Gå til innhold

Kupton og andre - Zyprexa og nedtrapping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har daglig stått på 5 mg Zyprexa i ca. 2,5 år nå. Dette tar jeg sammen med 150 mg Zoloft. Jeg har hatt god effekt av dette mot min generaliserte angst, sammen med metakognitiv terapi. Men jeg har et sterkt ønske å bli medisinfri, både fordi jeg ønsker å gå ned i vekt, men mest av alt fordi jeg er litt bekymret for skadevirkningene av å stå på medisinene i årevis. Jeg forsøkte for en stund siden å trappe ned på zoloft fra 150 til 100 mg, men det gikk ikke så bra. Angsten ble sterkere, så jeg trappet opp igjen. Derfor ønsker jeg å starte nedtrapping av zyprexa denne gangen. I den anledning har jeg noen spørsmål som jeg ønsker svar på.

1. Er 5 mg Zyprexa en stor dose? 

2. Kan jeg brått slutte å ta Zyprexa, eller anbefales der at jeg trapper ned til 2,5 mg først? 

3. Hvis jeg brått slutter å ta zyprexa og det skulle vise seg å gå dårlig, vil det ta lang tid før jeg effekt av medisinen igjen? (Lurer på dette siden det tok flere måneder før jeg ble stabil på 150 mg Zoloft igjen etter at jeg forsøkte nedtrapping på medisinen).

Vil legge til at jeg mener å huske at jeg kjente bedring umiddelbart av Zyprexa den gangen jeg begynte å ta medisinen som er supplement til Zoloft. 

Tusen takk for svar😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ingen som kan hjelpe meg med svar? 😕

Endret av lokeren
Skrevet

1. Det er en normal dose «off label» mot angst og overdreven tankevirksomhet. Dosene mot mani og psykose er høyere, men det har jo ikke du.

2. Ingen av delene er farlig. Du kommer til å sove dårligere og få rebound angst. Jeg anbefaler å i stedet gå over til et AP du ikke legger på deg av (Fluanxol, Zeldox, etc.) enn å slutte. Med en kronisk angstlidelse bør du nok belage deg på medisiner permanent. 

3. Ikke hvis, men når. Du kommer til å få mer angst. Spørsmålet du må stille deg er om du har mer plager av å ta medisinen enn av angsten. Men medisinen vil trolig virke igjen hvis du starter på nytt. Ulempen er at du i mellomtiden kan ha fått nye angster som sitter litt i.

Skrevet
25 minutter siden, issomethingwrong skrev:

1. Det er en normal dose «off label» mot angst og overdreven tankevirksomhet. Dosene mot mani og psykose er høyere, men det har jo ikke du.

2. Ingen av delene er farlig. Du kommer til å sove dårligere og få rebound angst. Jeg anbefaler å i stedet gå over til et AP du ikke legger på deg av (Fluanxol, Zeldox, etc.) enn å slutte. Med en kronisk angstlidelse bør du nok belage deg på medisiner permanent. 

3. Ikke hvis, men når. Du kommer til å få mer angst. Spørsmålet du må stille deg er om du har mer plager av å ta medisinen enn av angsten. Men medisinen vil trolig virke igjen hvis du starter på nytt. Ulempen er at du i mellomtiden kan ha fått nye angster som sitter litt i.

Ok, tusen takk for svar, iss😊 Vet du om Zyprexa virker umiddelbart med en gang man begynner å ta det igjen? For angsten blir sikkert lettere å holde ut hvis jeg vet at det bare er å ta en Zyprexa for å bli bedre. 

Husker den gangen jeg startet opp på Zoloft, så fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta en zyprexa ved behov når angsten ble for sterk. Dette får jeg ikke til å henge sammen med det jeg leser på nettet når det står at man må gå på medisinen i 1 mnd for å oppnå maximal effekt? 

