Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 timer siden, Kayia skrev:

Ser at du har svart på dette, så jeg fortsetter heller på andre tema :) 

Jeg ga deg en liste oppgaver i går, og du har vært superflink og både løst og tatt tak i mange utfordringer siden i går - BRA! :) Her kommer flere oppgaver: :) 

- Bruk de 15 timene pr uke du ikke jobber på å aktivt søke jobb andre steder. Lag en cv med oversikt over evt utdanning/kurs, arbeidserfaring, og hvilke oppgaver du har hatt ansvar for i de ulike jobbene. Fremhev dine styrker og interesser. Oppsøk butikker i samme sektor som den du har erfaringer fra, og presenter deg. Fortell at avdelingen du jobber avvikler, og at du derfor er ivrig etter å jobbe et annet sted. Da framstår du som aktiv og ivrig, og det setter arbeidsgivere pris på. Legg igjen CV, så kan de kontakte deg.

- Ta kontakt med NAV og informer om at du frykter at du blir arbeidsledig i løpet av kort tid. Spør om hvordan du best kan gjøre en overgang god.

- Ta kontakt og undersøk om du kan få bostøtte, og hva du evt har krav på som samboende. Ikke anta, vit, er stikkordet. 

Jeg takker for veldig gode råd i denne saken fra deg. 

Jeg skal gjøre som du sier. Jeg skal ta kontakt med NAV, og informere at jeg frykter å bli arbeidsledig i løpet av kort tid, og spørre om hvordan jeg kan gjøre overgangen god, og om hvilke stønader jeg kan ha krav på som samboende. Det er viktig å undersøke det sik at jeg vet mer om hvilke midler og muligheter som jeg har når avdelingen nedlegges. Har etter å ha regnet litt på det funnet ut at dagpengene er ufattelig lite å leve av, med tanke på at jeg har hatt en inntekt på kun ca 14 000 til maks ca 18 000 i måneden. Dvs kun 2126 kroner ca for uken etter en kalkulator for arbeidsledighetstrygd på nettet.... 

Jeg skal undersøke om jeg kan få bostønad, men jeg tviler litt på det, for inne på husbanken sine sider står det at de beregner husstanden sin inntekt på bostønaden (inkludert samboer sin)... Men jeg søkte på nettet og en plass sto det at man kunne få fordi samboer ikke har forsørgerplikt... Men jeg får ihvertfall dagpenger, men 2126 kroner i uken er ganske lite.. dvs 8524 kroner i måneden, og det er ganske lite å leve av.... 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom jeg får utbetalt 8524 kroner i dagpenger i måneden: hvordan skal jeg klare å forsørge meg selv da? Det blir ikke lett... så får håpe at jeg har krav på flere stønader i den situasjonen. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har bare lest litt av tråden, men melder deg inn gjør du på www.lo.no. Trykk på det sorte feltet "bli medlem"  Innmeldingen blir så fordelt til riktig forbund etter hva du jobber med.

Du kan få råd etter 1 måneder og juridisk bistand etter 3 måneders medlemskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom jeg får utbetalt 8524 kroner i dagpenger i måneden:

Er du sikker på at det blir så lite? Hvor mye tjente du brutto (før skatt) i fjor?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvordan skal jeg klare å forsørge meg selv da?

Det går nesten ikke. Da må du vel søke om supplerende sosialhjelp.

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har bare lest litt av tråden, men melder deg inn gjør du på www.lo.no. Trykk på det sorte feltet "bli medlem"  Innmeldingen blir så fordelt til riktig forbund etter hva du jobber med.

Du kan få råd etter 1 måneder og juridisk bistand etter 3 måneders medlemskap.

Jeg håper på at jeg kan få vite lov og rett i denne saken. Jeg vet ikke om stillingene på andre avdelingene har et vern tiltross for at de er ansatt 9 år etter meg.... Vet lite om det. Men oppgavene på de andre avdelingene er noe jeg har erfaring med og kan utføre. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at det blir så lite? Hvor mye tjente du brutto (før skatt) i fjor?

Det går nesten ikke. Da må du vel søke om supplerende sosialhjelp.

