Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du jobber i en butikk med post, kiosk og dagligvare. Har dere tariff? Er du sikker på at det ikke finnes en tilltisvalgt i butikken? Det kan du høre med handel og kontor om. Evt om kjeden har en hovedtillitsvalgt.

Anonymkode: 15f49...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
22 timer siden, laban skrev:

Nå tror du plutselig noe helt nytt. Hold deg til det du vet.

Hvis du fortsatt har jobben etter at nedleggelsen er sluttført, men får for lite jobb, kan du ta fram kontrakten. Men da har tiden gått og du kan få råd av fagforeningen først, om hvordan du bør gå fram. 

1. Jeg velger å vente med å ta frem kontrakten slik at jeg ikke blir lurt i denne perioden. Jeg vet at jeg får mindre arbeid enn jeg har krav på ifølge kontrakten nå også. Men det er kun 6 uker igjen så jeg venter med å ta det opp slik som du råder meg til. 

2. Kontakter HK når det er gått litt tid. Kutter han ned på vaktene mine uten en oppsigelse så er det en sak for HK. Han har kuttet ned på vakter uten oppsigelse før , både ovenfor meg og annen kollega. Den andre kollegaen klaget og fikk kompensasjon for det. 

3. Jeg søker jobber. Jobber de vaktene som jeg blir tildelt. Jeg loggfører angående hva som skjer videre angående situasjonen på jobben. Jeg leser lover og regler. Og jeg skal forsøke å finne ut om de egentlig har en tillitsvalgt.. Ingen kollegaer vet hvem som er det Forløbig...

Det som jeg har kommet frem til Forløbig er at han har skrevet en kontrakt som han ikke holder. Og at ingen oppsigelse er mottatt. Det er kun et slags "rykte" Forløbig. 

Takk for gode råd i tråden. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.5.2019 den 13.16, laban skrev:

Derfor tror jeg han har tenkt å få deg til å slutte selv. Kanskje det til slutt blir løsningen, men da skal du ha en skikkelig sluttpakke. 

Sjekk med vikarbyråene der du bor, hvilket som har flest oppdrag i butikk. Hvis dette i siste omgang (og da mener jeg utpå høsten eller noe sånt) ender med at du slutter uten å ha ny jobb, må du registrere deg der med én gang. Så tar du alle oppdrag du kan, mens du kanskje har litt penger fra sluttoppgjøret, til du får noe nytt fast.

Nå har noen jeg kjenner sagt at jeg bør vise sjefen kontrakten med en gang og ikke vente.... er litt forvirret hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men selv om andre jeg kjenner mener at det er riktig å gå med kontrakten til sjefen med en gang så tror jeg at jeg ikke kommer noen vei med det. Han vil bare skrive ny kontrakt med mindre og mulig huske på å gi meg oppsigelse. Derfor er det nok lurt å vente med å vise han kontrakten. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har noen jeg kjenner sagt at jeg bør vise sjefen kontrakten med en gang og ikke vente.... er litt forvirret hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: ad83f...618

Hvis det blir snakk om hvem som skal få ekstravakter, for eksempel i forbindelse med at noen ønsker å ta seg ekstra fri i ukene som kommer, ser jeg ikke noe galt i at du sier "jeg har jo kontrakt på X prosent" som en del av den diskusjonen.

De som råder deg til dette, vet de at du har fått antydet at du må slutte? Jeg vet ikke hva som er lurest, jeg har ingen krystallkule. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon, der jeg visste at sjefen muligens ville ha meg ut, men også at han trolig har glemt at jeg var fast ansatt i en ganske høy stillingsprosent, ville jeg ikke begynt å bråke med den kontrakten akkurat nå. Jeg ville ikke risikert å få en endringsoppsigelse (med stillingsreduksjon) i trynet rett før jeg kanskje måtte forhandle om sluttbetingelser.

Dersom han virkelig har planer om å få deg ut, tror du virkelig det vil ha noen positiv effekt å klage på jobbmengden nå? Jeg ser ikke for meg at han tilbyr deg kompensasjon for årene som har gått, fordi han selv har gjort en tabbe (ved å bare informere deg muntlig om at det ville bli mindre jobb enn han først trodde, uten å endre kontrakten).

