Gå til innhold

Barnevern og psykisk helse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag fikk jeg vitte at barnevern har lov å hente informasjoner om helsen min. Hvorfor må de vitte at jeg har ptsd og angst? Hvorfor ble jeg ikke informert fra bv? Kan det få negative konsekvenser? Det var snakk om støttekontakt og veiledning. Barn har det bra og problemet er krangling, men det er jo ikke uvanlig hos tenåringer. Nå er jeg ikke sikker om jeg orker en tredje undersøkelse. Bv vet at barnet tok kontakt om å få villjen sin, men vi gjør alle feil. Kan bv omplassere barn pga. sykdom? Jeg hadde ikke så godt opplevelse med bv. og bv fikk mye klager fra foreldre. Overeagerer jeg? 

Anonymkode: 6e795...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag fikk jeg vitte at barnevern har lov å hente informasjoner om helsen min. Hvorfor må de vitte at jeg har ptsd og angst? Hvorfor ble jeg ikke informert fra bv? Kan det få negative konsekvenser? Det var snakk om støttekontakt og veiledning. Barn har det bra og problemet er krangling, men det er jo ikke uvanlig hos tenåringer. Nå er jeg ikke sikker om jeg orker en tredje undersøkelse. Bv vet at barnet tok kontakt om å få villjen sin, men vi gjør alle feil. Kan bv omplassere barn pga. sykdom? Jeg hadde ikke så godt opplevelse med bv. og bv fikk mye klager fra foreldre. Overeagerer jeg? 

Anonymkode: 6e795...a98

En tredje undersøkelse med bv mener du? Det er jeg redd du blir nødt til å orke. Jeg har tre råd til deg: Samarbeid. Samarbeid. Samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, XbellaX skrev:

En tredje undersøkelse med bv mener du? Det er jeg redd du blir nødt til å orke. Jeg har tre råd til deg: Samarbeid. Samarbeid. Samarbeid.

Det gjør jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, Betti 11 skrev:

Det gjør jeg. 

Ja samarbeid er den eneste måten. Jeg satt meg på bakbena flere ganger, da ble de bare enda mer mistenkelig. Men må si er det noen som er paranoide så er det BV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp barnevernet. De hører ikke på meg og mine barns erfaringer. Følger meg ikke opp, men står stand by med en far og eksmann som har utøvd psykisk vold mot oss og som har barna mest. Jeg har ikke ork og overskudd til å ha barna mer enn jeg har. Og barnevernet gir blaffen i meg og mine meninger. Det har liksom ikke noe å si, selv om bekymringsmeldingen da kom fordi jeg var innlagt på DPS for x'te gang pga alvorlig depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja samarbeid er den eneste måten. Jeg satt meg på bakbena flere ganger, da ble de bare enda mer mistenkelig. Men må si er det noen som er paranoide så er det BV. 

Jeg orker det ikke mer men jeg må samarbeide. Det ødelegger ekteskapet mitt. Barnevernet bryr seg ikke om det. 

Anonymkode: 6e795...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, Undulaten skrev:

Jeg har gitt opp barnevernet. De hører ikke på meg og mine barns erfaringer. Følger meg ikke opp, men står stand by med en far og eksmann som har utøvd psykisk vold mot oss og som har barna mest. Jeg har ikke ork og overskudd til å ha barna mer enn jeg har. Og barnevernet gir blaffen i meg og mine meninger. Det har liksom ikke noe å si, selv om bekymringsmeldingen da kom fordi jeg var innlagt på DPS for x'te gang pga alvorlig depresjon. 

Det undrer meg ikke at du har depresjon. Barnevernet ødelegger familier fordi de bare krysse av skjema og se ikke det hele. Jeg vet ikke om jeg ønsker veiledning når bv prøver å finne feil hos foreldre. Det er åpenbart at barn presser oss med bv. Fikk du hver gan en bekymringsmelding når du ble innlagt?

