Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
30 minutter siden, laban skrev:

Tiden arbeider for deg. Bare fortsett som om du ikke kjente til planene og søk råd hos fagforeningen så fort du har mulighet. Ikke send e-post, men snakk med noen - helst en lokal. Fortell alt om kontrakten, om hva som har skjedd når du har søkt interne jobber (dersom du faktisk har søkt, ikke bare håpet at de skulle utvide jobben din i stedet for å ansette nye) og nøyaktig hva som har foregått rundt den påståtte nedbemanningen.

Det som er rart er at de informerer om at det kanskje blir nedbemanning og oppsigelser. Og rett etter det ansetter de en helt ny uerfaren ansatt på andre avdelingen. Hun får beholde jobben, mens jeg må gå. I slike situasjoner så burde de da prioritert de som kommer til å bli oppsagte til den stillingen? 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
40 minutter siden, påskelilje skrev:

Men hva med kontrakten din, som sier at du skulle ha jobbet minst 70 % de siste årene? Går du noe videre med det?

Jeg har forsøkt å ta det opp med fagforbundet men ingen svar fra de. De har en viss karantenetid for nye i forbundet. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Men jeg føler at jeg har nok av jobbing for øyeblikket. Er ført opp på masse ekstra de neste ukene. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I slike situasjoner så burde de da prioritert de som kommer til å bli oppsagte til den stillingen? 

I prinsippet ja, men i praksis kommer det an på hvordan den ble lyst ut, hvordan bedriften er delt opp i avdelinger osv. Det som er viktig, er om du har dokumentasjon på at du har søkt utlyste stillinger innenfor bedriften eller dokumentasjon på at du har gitt beskjed om at du ønsker mer jobb.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

Nå venter du til den måneden (var det ikke det du fikk beskjed om?) har gått, og så tar du kontakt så lokalt som mulig (ikke send e-post til dem sentralt, men ring det kontoret som er nærmest deg - spør gjerne om du kan få en avtale om å møte noen), legger fram saken din og ber om råd. Les deg opp på regler rundt deltid, nedbemanning etc. i mellomtiden, slik at du forstår begrepene de kommer til å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forsøkt å ta det opp med fagforbundet men ingen svar fra de. De har en viss karantenetid for nye i forbundet. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Men jeg føler at jeg har nok av jobbing for øyeblikket. Er ført opp på masse ekstra de neste ukene. 

Anonymkode: ad83f...618

Hør på Laban. Tiden jobber for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
51 minutter siden, påskelilje skrev:

Hør på Laban. Tiden jobber for deg.

Det håper jeg at han gjør. Det som er synd er at jeg informerte forbundet om problemet . Og da sa de at problemer som allerede er oppstått før jeg melder meg inn vil de nødvendigvis ikke gjøre noe med. Men jeg har ikke fått noe oppsigelse ennå. Så jeg håper på at tiden jobber for meg og at jeg kan mulig få hjelp om arbeidsgiver ikke leverer en skriftlig oppsigelse på forhånd. Jeg mener at jeg bør få det om han velger å oppsi meg helt. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså jeg bør få en skriftlig oppsigelse om han velger å si meg opp. Og den bør jeg få på forhånd. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er synd er at jeg informerte forbundet om problemet . Og da sa de at problemer som allerede er oppstått før jeg melder meg inn vil de nødvendigvis ikke gjøre noe med. Men jeg har ikke fått noe oppsigelse ennå.

Et "problem" som du får høre om muntlig sammen med beskjed om at du må holde det hemmelig, er bare et rykte, ingen ordentlig sak / konflikt.

Jeg tviler på at de nekter å gi deg råd om hvordan en lovlig nedbemanning skal foregå, hvis du opptrer korrekt selv. Å spørre etter en lokal kontaktperson er ikke å be dem "ta saken", det er bare for at du skal kunne snakke med noen som kanskje kjenner bransjen og / eller bedriften din.

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg bør få en skriftlig oppsigelse om han velger å si meg opp. Og den bør jeg få på forhånd

Du "bør" få en oppsigelse skriftlig? Hva er det du tuller med nå? Dette er ikke amerikansk dokusåpe, det er norsk arbeidsliv. Det er strenge regler for hvordan en arbeidstaker i fast jobb (slik du sier du har), kan sies opp. Les for eksempel her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ 

Fordi det er såpass strengt, er det ikke uvanlig at man ved nedbemanning inngår en avtale om at arbeidstakeren sier opp selv. Det er da du trenger noen til å stå sammen med deg og passe på at du ikke går med på noe du ikke er helt nødt til. Sjefen din kan komme til å late som (overfor deg) at han kjører saken etter boka, uten at det nødvendigvis er tilfellet - jeg sier ikke at han er en skurk, men han er muligens pålagt av sin sjef å skjære ned på lønnsutgiftene og vil gjerne vise hvor flink han er til akkurat det. Og da skal jeg love deg at kompis-forholdet til dere ansatte ikke nødvendigvis er så ekte.