Hvis han begynner å snakke om at du bør si opp selv fordi du vil få mye mindre jobb etter avviklingen av "din" avdeling, er det tid for å vise til kontrakten med stillingsprosenten og si at det overhodet ikke blir aktuelt uten en skikkelig sluttpakke, fordi du må kompensere for det du mister hos NAV. Da er det for sent for ham å "løse" problemet ved å gi deg en ny og dårligere avtale.

Dette mener jeg med forbehold om at hvis får du annet råd hos jurister eller fagforening, er det de som har rett. Men ikke gjør spontane ting basert på utsagn fra tilfeldige synsere som kanskje ikke ser hele bildet.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Nå har jeg fulgt hele tråden fra sidelinja, og det eneste jeg instendig vil be deg om, er å følge planen du hadde, altså det laban har råda deg til. 

Ikke handle spontant fordi det høres smart ut, stick to the game plan. Vær så snill. Det er gode råd du har fått. Ikke risiker å spolere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, laban skrev:

Hvis det blir snakk om hvem som skal få ekstravakter, for eksempel i forbindelse med at noen ønsker å ta seg ekstra fri i ukene som kommer, ser jeg ikke noe galt i at du sier "jeg har jo kontrakt på X prosent" som en del av den diskusjonen.

De som råder deg til dette, vet de at du har fått antydet at du må slutte? Jeg vet ikke hva som er lurest, jeg har ingen krystallkule. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon, der jeg visste at sjefen muligens ville ha meg ut, men også at han trolig har glemt at jeg var fast ansatt i en ganske høy stillingsprosent, ville jeg ikke begynt å bråke med den kontrakten akkurat nå. Jeg ville ikke risikert å få en endringsoppsigelse (med stillingsreduksjon) i trynet rett før jeg kanskje måtte forhandle om sluttbetingelser.

Dersom han virkelig har planer om å få deg ut, tror du virkelig det vil ha noen positiv effekt å klage på jobbmengden nå? Jeg ser ikke for meg at han tilbyr deg kompensasjon for årene som har gått, fordi han selv har gjort en tabbe (ved å bare informere deg muntlig om at det ville bli mindre jobb enn han først trodde, uten å endre kontrakten).

Hvis han begynner å snakke om at du bør si opp selv fordi du vil få mye mindre jobb etter avviklingen av "din" avdeling, er det tid for å vise til kontrakten med stillingsprosenten og si at det overhodet ikke blir aktuelt uten en skikkelig sluttpakke, fordi du må kompensere for det du mister hos NAV. Da er det for sent for ham å "løse" problemet ved å gi deg en ny og dårligere avtale.

Dette mener jeg med forbehold om at hvis får du annet råd hos jurister eller fagforening, er det de som har rett. Men ikke gjør spontane ting basert på utsagn fra tilfeldige synsere som kanskje ikke ser hele bildet.

Jeg gjorde mulig noe som du mener er dumt nå. Jeg gikk til en av lederne med kontrakten. Fortalte at jeg måtte bruke kontakten angående noe,,  og dermed leste jeg at stillingsprosenten er høyere enn jeg hva jeg får av timer. Dette rådet fikk jeg av to venner. De mente at det blir mulig vanskelig uansett hva jeg gjør men at det rette er bare å vise sannheten på bordet , dvs at sjefen har skrevet en kontrakt som er juridisk bindende, samt undertegnet den. Og så får vi se reaksjonen.  

Reaksjonen ble : du får jo den prosentsatsen.. og jeg forklarte, og vedkommende regnet og sa seg enig i at prosentene i kontrakten var en del høyere. Men ba meg beholde kontrakten og så tar vi det en annen dag det passer var svaret. 

