har helt like symptomer, og alvorlighetsgrad selv om de har samme diagnose..

Man kan godt være mildere rammet.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ført stemningsdagbok de to siste årene. Der seg jeg at jeg har registrert hallusinasjoner innenfor mitt normalområde. Altså hallusinasjoner på noen normale ikke depressive/ikke maniske dager. Men psykotiske symptomer har uten tvil dominert i mani. Jeg ble litt sånn: "wtf. Jeg har IKKE det der", når psykologen tok det opp. Men nå har jeg lest en del om det, og jeg kjenner igjen ganske mye. F.eks at deler av kroppen min kan stivne i lang tid når jeg er psykotisk. Er litt sånn, shit, kanskje jeg har SAD? Noen symptomer jeg ikke har sett i forbindelse med bipolar, som jeg altså ha i blant, står nevnt under SAD. Hmm.

Hva mener du med at deler av kroppen stivner når du er psykotisk? Er stiv kropp et symptom ved psykose?

Anonymkode: fbb00...1b5

stjernestøv
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at deler av kroppen stivner når du er psykotisk? Er stiv kropp et symptom ved psykose?

Katatoni. Det kan hende ved psykose. 

stjernestøv
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir forresten mer plaget rett før jeg får mensen. En til tre dager før, kanskje. Økte hallusinasjoner eller økt mani. Ofte kan det forsvinne helt noen dager etter at jeg har fått mensen. Taler det mer for den ene lidelsen enn den andre?

Jeg og ble ekstra plaget rundt mensen, det kom seg etter jeg begynte på p.sprøyten. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, litt som stjernestøv sier. Ofte er det hendene mine som krøller seg sammen og stivner, og blir sånn i flere timer. Litt som man kan se at noen med CP har, hvis du skjønner. Fingertuppene ned mot håndleddene. Hvis jeg har vært innlagt har legen pleid å tvinge opp hendene mine, puttet pekefingrene sine inni hendene mine, og fått meg til å klemme så hardt jeg kan en stund. Da slapper jeg litt mer av etterpå. Blir liksom bevisst på det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Katatoni. Det kan hende ved psykose. 

Det forekommer sjeldent  nå for tiden,får i gamledager var det mer vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forekommer sjeldent  nå for tiden,får i gamledager var det mer vanlig. 

Referanse?

Eller hvorfor er det blitt mindre vanlig nå enn før?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, litt som stjernestøv sier. Ofte er det hendene mine som krøller seg sammen og stivner, og blir sånn i flere timer. Litt som man kan se at noen med CP har, hvis du skjønner. Fingertuppene ned mot håndleddene. Hvis jeg har vært innlagt har legen pleid å tvinge opp hendene mine, puttet pekefingrene sine inni hendene mine, og fått meg til å klemme så hardt jeg kan en stund. Da slapper jeg litt mer av etterpå. Blir liksom bevisst på det. 

Vis det er en form for katatoni som i seg selv er sjelden ved schizofreni og du har det i tillegg til mani,depresjon, hallusinasjoner, så er du sannelig uheldig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Referanse?

Eller hvorfor er det blitt mindre vanlig nå enn før?

Store medisinske leksikon.Helsebibloteket.no ,har lest det andre steder og som jeg ikke han ta igjen nå. Mener å ha lest at grunnen til at det er mindre vanlig nå er antipsykotika og tidlig behandling. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har liksom diagnosen schizofreni, jeg har vært psykomotorisk urolig. Vet ikke om dette har noe med katatoni å gjøre, men noen ganger føler jeg bare for å gå raskt frem og tilbake over leiligheten.

Anonymkode: bd317...cd1

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om dette har noe med katatoni å gjøre,

Det har det ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...