Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått beskjed om at fra juli av så mister jeg med stor sannsynlighet jobben. Jeg jobber i en bedrift med flere avdelinger. Jeg kan utføre arbeid i de andre avdelingene. Det er flere som er ansatt flere år etter meg. Men sjefen sier at jeg kan kun få mulighet til å jobbe på de andre avdelingene om de ansatte ønsker å slutte. 

Er det riktig å gjøre det slik? Trodde at jeg kom foran disse pga ansisitet.. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest den andre tråden din også, om leilighetene.

Nå må du innse alvoret og få klarhet i rettighetene dine. Ring fagforeningen ved første anledning, slik jeg har bedt deg gjøre tidligere! 😠 Du har rettigheter på arbeidsplassen etter så mange år, og du må passe på at du ikke blir manipulert til å gi dem fra deg. Det virker som sjefen din er i full gang, siden han får deg til å tro at han kan bestemme hva du kan fortelle kjæresten. Det kan han ikke. Fortell H & K om situasjonen, spør om de kan orientere kort om (hvor du finner) hva du har krav på, og om det er noen i bedriften du kan snakke med. Det er ikke sikkert de har lov å la deg gå først, men dette du finne ut av! 

Dette handler om reglene du har som ansatt. Så har du selvfølgelig rettigheter som arbeidssøkende, enten du er enslig eller samboer. Alle har det, men satsene kan variere med sivilstatus. Pass på at du ikke manipuleres til å si opp selv uten å få en klekkelig kompensasjon for det, for da mister du noen av de rettighetene! Dette kan du også snakke med fagforeningen om, ikke med han som prøver å få deg ut.

Ved nedbemanning skal bedriften kjøre en åpen, ryddig og dokumentert prosess. Hvis du ikke får kvalifisert hjelp nå, kan du tape forferdelig mye penger. Finn kontrakten din (du kan bli spurt om detaljene i den) og ta den telefonen du skulle tatt for lenge siden. 

 

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, laban skrev:

Jeg har lest den andre tråden din også, om leilighetene.

Nå må du innse alvoret og få klarhet i rettighetene dine. Ring fagforeningen ved første anledning, slik jeg har bedt deg gjøre tidligere! 😠 Du har rettigheter på arbeidsplassen etter så mange år, og du må passe på at du ikke blir manipulert til å gi dem fra deg. Det virker som sjefen din er i full gang, siden han får deg til å tro at han kan bestemme hva du kan fortelle kjæresten. Det kan han ikke. Fortell H & K om situasjonen, spør om de kan orientere kort om (hvor du finner) hva du har krav på, og om det er noen i bedriften du kan snakke med. Det er ikke sikkert de har lov å la deg gå først, men dette du finne ut av! 

Dette handler om reglene du har som ansatt. Så har du selvfølgelig rettigheter som arbeidssøkende, enten du er enslig eller samboer. Alle har det, men satsene kan variere med sivilstatus. Pass på at du ikke manipuleres til å si opp selv uten å få en klekkelig kompensasjon for det, for da mister du noen av de rettighetene! Dette kan du også snakke med fagforeningen om, ikke med han som prøver å få deg ut.

Ved nedbemanning skal bedriften kjøre en åpen, ryddig og dokumentert prosess. Hvis du ikke får kvalifisert hjelp nå, kan du tape forferdelig mye penger. Finn kontrakten din (du kan bli spurt om detaljene i den) og ta den telefonen du skulle tatt for lenge siden. 

 

 

Takk for råd. 

Jeg er i sjokk. Jeg trodde at min ansisitet ville gå foran andre som er ansatt etter meg i bedriften, selv om det er et skille mellom avdelingene.  Jeg skal vel også ha krav på en skriftlig oppsigelse? Jeg spurte om å få jobbe på annen avdeling, men fikk beskjed om at hvis jeg får så blir det lite og ingenting. Langt mindre jobbing enn før. Jeg har for lite som det er, men her må jeg stå på for mine rettigheter og finne ut om dem.. Dette er ganske fortvilende. Synd at jeg ikke er med i en organisasjon.. Vet ikke om det ville være til hjelp å melde seg inn? Skal undersøke om rettighetene mine.. 

Huff oppgitt. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er sammenlignbart og til hjelp for deg. Om det ikke er til hjelp, kan du bare overse det.

Psykoseposten på et sykehus skal nedbemanne. En sykepleier (x) blir "overtallig" som det så vakkert heter. På kirurgisk avdeling er det flere sykepleiere med kortere ansiennitet enn sykepleieren på psykoseposten ( y og z). Sykepleier x kan ikke kreve at y eller z må slutte og at hen (x) skal overta deres jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, kupton skrev:

Jeg vet ikke om dette er sammenlignbart og til hjelp for deg. Om det ikke er til hjelp, kan du bare overse det.

Psykoseposten på et sykehus skal nedbemanne. En sykepleier (x) blir "overtallig" som det så vakkert heter. På kirurgisk avdeling er det flere sykepleiere med kortere ansiennitet enn sykepleieren på psykoseposten ( y og z). Sykepleier x kan ikke kreve at y eller z må slutte og at hen (x) skal overta deres jobb.