Det er virkelig ikke lett å vite hva en skal gjøre i en slik situasjon. Jeg er veldig trøtt av situasjonen for den er så usikker uansett. Jeg vet at du sikkert kommer til å synes at jeg gjorde et dårlig valg nå men men jeg viste til sannheten om kontrakten. Ikke for å lage bråk, men for å få dem til å tenke over hvor lite arbeid jeg har hatt og hvor lav økonomi jeg har hatt og om det er riktig å si meg med en såpass lang ansisitet og høy stillingsprosent via kontrakten opp. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, laban skrev:

Hvis det blir snakk om hvem som skal få ekstravakter, for eksempel i forbindelse med at noen ønsker å ta seg ekstra fri i ukene som kommer, ser jeg ikke noe galt i at du sier "jeg har jo kontrakt på X prosent" som en del av den diskusjonen.

De som råder deg til dette, vet de at du har fått antydet at du må slutte? Jeg vet ikke hva som er lurest, jeg har ingen krystallkule. Men hvis jeg hadde vært i din situasjon, der jeg visste at sjefen muligens ville ha meg ut, men også at han trolig har glemt at jeg var fast ansatt i en ganske høy stillingsprosent, ville jeg ikke begynt å bråke med den kontrakten akkurat nå. Jeg ville ikke risikert å få en endringsoppsigelse (med stillingsreduksjon) i trynet rett før jeg kanskje måtte forhandle om sluttbetingelser.

Dersom han virkelig har planer om å få deg ut, tror du virkelig det vil ha noen positiv effekt å klage på jobbmengden nå? Jeg ser ikke for meg at han tilbyr deg kompensasjon for årene som har gått, fordi han selv har gjort en tabbe (ved å bare informere deg muntlig om at det ville bli mindre jobb enn han først trodde, uten å endre kontrakten).

Hvis han begynner å snakke om at du bør si opp selv fordi du vil få mye mindre jobb etter avviklingen av "din" avdeling, er det tid for å vise til kontrakten med stillingsprosenten og si at det overhodet ikke blir aktuelt uten en skikkelig sluttpakke, fordi du må kompensere for det du mister hos NAV. Da er det for sent for ham å "løse" problemet ved å gi deg en ny og dårligere avtale.

Dette mener jeg med forbehold om at hvis får du annet råd hos jurister eller fagforening, er det de som har rett. Men ikke gjør spontane ting basert på utsagn fra tilfeldige synsere som kanskje ikke ser hele bildet.

Jeg forstår rådet sitt kan være smart men jeg funderte over det , men kom fram til at jeg tror selv at jeg har ingenting å tape på å legge kontrakten på bordet nå/ slik jeg gjorde. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ditt ,ikke sitt  . Skrivefeil.  Jeg forstår rådet ditt laban og jeg tenkte veldig på det før jeg bestemte meg, men jeg er lei nå og tror ikke at det hjelper så mye fra eller til om kontrakten kom på bordet nå eller senere. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde mulig noe som du mener er dumt nå. Jeg gikk til en av lederne med kontrakten. Fortalte at jeg måtte bruke kontakten angående noe, og dermed leste jeg at stillingsprosenten er høyere enn jeg hva jeg får av timer. Dette rådet fikk jeg av to venner. De mente at det blir mulig vanskelig uansett hva jeg gjør men at det rette er bare å vise sannheten på bordet , dvs at sjefen har skrevet en kontrakt som er juridisk bindende, samt undertegnet den. Og så får vi se reaksjonen.  

Det er ikke mulig å vite sikkert om det var dumt eller ikke, det kommer an på hva som blir reaksjonen. De fikk sikkert ikke sjokk fordi du hadde en kontrakt, du ville ikke vært lovlig ansatt uten. Var dette en leder som er sideordnet (på samme nivå) ham som sa til deg at du kunne komme til å miste jobben, eller var det en på et høyere nivå, altså sjefen til sjefen?

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ba meg beholde kontrakten og så tar vi det en annen dag det passer var svaret. 

Det avgjørende er hva "...tar vi det" betyr. Du får tenke over hva du skal gjøre hvis du blir presentert for en kontrakt med lavere stillingsprosent i anledning nedleggelsen.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å lage bråk, men for å få dem til å tenke over hvor lite arbeid jeg har hatt og hvor lav økonomi jeg har hatt og om det er riktig å si meg med en såpass lang ansisitet og høy stillingsprosent via kontrakten opp. 

