Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da spør du han heretter, ikke oss 

Anonymkode: f159f...5dc

Det er ikke alt han sier som er helt korrekt selv om han var sjef. Han har sine søre meninger og har lite peiling på den type jobb som jeg har. Men han har hatt en del med kontrakter å gjøre fordi han har vært sjef i 30 år av sitt liv. Og han mener at de timene jeg har er ikke 70 prosent. Og at det er de faste timene som teller for stillingens størrelse. Ikke ekstravakter. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men en kollega har fortalt meg at det med 70 til 85 prosent er bare et cirka tall på hvor mye jeg jobber når ekstravakter er plusset med. Kan være meg som er på jorde her altså. Men jeg synes at jeg har lite faste vakter. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alt han sier som er helt korrekt selv om han var sjef. Han har sine søre meninger og har lite peiling på den type jobb som jeg har. Men han har hatt en del med kontrakter å gjøre fordi han har vært sjef i 30 år av sitt liv. Og han mener at de timene jeg har er ikke 70 prosent. Og at det er de faste timene som teller for stillingens størrelse. Ikke ekstravakter. 

Anonymkode: ad83f...618

Selvsagt er det de faste timene som teller

Anonymkode: f159f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men en kollega har fortalt meg at det med 70 til 85 prosent er bare et cirka tall på hvor mye jeg jobber når ekstravakter er plusset med. Kan være meg som er på jorde her altså. Men jeg synes at jeg har lite faste vakter. 

Anonymkode: ad83f...618

I den type jobb du har (butikk) er det slik. Du er fast ansatt i en viss prosent, og så får du ekstravakter ved siden av. Det er få som har heltidsstillinger, gjerne bare ledere. 

Anonymkode: f159f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I den type jobb du har (butikk) er det slik. Du er fast ansatt i en viss prosent, og så får du ekstravakter ved siden av. Det er få som har heltidsstillinger, gjerne bare ledere. 

Anonymkode: f159f...5dc

Vet. Det er slik i den typen stilling. Har vært på noen intervjuer og der sies det at de har kun heltidsstillinger til lederne. Mens eller er det mye 22 prosent til 50 prosent stillinger. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Xtra
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det de faste timene som teller

Anonymkode: f159f...5dc

Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på. I en tvist med arbeidsgiver er det det som står i kontrakten som har betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, Xtra skrev:

Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på. I en tvist med arbeidsgiver er det det som står i kontrakten som har betydning.

Juss og lover er noe jeg ikke har greie på. Ikke lett å vite hvem som har rett alltid. Men uansett: jeg kunne ønske at jeg fikk fortsette å jobbe der. Og det kom som et sjokk og samtidig panikk da jeg fikk høre om at jeg mister jobben. Men jeg håper at det løser seg på et eller annet vis. 

Kunder spør meg om vi kommer til å beholde avdelingen for de trives med at vi har den avdelingen som jeg jobber på åpen. Jeg kan ikke uttale meg for det skal være hemmelig. Men må svare at jeg ønsker at den skal bevares. Men ikke mer. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan gjøre som de vil i dag virker det som. Halve arbeidsstokken der jeg jobbet ble "satt på gaten på grunn av ømtålelig oljepris "i vår bedrift uten hensyn til 30- 40 års ansiennitet eller sosiale hensyn. Ser på nettet at i dag er det helt andre mennesker som jobber der. Yngre og freshere.

Anonymkode: 4c70e...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan gjøre som de vil i dag virker det som.

Nei, det finnes regler som må følges. Derfor er det viktig at man ikke lar seg lokke inn i avtaler som egentlig er regelbrudd eller som gir dårligere betingelser enn man har rett til.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 30.4.2019 den 21.32, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått beskjed om at fra juli av så mister jeg med stor sannsynlighet jobben. Jeg jobber i en bedrift med flere avdelinger. Jeg kan utføre arbeid i de andre avdelingene. Det er flere som er ansatt flere år etter meg. Men sjefen sier at jeg kan kun få mulighet til å jobbe på de andre avdelingene om de ansatte ønsker å slutte. 

