Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har pratet litt med HK i dag. De kontaktet meg og fortalte at jeg skal ha lønn for minst 70 prosent pga kontrakten. Det er juridisk bindende. Men ellers så burde arbeidsgiver heller si opp en av de kollegaene som har arbeidet der mye mindre antall år enn meg. Jeg har krav på skriftlig oppsigelse. De kan ikke hjelpe meg med gratis juridisk hjelp fordi jeg er ganske ny medlem og saken var allerede oppstått. 

Anonymkode: ad83f...618

Så dumt du ikke meldte deg inn for noen måneder siden da, da noen her oppfordret deg til å gjøre det....

Anonymkode: 9c12f...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så dumt du ikke meldte deg inn for noen måneder siden da, da noen her oppfordret deg til å gjøre det....

Anonymkode: 9c12f...c7d

Vet. Gjort er gjort men dersom jeg hadde gjort det da så hadde jeg mulig fått hjelp. Nå virker det ganske nytteløst å være medlem... 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så dumt du ikke meldte deg inn for noen måneder siden da, da noen her oppfordret deg til å gjøre det....

Anonymkode: 9c12f...c7d

Eneste er at sjefen vet mulig at jeg er organisert nå. Og da blir han mulig reddere for å gjøre noen feil. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har pratet litt med HK i dag. De kontaktet meg og fortalte at jeg skal ha lønn for minst 70 prosent pga kontrakten. Det er juridisk bindende. Men ellers så burde arbeidsgiver heller si opp en av de kollegaene som har arbeidet der mye mindre antall år enn meg. Jeg har krav på skriftlig oppsigelse. De kan ikke hjelpe meg med gratis juridisk hjelp fordi jeg er ganske ny medlem og saken var allerede oppstått. 

Anonymkode: ad83f...618

Altså nøyaktig det samme som dol har sagt.

Har du skrevet liste over antall timer du har jobbet nå da?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå virker det ganske nytteløst å være medlem... 

Du har vel planer om å fortsette i bransjen? Hvis dette er andre gangen du opplever nedbemanning som foregår på kanten av reglene, slik du har skrevet i denne tråden, synes jeg det er både korttenkt og usolidarisk å tenke på medlemsskapet som uten nytteverdi. Du kan ikke felle noen dom over det etter to uker.

Jeg regnet med at du ikke kunne oppnå all verden ved å melde deg inn etter at saken hadde begynt å rulle, det heter seg at man ikke får forsikret hus som brenner. Men verken den eller tiden din i arbeidslivet er over ennå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
22 minutter siden, Kayia skrev:

Altså nøyaktig det samme som dol har sagt.

Har du skrevet liste over antall timer du har jobbet nå da?  

 

Her er svaret som jeg fikk fra HK. 

Velkommen som medlem. Som du er gjort kjent med så har vi bestemmelser om at vi ikke bistår i saker som har oppstått før en har meldt seg inn, samt at vi har karantenetid. Vi kan dermed ikke tilby deg gratis juridisk bistand, dersom du skulle være blant de som mottar oppsigelse. Når det er sagt, så vil jeg prøve å svare deg så godt jeg kan vedrørende hva jeg mener bedriften må forholde seg til her.

 

  1. Det er ikke tariffavtale  din bedrift, slik at ansiennitetsprinsippet står dermed ikke så sterkt dersom bedriften må nedbemanne, men uten tariffavtale vil også ansiennitet kunne tillegges vekt. Er det f.eks noen som har arbeidet i butikken i et par år og du har arbeidet der i 9 år, så vil du stå sterkere enn de som har så kort tid
  2. En kan ikke protesterer på avvikling av avdelingen og dertil behov for nedbemanning, men dersom noen har svært lav ansiennitet og du fint kan tre inn å gjøre deres arbeidsoppgaver, så bør de først sies opp, og du tilbys deres jobb
  3. Dersom du har kontrakt på en fast % stilling ( du skriver 70 eller 80%) så skal du ha betalt hver måned minimum i henhold til  den kontraktsfestede % stillingen uavhengig om bedriften har arbeid til deg eller ikke. Det gjelder ikke dersom du selv har bedt om fri uten lønn
  4. Jamfør arbeidsmiljøloven, så er bedriften pålagt at oppsigelse skal være skriftlig, loen innehar formkrav til hva som skal være innhold i en oppsigelse
  5. De som mottar oppsigelse grunnet nedbemanning (etter loven kalt arbeidsgivers forhold) vil kunne ha rett på dagpenger fra NAV uten karantenetid