Det er dette jeg er skeptisk til. Jeg tror ikke de orker å kjøre full oppsigelses- / nedbemanningsprosess, det krever tid og arbeid, ref. linkene jeg har sendt deg. Jeg tror de kommer til å prøve å få etpar av dere til å si opp frivillig - og da er jeg redd du vil la deg presse. Det er vel og bra at du har lang ansiennitet (som det heter) og høy stillingsprosent, men jeg tror de kommer til å bruke nedleggelsen av den avdelingen du jobber mest på, som et påskudd. Din privatøkonomi er uvesentlig hvis de først har bestemt seg, de driver ikke noe sosialkontor.

https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/ugyldig-egenoppsigelse-fra-arbeidstaker/

https://www.arkitektnytt.no/nyheter/fallgruver-i-sluttpakker

Øv deg på å si "dette må jeg få skriftlig, så skal jeg tenke på det", nesten uansett hva det gjelder. Ikke skriv under på verken ny kontrakt eller andre avtaler uten å ha fått råd fra kompetent hold.  Har du først undertegnet på noe, er det nesten umulig å bevise at du ble presset. Men ikke gjør noe mer nå, bare oppfør deg som om alt er normalt og la tiden gå.

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, laban skrev:

Det er ikke mulig å vite sikkert om det var dumt eller ikke, det kommer an på hva som blir reaksjonen. De fikk sikkert ikke sjokk fordi du hadde en kontrakt, du ville ikke vært lovlig ansatt uten. Var dette en leder som er sideordnet (på samme nivå) ham som sa til deg at du kunne komme til å miste jobben, eller var det en på et høyere nivå, altså sjefen til sjefen?

Det avgjørende er hva "...tar vi det" betyr. Du får tenke over hva du skal gjøre hvis du blir presentert for en kontrakt med lavere stillingsprosent i anledning nedleggelsen.

Det er dette jeg er skeptisk til. Jeg tror ikke de orker å kjøre full oppsigelses- / nedbemanningsprosess, det krever tid og arbeid, ref. linkene jeg har sendt deg. Jeg tror de kommer til å prøve å få etpar av dere til å si opp frivillig - og da er jeg redd du vil la deg presse. Det er vel og bra at du har lang ansiennitet (som det heter) og høy stillingsprosent, men jeg tror de kommer til å bruke nedleggelsen av den avdelingen du jobber mest på, som et påskudd. Din privatøkonomi er uvesentlig hvis de først har bestemt seg, de driver ikke noe sosialkontor.

https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/ugyldig-egenoppsigelse-fra-arbeidstaker/

https://www.arkitektnytt.no/nyheter/fallgruver-i-sluttpakker

Øv deg på å si "dette må jeg få skriftlig, så skal jeg tenke på det", nesten uansett hva det gjelder. Ikke skriv under på verken ny kontrakt eller andre avtaler uten å ha fått råd fra kompetent hold.  Har du først undertegnet på noe, er det nesten umulig å bevise at du ble presset. Men ikke gjør noe mer nå, bare oppfør deg som om alt er normalt og la tiden gå.

 

Jeg er enig i at jeg tror ikke at vedkommende som fikk vite om kontrakten ble sjokket. Det er veldig synd men i butikker så er det ganske vanlig at de enten ikke har kontrakter eller at de ikke følger dem opp. Jeg har jobbet i flere butikker tidligere som holdt på slik også. Noen av butikkene hadde ikke kontrakter i det hele tatt, men de durte på akkurat som det passet dem uten å få konsekvenser for det. 

Jeg tror selv at det er lite som kan bli gjort i denne saken her. Utfra HK så sa de at de kun kan rådføre etter en viss karantenetid men mest sannsynlig så vil de kun hjelpe i en ny sak senere, men ikke i en slik sak som allerede er startet før jeg meldte meg inn. 

