Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alt er ikke så lett å forstå hva folk snakker om i dag synes jeg spesielt når det kommer til arbeidsliv. Jeg tror der foregår mye fra arbeidsgivers side som ikke er helt rett ofte. Jeg er selv av de langtidsledige som har hørt så mye forskjellig i flere år.

Jeg håper ting vil komme tydeligere frem i kommunevalgkampen hvordan politikerene vurderer ståa og hva de ser for seg av satsingsområder med hensyn på arbeidsliv.

Anonymkode: 4c70e...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er ikke så lett å forstå hva folk snakker om i dag synes jeg spesielt når det kommer til arbeidsliv. Jeg tror der foregår mye fra arbeidsgivers side som ikke er helt rett ofte. Jeg er selv av de langtidsledige som har hørt så mye forskjellig i flere år.

Jeg håper ting vil komme tydeligere frem i kommunevalgkampen hvordan politikerene vurderer ståa og hva de ser for seg av satsingsområder med hensyn på arbeidsliv.

Anonymkode: 4c70e...e5a

Arbeidsledighet, dårlig økonomi osv er ikke enkelt og man tenker jo på det og ønsker å fikse det istedet for å ligge på eventyrsiden med å tro at alt fikser seg selv. 

Jeg er stresset men jeg forsøker å stresse ned. Har mye på en gang å løse pluss er økonomien svært tynn om dagen. Og da er det nok naturlig at jeg føler for å rådgive meg istedet for å tro dette løser seg selv. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, laban skrev:

Du skal selvsagt holde på avtalen du har fått med jussformidlingen.

HK har oppsummert regelverket. Når du snakker med juristene, skal du be om konkrete råd om hvordan du skal opptre rent praktisk. F.eks. hvis du får varsel om at du vil få veldig redusert antall vakter etter nedleggingen, hva sier / gjør du da.

Det er fullt mulig å balansere på kanten av reglene for å presse noen til å inngå "frivillige" avtaler som er dårlige. 

Jeg har alltid stolt og tenkt godt om sjefen min. Men jeg vet at han kan gjøre løsninger som jeg taper på for det viste han med måten han forløbig har løst situasjonen på angående nedleggelsen. Jeg har det ikke greit med den usikkerheten og måten han sier at han vil løse det på. Så jeg gjør nok rett i å prate med jussformidlingen på mandag. Jeg går ikke til sak men skriver ned spørsmål om hvordan jeg skal forholde meg og forberede meg og hva jeg kan gjøre for å komme best mulig ut av dette. 

Følger altså dine råd om å ikke være passiv men på fin måte finne ut. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror situasjonen i arbeidsmarkedet nå mye er den at alle er ikke kvalifisert nok til den  ikke så store mengden stillinger som faktisk er ledig. Derfor rammes mange av oss så hardt.

Anonymkode: 4c70e...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror situasjonen i arbeidsmarkedet nå mye er den at alle er ikke kvalifisert nok til den  ikke så store mengden stillinger som faktisk er ledig. Derfor rammes mange av oss så hardt.

Anonymkode: 4c70e...e5a

Jeg ser en god del ledige stillinger. Men veldig mange 20 til 50 prosent stillinger i butikk og jobber som jeg er kvalifisert for. Det virker som om at butikkene / restauranter/ rengjøringsselskap og til og med vikarselskapene har nok av mennesker å velge mellom. Jeg faller alltid utenfor. Ser at jeg tydeligvis ikke er noe populær på arbeidsmarkedet. Kan ha med alder å gjøre. Jeg nærmer meg 43 år. 

Det er veldig kjedelig for oss som ramler utenfor. Forstår dine tanker godt. 

Jeg har faktisk aldri vært helt arbeidsledig før. Har alltid hatt jobb. Pga all erfaringen min så skulle man tro det var lett. Men min erfaring var at det var lettere å få jobb da jeg hadde mindre erfaring. 

Jeg søker men ingenting skjer. Ser på det som en lottokuppong for det virker ganske så håpløst. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror situasjonen i arbeidsmarkedet nå mye er den at alle er ikke kvalifisert nok til den  ikke så store mengden stillinger som faktisk er ledig. Derfor rammes mange av oss så hardt.

Anonymkode: 4c70e...e5a

Det virker ganske håpløst når jeg søker. Bare nei å få. Har søkt siden 2015, men tatt pauser innimellom. Jeg har en jobb Forløbig. Det siste året har jeg vært svært aktiv søkende men kun nei. Brukt mye tid på søking. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 15.5.2019 den 22.57, laban skrev:

Du har vel planer om å fortsette i bransjen? Hvis dette er andre gangen du opplever nedbemanning som foregår på kanten av reglene, slik du har skrevet i denne tråden, synes jeg det er både korttenkt og usolidarisk å tenke på medlemsskapet som uten nytteverdi. Du kan ikke felle noen dom over det etter to uker.

