Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev da for en god stund siden at du fryktet å miste jobben til sommeren pga nedbemanning.

Anonymkode: 9c12f...c7d

Dette var nevnt tidligere men sjefen var usikker på om det ble av. Og firmaet gikk plutselig langt bedre. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, Kayia skrev:

Enig, ta dette skritt for skritt og i riktig rekkefølge. 

1. Krev signering i dag. Dersom han signerer er dét problemet løst.

Om han ikke signerer må du gjøre følgende i morgen, i dette rekkefølget: 

- ringe ny utleier, fortell at du er lurt av han du skulle leie sammen med, og hør om du kan løses fra kontrakten

- rett etter dette: ring nåværende utleir, fortell at du er lurt og ikke ønsker å flytte fra leiligheten som både du og barnet ditt trives så godt i (smør på om hvor godt du trives). Spør om det er noen sjanse for at du kan gjenoppta kontrakten. 

- avslutte forholdet

2. Ring HK lokalt og fortell at du er medlem, at du meldte deg inn i går, og at du trenger hjelp.

- forbered deg på hva du skal si. Bruk listen + legg til evt andre spørsmål du har. Noter svar

- be om møte

- let fram all dokumentasjon du har, skriv referat fra møter/samtaler du har hatt med arbeidsgiver slik at du kan ta med dette i møtet

Masse lykke til!

Han signerte kontrakten. Dermed et det ordnet.  Han forstår og sier at han har full forståelse for meg og situasjonene mine angående jobbsituasjon også. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Xtra skrev:

Ikke dårlig å våkne og organisere seg på selveste 1. mai, da! 🤩

Haha 😂. Det tenkte jeg ikke på. Takket være dere ble jeg organisert på arbeidernes dag 1 mai 🤩🤗. En god påminnelse på hver 1 mai. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han signerte kontrakten. Dermed et det ordnet.  Han forstår og sier at han har full forståelse for meg og situasjonene mine angående jobbsituasjon også. 

Anonymkode: ad83f...618

Det er bra. jeg fikk ikke somlet meg til å svare noe, men du fikk jo uansett mange bra svar. Jeg synes tok sorgen på forskudd, og fantaserte om at han skulle nekte å signere etc før du i det hele tatt hadde spurt ham.

Bra du er organisert, men du bør ikke stole på at fagforeningen redder deg. Bedriften har lov til å skjære ned, og de kan si deg opp så lenge de har saklig grunn. Hvis de kan spare penger på å si opp folk er det en fullt ut saklig grunn. De må vise at de har noen objektive kriterier for hvem de sier opp, men så lenge dette er saklige kriterier (ikke kjønn, hudfarge e.l) er det vanskelig for utenforstående å overprøve kriteriene bedriften setter opp.

Du bør satse alt på å finne en ny jobb. Du har jo uansett aldri fått full stilling, så det var ikke noen bra arbeidsplass for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Gargamel skrev:

Det er bra. jeg fikk ikke somlet meg til å svare noe, men du fikk jo uansett mange bra svar. Jeg synes tok sorgen på forskudd, og fantaserte om at han skulle nekte å signere etc før du i det hele tatt hadde spurt ham.

Bra du er organisert, men du bør ikke stole på at fagforeningen redder deg. Bedriften har lov til å skjære ned, og de kan si deg opp så lenge de har saklig grunn. Hvis de kan spare penger på å si opp folk er det en fullt ut saklig grunn. De må vise at de har noen objektive kriterier for hvem de sier opp, men så lenge dette er saklige kriterier (ikke kjønn, hudfarge e.l) er det vanskelig for utenforstående å overprøve kriteriene bedriften setter opp.

Du bør satse alt på å finne en ny jobb. Du har jo uansett aldri fått full stilling, så det var ikke noen bra arbeidsplass for deg.

Jeg angrer på å ha meldt meg inn i organisasjonen. Det er ikke sikkert at de gjør noe i denne saken min men jeg håper at de vil følge opp at dersom jeg blir oppsagt så gjøres det på rett måte. 

Jeg vet ikke hvorfor skoleungdom med kortere ansettelse får bli mens jeg må gå. Og vet lite om hva som er lov og rett. Men har vært vitner til at en del butikker driver på likt som dette. 

