Gå til innhold

Ord brukt i psykiatrien for pasient som ikke følger legens råd, men har gjort et rett og fornuftig valg likevel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snakket med psykiateren her om dagen og fortalte at jeg hadde sluttet på medisiner. Da svarte hun: "åja, det er noe vi kaller xxxxx, som betyr at pasienten har tatt et valg som strider mot legens råd, men at det var et rett, klokt og fornuftig valg". Tror det var et engelsk ord? Men det kunne vært norskt og, husker ikke helt. Mulig det også var en setning.

Har ikke mulighet til å kontakte henne for å spørre henne. Noen som vet hva dette ordet eller setningen kan være?

Anonymkode: 41935...982

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Autoseponering?

Anonymkode: eff49...277

Skrevet

Autoseponering betyr at pasienten har sluttet med medisin uten å rådføre seg med legen. Men sier ingenting om at det var rett, klokt og fornuftig slik TS skriver om.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, kupton skrev:

Autoseponering betyr at pasienten har sluttet med medisin uten å rådføre seg med legen. Men sier ingenting om at det var rett, klokt og fornuftig slik TS skriver om.

Nei, men da har vel du et klokt svar å gi ts da?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men da har vel du et klokt svar å gi ts da?

Hadde jeg hatt det, hadde det kommet for lenge siden :-) Nei, jeg har aldri hørt et slikt ord. Jeg tror TS har dratt sammen to utsagn, autoseponering og legens mening om at det var fornuftig i akkurat dette tilfellet.

AnonymBruker
Skrevet

Legens behendig måte å fraskrive seg alt videre ansvar ved å inkludere dere i " akademiet klan". eller si velkommen som " rettroende".  Spør du den samme legen om det samme om 2 eller 3 år blir du lite sannsynlig verdighet et svar. Legen ønsket nok bare å beholde sin lege aura og sin personlige økonomi og fimaøkonomi ivaretatt?

Svaret er kanskje en viljesterk person med sigarett i munnviken. Men hva kan man kreve av seg selv eller andre med en politikere skare som ikke klarer å holde seg til sannheten mange sekundene om gangen. Hvis ikke amerikanske diagnoseskjema kan komme opp med noe da.

Alle personer skulle hatt det slik denne legen. Jeg og min person har det ikke slik men så er jeg verken utdannet lege,, Polit, lensmann eller prest eller sykepleier for den sagens skyld.

Som du forstår selv blir jeg bare trist ved h ør stor skade disse medisinene har gjort og hvor mye mange har tjent på å tilbakeholdne opplysninger.

Anonymkode: 98c31...916

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legens behendig måte å fraskrive seg alt videre ansvar ved å inkludere dere i " akademiet klan". eller si velkommen som " rettroende".  Spør du den samme legen om det samme om 2 eller 3 år blir du lite sannsynlig verdighet et svar. Legen ønsket nok bare å beholde sin lege aura og sin personlige økonomi og fimaøkonomi ivaretatt?

Svaret er kanskje en viljesterk person med sigarett i munnviken. Men hva kan man kreve av seg selv eller andre med en politikere skare som ikke klarer å holde seg til sannheten mange sekundene om gangen. Hvis ikke amerikanske diagnoseskjema kan komme opp med noe da.

Alle personer skulle hatt det slik denne legen. Jeg og min person har det ikke slik men så er jeg verken utdannet lege,, Polit, lensmann eller prest eller sykepleier for den sagens skyld.

Som du forstår selv blir jeg bare trist ved h ør stor skade disse medisinene har gjort og hvor mye mange har tjent på å tilbakeholdne opplysninger.

Kan du utdype det andre avsnittet? Jeg fikk ikke helt med meg konklusjonen.

AnonymBruker
Skrevet

I grunnen bare at jeg kjenner et tilfelle hvor pasienten endte opp på sykehjem kort tid etter. Legen mente også at hun måtte ha gjort det rette selv. Fra full jobb til sykehjem Kvinne rundt 60 den gang. En annen lege hadde vel da noe ansvar antar jeg. Dette er vanskelig og spesielt på denne type media.Alt har jo en tidsakse og fornuft  og ufornuft kan være så mangt. I en uholdbar situasjon kan for pasienten bare å komme bort fra forståsegpåere kanskje? Det eneste fornuftige?

Jeg har ikke hørt selv om et slikt ord men kanskje det kommer til dem som trenger det i et leksikon nær deg.

AnonymBruker
Skrevet

Leger, apotekansatte, lærere , politi  og sykepleier er og prester har ofte veldig mye problemer med privatlivet sitt tror jeg. 

FjellOgDalar
Skrevet

Non compliance ?

= at man ikke følger opp behandling.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Det er forumets forvirrede person som har skrevet dette, derfor blir det uklart hva hn mener med sine innlegg og svar. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forumets forvirrede person som har skrevet dette, derfor blir det uklart hva hn mener med sine innlegg og svar. 

8 timer siden, kupton skrev:

Kupton da..

Anonymkode: 84941...c51

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leger, apotekansatte, lærere , politi  og sykepleier er og prester har ofte veldig mye problemer med privatlivet sitt tror jeg. 

Du tror mye rart da.

Anonymkode: c35b8...f26

AnonymBruker
Skrevet

Ingen har vi det likt og hva som er rett for en person kan ofte være så feil for en annen. I all beskjedenhet et forsøk på seriøst svar som det ikke er flust med hos forumets andre neppe særlig mange personer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...