Gå til innhold

Fastlegen spør om henvisningsårsak (diagnose) ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Jeg sendte mail til legen om han kunne sende en henvisning til gynekolog for meg.

Jeg fikk svar tilbake hvor han spør om henvisningsårsak (diagnose)

Eneste årsaken jeg har er at jeg er i en alder hvor det er på det å begynne å sjekke litt (overgangsalder) og at jeg bare har hatt en undersøkelse de siste 18 år.

Er det en god nok grunn for å henvise meg ? Må jeg ha en diagnose for å få henvisning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Jeg sendte mail til legen om han kunne sende en henvisning til gynekolog for meg.

Jeg fikk svar tilbake hvor han spør om henvisningsårsak (diagnose)

Eneste årsaken jeg har er at jeg er i en alder hvor det er på tide å begynne å sjekke litt (overgangsalder) og at jeg bare har hatt en undersøkelse de siste 18 år.

Er det en god nok grunn for å henvise meg ? Må jeg ha en diagnose for å få henvisning ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke god nok grunn. Men du kan kontakte en privat gyn. 

Anonymkode: d7f84...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke god nok grunn. Men du kan kontakte en privat gyn. 

Anonymkode: d7f84...dc5

Jeg har hatt et par tilfeller av blødning etter sex. Er det god nok grunn ? Hadde siste menstruasjon i januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har hatt et par tilfeller av blødning etter sex. Er det god nok grunn ? Hadde siste menstruasjon i januar.

Ja, men du opplyste ikke om det i hovedinnlegget, og da ble mitt første svar deretter. 

Anonymkode: d7f84...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men du opplyste ikke om det i hovedinnlegget, og da ble mitt første svar deretter. 

Anonymkode: d7f84...dc5

Ja ok, tenkte det var bra nok å svare overgangsalder og en "sjekk", men da er det ikke det, skjønner jeg. Jeg får svare blødninger etter sex da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg sendte mail til legen om han kunne sende en henvisning til gynekolog for meg.

Jeg fikk svar tilbake hvor han spør om henvisningsårsak (diagnose)

Eneste årsaken jeg har er at jeg er i en alder hvor det er på det å begynne å sjekke litt (overgangsalder) og at jeg bare har hatt en undersøkelse de siste 18 år.

Er det en god nok grunn for å henvise meg ? Må jeg ha en diagnose for å få henvisning ?

Det er i utgangspunktet meningen at fastlegen skal gjøre slike rutinemessige GU'er. Det må kunne oppgis en grunn for å henvise til spesialist (men ikke alle fastleger følger disse reglene). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg sendte mail til legen om han kunne sende en henvisning til gynekolog for meg.

Jeg fikk svar tilbake hvor han spør om henvisningsårsak (diagnose)

Eneste årsaken jeg har er at jeg er i en alder hvor det er på det å begynne å sjekke litt (overgangsalder) og at jeg bare har hatt en undersøkelse de siste 18 år.

Er det en god nok grunn for å henvise meg ? Må jeg ha en diagnose for å få henvisning ?

I utgangspunktet er det jo fastlegen som skal foreta standard undersøkelse, og så henvise videre ved behov. Om alle bare kunne be om hevisning, ville det jo være helt overflødig med henvisninger i det hele tatt. Men tror mange fastleger ser gjennom fingrene med akkurat GU, i hvertfall er det ikke store begrunnelsen som skal til. Tror mange finner det betryggende med «ukjent» spesialist når det gjelder akkurat denne undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg sendte mail til legen om han kunne sende en henvisning til gynekolog for meg.

Jeg fikk svar tilbake hvor han spør om henvisningsårsak (diagnose)

Eneste årsaken jeg har er at jeg er i en alder hvor det er på det å begynne å sjekke litt (overgangsalder) og at jeg bare har hatt en undersøkelse de siste 18 år.

Er det en god nok grunn for å henvise meg ? Må jeg ha en diagnose for å få henvisning ?

Jeg tar celleprøve hvert 3. år. Det kan jeg egentlig gjøre hos fastlegen, men jeg ber om å få gjøre det hos gynekolog, fordi fastlegen ikke har ultralyd og jeg flere ganger har hatt cyster i underlivet som har vokst seg så store at de måtte fjernes. Så når det nærmer seg tre år siden forrige gang, bestiller jeg time hos fastlegen med den henvisningen som eneste sak, møter opp der og forteller den samme begrunnelsen som tidligere, og så sender hun henvisningen mens jeg er der. Hun er enig med meg i at jeg bør ta UL samtidig med prøven.