Uansett så har det ikke vært noe perfekt arbeidsplass med tanke på alt for lite arbeid. Jeg burde jobbet bortimot fulltid men jobber iblant kun 15 timer i uken. Altfor lite og det er hardt å få økomien til å gå rundt.  Så på en måte så skal jeg nesten være glad for å bli kvitt den jobben.

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg angrer på å ha meldt meg inn i organisasjonen. Det er ikke sikkert at de gjør noe i denne saken min men jeg håper at de vil følge opp at dersom jeg blir oppsagt så gjøres det på rett måte. 

Gi deg nå. Det er viktig at du har noen som kan veilede deg gjennom den prosessen som kanskje kommer. Du kan ikke ha bare motparten som informasjonskilde, det kan du tape både penger og rettigheter på. Det er helt klare regler for hvordan slike prosesser skal foregå, og det er du (med hjelp fra faglig hold) som må sørge for at de følges. Sjefen din har alt å vinne på at du sluker alt han foreslår, han er allerede i gang mht. å be deg holde saken hemmelig. Det er vel og bra at du kan få det bedre i en annen jobb, men du skal ikke inngå en avtale som er dårligere enn nødvendig.

Nå må du følge opp slik du lovte å gjøre i går - ta kontakt, ikke sitt passiv og vent - og skriv ned svarene du får.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, laban skrev:

Gi deg nå. Det er viktig at du har noen som kan veilede deg gjennom den prosessen som kanskje kommer. Du kan ikke ha bare motparten som informasjonskilde, det kan du tape både penger og rettigheter på. Det er helt klare regler for hvordan slike prosesser skal foregå, og det er du (med hjelp fra faglig hold) som må sørge for at de følges. Sjefen din har alt å vinne på at du sluker alt han foreslår, han er allerede i gang mht. å be deg holde saken hemmelig. Det er vel og bra at du kan få det bedre i en annen jobb, men du skal ikke inngå en avtale som er dårligere enn nødvendig.

Nå må du følge opp slik du lovte å gjøre i går - ta kontakt, ikke sitt passiv og vent - og skriv ned svarene du får.

Takk for råd og svar. Er enig med deg. Jeg skal ikke angre på at jeg meldte meg inn. Jeg skal prate med HK om saken og forhøre meg med NAV i tillegg. 

Årsaken til at han vil saken hemmelig er nok at han ikke vil at bedriften skal få dårlig rykte på seg. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Årsaken til at han vil saken hemmelig er nok at han ikke vil at bedriften skal få dårlig rykte på seg. 

Det er totalt uvesentlig hva grunnen er, hvis det ikke er lovlig. Det er ikke noen fordel for bedriftens rykte at de ikke følger reglene for hvordan slike prosesser skal gjennomføres. Øv deg på å svare "jeg vil bare være sikker på at dette skjer etter boka" eller noe sånt, hver gang han forsøker å ta snarveier og / eller bebreider deg for å ha kontakt med fagforeningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg angrer på å ha meldt meg inn i organisasjonen. Det er ikke sikkert at de gjør noe i denne saken min men jeg håper at de vil følge opp at dersom jeg blir oppsagt så gjøres det på rett måte. 

Jeg vet ikke hvorfor skoleungdom med kortere ansettelse får bli mens jeg må gå. Og vet lite om hva som er lov og rett. Men har vært vitner til at en del butikker driver på likt som dette. 

Uansett så har det ikke vært noe perfekt arbeidsplass med tanke på alt for lite arbeid. Jeg burde jobbet bortimot fulltid men jobber iblant kun 15 timer i uken. Altfor lite og det er hardt å få økomien til å gå rundt.  Så på en måte så skal jeg nesten være glad for å bli kvitt den jobben.

Anonymkode: ad83f...618

Jeg synes det er veldig bra og viktig at du organiserte deg

I din situasjon ville jeg hatt sterkt fokus på å finne en annen jobb, samtidig som jeg ville tatt imot hjelp fra fagforeningen. Det kan hende de redder jobben din, men ikke la det bli en sovepute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
4 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes det er veldig bra og viktig at du organiserte deg

I din situasjon ville jeg hatt sterkt fokus på å finne en annen jobb, samtidig som jeg ville tatt imot hjelp fra fagforeningen. Det kan hende de redder jobben din, men ikke la det bli en sovepute.

