Gå til innhold

Hva er lettere psykiske lidelser?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noe som forundrer meg er at man så lett « skjærer alle under en kam». Jeg hadde en psykolog som snakket så varmt om hvor behandlende det var med jobb. Da hadde jeg slitt psykisk i åresvis og samtidig holdt ut i jobben. Da jeg ikke klarte mer hadde jeg ikke sjanse til å jobbe. Jeg ble kvalm og fikk panikk bare med tanke på jobb. Ville heller dø enn å gå tilbake til jobben. Skulle ønske det ble mer fokus på ro og behandling. I stedet ble jeg psykere av er voldsom press på å jobbe. Man bør da kunne se hver enkelt situasjon uansett om man har en lettere eller alvorlig psykisk lidelse. Jeg tror ikke jeg har det man regner som alvorlig psykisk lidelse. Psykologen min sa at OCD var en veldig lett psykisk lidelse. I tillegg har jeg PTSD , angst og depresjon. Har ikke bipolar, psykoser og scizofreni som jeg tror blir regnet for alvorlige diagnoser. 

Anonymkode: 15f85...c96

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva regnes som lettere lidelser? Angst? Depresjoner uten selvmordsfare? Lettere psykoselidelser? Aspergers? 

Angst, depresjoner av lett og moderat grad. Ikke psykoselidelser og ikke Asperger.

AnonymBruker
Skrevet

Arbeit macht frei- og usosialminister Anniken Hauglie vil nok definerere det meste som lettere psykiske lidelser. 

Anonymkode: dcd9e...f68

AnonymBruker
Skrevet

Hva med PTSD og anoreksi. Telles det også som en lettere psykisk lidelse ? 

( bmi 14-15) 

Anonymkode: b351b...8c9

Skrevet

Egentlig er spørsmålet håpløst å svare på. "Lettere psykisk lidelse" er ikke definert noe sted. Hvis en i det hele tatt skal vurdere det, må det skje på individbasis etter en totalvurdering av diagnose, alvorlighet, funksjon, behandlingsforsøk osv osv.

Legg hele denne tråden død.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Egentlig er spørsmålet håpløst å svare på. "Lettere psykisk lidelse" er ikke definert noe sted. Hvis en i det hele tatt skal vurdere det, må det skje på individbasis etter en totalvurdering av diagnose, alvorlighet, funksjon, behandlingsforsøk osv osv.

Går det ikke på funksjon og hvordan man fungerer i arbeid/skole og fritid/sosialt? Er det ikke det som definerer sykdom? 

Dess lettere den psykiske lidelsen er, jo bedre fungerer en i arbeid/skole og fritid/sosialt. Jo tyngre den psykiske lidelsen er, desto dårligere fungerer man. 

Jeg tenker at det er grader av alle sykdommer. To personer med samme diagnose kan fungere helt ulikt. 

Anonymkode: 4621a...2cf

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Tusen takk !!!

Anonymkode: 15f85...c96

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg tror at når vi sier "lettere psykisk lidelse"så betyr det at man har litt angst,litt nerver,eller er litt deprimert! Det betyr at det man sliter med ikke er så kraftig! Jeg sliter med angst og den har vært så kraftig i ett helt år nå pga en hund heg daner så inderlig sterkt Jeg har oppfostret den og eid den i 5år og vi har knyttet ett sterkt bånd og hunden også men pga hunden helt tilfeldig har havnet hos min datter som har en diagnose ,og nå nekter hun ikke minst hunden og se meg igjen! Jeg vet jo så godt at det er hos meg hunden vil være ,og det ødelegger meg og har gitt meg mye sterkere angst enn jeg vanligvis har!!Jeg gråter hver dag pga jeg syns så synd på hunden min,pga min datter er ikke flink med hunder i det hele tatt,og man trenger ikke være hundeekspert for og se det!!Det er helt sikkert så nå har ikke hun gitt meg noe annet valg enn at jeg har måttet kontakte politiet der hun bor og d,20 reiser jeg til politiet der og jeg ber og håper at det må gå bra og det tror jeg også pga hun har mishandlet hunden,og jeg mener at og bare holde hunden borte fra meg er mishandling også;! Du må virkelig unnskylde meg som beg..og snakke om dette og men det betyr jo bare at psykisk lidelse er svært situasjonsbetinget også! Beklager igjen at jeg beg og skrive om meg selv!.Håper du fikk litt svar på det du lurer på,helt øverst da? Hilsen Anonym

Anonymkode: 4b7e4...386

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...