Gå til innhold

Er du snill på kort sikt (kvinner?) eller lang sikt (menn?)


AnonymBruker

Ville du reddet 1 person fra å dø idag (alternativ A) , eller latt 1 person dø idag for å redde 2 personer fra å dø 10 år frem i tid (alternativ B) ?  

8 stemmer

  1. 1. Ville du reddet 1 person idag (alternativ A) , eller latt 1 person dø idag for å redde 2 personer fra å dø 10 år frem i tid (alternativ B) ?

    • A og jeg er mann
      2
    • A og jeg er kvinne
      4
    • B og jeg er mann
      2
    • B og jeg er kvinne
      0
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Begynte å tenke litt på dette, Jeg har inntrykk av at  kvinner virker mene at menn er slemme og onde (fordi de mener en må ta valg som på lang sikt er bedre selv om det kan føles ille på kort sikt), mens menn mener kvinner er korrtenkte og naive som går etter hva som føles riktig her og nå uten å tenke over konsekvensene lenge frem i tid. (overdrivelse). men tror egentlig begge deler er feil, en har bare forskjellige perspektiver kanskje ?

F.eks la oss si du har en person foran deg, du kan redde personen fra å dø, eller du kan la personen foran deg dø for å redde 2 personer fra å dø 10 år frem i tid. Hvilket valg tar du ?

Er dette noe forskningen har undersøkt eller er det bare min mega hjerne som er inne på noe revolusjonerende vitenskapelig nyfinning, nobelprisen neste ? Hey om noen fra nobelkommitten leser dette, så kan dere bare kalle meg for "anonym doler" det går bra

Gjerne svar på meningsmålingen så finner vi ut om min hypotese stemmer og at kvinner optimaliserer for kort-tid mens menn optimaliserer for lang tid. Kanskje kan vi eliminere fordommer og forstå forskjellene bedre, kanskje det kan gjøre at vi finner en motvekt mot tribalismen som virker spre om seg, folk kriger mot hverandre isteden for å spille på lag i Norge virker det som.

 

DISCLAIMER Dette er bare min spekulasjon og ikke ment som hets mot noen kjønn, sier ikke at noen av alternativene er bedre enn andre, men er interessant å se hvordan folk tenker forskjellig om ting uten at det nødvendigvis betyr at de er onde eller dumme av den grunn, det kan være uberettiget ☺️

Anonymkode: 07dc0...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

PS gjerne del spørmsålet på KG også (gjerne rett feilstavinger og endre formuleringer etc om du vil det også tar det ikke perosnlig altså ;) ), vkunne gjort det selv irker som at de nektet å godkjenne min bruker der borte 😕 

Anonymkode: 07dc0...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg går ut i fra at personen du snakker om er 85 år ,  er frisk for alderen og fortsatt har glede av livet. De 2 som skal dø er 95 år og mett av dage. 

Ut i fra det velger jeg alternativ A. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reddet en person i dag og satset på at det hadde skjedd ting i løpet av 10 år slik at de andre to ikke hadde dødd allikevel. :D Uansett kan man jo ikke vite at de andre 2 vil dø om 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde reddet en person i dag og satset på at det hadde skjedd ting i løpet av 10 år slik at de andre to ikke hadde dødd allikevel. :D Uansett kan man jo ikke vite at de andre 2 vil dø om 10 år.

 

19 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg går ut i fra at personen du snakker om er 85 år ,  er frisk for alderen og fortsatt har glede av livet. De 2 som skal dø er 95 år og mett av dage. 

Ut i fra det velger jeg alternativ A. 

 

Typisk kvinnfolk ;) 

Gå etter følelsene på kort sikt og håp på det beste ;) 

Men er lov det ;) 

Venter nok nobelpris på meg det er ganske så tydelig ;) 

 

☺️

Anonymkode: 07dc0...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PS gjerne del spørmsålet på KG også (gjerne rett feilstavinger og endre formuleringer etc om du vil det også tar det ikke perosnlig altså ;) ), vkunne gjort det selv irker som at de nektet å godkjenne min bruker der borte 😕 

Anonymkode: 07dc0...c71

Har man blitt kastet ut av KG? 😲

Anonymkode: 53d27...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man blitt kastet ut av KG? 😲

Anonymkode: 53d27...f31

Vet ikke jeg de startet et nytt system for å hindre spam, mulig at jeg må bekrefte eposten 2 ganger nå brukte bare en tilfeldig disposable epost jeg som jeg kastet etter å ha bekreftet opprettelsen av kontoen, eller så har de sett at IPen min har et titalls brukere nå :P Ventet en uke snart nå tror jeg. Hvem vet

Din konto må godkjennes før du kan bruke siden som innlogget medlem.
En e-post blir sendt ut når kontoen er godkjent.

Anonymkode: 07dc0...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke jeg de startet et nytt system for å hindre spam, mulig at jeg må bekrefte eposten 2 ganger nå brukte bare en tilfeldig disposable epost jeg som jeg kastet etter å ha bekreftet opprettelsen av kontoen, eller så har de sett at IPen min har et titalls brukere nå :P Ventet en uke snart nå tror jeg. Hvem vet

Din konto må godkjennes før du kan bruke siden som innlogget medlem.
En e-post blir sendt ut når kontoen er godkjent.

Anonymkode: 07dc0...c71

Tror ikke de liker kombinasjonen disposable epost og utenlandsk vpn.

Men skal se hva jeg kan få til å KG.