Skrevet
1 minutt siden, lokeren skrev:

Ok, tusen takk for svar, iss😊 Vet du om Zyprexa virker umiddelbart med en gang man begynner å ta det igjen? For angsten blir sikkert lettere å holde ut hvis jeg vet at det bare er å ta en Zyprexa for å bli bedre. 

Husker den gangen jeg startet opp på Zoloft, så fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta en zyprexa ved behov når angsten ble for sterk. Dette får jeg ikke til å henge sammen med det jeg leser på nettet når det står at man må gå på medisinen i 1 mnd for å oppnå maximal effekt? 

Vel, når du leser om effekt av Zyprexa så er det stort sett effekt mot psykose eller bipolar lidelse det er snakk om. Der kan det ta en del tid. Mot angst derimot, er det ikke uvanlig å få effekt omtrent på timen. 

Jeg mener at en del AP mot angst kunne vært brukt ved behov, akkurat som benzo. Mange som bruker det er enig i det. Men jeg tror dette er forsket lite på. Jeg kjenner til en liten undersøkelse med bruk av 20 mg Zeldox ved tannlegeskrekk, og effekten var omtrent som med 10 mg Vival. Men siden medisinen ikke er vanedannende og dosene ved angst er små, så er det kanskje like greit (hvis man finner en medisin med lite bivirkninger) å bruke den fast, ikke bare når man har det som jævligst.

Jeg har god effekt mot angst, og ingen bivirkninger, av 1 mg Fluanxol.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har periodevis brukt Zyprexa 5 mg ,skal egentlig ta 10 mg men 5 holder mot angst. Har sluttet flere ganger men må trappe ned til 2.5 før jeg sluttet. Så har jeg fått angst igjen og begynner igjen på Zyprexa. Min erfaring er at Zyprexa virker i løpet av noen timer. Eks.tar jeg på kvelden så er jeg bedre neste morgen. 

Anonymkode: d55be...ff0

AnonymBruker
Skrevet

Zyprexa regnes som den beste AP mot angst. Jeg hadde mye mer angst på Zeldox, som er vektnøytral.

Anonymkode: f6468...c9a

Skrevet
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

Vel, når du leser om effekt av Zyprexa så er det stort sett effekt mot psykose eller bipolar lidelse det er snakk om. Der kan det ta en del tid. Mot angst derimot, er det ikke uvanlig å få effekt omtrent på timen. 

Jeg mener at en del AP mot angst kunne vært brukt ved behov, akkurat som benzo. Mange som bruker det er enig i det. Men jeg tror dette er forsket lite på. Jeg kjenner til en liten undersøkelse med bruk av 20 mg Zeldox ved tannlegeskrekk, og effekten var omtrent som med 10 mg Vival. Men siden medisinen ikke er vanedannende og dosene ved angst er små, så er det kanskje like greit (hvis man finner en medisin med lite bivirkninger) å bruke den fast, ikke bare når man har det som jævligst.

Jeg har god effekt mot angst, og ingen bivirkninger, av 1 mg Fluanxol.

Så bra, det var fint lese. Da føler jeg det nesten er null risiko ved å slutte å ta Zyprexa. Skulle det bli for ille, så er det jo bare å ta en tablett, så er jeg stabil igjen😊 Takker for svar.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har periodevis brukt Zyprexa 5 mg ,skal egentlig ta 10 mg men 5 holder mot angst. Har sluttet flere ganger men må trappe ned til 2.5 før jeg sluttet. Så har jeg fått angst igjen og begynner igjen på Zyprexa. Min erfaring er at Zyprexa virker i løpet av noen timer. Eks.tar jeg på kvelden så er jeg bedre neste morgen. 

Hvis man står på zyprexa over tid, er det slik at man med tiden må øke dosen for å få optimal effekt? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det,nå har jeg gått på Zyprexa nesten sammenhengende i et år .Det eneste er vel at den sluttet å virke for søvn. I begynnelsen kunne jeg bruke den nærmeste som en sovetablett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...