Gå til innhold

Man må være frisk for å kunne være syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

DopamineDeprived

Jeg er enig i at legene kanskje kunne gitt mer veiledning i hva en henvisning burde inneholde, og gjort det klart at de også skriver en. Når det er sagt tenker jeg at man bør kunne forvente at pasienten kan fortelle hva som er problemet. Ikke som konkrete diagnoser nødvendigvis, men iallefall hva slags plager/symptomer man har, og i hvilke sammenhenger de gjør seg gjeldende (skole, jobb, i relasjoner etc). 

Jeg ser man sammenligner å sette bilen på verksted med å dra til psykolog, det hadde jo vært en ok sammenligning om depresjon og depresjon var nøyaktig det samme hos to mennesker med vidt forskjellige oppvekster, personligheter, utdanningsnivåer, omgangskretser og religiøse tilhørigheter. Det kan være 1000 forskjellige grunner til at man blir deprimert, og noe du oppfatter som en bagatell kan utløse selvmordstanker hos meg. Veien til bedring er også helt individuell, du trenger kanskje 50 timer hos Kupton, jeg trenger 10 timer psykomotorisk fysioterapi og 20 timer gestaltterapi. 

Selv har jeg brukt majoriteten av 20-åra mine på å bli frisk av PTSD og ADHD (så frisk det går ann av sistnevnte 😛). Så at det oppleves vanskelig og håpløst har jeg all verdens forståelse for, men om vedkommende ble totalt motløs og trodde det ikke var mulig å få hjelp, så er det jo nøyaktig det som må skrives i henvisningen. Vitenskapen har desverre (heldigvis!) ikke kommet så langt at de kan se inn i hodene på folk og finne ut av hva de sliter med psykisk. Det er heller ikke slik at det som står i henvisningen blir en fasit for behandleren man får, det er bare en pekepinn på ca hva problemet består i, og hvor det kan være hensiktsmessig å begynne. Ellers famler man jo i blinde. 

Er ellers enig med Kupton, dette med å se seg selv utenfra og beskrive problematikken utenfra er første skritt på veien. Det er svært nyttig, og lærer en å reflektere over eget synspunkt og er en del av selvinnsikten man må bruke for å bli frisk. 

Johaug begynte jo en plass hun også, så sammenligningen der synes jeg er relevant. Om hun aldri la ned masse arbeid i å ivareta helsa, trene og spise riktig hadde hun jo aldri blitt så god. 

Det er heller ingen lege med respekt for eget yrke som ber en psykotisk pasient å skrive sin egen henvisning, og om det er tilfellet bør man bytte fastlege. 

Det blir nok mer ansvar for pårørende, det skjønner jeg godt at er slitsomt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
5 timer siden, DopamineDeprived skrev:

Jeg er enig i at legene kanskje kunne gitt mer veiledning i hva en henvisning burde inneholde, og gjort det klart at de også skriver en. Når det er sagt tenker jeg at man bør kunne forvente at pasienten kan fortelle hva som er problemet. Ikke som konkrete diagnoser nødvendigvis, men iallefall hva slags plager/symptomer man har, og i hvilke sammenhenger de gjør seg gjeldende (skole, jobb, i relasjoner etc). 

Jeg ser man sammenligner å sette bilen på verksted med å dra til psykolog, det hadde jo vært en ok sammenligning om depresjon og depresjon var nøyaktig det samme hos to mennesker med vidt forskjellige oppvekster, personligheter, utdanningsnivåer, omgangskretser og religiøse tilhørigheter. Det kan være 1000 forskjellige grunner til at man blir deprimert, og noe du oppfatter som en bagatell kan utløse selvmordstanker hos meg. Veien til bedring er også helt individuell, du trenger kanskje 50 timer hos Kupton, jeg trenger 10 timer psykomotorisk fysioterapi og 20 timer gestaltterapi. 

Selv har jeg brukt majoriteten av 20-åra mine på å bli frisk av PTSD og ADHD (så frisk det går ann av sistnevnte 😛). Så at det oppleves vanskelig og håpløst har jeg all verdens forståelse for, men om vedkommende ble totalt motløs og trodde det ikke var mulig å få hjelp, så er det jo nøyaktig det som må skrives i henvisningen. Vitenskapen har desverre (heldigvis!) ikke kommet så langt at de kan se inn i hodene på folk og finne ut av hva de sliter med psykisk. Det er heller ikke slik at det som står i henvisningen blir en fasit for behandleren man får, det er bare en pekepinn på ca hva problemet består i, og hvor det kan være hensiktsmessig å begynne. Ellers famler man jo i blinde. 

