Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
41 minutter siden, Kayia skrev:

Eh, nei. Du skal ringe etter en mnd, i tråd med det de sa. 

Det første du skal ta opp er kontrakten din og hvordan du skal forholde deg til at du ikke har fått 75-80% stilling tross for at dette er kontraktfestet. Skal du kreve etterlønn feks? Kreve fast plan for din stilling? Hva er lurt, situasjonen tatt i betraktning. Før møtet må du sette opp en oversikt over hvor mye du har jobbet siden du fikk kontrakten. Dette finner du på lønnsslippene dine.  

Du kan godt fortelle om det sjefen din har sagt om nedbemanninger og at du er bedt om å holde dette hemmelig. Fagforeningen kan imidlertid ikke gjøre noe før du har fått skriftlig oppsigelse. Fram til det, er dette bare rykter, og rykter er ikke fakta. 

Jeg har rådført meg med en annen kollega om kontraktene. Personen rådet meg til å gå til butikksjef nr 2  med kontrakten. Og ikke han som har skrevet den. Vi har to sjefer. Jeg kommer til å gå med den til han på mandag. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 timer siden, laban skrev:

Nå oppdaget jeg plutselig at du her skriver "nedleggelse". Er det en generell nedbemanning, eller er det en hel avdeling eller hel butikk som skal stenge? Hvis det er en hel butikkfilial som skal legges ned, har dere ikke krav på å bli overflyttet hvis det ikke er noe ledig / behov andre steder. Men sjefen din står ikke fritt til å velge hvem som skal få tilbud om jobb andre steder og hvem som eventuelt blir overtallige. Hvis du er fast ansatt, har kompetanse til å jobbe de stedene som er aktuelle å flytte til og har lang ansiennitet, er det usaklig å sette deg øverst på lista blant de som må ut.

Det er her du må passe deg veldig. Les det som står i kontrakten din om oppsigelse, den gjelder så lenge du ikke har fått noe annet skriftlig. Og finn noen som kan stå sammen med deg i prosessen, for det vil du få bruk for. Det er for sent å finne ut av at tingene skulle vært gjort annerledes, hvis du har skrevet under på at det skjer frivillig.

Kollegaen min sa at hun hadde fått beskjed av sjefen at ingen kom til å bli sagt opp. Og at alle skulle få beholde timene sine. Han ville ikke kaste noen så folk kunne være trygge på det hadde han sagt. Jeg sa ingenting til henne om at han har gitt meg muntlig varsel om at jeg mister mulig arbeid og timer. Jeg uttrykte bare bekymring på om det ble jobb til meg eller om jeg måtte reduseres i timer. Kollegaen sa at jeg har dessuten så lang ansisitet at da må de andre gå så du er trygg sa hun.... Men jeg er jo ikke trygg for sjefen har jo egentlig sagt det motsatte til meg. 

Jeg skal fortsatt finne ut av alt. Kontakter forbundet den 1. Juni.  Og går med kontrakten til sjef nr 2 på mandag og sier at den viser at jeg jobber mer enn hva jeg får i arbeid. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i en kiosk og post som tilhører pluss ligger inni en dagligvarebutikk. De skal nedlegge posten og kiosken. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en kiosk og post som tilhører pluss ligger inni en dagligvarebutikk. De skal nedlegge posten og kiosken. 

Anonymkode: ad83f...618

Er du ansatt i dagligvarekjeden eller posten eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har rådført meg med en annen kollega om kontraktene. Personen rådet meg til å gå til butikksjef nr 2  med kontrakten. Og ikke han som har skrevet den. Vi har to sjefer. Jeg kommer til å gå med den til han på mandag. 

Anonymkode: ad83f...618

Hva? Hvorfor? Hva skal du si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, Kayia skrev:

Hva? Hvorfor? Hva skal du si? 

Jeg skal fortelle at kontrakten står som 85 prosent fast stilling og at det er feil for jeg får ikke så mye jobbing. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
38 minutter siden, laban skrev:

Er du ansatt i dagligvarekjeden eller posten eller noe annet?