Anonymkode: 53d27...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte mennesker har det så latterlig lett bestandig. Dette er pilitikertanker og politikerregnskap.Vedkommende som gjorde at jeg i dag nesten ikke kan svelge.Kanskjee bra( iallefall for meg) at vi sannsynligvis aldri ses igjen.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt kan man ikke tro på i dag. At noen bryr seg. Hører man ikke så mye om underlig adferd ved ulykker og andre ting. Alkohol og stoff er vel ofte inne i bildet.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og den høye farten. Politikere blir vel kanskje stoppet men det når ikke avisene.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle kan bli lettsindig og underlige tror jeg bare presset blir hårdt nok. Det er ofte så veldig mye man ikke vet om tilsynelatende hyggelige mennesker eller genier for den sakens skyld.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte mennesker har det så latterlig lett bestandig. Dette er pilitikertanker og politikerregnskap.Vedkommende som gjorde at jeg i dag nesten ikke kan svelge.Kanskjee bra( iallefall for meg) at vi sannsynligvis aldri ses igjen.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt kan man ikke tro på i dag. At noen bryr seg. Hører man ikke så mye om underlig adferd ved ulykker og andre ting. Alkohol og stoff er vel ofte inne i bildet.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og den høye farten. Politikere blir vel kanskje stoppet men det når ikke avisene.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

 

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan bli lettsindig og underlige tror jeg bare presset blir hårdt nok. Det er ofte så veldig mye man ikke vet om tilsynelatende hyggelige mennesker eller genier for den sakens skyld.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

Vær så snill - kan du ikke la ett eneste innlegg være uten å komme med disse mer eller mindre uforståelige og totalt irrelevante svarene dine!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må si jeg føler meg forfulgt av enkelte her. Enkelte er kanskje på utkikk etter noen som er lette å redde?  At enkelte driver sin kriminelle faenskap i verden er ingens spesielle som kan lastes for . Føler mennesker i vår tid er konstant ute etter noen eller noe å skylde på for lite definerte grunner.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ting er ikke så overdådig i kommune- Norge i dag lenger så det er vanskelig å svare på. Så mange har store problemer og trenger hjelp synes jeg.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk passer ikke på barna sine engang har jeg hørt politiet si fra Oslo. Skulle man da forvente at de skulle passe på en masse andre?

Anonymkode: 1a9c4...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehuggu
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mange har store problemer og trenger hjelp synes jeg.

Anonymkode: 1a9c4...9c4

Ja, og du er dessverre en av dem. Bestill den timen hos fastlegen du har snakket om, så får du kanskje både antibiotika  ogmer virksomme medisiner for din psyke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Begynte å tenke litt på dette, Jeg har inntrykk av at  kvinner virker mene at menn er slemme og onde (fordi de mener en må ta valg som på lang sikt er bedre selv om det kan føles ille på kort sikt), mens menn mener kvinner er korrtenkte og naive som går etter hva som føles riktig her og nå uten å tenke over konsekvensene lenge frem i tid. (overdrivelse). men tror egentlig begge deler er feil, en har bare forskjellige perspektiver kanskje ?

F.eks la oss si du har en person foran deg, du kan redde personen fra å dø, eller du kan la personen foran deg dø for å redde 2 personer fra å dø 10 år frem i tid. Hvilket valg tar du ?

Er dette noe forskningen har undersøkt eller er det bare min mega hjerne som er inne på noe revolusjonerende vitenskapelig nyfinning, nobelprisen neste ? Hey om noen fra nobelkommitten leser dette, så kan dere bare kalle meg for "anonym doler" det går bra

Gjerne svar på meningsmålingen så finner vi ut om min hypotese stemmer og at kvinner optimaliserer for kort-tid mens menn optimaliserer for lang tid. Kanskje kan vi eliminere fordommer og forstå forskjellene bedre, kanskje det kan gjøre at vi finner en motvekt mot tribalismen som virker spre om seg, folk kriger mot hverandre isteden for å spille på lag i Norge virker det som.

 

DISCLAIMER Dette er bare min spekulasjon og ikke ment som hets mot noen kjønn, sier ikke at noen av alternativene er bedre enn andre, men er interessant å se hvordan folk tenker forskjellig om ting uten at det nødvendigvis betyr at de er onde eller dumme av den grunn, det kan være uberettiget ☺️

Anonymkode: 07dc0...c71

Vanskelig å forstå hva som egentlig ligger under det du prøver å si ?. Klarer ikke å finne et eneste eksempel som kan forklare spørsmålet? I hvilken sammenheng lønner det seg la et menneske dø for å redde to andre ti år frem i tid.? Snakker du om organdonor eller terrorister eller hva? De fleste  mennesker som står fremfor et annet menneske i nød vil sannsynligvis ikke stå ufølsom og kalkulerende å lure på om det er verdt å hjelpe eller ikke. Eller er spørsmålene på en måte symbol på noe annet? Evt hva? Har det noe med at du mener at kvinner velger ufornuftig i politiske saker? 

Anonymkode: 6760b...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Det var en svensk professor i medisinsk etikk som leflet med tanker om att å ta livet av en frisk person kunne gi organer til flere andre. Han ble naturligvis sett på som gal. Ikke at det er noe feil i å være gal, eller noe. Men det er jo vanvidd. Jeg husker ikke navnet dette var på Robert Aschberg sitt noe tabloide show Z som gikk på tv3 tidlig nittitall, så navnet på "professoren" har jeg glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...