Det kan også godt hende arbeidsgiver tilbyr en sluttpakke om de skjønner at saken ikke er åpenbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvorfor skoleungdom med kortere ansettelse får bli mens jeg må gå. Og vet lite om hva som er lov og rett.

Du kan begynne med å søke på "utvelgelse nedbemanning". Og snakk om dette med både fagforeningen sentralt og med en kontaktperson, hvis du får navnet på en annen organisert ansatt i bedriften - spør om det er noen tillitsvalgte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg angrer på å ha meldt meg inn i organisasjonen. Det er ikke sikkert at de gjør noe i denne saken min men jeg håper at de vil følge opp at dersom jeg blir oppsagt så gjøres det på rett måte. 

Jeg vet ikke hvorfor skoleungdom med kortere ansettelse får bli mens jeg må gå.

Fordi de har lavere timelønn?

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har meldt deg inn og godt er det. HK derimot yter ikke råd før du har betalt første avgiften, man må også være medlem en mnd før de hjelper deg, og tre mnd før de gir juridisk bistand. Men du har fortsatt ikke fått en oppsigelse og vil derfor ha vært medlem en mnd slik at de får hjulpet deg. Kommer litt ann på oppsigelsestid også, om du har lengre enn en mnd er du kanskje innafor juridisk bistand også.

Men ikke melkd deg ut av HK igjen heller! De hjelper deg! Medlemsavgiften blir også refundert på skattemeldinga, og du får norges beste innboforsikring + andre fordeler (billigere forsikringer som kan være greit om du mister jobben).

Anonymkode: 15f49...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har meldt deg inn og godt er det. HK derimot yter ikke råd før du har betalt første avgiften, man må også være medlem en mnd før de hjelper deg, og tre mnd før de gir juridisk bistand. Men du har fortsatt ikke fått en oppsigelse og vil derfor ha vært medlem en mnd slik at de får hjulpet deg. Kommer litt ann på oppsigelsestid også, om du har lengre enn en mnd er du kanskje innafor juridisk bistand også.

Men ikke melkd deg ut av HK igjen heller! De hjelper deg! Medlemsavgiften blir også refundert på skattemeldinga, og du får norges beste innboforsikring + andre fordeler (billigere forsikringer som kan være greit om du mister jobben).

Anonymkode: 15f49...d97

Jeg fikk mail fra HK. 

Der står det følgende

at de hjelper oftest ikke i saker som allerede er oppstått før en ble medlem, men når man har blitt medlem (og har mottatt velkomstbrev og kontingent), kan jeg evt ta kontakt igjen, så kan muligens saksbehandler gi meg noen enkle råd til hvordan jeg selv kan løse saken som har oppstått. Men, vi lover ikke noe her, da det er karantenetid for nye medlemmer, og det er mange medlemmer som trenger vår bistand om dagen, og det er disse vi må prioritere.

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Du kan begynne med å søke på "utvelgelse nedbemanning". Og snakk om dette med både fagforeningen sentralt og med en kontaktperson, hvis du får navnet på en annen organisert ansatt i bedriften - spør om det er noen tillitsvalgte der.

Jeg har meldt meg inn, men har ikke fått velkomstbrevet ennå. Jeg må vente til det, men jeg svarte og fortalte at jeg hadde meldt meg inn, og håper på at de kan gi meg råd i denne saken. 

Jeg nevnte også at jeg har en kontrakt på 70 til 85 prosent stilling, men at jeg ikke får mer enn 60 prosent. Jeg skrev at jeg hadde spurt om flere timer og at arbeidsgiver vet om at jeg ønsker og behøver å jobbe så mye som mulig, men at de har stadig ansatt nye unge mennesker som får jobbe full stilling på andre avdelingen hvor jeg også kan jobbe. 

Jeg skrev at jeg kun har fått en muntilig oppsigelse på arbeid på min avdeling, men ingen skriftlig og at jeg håper at om jeg blir oppsagt at det vil foregå på en rett måte. Jeg skrev også at det er uvisst om jeg får jobbe på andre avdelingen, men at sjefen har sagt at det er kanskje mulig om en av studentene velger å satse på studiene istedet, men at det uansett kommer nok til å bli langt mindre timer enn jeg allerede får. 

