Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er årsaken til at du ikke har gått tidligere til sjef og klaget på antall arbeidstimer i forhold til kontrakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er rart er at han sier til andre kollegaene at ingen i bedriften vil miste timer eller jobb uten at de ønsker å slutte selv. Veldig rart. 

Anonymkode: ad83f...618

Derfor tror jeg han har tenkt å få deg til å slutte selv. Kanskje det til slutt blir løsningen, men da skal du ha en skikkelig sluttpakke. 

Sjekk med vikarbyråene der du bor, hvilket som har flest oppdrag i butikk. Hvis dette i siste omgang (og da mener jeg utpå høsten eller noe sånt) ender med at du slutter uten å ha ny jobb, må du registrere deg der med én gang. Så tar du alle oppdrag du kan, mens du kanskje har litt penger fra sluttoppgjøret, til du får noe nytt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, laban skrev:

Derfor tror jeg han har tenkt å få deg til å slutte selv. Kanskje det til slutt blir løsningen, men da skal du ha en skikkelig sluttpakke. 

Sjekk med vikarbyråene der du bor, hvilket som har flest oppdrag i butikk. Hvis dette i siste omgang (og da mener jeg utpå høsten eller noe sånt) ender med at du slutter uten å ha ny jobb, må du registrere deg der med én gang. Så tar du alle oppdrag du kan, mens du kanskje har litt penger fra sluttoppgjøret, til du får noe nytt fast.

Jeg har sjekket med vikarbyråene men kun fått nei. Så det skal ikke være enkelt. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg står friere dersom jeg må slutte i jobben jeg har så sånn sett så tror jeg at det er en fordel når jeg søker jobb. Jeg har kun senvakter og de blokkerer mye for vikaroppdrag osv utifra hva vikarbyråene har sagt. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Fionys skrev:

Hva er årsaken til at du ikke har gått tidligere til sjef og klaget på antall arbeidstimer i forhold til kontrakten?

Jeg har hatt mye annet som jeg slet med som gjorde at jeg ikke gikk. Jeg gikk til lege og fortalte om det. Men fikk ikke noe hjelp for det. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjekket med vikarbyråene men kun fått nei.

Det kan stille seg annerledes hvis du er helt uten jobb, slik at du kan stille på kort varsel.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg står friere dersom jeg må slutte i jobben jeg har så sånn sett så tror jeg at det er en fordel når jeg søker jobb. Jeg har kun senvakter og de blokkerer mye for vikaroppdrag osv utifra hva vikarbyråene har sagt.

Nettopp. Derfor skrev jeg akkurat det jeg gjorde ovenfor: Sjekk hvilket som har flest oppdrag i din bransje - altså hvilket de store kjedene bruker når de trenger vikarer - slik at du kan melde deg der med én gang du eventuelt blir fristilt.

Men nå mener jeg altså på lengre sikt, etter at du har gått gjennom en ordentlig prosess der du har fått kompensasjon. Du skal ikke skrive under på noen oppsigelse fordi sjefen din påstår at du kommer til å få lite jobb framover. Det er da du trenger kontrakten din.

Hvis prosessen starter før du kan få råd fra fagforeningen, må du snakke med JURK eller noen andre gratis rådgivere i stedet. Ikke bruk en part i saken (sjefen din) som sannhetsvitne når det gjelder hvordan dette skal foregå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, laban skrev:

Det kan stille seg annerledes hvis du er helt uten jobb, slik at du kan stille på kort varsel.

Nettopp. Derfor skrev jeg akkurat det jeg gjorde ovenfor: Sjekk hvilket som har flest oppdrag i din bransje - altså hvilket de store kjedene bruker når de trenger vikarer - slik at du kan melde deg der med én gang du eventuelt blir fristilt.

Men nå mener jeg altså på lengre sikt, etter at du har gått gjennom en ordentlig prosess der du har fått kompensasjon. Du skal ikke skrive under på noen oppsigelse fordi sjefen din påstår at du kommer til å få lite jobb framover. Det er da du trenger kontrakten din.

Hvis prosessen starter før du kan få råd fra fagforeningen, må du snakke med JURK eller noen andre gratis rådgivere i stedet. Ikke bruk en part i saken (sjefen din) som sannhetsvitne når det gjelder hvordan dette skal foregå.

Så hvis han kommer med en oppsigelse så skal jeg ikke skrive under men bruke denne kontrakten ....? Jeg forstår ikke hva det kan gjøre godt for? Han vil vel bare si at den skulle jeg ha kommet med for lenge siden og før oppsigelsen iallefall... ? 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, laban skrev:

Det kan stille seg annerledes hvis du er helt uten jobb, slik at du kan stille på kort varsel.

Nettopp. Derfor skrev jeg akkurat det jeg gjorde ovenfor: Sjekk hvilket som har flest oppdrag i din bransje - altså hvilket de store kjedene bruker når de trenger vikarer - slik at du kan melde deg der med én gang du eventuelt blir fristilt.

