Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, Xtra skrev:

Ja, jeg vil tro han vil forsøke å snike seg unna. Det er nå du burde hatt hjelp av en fagforening. Uansett vil jeg råde deg til heller å kommunisere skriftlig enn muntlig, så du har dokumentasjon i ettertid.

Er enig i det. Bør jeg skrive til han at kontrakten er feil på melding? Han vil nok ikke svare på dette via sms og vil si at dette må vi diskutere på kontoret. Og han vil nok vri seg unna der han kan. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg burde skiftet lege slik at jeg får mer forståelse og hjelp derfra og. Har slitt mye med angst som jeg ikke håndterte godt nok til å klare å handle slik jeg ville.

Ikke dra inn flere ting nå, hold fokus på det som handler om jobben. Forsøk å få råd fra nøytralt hold nå, før du løper til sjefen. Når du ikke har ordnet opp med dette tidligere, er det viktig at du ikke forhaster deg nå, det tjener ikke saken din. Du fikk en link av meg til et sted du kan få juridisk veiledning gratis, her er en annen: https://foreninger.uio.no/jurk/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal ta med kontrakten å vise den til han. Må prøve det jeg kan for det hadde  vært godt med en erstatning for det. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Ikke dra inn flere ting nå, hold fokus på det som handler om jobben. Forsøk å få råd fra nøytralt hold nå, før du løper til sjefen. Når du ikke har ordnet opp med dette tidligere, er det viktig at du ikke forhaster deg nå, det tjener ikke saken din. Du fikk en link av meg til et sted du kan få juridisk veiledning gratis, her er en annen: https://foreninger.uio.no/jurk/

 

Takk for linken. Jeg skal se på det. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør jeg skrive til han at kontrakten er feil på melding?

Nei, ikke start noen SMS-dialog. Ro deg ned, søk råd fra noen som ikke er part i saken, men som har peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Nei, ikke start noen SMS-dialog. Ro deg ned, søk råd fra noen som ikke er part i saken, men som har peiling.

Enig. Det er veldig vanskelig å vite hvordan man skal gå frem i slike situasjoner. Men skal søke råd. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta med kontrakten og vise den til han. Må prøve det jeg kan for det hadde vært godt med en erstatning for det. 

Anonymkode: ad83f...618

Ikke vær så naiv at du tror han vil gi deg kompensasjon for gamle synder i den situasjonen bedriften er i nå. Kontrakten blir aktuell når det evt. blir en sak. Men du kan nevne det hvis det blir "konkurranse" om ekstravakter framover, slik at han er klar over at du vet hvor stor prosent du har i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gå til sjefen og fortelle han om at han burde endret på kontrakten for den burde vært endret når jeg ikke får den prosenten som står på kontrakten. 

Anonymkode: ad83f...618

Nå skal jeg være brutal: Dette er grunnen til at du trenger bistand og hjelp utenfra, du er veldig impulsiv og handler ofte uten kunnskap og oversikt over konsekvenser både på kort og lang sikt. Du står ganske tøft i det nå, både mhp jobb og nytt samboerskap, nettopp av denne grunn.

Dersom du ber arbeidsgiver endre kontrakten vil dette påvirke dine rettigheter mhp dagpenger, og da i negativ retning.  

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen sier at jeg har jobbet ganske så mye, men jeg synes ikke at å jobbe 50 til maks 60 prosent er mye.... Og 263 000 kroner i brutto er nok ganske lite. Skal inn å sjekke på skattemeldingen slik at jeg er sikker på at beløpet stemmer. 

Anonymkode: ad83f...618

Om du har tjent 263.000 brutto i fjor må du da ha jobbet mer enn 50-60%? Jeg har vanskelig for å tro at en butikkmedarbeider tjener over 500.000 i året i 100% stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg fikk muntlige beskjeder om redusert stilling etter at den sykemeldte kom tilbake. Men han endret ikke kontrakten. 