Jeg skrev at jeg takker ja til rådgivning om de kan gi meg videre råd nå når jeg er innmeldt. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der står det følgende

at de hjelper oftest ikke i saker som allerede er oppstått før en ble medlem

Det tenkte jeg kunne komme til å skje. Men forsøk å finne ut om det er en tillitsvalgt eller en annen som er organisert, i bedriften. Ikke nødvendigvis på din avdeling, men i hele bedriften. Da har du en du kan ta kontakt med. Og last ned dette:
https://www.hkinfo.no/Avtaler-og-rettigheter/Informasjonshefter/Informasjonshefte-om-permitteringer-og-oppsigelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, laban skrev:

Det tenkte jeg kunne komme til å skje. Men forsøk å finne ut om det er en tillitsvalgt eller en annen som er organisert, i bedriften. Ikke nødvendigvis på din avdeling, men i hele bedriften. Da har du en du kan ta kontakt med. Og last ned dette:
https://www.hkinfo.no/Avtaler-og-rettigheter/Informasjonshefter/Informasjonshefte-om-permitteringer-og-oppsigelser

Takker så mye for linken, Laban. Jeg skal lese gjennom den. 

Jeg skal forsøke å finne ut om det er en tillitsvalgt eller en annen som er organisert i bedriften. Veldig gode råd, og det er viktig å finne ut av. 

Jeg vet ikke lovdata om alt dette. Men jeg vet at kontrakten er det noe riv ruskende galt med når jeg ikke får dekket prosenten som står i kontrakten. Der har jeg nok egentlig loven på min side. Anngående ansettelse av nye i bedriften på avdelinger som jeg kan utføre jobben på,  og de får langt mer timer enn meg, så det er også galt. 

Å gi meg en muntlig varsel om hva som kommer til å skje anngående bedriften er nok rett å gjøre, men jeg synes at jeg bør etterhvert og i god tid få et skriftlig dokument på det. Det har man krav på ifølge hva jeg hittil har undersøkt med en i famiien som har vært sjef tidligere i en annen bedrift. 

Jeg håper alt ordner seg. Og jeg får stå i organisasjonen. Mulig kan de også bistå litt med råd. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, laban skrev:

Det tenkte jeg kunne komme til å skje. Men forsøk å finne ut om det er en tillitsvalgt eller en annen som er organisert, i bedriften. Ikke nødvendigvis på din avdeling, men i hele bedriften. Da har du en du kan ta kontakt med. Og last ned dette:
https://www.hkinfo.no/Avtaler-og-rettigheter/Informasjonshefter/Informasjonshefte-om-permitteringer-og-oppsigelser

Men kan godt være at selv om studenter , ungdommer, og andre er blitt ansatt mange år etter meg, så har deres stilling på andre avdeling mulig et vern som gjør at han ikke bare kan fjerne dem fra stillingene sine. Jeg vet ikke men uansett det er urettferdig situasjon i helheten i seg selv. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kayia skrev:

Har du ringt HK? Hva sier de? 

Ser at du har svart på dette, så jeg fortsetter heller på andre tema :) 

Jeg ga deg en liste oppgaver i går, og du har vært superflink og både løst og tatt tak i mange utfordringer siden i går - BRA! :) Her kommer flere oppgaver: :) 

- Bruk de 15 timene pr uke du ikke jobber på å aktivt søke jobb andre steder. Lag en cv med oversikt over evt utdanning/kurs, arbeidserfaring, og hvilke oppgaver du har hatt ansvar for i de ulike jobbene. Fremhev dine styrker og interesser. Oppsøk butikker i samme sektor som den du har erfaringer fra, og presenter deg. Fortell at avdelingen du jobber avvikler, og at du derfor er ivrig etter å jobbe et annet sted. Da framstår du som aktiv og ivrig, og det setter arbeidsgivere pris på. Legg igjen CV, så kan de kontakte deg.

- Ta kontakt med NAV og informer om at du frykter at du blir arbeidsledig i løpet av kort tid. Spør om hvordan du best kan gjøre en overgang god.

- Ta kontakt og undersøk om du kan få bostøtte, og hva du evt har krav på som samboende. Ikke anta, vit, er stikkordet. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...