Men nå mener jeg altså på lengre sikt, etter at du har gått gjennom en ordentlig prosess der du har fått kompensasjon. Du skal ikke skrive under på noen oppsigelse fordi sjefen din påstår at du kommer til å få lite jobb framover. Det er da du trenger kontrakten din.

Hvis prosessen starter før du kan få råd fra fagforeningen, må du snakke med JURK eller noen andre gratis rådgivere i stedet. Ikke bruk en part i saken (sjefen din) som sannhetsvitne når det gjelder hvordan dette skal foregå.

Enig at det beste er å finne noen gratis rådgivere i en slik sak. Kan ikke bruke sjefen som rådgiver i en slik situasjon iallefall 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er veldig lite givende å jobbe der nå. Men jeg må bare stå på videre. Veldig lei av hele jobben i en slik situasjon

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis han kommer med en oppsigelse så skal jeg ikke skrive under men bruke denne kontrakten ....? Jeg forstår ikke hva det kan gjøre godt for?

Hva mener du med "komme med en oppsigelse" her?

Hvis han skal si deg opp, må han følge betingelsene som står i kontrakten din og reglene for hvordan nedbemanning skal foregå. Det står helt sikkert noe der om oppsigelsestid, dvs. at han ikke kan kaste deg ut om en måned. Du skal ha skriftlig varsel, de skal dokumentere at det ikke er jobb til deg i samme virksomhet, osv. Den prosessen er lang og omstendelig, og han kommer trolig til å forsøke en annen løsning.

Hvis han påstår at du ikke vil få noe særlig jobb framover, skal du minne om at du har en kontrakt på X% og at du ikke har fått noen endringsoppsigelse. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/  

Det kan også hende han forsøker å få deg til å si opp selv, altså gå frivillig. Det er den avtalen jeg mener du ikke skal skrive under på i første omgang, når han (muligens) forsøker å overrumple deg. Da skal du be om en kopi, si at du må tenke på det, lese den grundig og søke råd slik at du ikke godtar noe som er for dårlig. Du skal ikke slutte frivillig etter så mange år, uten en ordentlig avtale som gir deg noe å leve av framover, for du gir fra deg rettigheter hos NAV ved å si opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, laban skrev:

Hva mener du med "komme med en oppsigelse" her?

Hvis han skal si deg opp, må han følge betingelsene som står i kontrakten din og reglene for hvordan nedbemanning skal foregå. Det står helt sikkert noe der om oppsigelsestid, dvs. at han ikke kan kaste deg ut om en måned. Du skal ha skriftlig varsel, de skal dokumentere at det ikke er jobb til deg i samme virksomhet, osv. Den prosessen er lang og omstendelig, og han kommer trolig til å forsøke en annen løsning.

Hvis han påstår at du ikke vil få noe særlig jobb framover, skal du minne om at du har en kontrakt på X% og at du ikke har fått noen endringsoppsigelse. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/  

Det kan også hende han forsøker å få deg til å si opp selv, altså gå frivillig. Det er den avtalen jeg mener du ikke skal skrive under på i første omgang, når han (muligens) forsøker å overrumple deg. Da skal du be om en kopi, si at du må tenke på det, lese den grundig og søke råd slik at du ikke godtar noe som er for dårlig. Du skal ikke slutte frivillig etter så mange år, uten en ordentlig avtale som gir deg noe å leve av framover, for du gir fra deg rettigheter hos NAV ved å si opp selv.

Det står at oppsigelsestiden er 1 måned begge veier. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, laban skrev:

Hva mener du med "komme med en oppsigelse" her?

Hvis han skal si deg opp, må han følge betingelsene som står i kontrakten din og reglene for hvordan nedbemanning skal foregå. Det står helt sikkert noe der om oppsigelsestid, dvs. at han ikke kan kaste deg ut om en måned. Du skal ha skriftlig varsel, de skal dokumentere at det ikke er jobb til deg i samme virksomhet, osv. Den prosessen er lang og omstendelig, og han kommer trolig til å forsøke en annen løsning.

Hvis han påstår at du ikke vil få noe særlig jobb framover, skal du minne om at du har en kontrakt på X% og at du ikke har fått noen endringsoppsigelse. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/endringsoppsigelse/  

Det kan også hende han forsøker å få deg til å si opp selv, altså gå frivillig. Det er den avtalen jeg mener du ikke skal skrive under på i første omgang, når han (muligens) forsøker å overrumple deg. Da skal du be om en kopi, si at du må tenke på det, lese den grundig og søke råd slik at du ikke godtar noe som er for dårlig. Du skal ikke slutte frivillig etter så mange år, uten en ordentlig avtale som gir deg noe å leve av framover, for du gir fra deg rettigheter hos NAV ved å si opp selv.

Vet. Jeg kan ikke si meg opp selv for da mister jeg en del rettigheter hos nav. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig lite givende å jobbe der nå. Men jeg må bare stå på videre. Veldig lei av hele jobben i en slik situasjon

Anonymkode: ad83f...618

Fortsett å søke andre jobber, men ta så mange vakter du har mulighet til og lat som ingenting. En muntlig påstand som du får beskjed om å holde hemmelig og som strider imot det du får høre av kolleger, er bare et rykte, ikke noe ordentlig varsel. Dessuten trenger du pengene.

