Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
13 minutter siden, laban skrev:

Hvis du får kontakt, forsøk å være litt strukturert. Oppsigelsen er viktigst nå - og da blir både kontrakten og ansienniteten din interessant.

Det er vel et automatisk svar. Jeg er enig med Kayia i at du bør følge opp med en telefon og be om et møte.

Det som jeg er sjokket over i en oppsigelsesprosess er at han ansatte en ny person på andre avdelingen hvor jeg kunne ha jobbet rett etter at han hadde luftet frempå at han tenkte at han måtte gå til oppsigelser på min avdeling. Han sa jo på møtet at han skulle forsøke å beholde de ansatte fra den avdelingen med at de fikk andre arbeidsoppgaver / områder, og da burde han ikke ha ansatt en ny person midt oppi dette. Litt vel fortvilt over sjefens fremgangsmåte i prosessen, men sånn er det. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun skrevet en til jussformidlingen, og det står at de leser saken, og kommer til å ringe meg. 

Anonymkode: ad83f...618

Dette er et automatisk svar, du har ikke fått svar fra en saksbehandler. 

Svaret kommer automatisk til alle som sender mail utenfor kontortid.

Ring dem - i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han sa jo på møtet at han skulle forsøke å beholde de ansatte fra den avdelingen

Har det vært et ordentlig møte om saken? Hvem deltok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Kayia skrev:

Dette er et automatisk svar, du har ikke fått svar fra en saksbehandler. 

Svaret kommer automatisk til alle som sender mail utenfor kontortid.

Ring dem - i morgen.

Det skal jeg gjøre. Ser at dette med oppsigelser er en komplisert prosess. Hadde det bare vært lett å få seg ny jobb, men jeg sliter med  å få nytt arbeid, så viktig å kjempe for å beholde jobb på denne jobben så godt jeg kan.  

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gode punkter du skrev. Jeg er enig i de punktene. Jeg må ikke snakke mer om kontrakten min. De vet om det. Og det holder. Selv om jeg helst ikke ønsker å jobbe der lenger pga situasjonen så skal jeg ta imot alle ekstrajobbing jeg får for jeg behøver pengene uansett. 

Anonymkode: ad83f...618

Om du lister opp hvor mange timer du har jobbet de 12 siste månedene - hver for seg, dvs alle timer i mai 2018, juni 2018, juli 2018.... osv helt til mai 2019, så kan jeg hjelpe deg å regne om dette til prosent i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Har det vært et ordentlig møte om saken? Hvem deltok?

Det var et møte i vinter. Han sa at kun avdelingen min skule delta på møte. De andre skal ikke vite dette. Han fortalte at han planla  mulig nedbemanning på antall timer på avdelingen min hos enkelte ansatte, men at han var ikke 100 prosent sikker på noe som helst. Han var veldig klar på at ingen av de andre ansatte på andre avdelingen skal vite om dette. Noen måneder etter dette møte så kommer han til meg og sier at det mulig ikke er jobb til meg i bedriften fra starten av juli. Men sier at ingen på andre avdelingen må vite det. Dersom en av studentene trenger fri så kan jeg mulig få en vakt, men det blir veldig lite sa han. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, Kayia skrev:

Om du lister opp hvor mange timer du har jobbet de 12 siste månedene - hver for seg, dvs alle timer i mai 2018, juni 2018, juli 2018.... osv helt til mai 2019, så kan jeg hjelpe deg å regne om dette til prosent i morgen.

Har jobbet i snitt rundt 86 timer måneden... Skal se nærmere på lønnslippene og ramse opp i morgen. Men det er cirka 86 timer hver måned... 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han fortalte at han planla mulig nedbemanning på antall timer på avdelingen min hos enkelte ansatte, men at han var ikke 100 prosent sikker på noe som helst. 

Var det da dere fikk vite at avdelingen skulle nedlegges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Var det da dere fikk vite at avdelingen skulle nedlegges?

Ja, det var da vi fikk vite at han vurderte å nedlegge avdelingen. Men han pleier å si en ting , men aldri gjøre det, så vi regnet med at han mulig ikke kom til å gjøre alvor av dette. Men desverre så kom han til meg nå nylig og han var helt sikker og hadde helt klart fulle planer om det , og dette ville ramme meg slik jeg  fryktet da han pratet om at noen ansatte ville miste timer eller miste jobb. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som jeg er sjokket over i en oppsigelsesprosess er at han ansatte en ny person på andre avdelingen hvor jeg kunne ha jobbet rett etter at han hadde luftet frempå at han tenkte at han måtte gå til oppsigelser på min avdeling. Han sa jo på møtet at han skulle forsøke å beholde de ansatte fra den avdelingen med at de fikk andre arbeidsoppgaver / områder, og da burde han ikke ha ansatt en ny person midt oppi dette. Litt vel fortvilt over sjefens fremgangsmåte i prosessen, men sånn er det. 

Anonymkode: ad83f...618

Dette bør du ikke bruke tid og energi på. Du vet ikke hvordan han vurderer hvilken kompetanse han trenger på de ulike avdelingene, og det er hans jobb å bemanne, ikke din. 

Du bør bruke all energi på DIN situasjon, uavhengig av andres. Dette trenger du hjelp til, for du har ikke kunnskap til å velge riktig fremgangsmåte selv. Så igjen:

1. Ring  jushjelpen i morgen 

2. Ta kontakt med HK 1. juni. 

Om du er litt heldig får du ingen skriftlig oppsigelse før den 1. juni, og da kan HK ta saken din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Var det da dere fikk vite at avdelingen skulle nedlegges?