 

Håper dette var oppklarende, og til hjelp

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
29 minutter siden, laban skrev:

Du har vel planer om å fortsette i bransjen? Hvis dette er andre gangen du opplever nedbemanning som foregår på kanten av reglene, slik du har skrevet i denne tråden, synes jeg det er både korttenkt og usolidarisk å tenke på medlemsskapet som uten nytteverdi. Du kan ikke felle noen dom over det etter to uker.

Jeg regnet med at du ikke kunne oppnå all verden ved å melde deg inn etter at saken hadde begynt å rulle, det heter seg at man ikke får forsikret hus som brenner. Men verken den eller tiden din i arbeidslivet er over ennå.

 

 

Jeg føler det nesten som meningsløst å være medlem, men sjefen vil se at jeg er medlem, og etter karantene-tiden er over så kommer jeg også på nytt til å forsøke å rådføre meg litt med dem om det er mulig. Arbeidslivet er nok ikke over ennå ,og mulig at jeg får en ny jobb selv om det virker håpløst nå så det er mulig ikke meningsløst å være medlem. Men organisasjonen sier seg enig i at fremgangsmåten til sjefen er feil, og at jeg har rett på betaling etter kontraktens stilling. 

Jussformidlingen har også fått lest om saken på mail, og de sa at de gjerne ville ha en samtale med meg i morgen om situasjonen, og avtalte tid om det. Tror både jussformidlingen og HK ser at jeg har blitt behandlet på urettferdig måte. 

Har fått klar beskjed av en i familien som har jobbet som sjef selv, at jeg ikke må skrive under på noe som helst. Om sjefen vil endre kontrakten ,så må jeg ikke skrive under før jeg har rådført meg med andre om det. Dersom sjefen kommer med en ny kontrakt på foreks 40 prosent, så skal jeg si at jeg ønsker ingen lavere prosent enn hva som står i kontrakten, og at jeg må rådføre meg litt før jeg kan skrive under på noe som helst. Men det er også viktig å ikke diskutere med sjefen, men være kort og enkel. Men jeg må samtidig jobbe for min sak. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Thebutterfly skrev:

Har fått klar beskjed av en i familien som har jobbet som sjef selv, at jeg ikke må skrive under på noe som helst. Om sjefen vil endre kontrakten ,så må jeg ikke skrive under før jeg har rådført meg med andre om det. Dersom sjefen kommer med en ny kontrakt på foreks 40 prosent, så skal jeg si at jeg ønsker ingen lavere prosent enn hva som står i kontrakten, og at jeg må rådføre meg litt før jeg kan skrive under på noe som helst. Men det er også viktig å ikke diskutere med sjefen, men være kort og enkel. Men jeg må samtidig jobbe for min sak. 

Nøyaktig det samme som vi har sagt i månedsvis på dol der altså. Laban og jeg har vel sagt dette hundre ganger bare i denne tråden. Det virker som du ikke helt følger med syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
3 minutter siden, Kayia skrev:

Nøyaktig det samme som vi har sagt i månedsvis på dol der altså. Laban og jeg har vel sagt dette hundre ganger bare i denne tråden. Det virker som du ikke helt følger med syns jeg.

Jo jeg har fått med meg at dere mener det samme om saken. Organisasjonen sier det samme som dere har sagt. Nøyaktig det samme. 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thebutterfly skrev:

Jo jeg har fått med meg at dere mener det samme om saken. Organisasjonen sier det samme som dere har sagt. Nøyaktig det samme. 