Nå skal du slutte å fantasere om hva som liksom kan være en grei løsning, men som kanskje i virkeligheten er helt på kanten av loven. Ikke godta noe som helst som ikke er skriftlig, finn fram alt du har av dokumentasjon (kontrakt, arbeidsavtale, søknader på jobber innenfor samme bedrift) og øv deg på å bruke de riktige begrepene. Eksempelvis vil du kanskje bli nødt til å etterlyse utvelgelseskriteriene i prosessen, de har ikke lov til å gå etter trynefaktor: https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/utvelgelseskriterier-ved-oppsigelse/

Du må ikke finne på, under noen omstendighet, å gå inn i en forhandlingsprosess uten å ha noen med deg.

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg bør få en skriftlig oppsigelse om han velger å si meg opp. Og den bør jeg få på forhånd. 

Anonymkode: ad83f...618

Selvfølgelig skal du ha skriftlig oppsigelse!

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye forskjellsbehandling tror jeg. Tror det er derfor det går så galt for så mange.

Anonymkode: 4c70e...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, laban skrev:

Et "problem" som du får høre om muntlig sammen med beskjed om at du må holde det hemmelig, er bare et rykte, ingen ordentlig sak / konflikt.

Jeg tviler på at de nekter å gi deg råd om hvordan en lovlig nedbemanning skal foregå, hvis du opptrer korrekt selv. Å spørre etter en lokal kontaktperson er ikke å be dem "ta saken", det er bare for at du skal kunne snakke med noen som kanskje kjenner bransjen og / eller bedriften din.

Du "bør" få en oppsigelse skriftlig? Hva er det du tuller med nå? Dette er ikke amerikansk dokusåpe, det er norsk arbeidsliv. Det er strenge regler for hvordan en arbeidstaker i fast jobb (slik du sier du har), kan sies opp. Les for eksempel her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ 

Fordi det er såpass strengt, er det ikke uvanlig at man ved nedbemanning inngår en avtale om at arbeidstakeren sier opp selv. Det er da du trenger noen til å stå sammen med deg og passe på at du ikke går med på noe du ikke er helt nødt til. Sjefen din kan komme til å late som (overfor deg) at han kjører saken etter boka, uten at det nødvendigvis er tilfellet - jeg sier ikke at han er en skurk, men han er muligens pålagt av sin sjef å skjære ned på lønnsutgiftene og vil gjerne vise hvor flink han er til akkurat det. Og da skal jeg love deg at kompis-forholdet til dere ansatte ikke nødvendigvis er så ekte.

Nå skal du slutte å fantasere om hva som liksom kan være en grei løsning, men som kanskje i virkeligheten er helt på kanten av loven. Ikke godta noe som helst som ikke er skriftlig, finn fram alt du har av dokumentasjon (kontrakt, arbeidsavtale, søknader på jobber innenfor samme bedrift) og øv deg på å bruke de riktige begrepene. Eksempelvis vil du kanskje bli nødt til å etterlyse utvelgelseskriteriene i prosessen, de har ikke lov til å gå etter trynefaktor: https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/utvelgelseskriterier-ved-oppsigelse/

Du må ikke finne på, under noen omstendighet, å gå inn i en forhandlingsprosess uten å ha noen med deg.

 

Jeg opplevde akkurat det samme tidligere. Det er ca 12 år siden. En bedrift kuttet avdelingen jeg jobbet i. Vi fikk ingen skriftlig oppsigelse. Kun muntlig. Og mange mistet jobben. Jeg fikk jobbe i 3 måneder på en annen avdeling. Deretter spurte de om jeg kunne finne noe annet å gjøre fordi de måtte etterhvert si meg opp også pga de hadde ikke behov for så mange ansatte. Jeg fikk ny jobb og sjefen virket storfornøyd over å bli kvitt meg

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, laban skrev:

Et "problem" som du får høre om muntlig sammen med beskjed om at du må holde det hemmelig, er bare et rykte, ingen ordentlig sak / konflikt.

