Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Det fins nok mange slike lignende situasjoner. Har hørt om andre med lignende problem. 

Jeg ønsker heller ikke å være den vanskelige arbeidstakeren som lager problemer pga at sjef er nødt til å nedbemanne.

Det skal du være. 

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
På 13.5.2019 den 16.12, laban skrev:

Hvis det blir snakk om hvem som skal få ekstravakter, for eksempel i forbindelse med at noen ønsker å ta seg ekstra fri i ukene som kommer, ser jeg ikke noe galt i at du sier "jeg har jo kontrakt på X prosent" som en del av den diskusjonen.

De som råder deg til dette, vet de at du har fått antydet at du må slutte? Jeg vet ikke hva som er lurest, jeg har ingen krystallkule. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon, der jeg visste at sjefen muligens ville ha meg ut, men også at han trolig har glemt at jeg var fast ansatt i en ganske høy stillingsprosent, ville jeg ikke begynt å bråke med den kontrakten akkurat nå. Jeg ville ikke risikert å få en endringsoppsigelse (med stillingsreduksjon) i trynet rett før jeg kanskje måtte forhandle om sluttbetingelser.

Dersom han virkelig har planer om å få deg ut, tror du virkelig det vil ha noen positiv effekt å klage på jobbmengden nå? Jeg ser ikke for meg at han tilbyr deg kompensasjon for årene som har gått, fordi han selv har gjort en tabbe (ved å bare informere deg muntlig om at det ville bli mindre jobb enn han først trodde, uten å endre kontrakten).

Hvis han begynner å snakke om at du bør si opp selv fordi du vil få mye mindre jobb etter avviklingen av "din" avdeling, er det tid for å vise til kontrakten med stillingsprosenten og si at det overhodet ikke blir aktuelt uten en skikkelig sluttpakke, fordi du må kompensere for det du mister hos NAV. Da er det for sent for ham å "løse" problemet ved å gi deg en ny og dårligere avtale.

Dette mener jeg med forbehold om at hvis får du annet råd hos jurister eller fagforening, er det de som har rett. Men ikke gjør spontane ting basert på utsagn fra tilfeldige synsere som kanskje ikke ser hele bildet.

Laban: dersom du var meg i denne situasjonen  : hadde du da følt deg oppgitt av sjefen din ? Det er veldig kjipt å gå på jobb og jeg er ganske irritert inni meg over måten han har løst alt på. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, laban skrev:

Så lenge det handler om å beholde en jobb av en størrelse du kan leve av, er det uheldig å lage problemer. Derfor skal du ta så mye jobb du bare kan få, så lenge det varer.

I en eventuell situasjon der det kommer fram at sjefen vil ha deg ut, er det ingen grunn til å unngå "problemer" som handler om å få til en så god avtale som overhodet mulig. Du har jo selv skrevet mange ganger at de har ansatt nye, gitt andre flere vakter, gjør akkurat som de vil, osv., så du skal absolutt ikke tenke på hva de er "nødt til", men på deg selv.

Har ikke hørt noe mer om kontrakten. Jeg tror ikke de bryr seg så mye om det med kontrakten. Som sagt butikker gjør som de vil. Og kjører sine egne regler og lover. Helt tydelig. Men jeg får håpe det dukker opp noen løsninger etterhvert. Jeg har søkt masse jobber. Og fortsetter med det. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Laban: dersom du var meg i denne situasjonen  : hadde du da følt deg oppgitt av sjefen din ? Det er veldig kjipt å gå på jobb og jeg er ganske irritert inni meg over måten han har løst alt på. 

Anonymkode: ad83f...618

Jeg er ikke Laban, men svarer likevel. Jeg ville vært vettskremt og kamplysten om jeg gikk i dine sko, og jeg ville benyttet hjelp av profesjonelle for å få best mulig resultat. 

Det bør være motivasjon nok at du kommer til å få utbetalt bare 60% av inntekten din av nav dersom du ender med oppsigelse. Jeg ville fulgt rådene jeg fikk om jeg var deg, og dyttet vekk alle tanker om «jeg er så lei», «det nytter ikke», «sjefen er kjip» etc. Det nytter å gjøre motstand, men du må gjøre det på riktig vis, og det trenger du hjelp til. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke hørt noe mer om kontrakten. Jeg tror ikke de bryr seg så mye om det med kontrakten. Som sagt butikker gjør som de vil.

 

Det kan de ikke. En kontrakt er juridisk bindende.

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg er ikke Laban, men svarer likevel. Jeg ville vært vettskremt og kamplysten om jeg gikk i dine sko, og jeg ville benyttet hjelp av profesjonelle for å få best mulig resultat. 