Sjefen som fikk se kontrakten er en ansatt daglig leder. Han som har skrevet kontrakten er eier av bedriften, men er som en sjef uansett. Vedkommende har alltid det avgjørende ordet i viktige saker. 

Jeg mistenker at sjefen ønsker å ha meg ut. Tross at det er kun litt over en måned igjen til de legger ned avdelingene så holder de helt tett for andre ansatte utenfor avdelingen. Og det viser helt tydelig til at de har ikke tenkt å si opp noen der selv om de har langt lavere ansisitet enn meg. 

Jeg er ganske lei av hele situasjonen nå. Men valgte å stå åpent ut med at jeg har en slik kontrakt og se hva de vil gjøre med det. Er forberedt på at de kan komme med en endringskontrakt men uansett om de gjør det, så viser de bare at de ikke følger opp skriftlige kontrakter som egentlig er juridisk bindende. Men jeg kan ikke gjøre mye med det uansett. Vil de ha meg ut, så vil de forsøke å få skubbet meg ut uansett. Og de vil sikkert klare det uten problemer. Men jeg spiller ihvertfall med åpne kort og kommer ikke til å gå med på å si meg opp selv. De må komme med oppsigelse. Jeg kommer ikke til å si meg opp fordi jeg må ha NAV på min side også, med tanke på arbeidsledighetstrygd.  

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, laban skrev:

Det er ikke mulig å vite sikkert om det var dumt eller ikke, det kommer an på hva som blir reaksjonen. De fikk sikkert ikke sjokk fordi du hadde en kontrakt, du ville ikke vært lovlig ansatt uten. Var dette en leder som er sideordnet (på samme nivå) ham som sa til deg at du kunne komme til å miste jobben, eller var det en på et høyere nivå, altså sjefen til sjefen?

Det avgjørende er hva "...tar vi det" betyr. Du får tenke over hva du skal gjøre hvis du blir presentert for en kontrakt med lavere stillingsprosent i anledning nedleggelsen.

Det er dette jeg er skeptisk til. Jeg tror ikke de orker å kjøre full oppsigelses- / nedbemanningsprosess, det krever tid og arbeid, ref. linkene jeg har sendt deg. Jeg tror de kommer til å prøve å få etpar av dere til å si opp frivillig - og da er jeg redd du vil la deg presse. Det er vel og bra at du har lang ansiennitet (som det heter) og høy stillingsprosent, men jeg tror de kommer til å bruke nedleggelsen av den avdelingen du jobber mest på, som et påskudd. Din privatøkonomi er uvesentlig hvis de først har bestemt seg, de driver ikke noe sosialkontor.

https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/ugyldig-egenoppsigelse-fra-arbeidstaker/

https://www.arkitektnytt.no/nyheter/fallgruver-i-sluttpakker

Øv deg på å si "dette må jeg få skriftlig, så skal jeg tenke på det", nesten uansett hva det gjelder. Ikke skriv under på verken ny kontrakt eller andre avtaler uten å ha fått råd fra kompetent hold.  Har du først undertegnet på noe, er det nesten umulig å bevise at du ble presset. Men ikke gjør noe mer nå, bare oppfør deg som om alt er normalt og la tiden gå.

 

Jeg er også litt lei til tider fordi jeg har ekstremt stort arbeidspress på meg, og jeg får all skyld om den som har ansvar for avdelingen finner noe å kicke på. Det er andre kollegaer som slurver iblant men all skyld blir lagt på meg hvis det er noe. Jeg har veldig tidsklemme på jobb og jeg kan stå over i det uendelige for å komme i mål også. Men samtidig så vil de ikke at jeg skal stå over mer enn en halvtime. 

Jeg blir litt lei og trøtt av det hele når det er slik, og på toppen at jeg er den som ser ut til å måtte gå. Mister litt motet og selvtillit. Men jeg får bare gjøre mitt beste ut av situasjonen. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror selv at det er lite som kan bli gjort i denne saken her. Utfra HK så sa de at de kun kan rådføre etter en viss karantenetid men mest sannsynlig så vil de kun hjelpe i en ny sak senere, men ikke i en slik sak som allerede er startet før jeg meldte meg inn. 