Anonymkode: 9c12f...c7d

Jeg tjente 263 000 kroner i brutto i fjor.... 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at det blir så lite? Hvor mye tjente du brutto (før skatt) i fjor?

Det går nesten ikke. Da må du vel søke om supplerende sosialhjelp.

Anonymkode: 9c12f...c7d

Sjefen sier at jeg har jobbet ganske så mye, men jeg synes ikke at å jobbe 50 til maks 60 prosent er mye.... Og 263 000 kroner i brutto er nok ganske lite. Skal inn å sjekke på skattemeldingen slik at jeg er sikker på at beløpet stemmer. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tjente 263 000 kroner i brutto i fjor.... 

Anonymkode: ad83f...618

62,4% dagpenger av dette beløpet blir 13 676 brutto pr. måned. Trekkprosenten bør bli ca 15% (mindre hvis du har rentefradrag eller andre fradrag), altså ca 11 600 utbetalt pr. måned (mer i juni og desember).

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

62,4% dagpenger av dette beløpet blir 13 676 brutto pr. måned. Trekkprosenten bør bli ca 15% (mindre hvis du har rentefradrag eller andre fradrag), altså ca 11 600 utbetalt pr. måned (mer i juni og desember).

Anonymkode: 9c12f...c7d

Og hadde jeg fått bostønad i tillegg så vil jeg få ca 15 600 kroner utbetalt. Og da er det like høyt som lønnen er i dag... Men nå er jeg blitt samboer, og jeg vet ikke om jeg får bostøtte. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hadde jeg fått bostønad i tillegg så vil jeg få ca 15 600 kroner utbetalt. Og da er det like høyt som lønnen er i dag... Men nå er jeg blitt samboer, og jeg vet ikke om jeg får bostøtte. 

Anonymkode: ad83f...618

Da er det vel den samlede inntekten til husstanden som teller.

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det vel den samlede inntekten til husstanden som teller.

Anonymkode: 9c12f...c7d

Det vil si at jeg mister bostønaden som samboer.. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper på at jeg kan få vite lov og rett i denne saken. Jeg vet ikke om stillingene på andre avdelingene har et vern tiltross for at de er ansatt 9 år etter meg.... Vet lite om det. Men oppgavene på de andre avdelingene er noe jeg har erfaring med og kan utføre. 

Anonymkode: ad83f...618

Det blir som å forsikre huset etter at det har begynt å brenne. Da er det for sent. 

Det kommer sikkert litt an på hvem du møter i andre enden, men regelen er slik jeg sier. Det er en karantenetid. Ellers ville jo mange meldt seg inn først når de har et problem. 

Så lenge arbeidsgiver har en saklig begrunnelse for oppsigelse, noe jeg tror de kommer til å sørge for.  Du kan ikke forvente å ta over en annen stilling på en annen avdeling, hvis det er på din avdeling det skal nedbemannes. 

På min kjæres jobb skulle de legge ned en hel it-avd. Han hadde lang annsinitet. Heldigvis fikk han ny jobb før han rakk å bli ledig. 

Jeg tror det lureste du kan gjøre nå er å bruke alle dine krefter på å skaffe ny jobb og ikke ha for høye forventninger til hva HK kan hjelpe med. Regn med at arbeidgiver kommer til å gå frem på riktig måte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Regn med at arbeidsgiver kommer til å gå frem på riktig måte.

Jeg er enig i alt du skrev, bortsett fra at jeg er litt skeptisk til akkurat dette. Jeg synes det virker som om de kan komme til å ta snarveier. De har ikke vært særlig ivrige til å oppfylle kravet til at arbeidstakere som ønsker seg full stilling, skal gå foran nyansettelser.

Jeg tror nok resultatet mht. fortsatt jobb eller ikke, kan bli det samme enten hun gjør slik eller sånn. Men hvis hun setter seg inn i reglene for nedbemanning (for eksempel leser heftet fra HK som jeg linket til i går), slik at hun kan be dem dokumentere de riktige tingene (som at utvelgelsesprosessen skal være klar og etterprøvbar https://www.hegnar.no/Nyheter/Jobb-karriere/2016/03/Nedbemanning-hvem-maa-gaa ), kan hun komme gunstigere ut økonomisk enn om hun lar sjefen styre i vei.  
 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper på at jeg kan få vite lov og rett i denne saken.

