Gå til innhold

Vet ikke om det er timer til meg når jeg kommer tilbake fra ferien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ferie nå, men når jeg kommer tilbake fra ferie, så kan det være mulig at det ikke er timer til meg. Jeg jobber fast stilling, men sjefen skal kutte ned, men har kun fått muntlig varsel om det, og ingenting annet. Er redd for å komme tilbake til ingen eller for lite timer. Er en muntlig varsel godt nok når det gjelder nedskjæring av timeantall / arbeid?

Anonymkode: f8805...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ferie nå, men når jeg kommer tilbake fra ferie, så kan det være mulig at det ikke er timer til meg. Jeg jobber fast stilling, men sjefen skal kutte ned, men har kun fått muntlig varsel om det, og ingenting annet. Er redd for å komme tilbake til ingen eller for lite timer. Er en muntlig varsel godt nok når det gjelder nedskjæring av timeantall / arbeid?

Anonymkode: f8805...2f9

Hvorfor kan du ikke spørre han direkte hva som skjer etter ferien?

Anonymkode: 910e7...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ferie nå, men når jeg kommer tilbake fra ferie, så kan det være mulig at det ikke er timer til meg. Jeg jobber fast stilling, men sjefen skal kutte ned, men har kun fått muntlig varsel om det, og ingenting annet. Er redd for å komme tilbake til ingen eller for lite timer. Er en muntlig varsel godt nok når det gjelder nedskjæring av timeantall / arbeid?

Anonymkode: f8805...2f9

Dette har du jo fått svar på og råd om utallige ganger allerede. Nei, muntlig varsel er ikke tilstrekkelig. Du har en arbeidsavtale og er fagorganisert; kontakt forbundet ditt asap, helst pr. telefon, om du ikke allerede har gjort det. Du kan også lese litt om endringsoppsigelse her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, Xtra skrev:

Dette har du jo fått svar på og råd om utallige ganger allerede. Nei, muntlig varsel er ikke tilstrekkelig. Du har en arbeidsavtale og er fagorganisert; kontakt forbundet ditt asap, helst pr. telefon, om du ikke allerede har gjort det. Du kan også lese litt om endringsoppsigelse her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/

 

Jeg skal kontakte dem. Jeg har ferie nå, og har ikke fått noen skriftlig oppsigelse, og er bare usikker på hva som kommer til å skje i midten av juli når ferien er over. Jeg har skrevet en melding til nav om situasjon, og jeg kontakter også fagorganisasjonen. Takk for råd. 

Anonymkode: f8805...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ferie nå, men når jeg kommer tilbake fra ferie, så kan det være mulig at det ikke er timer til meg. Jeg jobber fast stilling, men sjefen skal kutte ned, men har kun fått muntlig varsel om det, og ingenting annet. Er redd for å komme tilbake til ingen eller for lite timer. Er en muntlig varsel godt nok når det gjelder nedskjæring av timeantall / arbeid?

Anonymkode: f8805...2f9

Hvor mange ganger skal du spørre om dette? Svaret er som før - ikke la rykter og frykt skape bekymring, men ta det for gitt at du skal på jobb inntill du evt får en skriftlig oppsigelse. Dersom du får dette tar du kontakt med fagforeningen. Jeg tar det for gitt at du fremdeles er medlem, og karantenetiden er over ettersom du meldte deg inn 1. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skrevet en melding til nav om situasjon

Hvilken situasjon har du beskrevet til NAV? At du er redd, uten å ha grunnlag for det ut over din egen frykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ferie nå, men når jeg kommer tilbake fra ferie, så kan det være mulig at det ikke er timer til meg. Jeg jobber fast stilling, men sjefen skal kutte ned, men har kun fått muntlig varsel om det, og ingenting annet. Er redd for å komme tilbake til ingen eller for lite timer. Er en muntlig varsel godt nok når det gjelder nedskjæring av timeantall / arbeid?

Anonymkode: f8805...2f9

For å gjenta "høydepunktene" fra denne tråden: https://forum.doktoronline.no/topic/448130-er-dette-riktig-jobb-og-nedbemanning/

- Ikke hør på rykter, hold deg til det du får vite

- Bruk kontrakten hvis du får for lite jobb etter ferien / nedleggelsen og sjefen sier at han har varslet deg tidligere - be om å få alt skriftlig, ikke skriv under på noe før du har tenkt på det og diskutert det med noen som kjenner reglene, forlang endringsoppsigelse og kompensasjon

- Hvis det blir noen slags forhandlingsmøter - ikke skriv under på noe, gå helst ikke alene dit, men ta med en tillitsvalgt eller verneombudet (det er bedriften pålagt å ha) eller en annen som har peiling, men ikke selv er direkte berørt av nedbemanningen

- Snakk med juridiske rådgivere og / eller fagforeningen hver gang du blir forelagt noe skriftlig - det kan tenkes at sjefen vil forsøke å få deg til å fraskrive deg rettigheter, det må du unngå for enhver pris

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skrevet en melding til nav om situasjon

NAV kan ikke bistå deg noe særlig før du er arbeidssøker, du har jo selv klaget over at de ikke er spesielt aktive.

Les om igjen de svarene du har fått fra fagorganisasjonen og juridisk hold tidligere. De gjelder selv om det har gått noen uker.

Øv deg på å være iskald og si for eksempel "det må jeg få skriftlig og tenke over" selv om du får høre noe som virker skummelt. Du kaver altfor mye til å kunne vurdere muntlig informasjon der og da i en stresset situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå igjen?

Anonymkode: 0a055...78e

Ja.

Anonymkode: 910e7...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...