Overfor HK bør du kjøre fram at saken ikke var startet, du hørte bare rykter og meldte deg inn av den grunn. Jeg tviler på at de vil nekte å gi deg råd om hva du skal passe på i en slik prosess, ref. linkene jeg sendte om vanlige tabber ved egenoppsigelse. Hvis avdelingen din skal legges ned i månedsskiftet juni / juli, vil du rekke å få råd. Jeg gjentar at du må forsøke å finne en lokal kontakt du kan møte eller snakke med, ikke bare sende e-post til hovedkontoret. Hvis det ender med at du blir innkalt til et drøftingsmøte på jobben, må du for all del ikke gå dit alene.

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er forberedt på at de kan komme med en endringskontrakt men uansett om de gjør det, så viser de bare at de ikke følger opp skriftlige kontrakter som egentlig er juridisk bindende. Men jeg kan ikke gjøre mye med det uansett.

Det resonnementet der forstår jeg ikke. Du skulle trolig hatt en endringsoppsigelse for lenge siden, men det er verst for ledelsen. Hvis du nå har trigget dem til å komme med den i løpet av kort tid, kan det bli verst for deg. Da er det viktig at du legger bort den holdningen med at "du ikke kan gjøre mye uansett". Hvis de legger opp til å bryte regler eller få deg til å fraskrive deg rettigheter, kan du selvfølgelig stoppe det. Men det forutsetter at du kjenner reglene, tør å stå opp for deg selv og helst har noen med deg som er på din side.

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg spiller ihvertfall med åpne kort og kommer ikke til å gå med på å si meg opp selv. De må komme med oppsigelse. Jeg kommer ikke til å si meg opp fordi jeg må ha NAV på min side også, med tanke på arbeidsledighetstrygd.

Men du skjønner sikkert at fra deres side kan da "løsningen" bli å la deg fortsette, men med så få timer at du ikke kan leve av det? Det er derfor det er helt avgjørende at hvis saken ender med forhandlinger om frivillig oppsigelse, så har du den høye stillingsprosenten i din nåværende kontrakt, ikke en som er redusert i henhold til hva de kan love deg etter innskrenkningen.
 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
23 minutter siden, laban skrev:

Overfor HK bør du kjøre fram at saken ikke var startet, du hørte bare rykter og meldte deg inn av den grunn. Jeg tviler på at de vil nekte å gi deg råd om hva du skal passe på i en slik prosess, ref. linkene jeg sendte om vanlige tabber ved egenoppsigelse. Hvis avdelingen din skal legges ned i månedsskiftet juni / juli, vil du rekke å få råd. Jeg gjentar at du må forsøke å finne en lokal kontakt du kan møte eller snakke med, ikke bare sende e-post til hovedkontoret. Hvis det ender med at du blir innkalt til et drøftingsmøte på jobben, må du for all del ikke gå dit alene.

Det resonnementet der forstår jeg ikke. Du skulle trolig hatt en endringsoppsigelse for lenge siden, men det er verst for ledelsen. Hvis du nå har trigget dem til å komme med den i løpet av kort tid, kan det bli verst for deg. Da er det viktig at du legger bort den holdningen med at "du ikke kan gjøre mye uansett". Hvis de legger opp til å bryte regler eller få deg til å fraskrive deg rettigheter, kan du selvfølgelig stoppe det. Men det forutsetter at du kjenner reglene, tør å stå opp for deg selv og helst har noen med deg som er på din side.

Men du skjønner sikkert at fra deres side kan da "løsningen" bli å la deg fortsette, men med så få timer at du ikke kan leve av det? Det er derfor det er helt avgjørende at hvis saken ender med forhandlinger om frivillig oppsigelse, så har du den høye stillingsprosenten i din nåværende kontrakt, ikke en som er redusert i henhold til hva de kan love deg etter innskrenkningen.
 