Jeg tviler på at de nekter å gi deg råd om hvordan en lovlig nedbemanning skal foregå, hvis du opptrer korrekt selv. Å spørre etter en lokal kontaktperson er ikke å be dem "ta saken", det er bare for at du skal kunne snakke med noen som kanskje kjenner bransjen og / eller bedriften din.

Du "bør" få en oppsigelse skriftlig? Hva er det du tuller med nå? Dette er ikke amerikansk dokusåpe, det er norsk arbeidsliv. Det er strenge regler for hvordan en arbeidstaker i fast jobb (slik du sier du har), kan sies opp. Les for eksempel her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ 

Fordi det er såpass strengt, er det ikke uvanlig at man ved nedbemanning inngår en avtale om at arbeidstakeren sier opp selv. Det er da du trenger noen til å stå sammen med deg og passe på at du ikke går med på noe du ikke er helt nødt til. Sjefen din kan komme til å late som (overfor deg) at han kjører saken etter boka, uten at det nødvendigvis er tilfellet - jeg sier ikke at han er en skurk, men han er muligens pålagt av sin sjef å skjære ned på lønnsutgiftene og vil gjerne vise hvor flink han er til akkurat det. Og da skal jeg love deg at kompis-forholdet til dere ansatte ikke nødvendigvis er så ekte.

Nå skal du slutte å fantasere om hva som liksom kan være en grei løsning, men som kanskje i virkeligheten er helt på kanten av loven. Ikke godta noe som helst som ikke er skriftlig, finn fram alt du har av dokumentasjon (kontrakt, arbeidsavtale, søknader på jobber innenfor samme bedrift) og øv deg på å bruke de riktige begrepene. Eksempelvis vil du kanskje bli nødt til å etterlyse utvelgelseskriteriene i prosessen, de har ikke lov til å gå etter trynefaktor: https://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/utvelgelseskriterier-ved-oppsigelse/

Du må ikke finne på, under noen omstendighet, å gå inn i en forhandlingsprosess uten å ha noen med deg.

 

Jeg skal ringe kontoret til organisasjonen når det har gått litt tid slik som du råder meg til. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bedrift kuttet avdelingen jeg jobbet i. Vi fikk ingen skriftlig oppsigelse. Kun muntlig. Og mange mistet jobben. 

Håper du leste det jeg linket til, slik at du nå har sett svart på hvitt at det ikke er noen lovlig framgangsmåte (lenger) hvis du er fast ansatt. Så må du stålsette deg slik at du ikke blir snill og medgjørlig hvis saken går videre, men passer på at alt skjer skriftlig og innenfor fristene som gjelder. Dessuten skal de ha en dokumentert utvelgelsesprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 9.5.2019 den 23.24, laban skrev:

Håper du leste det jeg linket til, slik at du nå har sett svart på hvitt at det ikke er noen lovlig framgangsmåte (lenger) hvis du er fast ansatt. Så må du stålsette deg slik at du ikke blir snill og medgjørlig hvis saken går videre, men passer på at alt skjer skriftlig og innenfor fristene som gjelder. Dessuten skal de ha en dokumentert utvelgelsesprosess.

Det var en kollega på samme avdeling som kom innpå dette med nedleggelsen. Hun sa at sjefen hadde sagt til henne at nedleggelsen vil skje i slutten av juni. Hun hadde spurt sjefen om noen ville miste timer eller jobb pga dette. Sjefen hadde svart nei, men kun om noen ønsker å si ifra seg jobben frivillig.... , så derfor var dette ingenting å tenke på sa han. 

Jeg sa ingenting til henne om hva jeg hadde fått av info men stillte meg uvitende. Sa at jeg håper på å få info for jeg er usikker på hva som skjer. Hun sa at hun var også usikker men at jeg må ikke bekymre meg for det er mange i firmaet som er ansatt etter meg og at han må følge ansisitet. 

Jeg forstår ingenting av det. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 9.5.2019 den 23.24, laban skrev:

Håper du leste det jeg linket til, slik at du nå har sett svart på hvitt at det ikke er noen lovlig framgangsmåte (lenger) hvis du er fast ansatt. Så må du stålsette deg slik at du ikke blir snill og medgjørlig hvis saken går videre, men passer på at alt skjer skriftlig og innenfor fristene som gjelder. Dessuten skal de ha en dokumentert utvelgelsesprosess.