Jeg regnet med at du ikke kunne oppnå all verden ved å melde deg inn etter at saken hadde begynt å rulle, det heter seg at man ikke får forsikret hus som brenner. Men verken den eller tiden din i arbeidslivet er over ennå.

 

 

Stemmer det at slike organisasjoner gir innboforsikring inkludert? Forsto ikke mye av det. Var noen som påstår det. Jeg kommer til å stå som medlem av flere grunner. 

Jeg har en til litt kjedelig situasjon på jobben. Og den er ikke akkurat så lett. Jeg har en sjef på avdelingen som er veldig kritisk til meg. Jeg jobber ganske så sjelden med henne heldigvis. Måtte snakke til henne noen ganger tidligere fordi hennes måte å opptre på ovenfor meg kunne være helt forferdelig for meg å holde ut på jobb. Hun spurte om jeg var dum i hodet noen ganger. Hun kritiserte meg for helt ubetydelige og ting som hun ikke hadde grunn til i kunders åsyn. Skjellte meg ut fordi jeg kom inn på jobben kun 2 minutter før arbeidstid. Hun ville at jeg skulle komme 10 min før arbeidstid. Overvåket meg hele tiden. Gikk etter meg og kritiserte hver lille detalj hun kunne finne, og kjeftet. Det endte med at jeg gjentatte ganger måtte si ifra. Gikk til eieren og hovedsjefen.  De sa at slik skulle jeg ikke ha det og lovet bedring. Det ble bedre en lang stund. Og så begynte hun på igjen. Jeg hadde det forferdelig på jobb en hel sommer med henne gående og stirrende og kjeftende på meg. Så tilslutt sa jeg til henne at nå var det nok. Og sa at hun kan gjerne kritisere meg om det er noe, men gjør det med respekt og prat hyggelig istedet for å være sur bare du ser at jeg kommer på jobb. Og at dette måtte jeg videre med fordi jeg holdt ikke ut det mer.  Hun innrømmet at hun var vanskelig og lovet bedring. Hun ble hyggeligere og bedret seg. Hun har tatt seg sammen med at hun prater til meg med respekt , men kritikken fortsetter. Hun finner alltid noe å kritisere. Og hun overvåker meg konstant når jeg jobber med henne. Så den situasjonen har ført til mye dårlig selvtillit og tro. Jeg blir ekstra nervøs når jeg jobber med henne. Og jeg føler at jeg er stemplet og at hun har stor innvirkning pga sin rolle som sjef på min avdeling med tanke på at jeg må mulig gå først fordi hun tydelig ikke er fornøyd med meg. Jeg vet ikke. Men det gjør meg litt oppgitt . Hun kan være svært hyggelig og svært grei iblant men hun er mye kritisk til meg. Dette er nok negativt på toppen... 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det at slike organisasjoner gir innboforsikring inkludert? Forsto ikke mye av det. Var noen som påstår det.

Ja, når du er medlem av HK, har du LOFavør innboforsikring. Så når du flytter, trenger du ikke tegne ny innboforsikring, bare si opp den gamle.

De har ikke lov til å nedbemanne ut fra trynefaktor. Snakk med juristene om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, laban skrev:

Ja, når du er medlem av HK, har du LOFavør innboforsikring. Så når du flytter, trenger du ikke tegne ny innboforsikring, bare si opp den gamle.

De har ikke lov til å nedbemanne ut fra trynefaktor. Snakk med juristene om dette.

Flott.

Jeg ringer dem på mandag. Jeg har blitt ganske sliten av dette med den sjefen på avdelingen. Jeg har hatt fri i 2 dager nå, og kjenner meg mye bedre. Jeg vet ikke om dette har en sammenheng om at han velger å mulig si meg opp. Det kan være at han bare lager et skille mellom avdelingene og at det er kun med hans tenkemåte å gjøre om hva han mener er rettferdig. Han mener mulig at når det er min avdeling som rammes så bør de som jobber der gå av, og ikke de på andre avdelingen. Men organisasjonen var ihvertfall enig med meg i at han bør la det gå etter hvor lenge folk har vært ansatt uavhengig av hvilke avdeling. En kollega  på min avdeling har sagt til meg at han mener det samme. Jeg har ikke sagt til noen av kollegaene hvilke beskjed jeg har fått av hovedsjefen.  

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...