Han har jo spillt med åpne kort for lenge siden, og han sa på møte at vi var overtallige med ansatte, og at han håper på at noen slutter. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet i snitt rundt 86 timer måneden... Skal se nærmere på lønnslippene og ramse opp i morgen. Men det er cirka 86 timer hver måned... 

Anonymkode: ad83f...618

Jeg kan ikke hjelpe deg om du bare oppgir gjennomsnitt.

Jeg - og HK og jus-hjelpen - trenger eksakt antall timer hver måned. Du må lete opp lønnslippene dine, og skrive en liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Kayia skrev:

Dette bør du ikke bruke tid og energi på. Du vet ikke hvordan han vurderer hvilken kompetanse han trenger på de ulike avdelingene, og det er hans jobb å bemanne, ikke din. 

Du bør bruke all energi på DIN situasjon, uavhengig av andres. Dette trenger du hjelp til, for du har ikke kunnskap til å velge riktig fremgangsmåte selv. Så igjen:

1. Ring  jushjelpen i morgen 

2. Ta kontakt med HK 1. juni. 

Om du er litt heldig får du ingen skriftlig oppsigelse før den 1. juni, og da kan HK ta saken din. 

Det skal jeg gjøre. Jeg ringer jushjelpen, og tar kontakt med HK 1 juni. HK skrev at de mulig kan gi meg litt råd i denne prosessen, og det er jo greit å få. Jeg er veldig redd for at plutselig så står jeg der uten jobb.... 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Kayia skrev:

Jeg kan ikke hjelpe deg om du bare oppgir gjennomsnitt.

Jeg - og HK og jus-hjelpen - trenger eksakt antall timer hver måned. Du må lete opp lønnslippene dine, og skrive en liste.

Jeg skal finn lønnsslippene mine på data, og skrive opp antall timer hver måned på en liste. Men jeg er ganske sikker på at dette er langt under 70 prosent, men skal finne lønnsslippene og antall timer.

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg gjøre. Jeg ringer jushjelpen, og tar kontakt med HK 1 juni. HK skrev at de mulig kan gi meg litt råd i denne prosessen, og det er jo greit å få. Jeg er veldig redd for at plutselig så står jeg der uten jobb.... 

Anonymkode: ad83f...618

Du har fått et generelt svar fra HK også, det er slik man svarer når man ikke har tatt tak i en sak. Du må ringe dem også, etter 1. juni. 

Du bør absolutt være redd for at du plutselig står uten jobb.

Det er derfor du må gjøre dette riktig, slik at du ikke mister jobben fordi du ikke forstår hva du har krav på eller lar deg presse ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal finn lønnsslippene mine på data, og skrive opp antall timer hver måned på en liste. Men jeg er ganske sikker på at dette er langt under 70 prosent, men skal finne lønnsslippene og antall timer.

Anonymkode: ad83f...618

Noter dette så langt tilbake som du har lønnsslipper, aller helst helt tilbake til da kontrakten ble underskrevet.

Du har sagt så mye ulikt om hva som står i kontrakten, står det at du er ansatt som butikkmedarbeider i

- 80% stilling?

- 70% stilling?

- eller i 75-80% stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var et møte i vinter. Han sa at kun avdelingen min skule delta på møte. De andre skal ikke vite dette. Han fortalte at han planla mulig nedbemanning på antall timer på avdelingen min hos enkelte ansatte, men at han var ikke 100 prosent sikker på noe som helst. Han var veldig klar på at ingen av de andre ansatte på andre avdelingen skal vite om dette. Noen måneder etter dette møte så kommer han til meg og sier at det mulig ikke er jobb til meg i bedriften fra starten av juli. Men sier at ingen på andre avdelingen må vite det.

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har jo spillt med åpne kort for lenge siden, og han sa på møte at vi var overtallige med ansatte, og at han håper på at noen slutter. 

Jeg vet ikke om kortene er så åpne når han hele tiden presiserer at det skal holdes hemmelig.

Før alt dette inn i loggen, med datoer og hva som ble sagt i klartekst, uten dine egne tolkninger og følelser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, Kayia skrev:

Noter dette så langt tilbake som du har lønnsslipper, aller helst helt tilbake til da kontrakten ble underskrevet.

Du har sagt så mye ulikt om hva som står i kontrakten, står det at du er ansatt som butikkmedarbeider i

- 80% stilling?

- 70% stilling?

- eller i 75-80% stilling?

Står 70 til 85 prosent fast stilling som butikkmedarbeider. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, laban skrev:

 

Jeg vet ikke om kortene er så åpne når han hele tiden presiserer at det skal holdes hemmelig.

Før alt dette inn i loggen, med datoer og hva som ble sagt i klartekst, uten dine egne tolkninger og følelser.

 

Jeg forstår ikke hvorfor det skal væreså hemmelig ovenfor de andre ansatte. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, laban skrev:

 

Jeg vet ikke om kortene er så åpne når han hele tiden presiserer at det skal holdes hemmelig.

Før alt dette inn i loggen, med datoer og hva som ble sagt i klartekst, uten dine egne tolkninger og følelser.

 

Har pratet litt med HK i dag. De kontaktet meg og fortalte at jeg skal ha lønn for minst 70 prosent pga kontrakten. Det er juridisk bindende. Men ellers så burde arbeidsgiver heller si opp en av de kollegaene som har arbeidet der mye mindre antall år enn meg. Jeg har krav på skriftlig oppsigelse. De kan ikke hjelpe meg med gratis juridisk hjelp fordi jeg er ganske ny medlem og saken var allerede oppstått. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...