Anonymkode: 6e795...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var en helt vanlig mamma. En som elsket ungene mine og trivdes i mammarollen. Uten tvil det viktigste og beste i livet mitt. ALDRI hadde jeg trodd at noen kunne gripe inn i dette trygge , gode og fantastiske og ødelegge , splitte, så utrygghet og tvil for nesten ingenting. En nabo som hadde skarpt øye etter feil og som overtolket , synset og mente. Som med store ord og mye fantasi klarte å skrive en rapport til barnevernet. Det ble som en heksejakt. Jeg var sterk og samarbeidsvillig og saken ble henlagt. Der var ingen grunn til å blande inn barnevernet. Men det har preget både meg og ungene siden.Noen år senere ble jeg rammet av en psykisk lidelse. Plutselig hadde jeg ingenting jeg skulle ha sagt. Bare det at jeg tidligere hadde vært i en barnevernsak var nok til å mistenkeliggjøre meg. Ungene hadde det helt fint og ingen lærer, helsesøster, lege ,venn av familien eller noen andre hadde noe å utsette på noe. Men psykologen sa hun ofte sendte varsel til barnevernet sånn for sikkerhet skyld!!!!!!!!!!!!??. Det forundrer meg hvor lite fagfolk forstår når det gjelder den belastningen dette er.!!!. Psykologen fremstillte barnevernet som snille, fantastiske mennesker som bare hadde mitt beste i tankene. Det er så langt fra min erfaring som det går an. 

Anonymkode: 771a6...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg orker det ikke mer men jeg må samarbeide. Det ødelegger ekteskapet mitt. Barnevernet bryr seg ikke om det. 

Anonymkode: 6e795...a98

Ja det ødela mye for oss også,men det var alltid jeg som snakket med dem når de ringte. Og jeg som snakket på møter,min mann sa svært lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var en helt vanlig mamma. En som elsket ungene mine og trivdes i mammarollen. Uten tvil det viktigste og beste i livet mitt. ALDRI hadde jeg trodd at noen kunne gripe inn i dette trygge , gode og fantastiske og ødelegge , splitte, så utrygghet og tvil for nesten ingenting. En nabo som hadde skarpt øye etter feil og som overtolket , synset og mente. Som med store ord og mye fantasi klarte å skrive en rapport til barnevernet. Det ble som en heksejakt. Jeg var sterk og samarbeidsvillig og saken ble henlagt. Der var ingen grunn til å blande inn barnevernet. Men det har preget både meg og ungene siden.Noen år senere ble jeg rammet av en psykisk lidelse. Plutselig hadde jeg ingenting jeg skulle ha sagt. Bare det at jeg tidligere hadde vært i en barnevernsak var nok til å mistenkeliggjøre meg. Ungene hadde det helt fint og ingen lærer, helsesøster, lege ,venn av familien eller noen andre hadde noe å utsette på noe. Men psykologen sa hun ofte sendte varsel til barnevernet sånn for sikkerhet skyld!!!!!!!!!!!!??. Det forundrer meg hvor lite fagfolk forstår når det gjelder den belastningen dette er.!!!. Psykologen fremstillte barnevernet som snille, fantastiske mennesker som bare hadde mitt beste i tankene. Det er så langt fra min erfaring som det går an. 

Anonymkode: 771a6...cbd

De har barnets beste i tankene, så da gjør det ikke noe om de overkjører foreldrene totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, stjernestøv skrev:

De har barnets beste i tankene, så da gjør det ikke noe om de overkjører foreldrene totalt.

Var det ironisk ment?. 

Anonymkode: 771a6...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det ironisk ment?. 

Anonymkode: 771a6...cbd

Det var seriøst ment, det er sånn de jobber. De gjorde jo meg til et nervevrak med trusler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykisk syke folk burde ikke få barn. Man kan selvaagt bli frisk men dersom du har jevmlig kontakt med og er innblandet i psykiatrien sp forstår jeggodt at barnevernet tar kontakt med deg for det er ikke bra for barn å vokse opp ked ustabile foreldre!!

Anonymkode: f28e2...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var en helt vanlig mamma. En som elsket ungene mine og trivdes i mammarollen. Uten tvil det viktigste og beste i livet mitt. ALDRI hadde jeg trodd at noen kunne gripe inn i dette trygge , gode og fantastiske og ødelegge , splitte, så utrygghet og tvil for nesten ingenting. En nabo som hadde skarpt øye etter feil og som overtolket , synset og mente. Som med store ord og mye fantasi klarte å skrive en rapport til barnevernet. Det ble som en heksejakt. Jeg var sterk og samarbeidsvillig og saken ble henlagt. Der var ingen grunn til å blande inn barnevernet. Men det har preget både meg og ungene siden.Noen år senere ble jeg rammet av en psykisk lidelse. Plutselig hadde jeg ingenting jeg skulle ha sagt. Bare det at jeg tidligere hadde vært i en barnevernsak var nok til å mistenkeliggjøre meg. Ungene hadde det helt fint og ingen lærer, helsesøster, lege ,venn av familien eller noen andre hadde noe å utsette på noe. Men psykologen sa hun ofte sendte varsel til barnevernet sånn for sikkerhet skyld!!!!!!!!!!!!??. Det forundrer meg hvor lite fagfolk forstår når det gjelder den belastningen dette er.!!!. Psykologen fremstillte barnevernet som snille, fantastiske mennesker som bare hadde mitt beste i tankene. Det er så langt fra min erfaring som det går an. 

