Gå til innhold

Kartleghing av personlighet

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Blir kanskje kartlagt og utreda på nytt, siden det ikke er dokumentasjon på utredning i DPS sin journal. Min avtroppende behandler hadde anna journalsystem. Viss ikke rapport fra sykepleierne på stemningspoliklinikken holder.

Gjelder spørsmålene slik det er gjennomsnittlug inkludert depressive ig hypomane episoder, eller bare slik jeg er som euthym?

Gjelder det gjennomsnitt ila hele mitt liv, ellet slik det har vært de siste årene? Jeg har blitt veldig mye tryggere og mer utadvendt med årene?

Så hvis jeg blir kartlagt på nytt, kommer det sikkert spørreskjema på personlighet, med spørsmål om avbvisning. Hva er egentlig avvisning? Kommer ikke på spesielle situasjoner hvor jeg har følt meg avvist, bortsett fra noen få ganger u deoressiv fase avvist. Betyr det at jeg har dårlig hukommelse, at jeg takler det bra, at jeg ikke vet hva avvisning vil si eller at jeg svært sjeden blir avvist?

Var det avvisning da de på poliklinikken avviste mitt hypomane ønske om å legge brev fra meg i hylla til lege som jobba på en annen avdeling? Jeg tolker det som at mitt ønske ble avvist, men ikke jeg som petson. Jeg reagerte med å bli litt irritert. Drt skinte nok gjennom, men ikke dånn at jeg ropa eller kom med skjellsord. Sa kanskje at sykepleieren var streng ellef khedelig e.l. Videre fant jeg en anna løsning, slik at jeg fikk det brevet dit jeg ville.

Og hva hvis jeg skårer lavt på alle dpm., vil det si at jeg ikke har noen personlighet?

Endret av Villanda
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mener kartlegging av hva som er feil med personligheten? Ikke plag deg selv med det. Det er uetisk psykiatri. 

Hvis du ønsker en kartlegging av personligheten finnes det tester som f.eks big five. 

Skrevet
5 timer siden, cathlin skrev:

Du mener kartlegging av hva som er feil med personligheten? Ikke plag deg selv med det. Det er uetisk psykiatri. 

Hvis du ønsker en kartlegging av personligheten finnes det tester som f.eks big five. 

Jeg ønsker det ikke. Bare regner med DPS ønsker det. Virker som de ikke stoler på utredning som ikke er gjort rede for i deres eget journalsystem. Uansett, skal fylle ut noe elektronisk, en uke før oppmøte, regner med det er diverse skjema. Fyllt ut før, SCID, tror jeg, med spm om bl a avvisning. Ig flere som jeg ikke vet hva svare fordi jeg ikke vet bl a om skal inkludere slik jeg er i sykdomsperioder. Håper der er rom for fritekst også.

Skrevet

Personlighetsutredning skal kun gjøres når pasienten er i frisk fase og har vært det en god stund. Det skal da vurderes hvordan personligheten er typisk for denne personen over tid i frisk fase og over de siste år.

Skrevet
19 minutter siden, kupton skrev:

Personlighetsutredning skal kun gjøres når pasienten er i frisk fase og har vært det en god stund. Det skal da vurderes hvordan personligheten er typisk for denne personen over tid i frisk fase og over de siste år.

Ok, Takk, der fikk jeg tydelug svar på akkurat det jeg lurte på. 😃. Jeg spurte om det da jeg sist gikk gjennom skjema i forbindelse med forskning, men de svarte bare ullent. Nå blir det ikke så vanskelig å fylle ut. Regner med det er elektronisk og ikke med en person framfor seg til.å spørre.

Ganske spennende forskning forresten. Fått se noen grafer på hudtemperatur, fuktighet på hud, søvn,  puls (eller tid mellom slagene, som jeg ikke forsår sier noe anna enn pulsen sier). Så tydelug forskjell på oppstemt og nedstemt fase.

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, kupton skrev:

Hva når en pasient har en alvorlig depresjon ,er det da feil å gi pasienten en personlighetsforstyrrelse diagnose før  pasienten er frisk fra depresjonen?

Anonymkode: ed873...04c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Ja, det er vanligvis feil. 

Det skjedde med meg ,alvorlig deprimert med psykotiskesymptomer ble til personlighetsforstyrrelse.I tre år gikk jeg med feil diagnose. Ille å tenke på i dag siden jeg i løpet av de årene bare ble dårligere og dårligere, kunne kanskje vært frisk i dag vis jeg hadde fått en annen behandling de første årene.Ja ja,gjorte er gjort ,og spist er spist .Får ikke gjort om på det i dag.

Sorry TS for å skrive om meg i tråden din.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjedde med meg ,alvorlig deprimert med psykotiskesymptomer ble til personlighetsforstyrrelse.I tre år gikk jeg med feil diagnose. Ille å tenke på i dag siden jeg i løpet av de årene bare ble dårligere og dårligere, kunne kanskje vært frisk i dag vis jeg hadde fått en annen behandling de første årene.Ja ja,gjorte er gjort ,og spist er spist .Får ikke gjort om på det i dag.

Sorry TS for å skrive om meg i tråden din.

Det går bra.

Verste møtet mitt med helsevesenet var da legen trodde meg når jeg sa at slik jeg var da (i agitert depresjon eller mixed state tenker jeg nå) var typisk for meg. Trodde selv jeg hadde pf. Fortalte at jeg egentlig aldri hadde friske perioder, men at jeg i perioder bare lata som jeg var normal og hadde det bra, at gode perioder ikke var ekte, at jeg spilte skuespill overfor meg selv og andre. Tenker ofte slik i depressive faser.  Har til og med i min forebyggingsplan under tegn på begynnende depresjon: Tanker om at jeg har borderline. 🤣.

En skal vel i utgangspunktet tro pasientene sine, men...

Og jeg hadde elendig kjemi med den legen. Kanskje jeg splitta.  Han skrev at mine forsvarsmekanismer er borderline,  og at jeg projiserte i grupper. Fikk aldri vite hva som var grunnlaget eller hva jeg projiserte, det var en helhetsvurdering. Jo, akkurat når det gjelder han, plasserte jeg han i sort,  hvis en skal snakke om sort/hvitt-tenkning. Aldri kommunisert så dårlig med noen før. Og jeg syntes det var så ufattelig provoserende: Jeg trodde jeg sa noe om kommunikasjonen mellom han og meg,  "her og nå" og han svarte med å spørre om han minna meg om ...

Når jeg kommer ut av depresjonen, skjønner jeg at dette ikke er riktig. Eller.., mer nå enn før, kan jeg stille spørsmål ved dem underveis, men de er der. Har nok bringa temaet på banen ved nærmest hver depresjonsperiode. Heldigvis har min behandler sett mønsteret.

Selvfølgelig, hvis slik jeg var da, var typisk for meg, hadde jeg hatt en pf. Og hvis måten jeg ble møtt på videre er typisk måte å møte folk med pf på, er jeg virkelig glad jeg bare har bp. Jeg prøver å ikke tenke på at jeg skulle blitt utreda for bp da. Jeg prøver å heller tenke på hvor glad jeg er for at jeg ikke fulgte hans råd om å skifte yrke. Jeg trives og fungerer i jobben min når jeg er frisk (bp er vel per definisjon en kronisk lidelse,  men jeg liker vel å bytte euthym ut med frisk)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...