Det bør være motivasjon nok at du kommer til å få utbetalt bare 60% av inntekten din av nav dersom du ender med oppsigelse. Jeg ville fulgt rådene jeg fikk om jeg var deg, og dyttet vekk alle tanker om «jeg er så lei», «det nytter ikke», «sjefen er kjip» etc. Det nytter å gjøre motstand, men du må gjøre det på riktig vis, og det trenger du hjelp til. 

Fint å få høre hvordan du også hadde følt det om du sto i mine sko. Jeg er vettskremt men forsøker å senke skuldrene. Jeg synes at sjefen er kjip. Men jeg må dytte vekk de tankene som du sier og gjøre motstand på riktig vis. Men er det slik med dere andre i arbeidslivet altså at dere har kjempet og måtte gjøre motstand og vært gjennom masse kjipt for få den rollen dere har? Jeg føler at jeg har slitt hele arbeidskarrieren min såpass at jeg får nesten lyst å bare gi opp og ende opp med sosialtrygd.  Men nei jeg må kjempe. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan de ikke. En kontrakt er juridisk bindende.

Anonymkode: 9c12f...c7d

Det skal det være. Men det virker som om de bare ignorerer det hele. De vet om det men de har ikke tatt det videre opp ennå. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skriver en mail til jussformidlingen å hører med de. Jeg må prøve å få tak i en mulig gratis advokat og bistand. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke hørt noe mer om kontrakten. Jeg tror ikke de bryr seg så mye om det med kontrakten. Som sagt butikker gjør som de vil. Og kjører sine egne regler og lover. Helt tydelig.

Det var i går du viste kontrakten til en annen enn han som har antydet at du må slutte. Hva hadde du forventet å høre allerede i dag, og hvordan er det at det ikke skjedde noe som helst i dag, et tydelig tegn på at "de gjør som de vil"? 

Kontrakten forandrer ikke på det faktum at avdelingen din blir nedlagt. Den kan hjelpe deg til å få mer jobb hvis du får bli, og til å få en bra kompensasjon hvis det ender med at du slutter. Men det at du har fått mindre jobb enn det står i kontrakten i årevis, er egentlig en helt annen sak enn den som er mest truende nå.

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det virker som om de bare ignorerer det hele. De vet om det men de har ikke tatt det videre opp ennå. 

Det har gått én dag, hva hadde du ventet deg? Jeg synes du skal være glad for hver dag alt virker normalt. Tenk om du hadde blitt forelagt en ny kontrakt på 40% i dag "fordi den stemmer bedre med virkeligheten"?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Laban: dersom du var meg i denne situasjonen  : hadde du da følt deg oppgitt av sjefen din ? Det er veldig kjipt å gå på jobb og jeg er ganske irritert inni meg over måten han har løst alt på. 

Jeg hadde sikkert vært både sint og engstelig - men jeg kan ikke se at han har "løst alt" ennå? Usikkerhet ville nok vært en dominerende følelse hvis jeg var deg, og jeg ville brukt tiden til å forberede meg.

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det slik med dere andre i arbeidslivet altså at dere har kjempet og måtte gjøre motstand og vært gjennom masse kjipt for få den rollen dere har?

Jeg har en solid utdannelse i et fag som var etterspurt da jeg var nyutdannet, så det er ikke direkte sammenliknbart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mail sendt til jussformidlingen. Skrev i korte drag om hva det gikk i. Både anngående kontrakten , og anngående snakk om oppsigelse. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint å få høre hvordan du også hadde følt det om du sto i mine sko. Jeg er vettskremt men forsøker å senke skuldrene. Jeg synes at sjefen er kjip. Men jeg må dytte vekk de tankene som du sier og gjøre motstand på riktig vis. Men er det slik med dere andre i arbeidslivet altså at dere har kjempet og måtte gjøre motstand og vært gjennom masse kjipt for få den rollen dere har? Jeg føler at jeg har slitt hele arbeidskarrieren min såpass at jeg får nesten lyst å bare gi opp og ende opp med sosialtrygd.  Men nei jeg må kjempe. 

Anonymkode: ad83f...618

Jeg har aldri opplevd det du har opplevd, men jeg ville ikke inntatt en avslappet holdning dersom det skjedde. 

Laban har gitt deg mange gode råd i tråden, og jeg har gjort det samme. Det er i alt 17 sider med råd her nå, og jeg syns du er altfor lite preget av alvoret du står i. Som sagt, hadde jeg vært deg hadde jeg lest linkene Laban har sendt, kontaktet jushjelpen Laban har tipset om, og ellers vært parat for å be om bistand fra HK den 1. juni. 