Da er det mulig en skille mellom avdelingene. Altså sjefen har mulig lov å skille mellom avdelinger på jobben... Men han burde tenkt litt lenger istedet for å ansette nye på fulltid mens han visste at jeg behøvde mer jobbing. Og når han visste om nedskjæringen på min avdeling. Vi er to personer på min avdeling som mister jobben. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal vel også ha krav på en skriftlig oppsigelse?

Alt dette må du snakke med fagforeningen om. Det er ganske vanskelig å si opp noen her i landet, så det er sannsynlig at de ønsker at du skal si opp selv. Derfor må du passe deg for ikke å bli lurt trill rundt. Det beste ville vært om du hadde noen med deg som kjente reglene i detalj, men du må i hvert fall finne ut hvordan de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
14 minutter siden, kupton skrev:

Jeg vet ikke om dette er sammenlignbart og til hjelp for deg. Om det ikke er til hjelp, kan du bare overse det.

Psykoseposten på et sykehus skal nedbemanne. En sykepleier (x) blir "overtallig" som det så vakkert heter. På kirurgisk avdeling er det flere sykepleiere med kortere ansiennitet enn sykepleieren på psykoseposten ( y og z). Sykepleier x kan ikke kreve at y eller z må slutte og at hen (x) skal overta deres jobb.

Dette er ikke sammenlignbart, da det trengs spesiell kompetanse i slike jobber. Tror ikke det samme er tilfelle i avdelingene til trådstarter. I tilfellet ditt ville svaret vært et annet om det var snakk om selgere i et varehus med ulike avdelinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Xtra: Tok høyde for det i første linje.

Men det med "førsterett" etter ansiennitet går ikke bare på kompetanse. Det går også på avdelinger innen en organisasjon lærte jeg på et kurs jeg var kommandert ut på. Men uansett, om det ikke er til hjelp for TS, er det bare å overse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hør med fagforeningen din. Ansenitet skal ha noe å si, men om det er en litt forskjell på arbeidsoppgaver kan det være nok til at det ikke er godt nok. Men du skal ha skriftelig oppsigelse ja.

Anonymkode: 15f49...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra

Her trenger du kyndig hjelp. Sjefen din har håp om at du skal slutte av fri vilje, da slipper han en tung prosess og kommer gunstig ut av det økonomisk. Du skal ikke la deg lure til å slutte uten kamp.

 

Nedbemanning er fullt mulig for en bedrift dersom jobben ikke lenger har behov for arbeidskraften. Når man skal avgjøre hvem som må gå, skal man som hovedregel vurdere bedriften som en helhet, og ikke bare se på avdelingen der jobben forsvinner. Det er tre kriterier som avgjør hvem som må gå, nemlig ansiennitet, kompetanse og sosiale forhold. Her skal foretas en grundig og dokumentert vurdering av alle kriteriene for alle ansatte. Jo mer kompetanse som kreves i jobben, jo mer teller kompetanse i forhold til ansiennitet. Det holder ikke at sjefen hevder at det er ulikheter i kompetanse, dette skal grundig dokumenteres. Har vært med i slike prosesser selv.

 

Jeg tror sjefen din forsøker å ta snarveier her. Det skal du IKKE gå med på. Veldig synd du ikke er fagorganisert, i organisasjonene er de gode til å bistå i slike prosesser. Jeg ville ringt til Parat eller lignende og spurt om råd likevel. Kanskje kan de hjelpe deg, i det minste henvise deg til et sted der du kan få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, laban skrev:

Alt dette må du snakke med fagforeningen om. Det er ganske vanskelig å si opp noen her i landet, så det er sannsynlig at de ønsker at du skal si opp selv. Derfor må du passe deg for ikke å bli lurt trill rundt. Det beste ville vært om du hadde noen med deg som kjente reglene i detalj, men du må i hvert fall finne ut hvordan de er. 

Jeg følte at det er det de ønsker. De ønsker nok at jeg skal si opp selv. Jeg sto fast på ovenfor sjefen at jeg ville jobbe der om han klarte å finne noe å gjøre til meg. Det verste man kan gjøre er å si opp selv, for da mister man en del rettigheter anngående dagpenger. 

Jeg er ikke med i fagforeingen, men jeg kommer til å undersøke der jeg kan. Det er kanskje lurt å oppsøke NAV kontorene, og be om en samtale? 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Xtra skrev:

Her trenger du kyndig hjelp. Sjefen din har håp om at du skal slutte av fri vilje, da slipper han en tung prosess og kommer gunstig ut av det økonomisk. Du skal ikke la deg lure til å slutte uten kamp.

 

Nedbemanning er fullt mulig for en bedrift dersom jobben ikke lenger har behov for arbeidskraften. Når man skal avgjøre hvem som må gå, skal man som hovedregel vurdere bedriften som en helhet, og ikke bare se på avdelingen der jobben forsvinner. Det er tre kriterier som avgjør hvem som må gå, nemlig ansiennitet, kompetanse og sosiale forhold. Her skal foretas en grundig og dokumentert vurdering av alle kriteriene for alle ansatte. Jo mer kompetanse som kreves i jobben, jo mer teller kompetanse i forhold til ansiennitet. Det holder ikke at sjefen hevder at det er ulikheter i kompetanse, dette skal grundig dokumenteres. Har vært med i slike prosesser selv.