For å gjenta meg selv enda en gang: Les deg opp på regelverket, snakk med verneombudet hvis dere ikke har noen tillitsvalgte, og kontakt gjerne JURK eller noen andre gratis rådgivere, mens du venter på fagforeningen.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står at oppsigelsestiden er 1 måned begge veier. 

Den regnes fra første månedsskifte etter at den er mottatt. Eksempelvis hvis en av partene sier opp 15. juni, begynner oppsigelsestiden å løpe fra 1. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får vel for lite nå også. Jeg pleier å jobbe 15 timer i uken som kommer fast. Denne uken så blir det ca 21 timer. Mulig det er 70 prosent... Jeg vet ikke. Men det er mer enn jeg pleier å få... altså mer enn 15 timer. 

Anonymkode: ad83f...618

For deg som ikke er så stø i matte er dette en god huskeregel:

- En norsk arbeidsuke er 37,5 t.

- En arbeidsdag er 7,5.

- Det betyr at en arbeidsdag er 20% av full stilling. 

Når du jobber 15 timer jobber du tilsvarende to hele dager (7,5+7,5=15). Ettersom en dag er 20%, er to dager 40%. 

Her er det en prosentkalender du kan bruke: 

https://www.dinside.no/okonomi/prosentkalkulator/62064509

Om du setter inn 37,5 i det øverste feltet og 70 i det andre, ser du at 70% av full uke er 26,25 timer. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, laban skrev:

Fortsett å søke andre jobber, men ta så mange vakter du har mulighet til og lat som ingenting. En muntlig påstand som du får beskjed om å holde hemmelig og som strider imot det du får høre av kolleger, er bare et rykte, ikke noe ordentlig varsel. Dessuten trenger du pengene.

For å gjenta meg selv enda en gang: Les deg opp på regelverket, snakk med verneombudet hvis dere ikke har noen tillitsvalgte, og kontakt gjerne JURK eller noen andre gratis rådgivere, mens du venter på fagforeningen.

Den regnes fra første månedsskifte etter at den er mottatt. Eksempelvis hvis en av partene sier opp 15. juni, begynner oppsigelsestiden å løpe fra 1. juli.

Vi har ikke verneombud lenger heller..... Ganske sløvt. 

Jeg fortsetter å søke jobber, og venter med å gjøre noe med den kontrakten. Blir spennende å se hva som skjer. Og jeg kan ikke vite noe før jeg får noe nærmere info. Det er som du sier : egentlig bare et "rykte". Sjefen har sagt at han er sikker på at han skal nedlegge avdeingen, men han har ikke gitt meg en oppsigelse ennå, og jeg vet ikke om han kommer til å gjøre det heller. Men er forberedt på det. Venter med kontrakten inntil videre.

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke verneombud lenger heller..... Ganske sløvt. 

Det er pålagt å ha verneombud hvis det er minst 10 ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke verneombud lenger heller..... Ganske sløvt. 

Jeg fortsetter å søke jobber, og venter med å gjøre noe med den kontrakten. Blir spennende å se hva som skjer. Og jeg kan ikke vite noe før jeg får noe nærmere info. Det er som du sier : egentlig bare et "rykte". Sjefen har sagt at han er sikker på at han skal nedlegge avdeingen, men han har ikke gitt meg en oppsigelse ennå, og jeg vet ikke om han kommer til å gjøre det heller. Men er forberedt på det. Venter med kontrakten inntil videre.

Anonymkode: ad83f...618

Av og til kan det lønne seg å lene seg tilbake og å puste godt og så vente litt før en gjør noe overilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, emilie321 skrev:

Av og til kan det lønne seg å lene seg tilbake og å puste godt og så vente litt før en gjør noe overilt.

Jeg gleder meg til jeg har noe å forholde meg til. Nå er dette med jobben så uklart og uvisst. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også leger og helsepersonell sliter med arbeidsledighet tror jeg.  Alt dreier seg mer og mer om akutt- medisin og det er ikke hva så mange kan tror jeg.

Andre yrkesgrupper som sliter på grunn av at fler og fler fusker i fagene deres og folk gjør smarte ting og utveksler erfaring på nett for å redusere kostnader. Til og med mye omkring begravelser gjør familien mer og mer selv. 

 

Anonymkode: 4c70e...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også leger og helsepersonell sliter med arbeidsledighet tror jeg.  Alt dreier seg mer og mer om akutt- medisin og det er ikke hva så mange kan tror jeg.

Andre yrkesgrupper som sliter på grunn av at fler og fler fusker i fagene deres og folk gjør smarte ting og utveksler erfaring på nett for å redusere kostnader. Til og med mye omkring begravelser gjør familien mer og mer selv. 

 

Anonymkode: 4c70e...e5a

Jeg syntes du "tror" veldig mye rart.

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...