Anonymkode: ad83f...618

Verst for ham. Muntlige endringer uten at dette er nedfelt i endringsoppsigelse eller ny kontrakt, er på arbeidsgivers risiko.

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/arbeidsavtale/#muntlig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, laban skrev:

Verst for ham. Muntlige endringer uten at dette er nedfelt i endringsoppsigelse eller ny kontrakt, er på arbeidsgivers risiko.

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/ansettelse/arbeidsavtale/#muntlig

 

Takk for bra info. 

Laban har du tips til meg hva jeg skal gjøre angående forbruksgjelden min som er på 115 000 kroner. Betaler 1800 kr på den i måneden. Har ingenting å selge desverre... Hvordan skal jeg klare å betale på den også hvis utbetalingen for arbeidsledighetstrygd kun blir 11 000 hver måned... ? Nå vil jeg ikke diskutere hvor dumt slik gjeld er men hvordan jeg skal håndtere den? Det er den jeg er så redd for. Har søkt 5 jobber i dag forresten. Er helt desperat. Kommer til å påta meg småjobber på finn og alt som er om det som sjefen sa skjer. Altså om jeg står helt eller nesten helt uten arbeid. 

Takker deg laban og dere andre for veldig gode råd her inne. Og setter pris på de råd dere kommer med. Noe som gjerne kan hjelpe andre som havner i tilsvarende situasjon også. For det er ikke greit å miste jobb. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Kayia skrev:

Om du har tjent 263.000 brutto i fjor må du da ha jobbet mer enn 50-60%? Jeg har vanskelig for å tro at en butikkmedarbeider tjener over 500.000 i året i 100% stilling?

Jeg har fast 15 timer en uke og 21.5 neste uke. Og så påtar jeg meg ekstra. Alt jeg kan. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Kayia skrev:

Om du har tjent 263.000 brutto i fjor må du da ha jobbet mer enn 50-60%? Jeg har vanskelig for å tro at en butikkmedarbeider tjener over 500.000 i året i 100% stilling?

Denne uken jobber jeg kun 15 timer foreks... hvis de ringer meg for ekstra så blir det mer... Men kun om de ringer. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor høy er stillingsprosenten min å regne med fast jobbing 15 timer en uke og 21.5 neste ? Og så deretter ringehjelp på det restrende? 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy er stillingsprosenten min å regne med fast jobbing 15 timer en uke og 21.5 neste ? Og så deretter ringehjelp på det restrende? 

Anonymkode: ad83f...618

Stillingsprosent er hva som står i arbeidsavtalen din, så vidt jeg forstod var 80 %. Hvor mye du reelt sett har jobbet er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy er stillingsprosenten min å regne med fast jobbing 15 timer en uke og 21.5 neste ? Og så deretter ringehjelp på det restrende? 

Anonymkode: ad83f...618

50 % (75 t pr mnd) 

Anonymkode: f159f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

50 % (75 t pr mnd) 

Anonymkode: f159f...5dc

Jeg jobber ca 83 til 105 timer i måneden. Men har faste vakter 15 timer en uke og 21.5 timer neste... pluss ringevikar. Dersom all ekstraarbeid følger med så kan det være at det blir 70 prosent. Jeg vet ikke. Men de faste timene er få  

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber ca 83 til 105 timer i måneden. Men har faste vakter 15 timer en uke og 21.5 timer neste... pluss ringevikar. Dersom all ekstraarbeid følger med så kan det være at det blir 70 prosent. Jeg vet ikke. Men de faste timene er få  

Anonymkode: ad83f...618

Det var de faste jeg svarte på

Anonymkode: f159f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, Xtra skrev:

Stillingsprosent er hva som står i arbeidsavtalen din, så vidt jeg forstod var 80 %. Hvor mye du reelt sett har jobbet er en annen sak.

Står den er på 70 til 85 prosent

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...