Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 time siden, Kayia skrev:

Dette er det viktig å påpeke overfor fagforeningen når du tar kontakt. Har du meldt deg inn nå? Som Xtra sier kan du gjøre det via nett.

Jeg kan ikke si det høyt nok: Det er SUPERviktig at du melder deg inn FØR du går skriftlig varsel!!! 

Jeg er nå innmeldt i HK . 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dette er en oppdiktet historie, og det er vel ikke første gang..

Anonymkode: e36d7...6f5

Jeg tror faktisk alt dette er riktig. Dessverre. Ts er nok veldig presset nå, og bør få gode råd. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Kayia skrev:

Flott. 

Etter du har meldt deg inn avtaler du tidspunkt i dag for å møte kjæresten. Hold hardt på at han skal signere.  

I morgen RINGER du HK. skriv ned det du vil si på forhånd, lag rom under spørsmålene til å notere svarene du får. Fortell at avdelingen legges ned, og du ikke har fått varsel tidligere. Si at sjefen har informert deg muntlig, og bedt deg holde det hemmelig. Det har han nemlig ikke lov til. Be om et møte med HK der du bor, slik at dere kan diskutere hvordan dere skal går fram videre. Spør om de kan være med deg i møte med arbeidsgiver.

Jeg meldte meg inn og er nå medlem. Håper det kan være til hjelp for oppsigelsen på dokument er ennå ikke kommet og håper de hjelper meg. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå innmeldt i HK . 

Anonymkode: ad83f...618

Bra! Ring dem I MORGEN. Bruk listen min som utgangspunkt, og legg til andre spørsmål du har. Husk at dette handler om rettigheter, ikke «følelse av å bli behandlet urettferdig» eller «antagelser». Det er juss og fakta som teller (type, hva har skjedd, når, på hvilken måte + hva har arbeidsgiver formidlet som forventninger til din innsats og utførelse i møter/medarbeidersamtaler tidligere, hva har du innfridd på og hva har du evt ikke innfridd på.)

Ta med alt du har skriftlig, og skriv ned logg/referat av det som er sagt i møter og ila arbeidsdagen. Ta med dette på møtet med HK lokalt. 

Når skal du møte kjæresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg tror faktisk alt dette er riktig. Dessverre. Ts er nok veldig presset nå, og bør få gode råd. 

Vi får neste håpe at jeg har rett her.. 

Anonymkode: e36d7...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg tror faktisk alt dette er riktig. Dessverre. Ts er nok veldig presset nå, og bør få gode råd. 

Takk. Dette er riktig. Jeg skulle ikke ha skrevet om det her men jeg ble helt hjelpeløs og rådløs i situasjonen. Jeg har nå gjort et skritt for å få hjelp om problemene med jobbsituasjonen og det er som nevnt over. Jeg har meldt meg inn i HK. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Dette er riktig. Jeg skulle ikke ha skrevet om det her men jeg ble helt hjelpeløs og rådløs i situasjonen. Jeg har nå gjort et skritt for å få hjelp om problemene med jobbsituasjonen og det er som nevnt over. Jeg har meldt meg inn i HK. 

Anonymkode: ad83f...618

Flott. 

Skritt to; møt kjæresten og krev underskrift. Ikke gi deg om han sier at det ikke er nødvendig. I såfall tar han (i beste fall) feil nemlig, det ER nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Kayia skrev:

Bra! Ring dem I MORGEN. Bruk listen min som utgangspunkt, og legg til andre spørsmål du har. Husk at dette handler om rettigheter, ikke «følelse av å bli behandlet urettferdig» eller «antagelser». Det er juss og fakta som teller (type, hva har skjedd, når, på hvilken måte + hva har arbeidsgiver formidlet som forventninger til din innsats og utførelse i møter/medarbeidersamtaler tidligere, hva har du innfridd på og hva har du evt ikke innfridd på.)

Ta med alt du har skriftlig, og skriv ned logg/referat av det som er sagt i møter og ila arbeidsdagen. Ta med dette på møtet med HK lokalt. 

Når skal du møte kjæresten? 

Er enig. Dette er juss og fakta. Jeg håper ikke at det er slik at HK ikke hjelper meg i situasjonen. Men jeg meldte meg inn slik at jeg står lengst mulig registrert der på dato og slik at det er håp for hjelp. 

Jeg skal møte kjæresten om halvannen time og skal prate med han om alt dette. Er han en god kjæreste signerer han og viser forståelse for situasjonen. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Kayia skrev:

Flott. 

Skritt to; møt kjæresten og krev underskrift. Ikke gi deg om han sier at det ikke er nødvendig. I såfall tar han (i beste fall) feil nemlig, det ER nødvendig. 

Jeg skal kreve underskrift men hva gjl R jeg om han nekter? Da står ansvaret på meg om leiligheten... Noen forslag om hva jeg kan gjøre med det om dette skjer? Er det mulig å kontakte utleiefirmaet og forklare situasjonen og spørre om å få komme meg ut av dette på gunstig vis? 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig. Dette er juss og fakta. Jeg håper ikke at det er slik at HK ikke hjelper meg i situasjonen. Men jeg meldte meg inn slik at jeg står lengst mulig registrert der på dato og slik at det er håp for hjelp. 

Jeg skal møte kjæresten om halvannen time og skal prate med han om alt dette. Er han en god kjæreste signerer han og viser forståelse for situasjonen. 