Ja det skal være dokumentert om han opptrer korrekt. Jeg skal følge med på hvordan han gjør dette, og ta kontakt videre med organisasjonen om dette. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt rart at sjefen gir en annen kollega info om at alle i firmaet er trygge på at de får timene sine, mens han sa noe helt motsatt til meg. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det skal være dokumentert om han opptrer korrekt. Jeg skal følge med på hvordan han gjør dette, og ta kontakt videre med organisasjonen om dette. 

Anonymkode: ad83f...618

Les denne oversikten, den tar for seg hvordan arbeidsgiver skal gå fram:

http://www.juridiskabc.no/arbeidsrett/omstilling-og-nedbemanning/nedbemanning/

Merk at hvis ikke bedriften har tillitsvalgte, skal ledelsen som et minimum kontakte verneombudet. Finn ut hvem det er, hvis du ikke vet det. Det skal alle virksomheter med mer enn 10 ansatte ha, så ikke gi deg før du har funnet vedkommende.

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt rart at sjefen gir en annen kollega info om at alle i firmaet er trygge på at de får timene sine, mens han sa noe helt motsatt til meg. 

Det styrker bare mistanken om at han har tenkt å ta snarveier. Det er fint hvis jeg tar feil, men siden han etter det du forteller, har avspist deg med mindre jobb enn du har krav på ifølge kontrakten i flere år, tror jeg han kan være typen til det. Derfor er det viktig at du pugger reglene for varsling, drøftingsmøter, tilbud om annet arbeid osv., og ikke under noen omstendighet skriver under på noe eller inngår noen muntlig avtale i høyt tempo. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var en kollega på samme avdeling som kom innpå dette med nedleggelsen. Hun sa at sjefen hadde sagt til henne at nedleggelsen vil skje i slutten av juni.

Nå oppdaget jeg plutselig at du her skriver "nedleggelse". Er det en generell nedbemanning, eller er det en hel avdeling eller hel butikk som skal stenge? Hvis det er en hel butikkfilial som skal legges ned, har dere ikke krav på å bli overflyttet hvis det ikke er noe ledig / behov andre steder. Men sjefen din står ikke fritt til å velge hvem som skal få tilbud om jobb andre steder og hvem som eventuelt blir overtallige. Hvis du er fast ansatt, har kompetanse til å jobbe de stedene som er aktuelle å flytte til og har lang ansiennitet, er det usaklig å sette deg øverst på lista blant de som må ut.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun hadde spurt sjefen om noen ville miste timer eller jobb pga dette. Sjefen hadde svart nei, men kun om noen ønsker å si ifra seg jobben frivillig.

Det er her du må passe deg veldig. Les det som står i kontrakten din om oppsigelse, den gjelder så lenge du ikke har fått noe annet skriftlig. Og finn noen som kan stå sammen med deg i prosessen, for det vil du få bruk for. Det er for sent å finne ut av at tingene skulle vært gjort annerledes, hvis du har skrevet under på at det skjer frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 10.44, AnonymBruker skrev:

Og rett etter det ansetter de en helt ny uerfaren ansatt på andre avdelingen. Hun får beholde jobben,

Hvordan vet du dette? Har du mottatt skriftlig oppsigelse nå, og snakket med henne etter dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 10.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har forsøkt å ta det opp med fagforbundet men ingen svar fra de. De har en viss karantenetid for nye i forbundet. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

Det er ganske frustrerende å gi deg råd, for det virker ikke som du gidder å høre på det som blir sagt. 

Nei du har ikke tatt det opp med fagforeningen, men sendt en henvendelse via mail. Og - du fikk svar. De svarte at nye medlemmer har en måneds karantenetid. Det betyr at den 1. juni kan du ringe dem, be om et møte og ta opp saken da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2019 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ringe kontoret til organisasjonen når det har gått litt tid slik som du råder meg til. 

Anonymkode: ad83f...618

Eh, nei. Du skal ringe etter en mnd, i tråd med det de sa. 

Det første du skal ta opp er kontrakten din og hvordan du skal forholde deg til at du ikke har fått 75-80% stilling tross for at dette er kontraktfestet. Skal du kreve etterlønn feks? Kreve fast plan for din stilling? Hva er lurt, situasjonen tatt i betraktning. Før møtet må du sette opp en oversikt over hvor mye du har jobbet siden du fikk kontrakten. Dette finner du på lønnsslippene dine.  

Du kan godt fortelle om det sjefen din har sagt om nedbemanninger og at du er bedt om å holde dette hemmelig. Fagforeningen kan imidlertid ikke gjøre noe før du har fått skriftlig oppsigelse. Fram til det, er dette bare rykter, og rykter er ikke fakta. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...