Les HK-dokumentet og artikkelen jeg linket til ovenfor, du finner mye annet på nett også - men pass på at det er av nyere dato. Lær deg uttrykkene som brukes, slik at du kan være aktivt med i prosessen hvis den kommer, bl.a. passe på at de følger reglene og fristene i stedet for å ta snarveier. Ikke bruk krefter på å kverne på det verst tenkelige utfallet, de har ikke lov til å sparke deg ut på kort varsel uten kompensasjon etter så mange års ansettelse. Finn fram kontrakten din, les deg opp og jobb så mye du kan. Jeg skulle ønske du hadde organisert deg første gangen jeg spurte i forbindelse med den lave stillingsprosenten din, men tiden arbeider for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk mail fra HK. 

Der står det følgende

at de hjelper oftest ikke i saker som allerede er oppstått før en ble medlem, men når man har blitt medlem (og har mottatt velkomstbrev og kontingent), kan jeg evt ta kontakt igjen, så kan muligens saksbehandler gi meg noen enkle råd til hvordan jeg selv kan løse saken som har oppstått. Men, vi lover ikke noe her, da det er karantenetid for nye medlemmer, og det er mange medlemmer som trenger vår bistand om dagen, og det er disse vi må prioritere.

Anonymkode: ad83f...618

Det kan diskuteres om saken "har oppstått", så lenge det kun er et løst varsel fra arbeidsgiver om at de muligens må nedbemanne. Du har ikke fått noen oppsigelse og det er vel heller ikke gjort noe annet formelt i prosessen. Det er ikke en konkret konflikt enda.

Jeg tror uansett det kan ha en forebyggende effekt å bare si til arbeidsgiver at du er organisert og at du diskuterer saken med HK. Om du så bare får noen råd og tips kan det være mye verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, laban skrev:

Jeg er enig i alt du skrev, bortsett fra at jeg er litt skeptisk til akkurat dette. Jeg synes det virker som om de kan komme til å ta snarveier. De har ikke vært særlig ivrige til å oppfylle kravet til at arbeidstakere som ønsker seg full stilling, skal gå foran nyansettelser.

Jeg tror nok resultatet mht. fortsatt jobb eller ikke, kan bli det samme enten hun gjør slik eller sånn. Men hvis hun setter seg inn i reglene for nedbemanning (for eksempel leser heftet fra HK som jeg linket til i går), slik at hun kan be dem dokumentere de riktige tingene (som at utvelgelsesprosessen skal være klar og etterprøvbar https://www.hegnar.no/Nyheter/Jobb-karriere/2016/03/Nedbemanning-hvem-maa-gaa ), kan hun komme gunstigere ut økonomisk enn om hun lar sjefen styre i vei.  
 

Les HK-dokumentet og artikkelen jeg linket til ovenfor, du finner mye annet på nett også - men pass på at det er av nyere dato. Lær deg uttrykkene som brukes, slik at du kan være aktivt med i prosessen hvis den kommer, bl.a. passe på at de følger reglene og fristene i stedet for å ta snarveier. Ikke bruk krefter på å kverne på det verst tenkelige utfallet, de har ikke lov til å sparke deg ut på kort varsel uten kompensasjon etter så mange års ansettelse. Finn fram kontrakten din, les deg opp og jobb så mye du kan. Jeg skulle ønske du hadde organisert deg første gangen jeg spurte i forbindelse med den lave stillingsprosenten din, men tiden arbeider for deg.

Er enig med dette laban. Ok de har nok lov å skille mellom avdelingene, men de visste at jeg behøvde mer timer pga økonomiske årsaker. De hadde også gitt meg en kontrakt på 70 til 85 prosent som jeg ikke fikk dekket. Jeg fikk bare ca 50 prosent og ca maks 60 dersom jeg fikk litt ekstra. 

Så da har vi kommet frem til at han har nok lov å skille mellom avdelingene. Men kontrakten og å ansette andre som får mer timer en  meg på den andre avdelingen blir jo galt.. 

Jeg har kontaktet nav på melding inne på min side på nav. Jeg har spurt de om stønader og hvordan jeg skal forberede meg på denne situasjonen som er i vente om kort tid. Om to /tre måneder så er jeg mulig arbeidsledig. 

Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal gjøre det med et forbrukslån som jeg betaler ned på. Jeg kommer ikke til å klare å betale ned på det etterhvert når jeg mister jobben... 

Jeg håper på å få en sluttpakke om jeg må slutte. Jeg har tross alt jobbet der ganske så lenge. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Gargamel skrev:

Det kan diskuteres om saken "har oppstått", så lenge det kun er et løst varsel fra arbeidsgiver om at de muligens må nedbemanne. Du har ikke fått noen oppsigelse og det er vel heller ikke gjort noe annet formelt i prosessen. Det er ikke en konkret konflikt enda.

Jeg tror uansett det kan ha en forebyggende effekt å bare si til arbeidsgiver at du er organisert og at du diskuterer saken med HK. Om du så bare får noen råd og tips kan det være mye verd.

Får arbeidsgiver vite at jeg har organisert meg automatisk? Er noen som sier at de kan se det. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok de har nok lov å skille mellom avdelingene, men de visste at jeg behøvde mer timer pga økonomiske årsaker.

Fortrinnsretten gjelder innen virksomheten, så da kommer det an på hvordan bedriften din er bygd opp. Dette har jeg sendt deg mange ganger før, og jeg skulle ønske du hadde organisert deg da vi diskuterte det første gang, men det er for sent å angre på det nå. Rettigheten ble utvidet ved årsskiftet:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/fortrinnsrett-til-utvidet-stilling-for-deltidsansatte/

https://www.finansnorge.no/arbeidsgiver/tema/arbeidsrett/ansettelse1/endring-i-arbeidsmiljoloven-fra-1.-januar-2019-deltidsansatte-far-fortrinnsrett-til-del-av-stilling/

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da har vi kommet frem til at han har nok lov å skille mellom avdelingene.

Som flere her har sagt til deg tidligere: Slutt å anta, ikke gi deg før du vet. Ikke svelg alt du får høre av sjefen. 

https://jussformidlingen.no/

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Fortrinnsretten gjelder innen virksomheten, så da kommer det an på hvordan bedriften din er bygd opp. Dette har jeg sendt deg mange ganger før, og jeg skulle ønske du hadde organisert deg da vi diskuterte det første gang, men det er for sent å angre på det nå. Rettigheten ble utvidet ved årsskiftet:

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ansettelse/fortrinnsrett-til-utvidet-stilling-for-deltidsansatte/

https://www.finansnorge.no/arbeidsgiver/tema/arbeidsrett/ansettelse1/endring-i-arbeidsmiljoloven-fra-1.-januar-2019-deltidsansatte-far-fortrinnsrett-til-del-av-stilling/

Som flere her har sagt til deg tidligere: Slutt å anta, ikke gi deg før du vet. Ikke svelg alt du får høre av sjefen. 

https://jussformidlingen.no/

 

Enig i det. Det kan være at sjefen handler rett men kontrakten er ihvertfall ikke rett. Det er også noe som heter fortrinnsrett. Men jeg burde jobbet mer på for å komme meg over på den andre avdelingen for lenge siden. Så jeg har handlet feil i situasjonen selv. 

Men jeg må nå jobbe videre for min sak. Og håpe at det fins muligheter. Jeg skal være aktiv i jobbsøking. Jeg ga meg litt med det en stund nå for jeg var så lei av bare avslag og jeg forsøkte å satse på å jobbe hardt på jobben for å få mer jobbing der jeg er. Men nå tror jeg at det viktige er å forsøle å få ny jobb. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 De hadde også gitt meg en kontrakt på 70 til 85 prosent som jeg ikke fikk dekket. Jeg fikk bare ca 50 prosent og ca maks 60 dersom jeg fikk litt ekstra. 

Anonymkode: ad83f...618

For meg er dette totalt uforståelig! Når det i kontrakten står at du skal jobbe 70-85 %, så skal du da ha minimum 70 % lønn??!!! Fatter ikke at du ikke har slått i bordet med kontrakten og krevd dette for lenge siden! Det er jo kontraktsbrudd?!

Når ble kontrakten om minimum 70 % signert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...