Det er en litt tungvint og unødvendig omvei, men siden det er så sjelden, går det greit. Jeg har aldri vært hos den fastlegen for noe annet - det er nesten 20 år siden sist jeg måtte til lege fordi jeg trengte sykemelding. 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Takk for svar. Jeg visste ikke at fastlegen foretok gu . I det hele tatt vet jeg lite om hvordan systemet fungerer i helsevesenet. Jeg får bare vente og se om jeg får en henvisning, hvis jeg får jeg bestille privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Takk for svar. Jeg visste ikke at fastlegen foretok gu . I det hele tatt vet jeg lite om hvordan systemet fungerer i helsevesenet. Jeg får bare vente og se om jeg får en henvisning, hvis jeg får jeg bestille privat. 

Visste du ikke at det er vanlig at fastlegen tar de jevnlige celleprøvene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, Lillemus skrev:

Visste du ikke at det er vanlig at fastlegen tar de jevnlige celleprøvene?

Nei, det er det jeg sier ja :)

Jeg har tatt en gu siden siste fødsel. Dvs 1 gu på de siste 18 år. Da henviste legen meg til gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Visste du ikke at det er vanlig at fastlegen tar de jevnlige celleprøvene?

Ingen av mine har gjort det, men sendt meg til gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
11 minutter siden, Dorthe skrev:

Ingen av mine har gjort det, men sendt meg til gynekolog.

Helt ærlig, jeg tviler på at fastlegen min gjør det også. Han er bortreist til 18 juni nå, men regner med jeg får henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg bruker ikke fastlegen til det, selv om jeg vet det er rutine. Går privat - og må se å få gjort det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, cilie skrev:

Uff, jeg bruker ikke fastlegen til det, selv om jeg vet det er rutine. Går privat - og må se å få gjort det nå. 

Det gjør ikke jeg heller. Da jeg sa til fastlegen at det ble for nært, så henviste han meg med en gang. Nå er jeg til samtale med han 1 gang i måneden og det hadde jeg ikke greid hvis han skulle tatt gu på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Helt ærlig, jeg tviler på at fastlegen min gjør det også. Han er bortreist til 18 juni nå, men regner med jeg får henvisning.

Jeg tror ikke det er mulig å jobbe som fastlegen uten å utføre GU, det er en selvfølgelig del av en fastleges oppgaver. Men noen har veldig lav terskel for å videre-henvise, mens andre er mer lojale til regelverket. Dersom du har lyst til å få undersøkelsen gjort innen rimelig tid, så spørs det om du ikke bør bruke Alleris eller tilsvarende. Det er gjerne ganske lang ventetid (for eksempel minst 6 mnd hos den jeg bruker) hos spesialist dersom det gjelder undersøkelser som ikke haster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
33 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror ikke det er mulig å jobbe som fastlegen uten å utføre GU, det er en selvfølgelig del av en fastleges oppgaver. Men noen har veldig lav terskel for å videre-henvise, mens andre er mer lojale til regelverket. Dersom du har lyst til å få undersøkelsen gjort innen rimelig tid, så spørs det om du ikke bør bruke Alleris eller tilsvarende. Det er gjerne ganske lang ventetid (for eksempel minst 6 mnd hos den jeg bruker) hos spesialist dersom det gjelder undersøkelser som ikke haster. 

Jeg stresser ikke med dette. Har det ikke travelt. Jeg ønsker å gå hos den som ligger ved siden av meg der jeg bor og der må jeg ha henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Nicklusheletida

Jeg fikk henvisning til spesialist og det var bra, fordi det viste seg at jeg har en polypp som må fjernes.

Mest sannsynlig er den godartet, men nå kommer jeg til å tenke på dette de nærmeste 4-5 ukene til prøveresultatet kommer. 

Jeg ville vel ha følt meg syk om det var kreft ?

Føler meg helt frisk bortsett fra at jeg går med konstant litt mensmurringer og det har jeg ikke hatt siden januar.

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette. Kanskje bare at noen beroliger meg litt :)

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg fikk henvisning til spesialist og det var bra, fordi det viste seg at jeg har en polypp som må fjernes.

Mest sannsynlig er den godartet, men nå kommer jeg til å tenke på dette de nærmeste 4-5 ukene til prøveresultatet kommer. 

Jeg ville vel ha følt meg syk om det var kreft ?

Føler meg helt frisk bortsett fra at jeg går med konstant litt mensmurringer og det har jeg ikke hatt siden januar.

Vet ikke hvorfor jeg skriver dette. Kanskje bare at noen beroliger meg litt :)

Tar det virkelig så lang tid å få svar?

Hele poenget med at man går til regelmessig GU er jo nettopp at man ikke selv kan kjenne symptomer på begynnende kreft. Bra at du har fått gjort en sjekk, men tror ikke noen reelt sett kan si noe mer enn det gynekologen gjorde. Men siden legen tydeligvis mente det mest sannsynlig var godartet, så er jo det nettopp det mest sannsynlige!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...