Gå til innhold

Behandleren misforstår ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke flink til å ordlegge meg på en nøyaktig måte. Når jeg er ferdig med timen hos behandleren tenker jeg på alt som kan ha blitt misforstått. Dette kverner så mye at jeg blir dårlig. Vurderer derfor om det er mest fornuftig å avslutte behandlingene.

Anonymkode: f8f2f...97b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke flink til å ordlegge meg på en nøyaktig måte. Når jeg er ferdig med timen hos behandleren tenker jeg på alt som kan ha blitt misforstått. Dette kverner så mye at jeg blir dårlig. Vurderer derfor om det er mest fornuftig å avslutte behandlingene.

Hva med å ta det opp med behandler?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Villanda skrev:

Hva med å ta det opp med behandler?

Jeg prøvde, men følte bare jeg viklet meg inn i enda mer misforståelser. 

Skrevet

Skriv ned.

Lag et referat etter hver time, så kan dere begynne neste time med å gå gjennom hvordan du opplevde sist time.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, usikker skrev:

Skriv ned.

Lag et referat etter hver time, så kan dere begynne neste time med å gå gjennom hvordan du opplevde sist time.

Tror mye av misforståelser kan komme av at når jeg er hos behandleren så snakker jeg mest om det som er vanskelig. Samtidig har jeg mye selvironi. Jeg snakker om ting uten å få med alle betydelige detaljer, som om behandleren kjente meg bedre og visste hva jeg mente. Så går det opp for meg at han kjenner lite til den friskere og fungerende siden. Den som til tross for depresjoner bruker mye energi på jobb, familie og å fungere normalt. Som også med min BP2 lidelse har oppturer og energi.

Jeg noterer før timen, men går alltid ut igjen med grubling over hvordan alt er blitt tolket. 

Våger ikke avslutte kontakten, en vurderer om det er best å ha enkel oppfølging et par ganger i året, med mulighet for tettere oppfølging ved behov. Skal jo ikke bli dårligere av å gå til behandler heller.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror mye av misforståelser kan komme av at når jeg er hos behandleren så snakker jeg mest om det som er vanskelig. Samtidig har jeg mye selvironi. Jeg snakker om ting uten å få med alle betydelige detaljer, som om behandleren kjente meg bedre og visste hva jeg mente. Så går det opp for meg at han kjenner lite til den friskere og fungerende siden. Den som til tross for depresjoner bruker mye energi på jobb, familie og å fungere normalt. Som også med min BP2 lidelse har oppturer og energi.

Jeg noterer før timen, men går alltid ut igjen med grubling over hvordan alt er blitt tolket. 

Våger ikke avslutte kontakten, en vurderer om det er best å ha enkel oppfølging et par ganger i året, med mulighet for tettere oppfølging ved behov. Skal jo ikke bli dårligere av å gå til behandler heller.

Klarer du å formidle det du skriver her til behandler? Slik at h*n vet hvordan du har det.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Lillemus skrev:

Klarer du å formidle det du skriver her til behandler? Slik at h*n vet hvordan du har det.

Jeg har prøvd, men får det nok ikke klart nok frem.

DopamineDeprived
Skrevet

Er du sikker på at vedkommende misforstår? Eller er det mer «bare» noe du grubler på selv? Jeg var ganske sånn grublete selv, og følte aldri jeg fikk uttrykt alt jeg skulle si skikkelig, antagelig fordi jeg tok behandlinga på blodig alvor. Det var dog mer en «meg» greie enn at noen faktisk misforstod. De forstod utmerket godt det jeg prøvde å uttrykke :) Hvor lenge har du gått til denne behandleren? Det tar jo gjerne litt tid å bli kjent med hverandre, så det kan jo være en medvirkende faktor. Ellers er jo terapi ingen quick-fix, så for egen del har det sjeldent vært sånn at jeg har følt meg mye bedre rett etterpå, ofte så setter det i gang tanker, som senere fører til en slags «åpenbaring», og dermed endring. Endring er ofte vondt i begynnelsen, fordi alt som er nytt = skummelt for de fleste av oss. Det at du grubler mer i etterkant ville jeg sagt at er mer ett tegn på at terapien fungerer. Nå sitter selvsagt ikke jeg på noen fasit, og det kan selvfølgelig fortone seg annerledes for andre, avhengig av grunnproblematikken i bunnen :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...