Anonymkode: ad83f...618

Lykke til, stå på ditt. Dette gjelder framtiden din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kreve underskrift men hva gjl R jeg om han nekter? Da står ansvaret på meg om leiligheten... Noen forslag om hva jeg kan gjøre med det om dette skjer? Er det mulig å kontakte utleiefirmaet og forklare situasjonen og spørre om å få komme meg ut av dette på gunstig vis? 

Anonymkode: ad83f...618

Les tidligere svar. Jeg har svart på dette gjentatte ganger i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Kayia skrev:

Lykke til, stå på ditt. Dette gjelder framtiden din. 

Takk. Og takker for råd i situasjonen. Jeg må gjøre alt det rette og kjempe og ikke vi meg å kjempe. Det er fryktelig tungt for jeg slet mye økonomisk for å få alt til fra før og nå er alt bare enda tyngre og verre når disse situasjonene er oppstått samtidig. Men jeg skal kjempe og ikke bare legge meg ned å gråte av fortvilelse. For det er jo det jeg helst vil nå. Men et skritt i mulig rett retning: jeg er nå organisert. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må ikke gi meg å kjempe selv om det føles som et stort kaos skulle det stå. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Kayia skrev:

1. Ja. Det ble sagt til deg MANGE GANGER da du tok opp dette for en uke eller to siden. 

2. Ja. Pr nå er du ENEansvarlig. 

3. «Kjedelig» er en underdrivelse. Dette kan bli fatalt for deg. Jeg er redd du er i ferd med å bli skikkelig lurt dessverre. 

4. Som sagt mange ganger: 1. Meld deg inn i fagforeningen NÅ, og 2. Få han til å signere NÅ.

Dersom han nekter å signere bør du prøve å reversere oppsigelsen av nåværende leilighet, samt forsøke å avvikle kontrakt på ny leilighet. 

I tillegg ble du avslutte forholdet. Dersom han nekter å signere forsøker han å lure deg, og slike personer er ikke en kjæreste å stole på. 

Jeg følger de råd du gir videre i prosessen. De virker kloke. Men må ta skritt for skritt. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg følger de råd du gir videre i prosessen. De virker kloke. Men må ta skritt for skritt. 

Anonymkode: ad83f...618

Enig, ta dette skritt for skritt og i riktig rekkefølge. 

1. Krev signering i dag. Dersom han signerer er dét problemet løst.

Om han ikke signerer må du gjøre følgende i morgen, i dette rekkefølget: 

- ringe ny utleier, fortell at du er lurt av han du skulle leie sammen med, og hør om du kan løses fra kontrakten

- rett etter dette: ring nåværende utleir, fortell at du er lurt og ikke ønsker å flytte fra leiligheten som både du og barnet ditt trives så godt i (smør på om hvor godt du trives). Spør om det er noen sjanse for at du kan gjenoppta kontrakten. 

- avslutte forholdet

2. Ring HK lokalt og fortell at du er medlem, at du meldte deg inn i går, og at du trenger hjelp.

- forbered deg på hva du skal si. Bruk listen + legg til evt andre spørsmål du har. Noter svar

- be om møte

- let fram all dokumentasjon du har, skriv referat fra møter/samtaler du har hatt med arbeidsgiver slik at du kan ta med dette i møtet

Masse lykke til!

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Thebutterfly skrev:

Ingen muntlig varsel eller oppsigelse er gitt tidligere. 

Du skrev da for en god stund siden at du fryktet å miste jobben til sommeren pga nedbemanning.

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kreve underskrift men hva gjl R jeg om han nekter? Da står ansvaret på meg om leiligheten... Noen forslag om hva jeg kan gjøre med det om dette skjer? Er det mulig å kontakte utleiefirmaet og forklare situasjonen og spørre om å få komme meg ut av dette på gunstig vis? 

Anonymkode: ad83f...618

Jeg synes Kayia har sagt mye fornuftig til deg, og jeg synes du skal følge hennes råd. Når det gjelder avtalen om den nye leiligheten, så tror jeg at det mest sannsynlige er at utleier godtar at du trekker deg. Jeg leide ut en leilighet noen år, og selv om det var veldig frustrerende når slike situasjoner oppsto, så orket jeg aldri å forsøke å kreve økonomisk kompensasjon osv.  Som utleier er det viktigste at man får husleien i tide, - så dersom man skjønner at noen har kommet i en situasjon hvor det kan bli vanskelig å få betalt leie, så forsøker man å komme ut av den situasjonen så fort og smertefritt som mulig. 

Det er imidlertid en forutsetning at du kontakter ny utleier FORT. Det jeg skrev, er ikke like gjeldende om du tar kontakt om noen uker. Da har han sannsynligvis lidd økonomisk tap ved å ikke få leid ut til andre umiddelbart, og det øker sannsynligheten for at han vil kreve økomomisk kompensasjon fra deg for sitt tap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kreve underskrift men hva gjl R jeg om han nekter?

Du kutter du han ut. Rett og slett.

 

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært utleier, og støtter Froskens synspunkt. Heller ikke jeg ønsket å leie ut til noen om jeg visste at de ikke kunne betale.

Si fra i morgen, da kan ny utleier ringe nestemann på listen. Om du venter, øker sjansen for at du må betale evt ikke får brutt kontrakten, for da kan utleier bli sur for å måtte lyse ut på nytt og ha nye visninger. 

I morgen, der altså. 

Har du møtt kjæresten nå?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg melder meg inn i dag. Våger ikke annet. 

Anonymkode: ad83f...618

Ikke dårlig å våkne og organisere seg på selveste 1. mai, da! 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...