Er ellers enig med Kupton, dette med å se seg selv utenfra og beskrive problematikken utenfra er første skritt på veien. Det er svært nyttig, og lærer en å reflektere over eget synspunkt og er en del av selvinnsikten man må bruke for å bli frisk. 

Johaug begynte jo en plass hun også, så sammenligningen der synes jeg er relevant. Om hun aldri la ned masse arbeid i å ivareta helsa, trene og spise riktig hadde hun jo aldri blitt så god. 

Det er heller ingen lege med respekt for eget yrke som ber en psykotisk pasient å skrive sin egen henvisning, og om det er tilfellet bør man bytte fastlege. 

Det blir nok mer ansvar for pårørende, det skjønner jeg godt at er slitsomt. 

 

Det jeg ville frem til i mine svar, var ikke at legen skulle gjette seg til hva som feilet pasienten. Det jeg mener er at legen må sette seg inn i pasientens problemer når hen har pasienten forran seg. Ikke be pasienten gå hjem og skrive en henvisning. 

Man ser jo her i startinnlegget hvordan det gikk. Pasienten kom hjem og trakk seg enda mer inn i selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DopamineDeprived
43 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det jeg ville frem til i mine svar, var ikke at legen skulle gjette seg til hva som feilet pasienten. Det jeg mener er at legen må sette seg inn i pasientens problemer når hen har pasienten forran seg. Ikke be pasienten gå hjem og skrive en henvisning. 

Man ser jo her i startinnlegget hvordan det gikk. Pasienten kom hjem og trakk seg enda mer inn i selv. 

Det som er problemet er jo at uansett hva legen gjør/ikke gjør, så blir det feil for noen. Noen med traumer f.eks synes kanskje det er skamfullt og vanskelig å bli utspurt sånn, noen med ADHD blir frustrerte av å få utdelt avkryssningsskjemaer, andre igjen mister helt motet av å skrive om det. Uten at noen av fremgangsmåtene nødvendigvis er feil/riktig av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, DopamineDeprived skrev:

Det som er problemet er jo at uansett hva legen gjør/ikke gjør, så blir det feil for noen. Noen med traumer f.eks synes kanskje det er skamfullt og vanskelig å bli utspurt sånn, noen med ADHD blir frustrerte av å få utdelt avkryssningsskjemaer, andre igjen mister helt motet av å skrive om det. Uten at noen av fremgangsmåtene nødvendigvis er feil/riktig av den grunn. 

I tillegg til det som Frosken nevner helt i slutten av sitt svar og som er årsaken til at jeg  reagerte. Jeg er veldig enig med Frosken der.

Det kan være veldig stor forskjell på funksjonsnivået til samme person som frisk og psyk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok på eget ansvar i psykiatrien ja. Vi er mange som ikke levner psykiatrien store æren. Det er ikke bare homobevegelsen og lesbiske som har historisk bitre erfaringer med brutale " møter" tror jeg om jeg har forstått det rett.

Og få instanser å klage til. Enkelte er bare til å le av spør du meg.🙄For de som er friske nok til å fylle ut skjemaveldet mange forteller om i dag så er kanskje det en liten forsikring? LYKKE TIL!!

Anonymkode: 87405...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 11.6.2019 den 15.46, AnonymBruker skrev:

Dette utrykket har jeg hørt mange ganger. Og det er ofte en realitet. 

Når en som sliter psykisk endelig kommer seg til lege for å få hjelp. Får bare beskjed om å gå hjem å skrive brev for henvisning. Går hjem og trekker seg mer inn i seg selv, og orker ikke å oppsøke lege igjen. 

Dette er feil behandling. Og som den nærmeste føler du deg hjelpesløs.

Anonymkode: abda5...f00

Dette er det veldig mye sannhet i iallefall i kommunen her hvor man leser i lokalavisa at politikerene har satt hverandre i stevne om å gjøre innsparinger i egen galskap. Om det bare var så vell.Hvor sparer de inn. Syke, gamle og uføre og alle svakerestilte grupper som vel finnes kan.

At folk blir syke må man bare regne med spesielt i sammenslåtte kommuner med stort folketall og mye tilreisende hele året. Men det gjør de ikke i denne kommunen tror jeg. Om de ikke har noe i  jakkeslaget eller ermet da eller kan trylle?

Jo man må være særs frisk for å være syk eller nærmeste for å stå på kravet om hjelp. I denne kommunen. Så veldig forskjellig tror jeg dessverre ikke ting er andre steder i landet. Man trenger faktisk ikke være fra Langtvekkistan for å hatt et helvetet av et liv. En vanlig gjennomsnitt norsk kommune holder i lange baner.

Håper du får hjelp så smått om senn.

Anonymkode: 87405...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...