Både Laban og jeg har sagt at vi ikke kan være h e l t sikre på hva som er riktig mhp kontrakten nå, men vi har begge advart mot å gjøre noe overilt. 

Jeg syns ikke det virker som du har tilstrekkelig kunnskap og forståelse til å håndtere dette selv, og jeg vil nok en gang be deg ha med deg noen   h v e r   g a n g   du skal i møte med ledelsen. 

Jeg ville ikke tatt flere møte ad kontrakten om jeg var deg, og jeg ville definitivt ikke spurt en av kollegaene på naboavdelingen om bistand. Jeg ville ikke diskutert saken med noen på jobb faktisk. 

Mitt råd er, i prioritert rekkefølge

1. Ta i mot all ekstrajobbing du får

2. Ikke snakk mer om kontrakten din

3. Datér og beskriv hva som har skjedd på all dialog med ledelsen (møter, samtaler og mailer)

4. Let fram dokumentasjon på hvor mye du har jobbet hver måned siden du fikk kontrakt på 80 (?) prosent stilling

5. Vent til 1. juni og ta kontakt med HK da.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver en mail til jussformidlingen å hører med de. Jeg må prøve å få tak i en mulig gratis advokat og bistand. 

Anonymkode: ad83f...618

Ikke skriv flere mailer - ring i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Det var i går du viste kontrakten til en annen enn han som har antydet at du må slutte. Hva hadde du forventet å høre allerede i dag, og hvordan er det at det ikke skjedde noe som helst i dag, et tydelig tegn på at "de gjør som de vil"? 

Kontrakten forandrer ikke på det faktum at avdelingen din blir nedlagt. Den kan hjelpe deg til å få mer jobb hvis du får bli, og til å få en bra kompensasjon hvis det ender med at du slutter. Men det at du har fått mindre jobb enn det står i kontrakten i årevis, er egentlig en helt annen sak enn den som er mest truende nå.

Det har gått én dag, hva hadde du ventet deg? Jeg synes du skal være glad for hver dag alt virker normalt. Tenk om du hadde blitt forelagt en ny kontrakt på 40% i dag "fordi den stemmer bedre med virkeligheten"?

Jeg hadde sikkert vært både sint og engstelig - men jeg kan ikke se at han har "løst alt" ennå? Usikkerhet ville nok vært en dominerende følelse hvis jeg var deg, og jeg ville brukt tiden til å forberede meg.

Jeg har en solid utdannelse i et fag som var etterspurt da jeg var nyutdannet, så det er ikke direkte sammenliknbart.

 

Takker for gode råd Laban. Nå sendte jeg en mail til jussformidlingen, for jeg blir jo fortvilt. Jeg spurte etter råd i situasjonen. Fortalte litt om både kontrakt, nyansettelser mens han sier til meg at jeg blir mulig oppsagt.

Jeg hørte ikke noe om kontrakten i dag, men de virket veldig rar i dag. Veldig alvorlig. Men fikk ingen stillingsinnskrenkelse iallefall, og ting kunne gått verre. Mulig jeg bør være glad for at de ikke sa noe om det i dag... Jeg vet ikke. Blir ufattelig usikker i situasjonen. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, Kayia skrev:

Ikke skriv flere mailer - ring i morgen.

Jeg har kun skrevet en til jussformidlingen, og det står at de leser saken, og kommer til å ringe meg. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun skrevet en til jussformidlingen, og det står at de leser saken, og kommer til å ringe meg. 

Anonymkode: ad83f...618

Jeg syns du skal ringe dem, i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har aldri opplevd det du har opplevd, men jeg ville ikke inntatt en avslappet holdning dersom det skjedde. 

Laban har gitt deg mange gode råd i tråden, og jeg har gjort det samme. Det er i alt 17 sider med råd her nå, og jeg syns du er altfor lite preget av alvoret du står i. Som sagt, hadde jeg vært deg hadde jeg lest linkene Laban har sendt, kontaktet jushjelpen Laban har tipset om, og ellers vært parat for å be om bistand fra HK den 1. juni. 

Både Laban og jeg har sagt at vi ikke kan være h e l t sikre på hva som er riktig, men vi har begge advart mot å gjøre noe overilt nå. 

Jeg syns ikke det virker som du har tilstrekkelig kunnskap og forståelse til å håndtere dette selv, og jeg vil nok en gang be deg ha med deg noen   h v e r   g a n g   du skal i møte med ledelsen. 

Jeg ville ikke tatt flere møte ad kontrakten om jeg var deg, og jeg ville definitivt ikke spurt en av kollegaene på naboavdelingen om bistand. Jeg ville ikke diskutert saken med noen på jobb faktisk. 