Dersom jeg får mye mindre timer enn nå så kan jeg ikke leve av det. Det er også mulig at jeg mister NAV sin arbeidsledighetstrygd dersom jeg tar på meg bare noen få enkle timer. Ifølge reglene hos nav må stillingen reduseres ned 50 prosent for at jeg kunne motta arbeidsledighetstrygd.  

Jeg vurderer å spørre en kollega som har veldig mye peiling på juss om han vet litt om dette med kontrakten pluss situasjonen. Men han skal egentlig ikke ha kjennskap til situasjonen fordi han jobber på andre avdelingen men han har god peiling på jus og regler. Og han hjalp meg en gang tidligere i en annen sak på jobben og dermed fikk jeg igjennom litt av noe som jeg hadde rett på. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å spørre en kollega som har veldig mye peiling på juss om han vet litt om dette med kontrakten pluss situasjonen. Men han skal egentlig ikke ha kjennskap til situasjonen fordi han jobber på andre avdelingen men han har god peiling på jus og regler. Og han hjalp meg en gang tidligere i en annen sak på jobben og dermed fikk jeg igjennom litt av noe som jeg hadde rett på. 

Det ville jeg ventet med til prosessen var i gang hvis jeg - til tross for seriøse forsøk - ikke hadde fått noen råd via fagforening eller juridiske rådgivningstjenester utenfor bedriften. Men i mangel av tillitsvalgt eller verneombud (hvis virkelig ingen av dem er å oppdrive) kan han bli med deg hvis det kommer så langt som til drøftingsmøter, hvis han er villig. Hvis han ikke er tillitsvalgt, har han sikkert ikke lyst til å stikke seg for tydelig fram. Ikke bær bensin til bålet ved å snakke om saken eller sette ut rykter, du får ikke noen høyere stjerne hos sjefen av det.

Han kan ikke "vite" noe om kontrakten som ikke står der, den er som den er. Har du snakket med JURK eller andre gratis juridiske rådgivere som jeg ga deg link til? Dette er komplisert, og det kan være nyttig å få informasjon om noen som ikke har et eget ansettelsesforhold å tenke på!

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, laban skrev:

Det ville jeg ventet med til prosessen var i gang hvis jeg - til tross for seriøse forsøk - ikke hadde fått noen råd via fagforening eller juridiske rådgivningstjenester utenfor bedriften. Men i mangel av tillitsvalgt eller verneombud (hvis virkelig ingen av dem er å oppdrive) kan han bli med deg hvis det kommer så langt som til drøftingsmøter, hvis han er villig. Hvis han ikke er tillitsvalgt, har han sikkert ikke lyst til å stikke seg for tydelig fram. Ikke bær bensin til bålet ved å snakke om saken eller sette ut rykter, du får ikke noen høyere stjerne hos sjefen av det.

Han kan ikke "vite" noe om kontrakten som ikke står der, den er som den er. Har du snakket med JURK eller andre gratis juridiske rådgivere som jeg ga deg link til? Dette er komplisert, og det kan være nyttig å få informasjon om noen som ikke har et eget ansettelsesforhold å tenke på!

Jeg skal sjekke ut dette med JURK og gratis rådgivning.  Takk for råd. Ja dette er veldig komplisert. Jeg har lyst å bare gi opp kampen og bare ta alt som det kommer men det kan jeg ikke. Jeg må søke råd og finne ut av dette. Og ja det er kompliserte greier. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette er veldig komplisert.

Når jeg skriver "komplisert", tenker jeg på at det er mange regler og unntak og tolkninger, slik at det er best å ha noen på sitt lag som har kunnskap og erfaring. Det er ikke "komplisert" i den forstand at det er veldig spesielt / sjeldent eller uløselig. Det er liknende situasjoner i arbeidslivet hele tiden. Men det blir lett de drevne proffenes kamp mot altfor ydmyke amatører, og derfor trenger man støtte.

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst å bare gi opp kampen og bare ta alt som det kommer men det kan jeg ikke.

Jeg advarer deg: Hvis du lar deg skremme til raske avgjørelser i ukene som kommer, kan du tape forferdelig mye penger og sette deg selv i en svært vanskelig situasjon. Sjefene går ut av den hyggelige kompisrollen i slike tilfeller og blir mer bedriftens bulldoser. Derfor må du også gå litt ut av den tjenestevillige ansattrollen og stå opp for dine egne rettigheter.