 

Jeg tror sjefen din forsøker å ta snarveier her. Det skal du IKKE gå med på. Veldig synd du ikke er fagorganisert, i organisasjonene er de gode til å bistå i slike prosesser. Jeg ville ringt til Parat eller lignende og spurt om råd likevel. Kanskje kan de hjelpe deg, i det minste henvise deg til et sted der du kan få hjelp.

Jeg har opptil 13 år lengre ansisitet enn de som får beholde jobben.Men de som får beholde jobben er de som jobber på andre avdelingene, pluss en kollega på min avdeling får jobb på andre avdelingen. Synes dette er så urettferdig. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør med fagforeningen din. Ansenitet skal ha noe å si, men om det er en litt forskjell på arbeidsoppgaver kan det være nok til at det ikke er godt nok. Men du skal ha skriftelig oppsigelse ja.

Anonymkode: 15f49...d97

Jeg forventer en skriftlig oppsigelse før jeg anser oppsigelsen som gyldig. Jeg har en i familien som har gode kunnskaper om dette og vedkommende sier at jeg skal ha en skriftlig oppsigelse før det er gyldig. Men jeg spurte om å få det dokumentert, men sjefen sa at det får jeg ikke.... så mulig at sjefen ikke er helt sikker på hva han skal gjøre med meg ennå.... Det eneste jeg fikk vite er at det er muligheter for å få noen timer jobbing, men veldig lite. Men det er ikke sikkert. Jeg sa at jeg tar alt jeg får. 

Desverre så er jeg ikke med i noen fagforening, men mulig jeg burde melde meg inn nå? Jeg vet ikke hvor mye de kan hjelpe meg når jeg ikke er medlem. Men jeg skal forhøre meg med dem, pluss Nav, og folk som har kunnskap om dette. 

Dersom jeg får en ny jobb nå, så vil jeg ikke benytte meg av noen oppsigelsestid. Da går jeg på flekken!. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
13 minutter siden, kupton skrev:

@Xtra: Tok høyde for det i første linje.

Men det med "førsterett" etter ansiennitet går ikke bare på kompetanse. Det går også på avdelinger innen en organisasjon lærte jeg på et kurs jeg var kommandert ut på. Men uansett, om det ikke er til hjelp for TS, er det bare å overse.

Dersom det kan saklig begrunnes at avdelingene i bedriften ikke skal vurderes som en helhet kan det være mulig, men dette er unntak fra hovedregelen.

 

Uansett er dette kompliserte spørsmål uten ja- og nei-svar, og noe trådstarter trenger kyndig hjelp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Xtra skrev:

Dersom det kan saklig begrunnes at avdelingene i bedriften ikke skal vurderes som en helhet kan det være mulig, men dette er unntak fra hovedregelen.

 

Uansett er dette kompliserte spørsmål uten ja- og nei-svar, og noe trådstarter trenger kyndig hjelp til.

Det er sant. Det hele er veldig komplisert for meg, og jeg står veldig rådløs i hvordan jeg skal håndtere en slik situasjon. Dersom jeg hadde vært medlem i fagforbundet så forstår jeg det slik at de hadde tatt denne saken for meg, men jeg er ikke medlem.... Og det er mulig i seneste laget å melde meg inn nå?  

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Xtra skrev:

Dersom det kan saklig begrunnes at avdelingene i bedriften ikke skal vurderes som en helhet kan det være mulig, men dette er unntak fra hovedregelen.

 

Uansett er dette kompliserte spørsmål uten ja- og nei-svar, og noe trådstarter trenger kyndig hjelp til.

Kan jo være at det er ting TS ikke forteller oss om også, kritikkverdige forhold som gir sjefen grunn til å gjøre dette. 

Anonymkode: f159f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at bedriften behøver en del ekstra jobbing av meg fremover men jeg kommer ikke til å si ja til det når jeg vil miste jobben uansett. De vil slite å få tak i andre til å gjøre det. Men det får de bare gjøre. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan jo være at det er ting TS ikke forteller oss om også, kritikkverdige forhold som gir sjefen grunn til å gjøre dette. 

Anonymkode: f159f...5dc

Fikk ikke høre noe om noe kritikkverdige forhold. Da burde han ha sagt det. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Det hele er veldig komplisert for meg, og jeg står veldig rådløs i hvordan jeg skal håndtere en slik situasjon. Dersom jeg hadde vært medlem i fagforbundet så forstår jeg det slik at de hadde tatt denne saken for meg, men jeg er ikke medlem.... Og det er mulig i seneste laget å melde meg inn nå?  

Anonymkode: ad83f...618

Dette er misbruk av fagforbundet. Du bør heller engasjere advokat og betale for det selv. 

Anonymkode: f159f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...