Mitt råd er, i prioritert rekkefølge

1. Ta i mot all ekstrajobbing du får

2. Ikke snakk mer om kontrakten din

3. Datér og beskriv hva som har skjedd på all dialog med ledelsen (møter, samtaler og mailer)

4. Let fram dokumentasjon på hvor mye du har jobbet hver måned siden du fikk kontrakt på 80 (?) prosent stilling

5. Vent til 1. juni og ta kontakt med HK da.

Er enig med deg anngående at jeg kan ikke diskutere denne saken med en kollega på jobb. For gjør jeg det så betyr det at vedkommende jobber for sin stilling, og vil mulig ikke våge å hjelpe meg på noen slag. Det som også kan skje er at vedkommende da sier til sjefen eller andre slik at sjefen får greie på det om hva jeg har formidlet. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg syns du skal ringe dem, i morgen.

Jeg skal ringe dem i morgen. Det er nok viktig å finne noen som jeg kan prate med, samt hjelpe meg gjennom prosessen. Det er veldig vanskelig å håndtere dette alene. Jeg har ingen anelser på juss, lover og regler, og rettigheter. Det er det andre som kan med, og som sikkert kan hjelpe meg med. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sendte jeg en mail til jussformidlingen, for jeg blir jo fortvilt. Jeg spurte etter råd i situasjonen. Fortalte litt om både kontrakt, nyansettelser mens han sier til meg at jeg blir mulig oppsagt.

Hvis du får kontakt, forsøk å være litt strukturert. Oppsigelsen er viktigst nå - og da blir både kontrakten og ansienniteten din interessant.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...det står at de leser saken, og kommer til å ringe meg. 

Det er vel et automatisk svar. Jeg er enig med Kayia i at du bør følge opp med en telefon og be om et møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Hvis du får kontakt, forsøk å være litt strukturert. Oppsigelsen er viktigst nå - og da blir både kontrakten og ansienniteten din interessant.

Det er vel et automatisk svar. Jeg er enig med Kayia i at du bør følge opp med en telefon og be om et møte.

Ja, oppsigelsen er viktigst. Jeg er mer redd for å miste de 50 prosentene jeg jobber nå enn at jeg ikke har fått 70 prosent som står i kontrakten. Jeg skal legge fokus på oppsigelsen, og spørre om råd i den forbindelse. 

Det er viktig å være litt strukturert når man legger det frem, istedet for at alt blir et rot. Leser på nettet om andre som har vært / er i samme situasjon som meg, og de fleste er veldig rådløse akkurat som meg. Men jeg er glad for de gode råd som jeg har fått av dere. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har aldri opplevd det du har opplevd, men jeg ville ikke inntatt en avslappet holdning dersom det skjedde. 

Laban har gitt deg mange gode råd i tråden, og jeg har gjort det samme. Det er i alt 17 sider med råd her nå, og jeg syns du er altfor lite preget av alvoret du står i. Som sagt, hadde jeg vært deg hadde jeg lest linkene Laban har sendt, kontaktet jushjelpen Laban har tipset om, og ellers vært parat for å be om bistand fra HK den 1. juni. 

Både Laban og jeg har sagt at vi ikke kan være h e l t sikre på hva som er riktig mhp kontrakten nå, men vi har begge advart mot å gjøre noe overilt. 

Jeg syns ikke det virker som du har tilstrekkelig kunnskap og forståelse til å håndtere dette selv, og jeg vil nok en gang be deg ha med deg noen   h v e r   g a n g   du skal i møte med ledelsen. 

Jeg ville ikke tatt flere møte ad kontrakten om jeg var deg, og jeg ville definitivt ikke spurt en av kollegaene på naboavdelingen om bistand. Jeg ville ikke diskutert saken med noen på jobb faktisk. 

Mitt råd er, i prioritert rekkefølge

1. Ta i mot all ekstrajobbing du får

2. Ikke snakk mer om kontrakten din

3. Datér og beskriv hva som har skjedd på all dialog med ledelsen (møter, samtaler og mailer)

4. Let fram dokumentasjon på hvor mye du har jobbet hver måned siden du fikk kontrakt på 80 (?) prosent stilling

5. Vent til 1. juni og ta kontakt med HK da.

Gode punkter du skrev. Jeg er enig i de punktene. Jeg må ikke snakke mer om kontrakten min. De vet om det. Og det holder. Selv om jeg helst ikke ønsker å jobbe der lenger pga situasjonen så skal jeg ta imot alle ekstrajobbing jeg får for jeg behøver pengene uansett. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...