Spurte deg i sted men fikk ikke svar - har du skrevet liste over antall timer, slik at du kan beregne hva differansen mellom faktiske og kontraktfestede timer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
11 minutter siden, Kayia skrev:

Spurte deg i sted men fikk ikke svar - har du skrevet liste over antall timer, slik at du kan beregne hva differansen mellom faktiske og kontraktfestede timer? 

Jeg har alle arbeidstimer her i lønnslippen, men det er med ekstraarbeid. 

Faste timer er 15 timer en uke, og neste 21,5, og neste 15 , og neste 21,5......osv... og det er langt under 70 prosent. 

lønnslippene for januar : 105 timer, men da jobbet jeg mye ekstra, februar 90 timer (jobbet mye ekstra i den perioden også) , mars 90 timer ( en del ekstra) , april. 105 timer ( en del ekstra) .... Slik ser det ut i år.... Men dette grunnet at jeg tar på meg alt jeg kan få av ekstra, men faste timene er som nevnt 15 timer en uke, og neste 21,5 timer. Men hvis vi skal regne med ekstratimene så øker stillingsprosenten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly
19 minutter siden, Kayia skrev:

Spurte deg i sted men fikk ikke svar - har du skrevet liste over antall timer, slik at du kan beregne hva differansen mellom faktiske og kontraktfestede timer? 

Utifra hva jeg kan regne når jeg regner med ekstravakter for de fire månedene så ligger jeg på rundt 65 prosent i snitt i månedene januar-april. Altså hvis jeg regner 150 timer som 100 prosent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thebutterfly

Mars til Mai i fjor 82 timer, 86 timer, og 81 timer, dvs gjennomsnitt  på nedmot 50 prosent. Men ekstravakter skal jo egentlig ikke inngå i faste timer, og når jeg sier hva jeg har i faste timer så er det annenhver uke 15 timer, og annenhver 21,5. , men jeg tar på meg så mye ekstra jeg kan for å få timeantallet til å øke . 

Endret av Thebutterfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thebutterfly
19 timer siden, laban skrev:

Du har vel planer om å fortsette i bransjen? Hvis dette er andre gangen du opplever nedbemanning som foregår på kanten av reglene, slik du har skrevet i denne tråden, synes jeg det er både korttenkt og usolidarisk å tenke på medlemsskapet som uten nytteverdi. Du kan ikke felle noen dom over det etter to uker.

Jeg regnet med at du ikke kunne oppnå all verden ved å melde deg inn etter at saken hadde begynt å rulle, det heter seg at man ikke får forsikret hus som brenner. Men verken den eller tiden din i arbeidslivet er over ennå.

 

 

De som jeg har rådet meg med i familien min mener at jeg bør bare ikke gjøre noe som helst videre og tro at dette går bra. De mener det etter å ha lest svaret fra HK. De ba meg ikke prate med noe jussformidling fordi de tror dette ordner seg. Jeg er ikke særlig optimistisk men men.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Thebutterfly skrev:

De ba meg ikke prate med noe jussformidling fordi de tror dette ordner seg.

Du skal selvsagt holde på avtalen du har fått med jussformidlingen.

HK har oppsummert regelverket. Når du snakker med juristene, skal du be om konkrete råd om hvordan du skal opptre rent praktisk. F.eks. hvis du får varsel om at du vil få veldig redusert antall vakter etter nedleggingen, hva sier / gjør du da.

Det er fullt mulig å balansere på kanten av reglene for å presse noen til å inngå "frivillige" avtaler som er dårlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, laban skrev:

Du skal selvsagt holde på avtalen du har fått med jussformidlingen.

HK har oppsummert regelverket. Når du snakker med juristene, skal du be om konkrete råd om hvordan du skal opptre rent praktisk. F.eks. hvis du får varsel om at du vil få veldig redusert antall vakter etter nedleggingen, hva sier / gjør du da.

Det er fullt mulig å balansere på kanten av reglene for å presse noen til å inngå "frivillige" avtaler som er dårlige. 