Ansatt i en dagligvarekjede med en kiosk inne i butikken pluss post.  Men dette skal legges ned. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Poenget er at du har vært ansatt i kjeden i mange år.

Jeg har vært ansatt i kjeden i 10 år. Har jobbet i kiosken og posten som befinner seg inni selve butikken. Jeg er ansatt som stilling: butikkmedarbeider. Jeg hjelper til med påfyll av varer inne på den andre avdelingen også. Annen kollegaer på lin avdeling påstår at jeg skal være fortrinnsretten pga jeg er en av de som har vært lengst ansatt i butikken. Og at det er heller de nyansatte som bør gå. Men jeg vet ingenting om disse lovene og reglene men forsøker å finne ut. Takk for link du sendte om nedbemanning.

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ansatt som stilling: butikkmedarbeider. 

Uten noen begrensning til kiosken som arbeidssted. Det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, laban skrev:

Poenget er at du har vært ansatt i kjeden i mange år.

Det er også virkelig kort tid til nedleggelsen skjer. Om 6 ukers tid er den nedlagt.  Og jeg har ikke mottatt noe mer info eller dokument om dette ennå. De andre har heller ikke mottatt mer info enn at alle får beholde timene sine. De som jobber i kasse og på gulv har ikke mottatt noe info om at avdelingen nedlegges. De skal ikke vite det ennå. Vi har fått beskjed om å være taus. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Uten noen begrensning til kiosken som arbeidssted. Det er viktig.

Står ingenting om begrensning i kontrakten.  

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Uten noen begrensning til kiosken som arbeidssted. Det er viktig.

Muntlig sett så er kiosken mitt arbeidssted men i kontrakten står det butikkmedarbeider. Og jeg hjelper til på gulvet med vareplasseringer på den andre "avdelingen". 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det merkelige er at nedleggelsen skjer om ca 6 uker og de som jobber i kasse og på gulvet vet ikke om dette. Vi har fått beskjed om å holde dette taust for dem. Mens jeg er blitt muntlig varslet om oppsigelse og de andre blitt varslet om at alle får beholde timene. Veldig forvirrende. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det merkelige er at nedleggelsen skjer om ca 6 uker og de som jobber i kasse og på gulvet vet ikke om dette. Vi har fått beskjed om å holde dette taust for dem. Mens jeg er blitt muntlig varslet om oppsigelse og de andre blitt varslet om at alle får beholde timene. Veldig forvirrende. 

Anonymkode: ad83f...618

Før logg over alle hendelser, med dato.

Ingen frister løper så lenge det er muntlig og "hemmelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Før logg over alle hendelser, med dato.

Ingen frister løper så lenge det er muntlig og "hemmelig".

Jeg vil si at pga det står at jeg er ansatt som butikkmedarbeider hos han så vil vel det tale til min fordel. Dvs han må gå på ansisitet over hele butikken og det er ikke jeg som skal sies opp eller reduseres  først. 

Jeg skal loggføre. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal fortelle at kontrakten står som 85 prosent fast stilling og at det er feil for jeg får ikke så mye jobbing. 

Anonymkode: ad83f...618

Du tuller nå? Er du fremdeles på tanken om å få endret kontrakten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Kayia skrev:

Du tuller nå? Er du fremdeles på tanken om å få endret kontrakten? 

Jeg må bruke den for det den er verdt. Det står at jeg er ansatt som butikkmedarbeider i den. Og det står at jeg jobber minst 20 prosent mer enn jeg har gjort og gjør. Må vise til at sjefen har skrevet en kontrakt som er feil. En kontrakt er egentlig bindende. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Kayia skrev:

Du tuller nå? Er du fremdeles på tanken om å få endret kontrakten? 

Så du mener at jeg ikke skal si noe som helst om at den kontrakten som jeg har hatt er helt feil? 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...