Anonymkode: 771a6...cbd

Da har du rett. Det er en stor belastning. Jeg har aldri slått eller sviktet barn. Bare at jeg fikk en depresjon men jeg fungerer, når jeg må. 

Anonymkode: 6e795...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, stjernestøv skrev:

Det var seriøst ment, det er sånn de jobber. De gjorde jo meg til et nervevrak med trusler. 

Bv hjelper ikke foreldre, bare barna. Jeg er spent hva de mener med veiledning.

Anonymkode: 6e795...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bv hjelper ikke foreldre, bare barna. Jeg er spent hva de mener med veiledning.

Anonymkode: 6e795...a98

Ja det er barna de er der for og det var de veldig tydelige på gang på gang, men jeg sa barna mine var dem jeg var der for også. Ingen kan bry seg bedre om barna sine enn foreldrene,og klart jeg ønsket mine barn det beste. Men plutselig en dag de var her hjemme sa de at de skulle spandere en tur på oss,det var å bo i leilighet og badeland var det der. Da ble jeg positivt overrasket over dem, vi koste oss på turen. 

Veiledning ja, det var for meg å gjøre som de sa og det de bestemte var best for barna,jeg hadde ikke mye jeg skulle sagt. De visste best fikk jeg inntrykk av,men der tok de feil. Ingen kjente barna bedre enn meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk syke folk burde ikke få barn. Man kan selvaagt bli frisk men dersom du har jevmlig kontakt med og er innblandet i psykiatrien sp forstår jeggodt at barnevernet tar kontakt med deg for det er ikke bra for barn å vokse opp ked ustabile foreldre!!

Anonymkode: f28e2...ac3

Hvem mener du med det? ts starter? Vi alle kan bli syk og jeg har ingen alvorlige lidelser. Dessuten gjelder det funksjonsnivå og det kan eller skal psykiater eller lege bestemme om man kan forsørge et barn. Fordømme er jo enklere enn å etterspørre hvordan personen har det eller hvordan personen fungerer med den psykiske lidelse. 

Anonymkode: 6e795...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det er barna de er der for og det var de veldig tydelige på gang på gang, men jeg sa barna mine var dem jeg var der for også. Ingen kan bry seg bedre om barna sine enn foreldrene,og klart jeg ønsket mine barn det beste. Men plutselig en dag de var her hjemme sa de at de skulle spandere en tur på oss,det var å bo i leilighet og badeland var det der. Da ble jeg positivt overrasket over dem, vi koste oss på turen. 

Veiledning ja, det var for meg å gjøre som de sa og det de bestemte var best for barna,jeg hadde ikke mye jeg skulle sagt. De visste best fikk jeg inntrykk av,men der tok de feil. Ingen kjente barna bedre enn meg. 

Hvor lenge hadde du veiledning?

Anonymkode: 6e795...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber svært tett på barnevernet og ser hvordan de jobber fra innsiden. Det er en grunn til at andre faginstanser som jobber med barn og ungdom kaller barnevernet for "Foreldrevernet". 

Det er vanvittig frustrerende å se mangelen på handling i sak etter sak etter sak, og hvilke lidelser barn må stå i. Det er nærmest ubegripelig hva det er mulig å slippe unna med av dokumentert omsorgssvikt. Det ene barnet etter det andre går til grunne foran den eneste instansen som har mandat til å gripe inn. Men barnevernet gjør ingenting. Det gjør dem til nettopp Foreldrevernet. 

På min arbeidsplass er vi pålagt å sende bekymringsmelding når vi får konkrete mistanker om skadelige oppvekstvilkår. Det gjør vi hele tiden, men vi vet samtidig at det ikke vil føre til noe som helst positivt for barnet vi er bekymret for. Det er utrolig trist. 

Anonymkode: f97e8...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge hadde du veiledning?

Anonymkode: 6e795...a98

Hadde det helt fra de kom inn i bildet, de sa de ikke kom til å trekke seg ut selv om jeg gang på gang ba om det. Når jeg ba om det ble de ekstra bekymret så jeg ga opp, de var inni bildet i mange år...helt til min elste gikk ut av ungdomsskolen. Da flyttet vi og var borte i tre år, det BV på den andre plassen så ingen grunn til å være inni bildet. Da var jeg så frisk som jeg aldri før har vært, de så på meg som en ressurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...