Fikk klar beskjed av min mor i dag at jeg ikke skal verken prate med jussformidlingen eller gjøre noe med saken. Hun mener at jeg stresser for mye med det og at alt vil gå bra og at jeg må bare ikke bry meg eller tenke på det. Men er det lett å la det ligge helt ? Det er så kort tid igjen til omveltningene kan skje at jeg mener det er rett å rådgiver meg litt for å være forberedt. Men min mor ber meg bare la det ligge. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, laban skrev:

Du skal selvsagt holde på avtalen du har fått med jussformidlingen.

HK har oppsummert regelverket. Når du snakker med juristene, skal du be om konkrete råd om hvordan du skal opptre rent praktisk. F.eks. hvis du får varsel om at du vil få veldig redusert antall vakter etter nedleggingen, hva sier / gjør du da.

Det er fullt mulig å balansere på kanten av reglene for å presse noen til å inngå "frivillige" avtaler som er dårlige. 

Jeg skal ringe å prate litt med jussformidlingen når de åpner igjen. Jeg har ikke fått oppsigelse ennå. Men greit med litt råd siden jeg har fått den beskjeden fra sjefen. Er jo dumt å ikke ta slike beskjeder på alvor mener jeg. Når sjefen sier at det mulig ikke er arbeid til meg så må jeg jo tro det. Kan ikke leve i eventyrverden slik min mor mener jeg skal gjøre. Min mor pleier å gi gode råd men hun er nok litt naiv om dette. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk klar beskjed av min mor i dag at jeg ikke skal verken prate med jussformidlingen eller gjøre noe med saken. Hun mener at jeg stresser for mye med det og at alt vil gå bra og at jeg må bare ikke bry meg eller tenke på det. Men er det lett å la det ligge helt ? Det er så kort tid igjen til omveltningene kan skje at jeg mener det er rett å rådgiver meg litt for å være forberedt. Men min mor ber meg bare la det ligge. 

Anonymkode: ad83f...618

Du er voksen, ikke sant? Du går ikke akkurat til noen rettssak, du søker bare råd. Jeg mener det er ansvarlig, riktig og nødvendig å gjøre det i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, laban skrev:

Du er voksen, ikke sant? Du går ikke akkurat til noen rettssak, du søker bare råd. Jeg mener det er ansvarlig, riktig og nødvendig å gjøre det i din situasjon.

Jeg kan innrømme at jeg går rundt å føler meg skuffet på sjefen når jeg er på jobb. Men jeg oppfører meg dannet og hyggelig. Men det er vel normalt i en slik situasjon. 

Jeg har ikke tenkt å gå i noen rettsaker. Men jeg vil såklart kjempe for at dette løser seg på rettferdig vis slik at jeg ikke blir glemt for den faste gode arbeideren jeg er for bedriften. 

Jeg søker bare råd.  Vet at jeg må forsøke å være avslappet men samtidig finne råd av fagfolk. 

Jeg har et håp. Kan være at sjefen mente at han egentlig var overbemannet og at han egentlig ikke hadde jobb til meg selv om han gir jobb. Men jeg forsto det slik at jeg kun skulle få jobbe dersom en student behøvde fri. Og jeg kan bare ikke gå rundt å leve i eventyrverden med å tro noe annet. 

Jeg mener ikke å være vanskelig mot sjefen eller mot noen. Men når jeg har så sterkt usikker økonomisk fremtid som nå så blir jeg jo opptatt av å finne ut av hva jeg skal gjøre slik jeg er forberedt på om lønnen vil stoppe i juli foreks.  Fint å høre at du støtter meg i det laban. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, laban skrev:

Du er voksen, ikke sant? Du går ikke akkurat til noen rettssak, du søker bare råd. Jeg mener det er ansvarlig, riktig og nødvendig å gjøre det i din situasjon.

Jeg har jo regninger å betale. Og jeg vil mulig ikke klare å betale de om han kutter på timene. Er redd at han kutter de ned uten oppsigelse på papiret. Og da får jeg ikke arbeidsledighetstrygd... så jeg må dermed vite på forhånd hva jeg skal gjøre om det skjer... for da står jeg i 0 kr utbetalt fra juli. Skal ikke ta bekymringen på forhånd men jeg vet ikke om dette vil skje på rett måte. Det er derfor jeg trenger råd og forberedelser. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...