Er det riktig å gjøre det slik? Trodde at jeg kom foran disse pga ansisitet.. 

Anonymkode: ad83f...618

Enkelte mennesker ( sjefene) har det altfor lett tror jeg bare. Derfor veldig ofte lite man kan få gjort som vanlig arbeider.

Anonymkode: 4c70e...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte mennesker ( sjefene) har det altfor lett tror jeg bare. Derfor veldig ofte lite man kan få gjort som vanlig arbeider.

Anonymkode: 4c70e...e5a

Hæ? Hvordan har sjefene det altfor lett? Kan du presisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte mennesker ( sjefene) har det altfor lett tror jeg bare. Derfor veldig ofte lite man kan få gjort som vanlig arbeider.

Anonymkode: 4c70e...e5a

Du tror så mye rart du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, Kayia skrev:

Hæ? Hvordan har sjefene det altfor lett? Kan du presisere?

Jeg tror bildet er litt feil. Det er ikke sjefene som har det alt for lett, det er den generelle befolkningen som er for redd for å si ifra og som ikke vet hvilke rettigheter de har!

Anonymkode: 15f49...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror bildet er litt feil. Det er ikke sjefene som har det alt for lett, det er den generelle befolkningen som er for redd for å si ifra og som ikke vet hvilke rettigheter de har!

Anonymkode: 15f49...d97

Mulig det er sånn i din bransje, men dette gir ingen mening i min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.5.2019 den 13.30, påskelilje skrev:

Hvordan går det med deg i dag, TS?

Jeg har innstillt meg om at jeg risikerer å bli arbeidsløs snart. Alt var sunket inn og jeg velger å tro at jeg vil klare meg. Jeg søker i vei på jobber. Men bare avslag.  Men viktig å stå på helt til the bitter end som man sier. Jeg har på meg ekstravakter og oppfører meg hyggelig og velger å ikke gå rundt å tro at de vil kaste meg kun fordi de vil bli kvitt meg. Velger å tro at hvis de kaster meg, så er det fordi de må kutte ned bemanningen. Og ikke fordi at de vil. 

Men... Det er allikevel viktig å finne ut av at de følger lover og regler i denne sammenheng. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 6.5.2019 den 12.58, laban skrev:

Nei, det finnes regler som må følges. Derfor er det viktig at man ikke lar seg lokke inn i avtaler som egentlig er regelbrudd eller som gir dårligere betingelser enn man har rett til.

Det er viktig å følge med på at de følger reglene og ikke stole blindt på at de følger dem ja. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har innstillt meg om at jeg risikerer å bli arbeidsløs snart. Alt var sunket inn og jeg velger å tro at jeg vil klare meg. Jeg søker i vei på jobber. Men bare avslag.  Men viktig å stå på helt til the bitter end som man sier. Jeg har på meg ekstravakter og oppfører meg hyggelig og velger å ikke gå rundt å tro at de vil kaste meg kun fordi de vil bli kvitt meg. Velger å tro at hvis de kaster meg, så er det fordi de må kutte ned bemanningen. Og ikke fordi at de vil. 

Men... Det er allikevel viktig å finne ut av at de følger lover og regler i denne sammenheng. 

Anonymkode: ad83f...618

Men hva med kontrakten din, som sier at du skulle ha jobbet minst 70 % de siste årene? Går du noe videre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Velger å tro at hvis de kaster meg, så er det fordi de må kutte ned bemanningen. Og ikke fordi at de vil. 

Men... Det er allikevel viktig å finne ut av at de følger lover og regler i denne sammenheng. 

Tiden arbeider for deg. Bare fortsett som om du ikke kjente til planene og søk råd hos fagforeningen så fort du har mulighet. Ikke send e-post, men snakk med noen - helst en lokal. Fortell alt om kontrakten, om hva som har skjedd når du har søkt interne jobber (dersom du faktisk har søkt, ikke bare håpet at de skulle utvide jobben din i stedet for å ansette nye) og nøyaktig hva som har foregått rundt den påståtte nedbemanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...