Gå til innhold

Vanskelig situasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal egentlig delta på et arrangement i morgen som jeg har lyst til, men også store problemer med å dra på. Er en mulighet jeg ikke får igjen senere, og vet at nederlaget med å ikke dra vil føles som nok et nederlag og dra meg ned i depresjonen igjen. Gruer meg veldig og føler meg ikke sterk nok, redd for å «bryte sammen». Hvordan skal jeg bli klar til å møte situasjonen til i morgen når jeg ikke har klart det på de siste 14 dagene?? 

Anonymkode: dd0df...38e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det kan nytte å si til seg selv: "Gjør det, gjør det, gjennomfør det!" Eller "Just do it"? 

Anonymkode: 72f17...687

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det kan nytte å si til seg selv: "Gjør det, gjør det, gjennomfør det!" Eller "Just do it"? 

Anonymkode: 72f17...687

Så enkelt er det dessverre ikke. Blir omtrent som å si «ta deg sammen» til noen som er dypt deprimert, funker sjelden særlig bra.

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så enkelt er det dessverre ikke. Blir omtrent som å si «ta deg sammen» til noen som er dypt deprimert, funker sjelden særlig bra.

Det fungerer heller ikke å fortelle seg selv det motsatte. Dersom det er snakk om å klare noe helt konkret, så fungerer ofte å ta seg sammen. Det som derimot ikke er så lett å få til med "ta seg sammen", er å få en bedre grunnstemning eller å føle seg bra, men det er ikke nødvendig å føle seg bra for å gjennomføre noe konkret. 

Anonymkode: 57ab9...443

Gjest Surrehuggu
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den situasjonen du beskriver tror jeg det faktisk går å gjennomføre uten å tenke og gruble så mye i forkant. "Just do it" synes jeg var et godt råd. 

Alle opplever vi stadig at vi bare må gjøre ting selv om det medfører sterkt ubehag. 

Du får evt veie for og imot. Hva er verst/best ved ikke å delta/delta? Hvilke konsekvenser vil det få? Du sier jo noe om dette selv. 

Så jeg ville bare ha gjort det.

Hvis du gjør det, så kan du etterpå føle på mestring og lettelse, og du får også grunn til å være stolt av deg selv fordi du gjorde det. 

Endret av Surrehuggu
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fungerer heller ikke å fortelle seg selv det motsatte. Dersom det er snakk om å klare noe helt konkret, så fungerer ofte å ta seg sammen. Det som derimot ikke er så lett å få til med "ta seg sammen", er å få en bedre grunnstemning eller å føle seg bra, men det er ikke nødvendig å føle seg bra for å gjennomføre noe konkret. 

Anonymkode: 57ab9...443

Takk for oppklarende svar, mulig jeg misforstod den andre anonyme som svarte meg tidligere. Hadde jeg klart å fungere bedre sosialt nå og/eller hatt mulighet til å slippe unna ubehagelige spørsmål ved å bli borte i befolkningsmassene hadde det vært lettere, men det fungerer nok dårlig i denne type avslutning hvor alle skal si ha det til hverandre. Det er også spesielt sårt tema siden jeg inntil nylig trodde jeg skulle klare å fullføre det samme som de skal feire nå, men slik ble det dessverre ikke 😕

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Den situasjonen du beskriver tror jeg det faktisk går å gjennomføre uten å tenke og gruble så mye i forkant. "Just do it" synes jeg var et godt råd. 

Alle opplever vi stadig at vi bare må gjøre ting selv om det medfører sterkt ubehag. 

Du får evt veie for og imot. Hva er verst/best ved ikke å delta/delta? Hvilke konsekvenser vil det få? Du sier jo noe om dette selv. 

Så jeg ville bare ha gjort det.

Hvis du gjør det, så kan du etterpå føle på mestring og lettelse, og du får også grunn til å være stolt av deg selv fordi du gjorde det. 

Veie begrunnelser over fordeler og utfordringer med å dra og veie betydningen det vil gi ved å enten delta eller ikke er et godt tips, skal skrive ned alt jeg kommer på. Da bør det jo være at det alternativet som kommer best ut på papiret er det beste alternativet å gå for. Både +&- ved både prøve seg på å dra eller unnvike det hele ved å bli hjemme, selv om det siste er kanskje det som gir mest ubehag over tid.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo ut som om du har et valg.Et reelt valg.

I min situasjon er sant eneste sted jeg kan prøve å gå til legen eventuelt.

Menneskene har jo mye å si.Menneskene dette stedet .

Anonymkode: a9b54...7bd

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både +&- ved både prøve seg på å dra eller unnvike det hele ved å bli hjemme, selv om det siste er kanskje det som gir mest ubehag over tid.

Hvis erfaringen ved å ha deltatt oppveier den kortvarige lettelsen ved å la være, er det absolutt best å forsøke. Gå inn i en boble der du ikke har noe valg, tenk på den gode følelsen du vil ha etterpå og bare gjennomfør det.

Lett for meg å si, men det er sånn jeg forsøker å tenke hvis jeg skal noe jeg ikke har så lyst til: Jeg er nødt, sånn er det bare - og klokka kommer til å bli <tidspunktet da det er overstått> i dag også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...