Som en start: Slutt å bruke uttrykk som "jeg tror", "jeg føler" og "jeg synes" når du kommuniserer med ledelsen. Kjør etter "hakk i plata"-metoden: Gjenta at du vil ha det skriftlig må tenke på det og vise det til noen som kan gi deg råd, nesten uansett hva du får presentert. Og les deg opp på begrepene som brukes. Det heter for eksempel "ansiennitet. "Ansisitet" er et ord som ikke finnes og som du bør slutte å bruke. Her finner du noe:
https://www.arbeidsrettsadvokaten.no/oppsigelse/

 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Når jeg skriver "komplisert", tenker jeg på at det er mange regler og unntak og tolkninger, slik at det er best å ha noen på sitt lag som har kunnskap og erfaring. Det er ikke "komplisert" i den forstand at det er veldig spesielt / sjeldent eller uløselig. Det er liknende situasjoner i arbeidslivet hele tiden. Men det blir lett de drevne proffenes kamp mot altfor ydmyke amatører, og derfor trenger man støtte.

Jeg advarer deg: Hvis du lar deg skremme til raske avgjørelser i ukene som kommer, kan du tape forferdelig mye penger og sette deg selv i en svært vanskelig situasjon. Sjefene går ut av den hyggelige kompisrollen i slike tilfeller og blir mer bedriftens bulldoser. Derfor må du også gå litt ut av den tjenestevillige ansattrollen og stå opp for dine egne rettigheter.

Som en start: Slutt å bruke uttrykk som "jeg tror", "jeg føler" og "jeg synes" når du kommuniserer med ledelsen. Kjør etter "hakk i plata"-metoden: Gjenta at du vil ha det skriftlig må tenke på det og vise det til noen som kan gi deg råd, nesten uansett hva du får presentert. Og les deg opp på begrepene som brukes. Det heter for eksempel "ansiennitet. "Ansisitet" er et begrep som ikke finnes og som du bør slutte å bruke. Her finner du noe:
https://www.arbeidsrettsadvokaten.no/oppsigelse/

 

Jepp. Det fins nok mange slike lignende situasjoner. Har hørt om andre med lignende problem. 

Jeg ønsker heller ikke å være den vanskelige arbeidstakeren som lager problemer pga at sjef er nødt til å nedbemanne. Jeg så på sjefen som en kompis men en sjef blir ikke en kompis i en slik situasjon. Han jobber for sin sak. Og jeg må jobbe for min sak. Mitt mål er bare at jeg ikke skal gå på en urettmessighet i denne situasjonen. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker heller ikke å være den vanskelige arbeidstakeren som lager problemer pga at sjef er nødt til å nedbemanne. Jeg så på sjefen som en kompis men en sjef blir ikke en kompis i en slik situasjon. Han jobber for sin sak. Og jeg må jobbe for min sak. Mitt mål er bare at jeg ikke skal gå på en urettmessighet i denne situasjonen. 

 

Anonymkode: ad83f...618

Du skal IKKE være grei når sjefen prøver seg på snarveier for å få deg til å slutte uten kompensasjon. Det er ikke snakk om at du er vrien og vanskelig, det er snakk om at du får det du har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker heller ikke å være den vanskelige arbeidstakeren som lager problemer pga at sjef er nødt til å nedbemanne.

Så lenge det handler om å beholde en jobb av en størrelse du kan leve av, er det uheldig å lage problemer. Derfor skal du ta så mye jobb du bare kan få, så lenge det varer.

I en eventuell situasjon der det kommer fram at sjefen vil ha deg ut, er det ingen grunn til å unngå "problemer" som handler om å få til en så god avtale som overhodet mulig. Du har jo selv skrevet mange ganger at de har ansatt nye, gitt andre flere vakter, gjør akkurat som de vil, osv., så du skal absolutt ikke tenke på hva de er "nødt til", men på deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...