Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

100 % er 150 timer 

Anonymkode: f159f...5dc

Dersom jeg ikke får noe ekstraarbeid så er det maks ca 83 timer i måneden 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Laban har du tips til meg hva jeg skal gjøre angående forbruksgjelden min som er på 115 000 kroner. Betaler 1800 kr på den i måneden. Har ingenting å selge desverre... Hvordan skal jeg klare å betale på den også hvis utbetalingen for arbeidsledighetstrygd kun blir 11 000 hver måned... ?

Jeg synes du skal vente med å tenke på hva som evt. kommer til å skje hvis du må gå på trygd. Da er du forhåpentligvis etablert samboer og har visse "stordriftsfordeler". Kanskje har du også en sluttpakke du kan leve av en stund. Får du tilbake penger på skatten eller mer feriepenger enn du trenger til det daglige, betaler du ned på lånet med dem.

Den eneste sikre måten å bedre økonomien din på, er å øke inntekten. Så dette må være første prioritet. Fint at du søker jobber, sjekk også hva slags vikarbyråer som finnes der du bor, du kan registrere deg der allerede nå siden du ikke har full stilling. Bruk det som er størst innenfor din bransje.

Så synes jeg dere to skal sette opp et budsjett sammen, slik at du vet hvor mye som skal gå til hva. Det er nyttig i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 timer siden, Kayia skrev:

Enig, og av den grunn var jeg skeptisk til at ts sendte mail til HK framfor å ringe den 1. mai. Selv ville jeg tatt dette på telefon, slik at det ikke forelå skriftlige, forpliktende/forkludrende i HKs innboks i ettertid. 

Men summa summarum er jeg helt enig med Laban (og har sagt det samme selv til det kjedsommelige også) - ts skulle selvfølgelig meldt seg inn forlengst. 

Man melder seg ikke inn verken på telefon eller på mail, men via et skjema. Lo har stengt 1.mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 timer siden, laban skrev:

Jeg er enig i alt du skrev, bortsett fra at jeg er litt skeptisk til akkurat dette. Jeg synes det virker som om de kan komme til å ta snarveier. De har ikke vært særlig ivrige til å oppfylle kravet til at arbeidstakere som ønsker seg full stilling, skal gå foran nyansettelser.

Jeg tror nok resultatet mht. fortsatt jobb eller ikke, kan bli det samme enten hun gjør slik eller sånn. Men hvis hun setter seg inn i reglene for nedbemanning (for eksempel leser heftet fra HK som jeg linket til i går), slik at hun kan be dem dokumentere de riktige tingene (som at utvelgelsesprosessen skal være klar og etterprøvbar https://www.hegnar.no/Nyheter/Jobb-karriere/2016/03/Nedbemanning-hvem-maa-gaa ), kan hun komme gunstigere ut økonomisk enn om hun lar sjefen styre i vei.  
 

Les HK-dokumentet og artikkelen jeg linket til ovenfor, du finner mye annet på nett også - men pass på at det er av nyere dato. Lær deg uttrykkene som brukes, slik at du kan være aktivt med i prosessen hvis den kommer, bl.a. passe på at de følger reglene og fristene i stedet for å ta snarveier. Ikke bruk krefter på å kverne på det verst tenkelige utfallet, de har ikke lov til å sparke deg ut på kort varsel uten kompensasjon etter så mange års ansettelse. Finn fram kontrakten din, les deg opp og jobb så mye du kan. Jeg skulle ønske du hadde organisert deg første gangen jeg spurte i forbindelse med den lave stillingsprosenten din, men tiden arbeider for deg.

Ledige stillinger lyses jo ut eksternt eller intert når de blir ledige. 

Spørsmålet er om trådstarter har søkt på dem ? Hun må jo søke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Spørsmålet er om trådstarter har søkt på dem ? Hun må jo søke. 

Jeg har også lurt på det. Husker ikke om jeg har fått noe konkret svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår det slik at han har skrevet feil i kontrakten fordi det var en som ble sykemeldt og de trodde at hun ikke kom tilbake. Og dermed jobbet jeg mer i denne perioden og han skrev prosentstillingen som jeg jobbet da. Men han kunne aldri love at jeg ville få den prosenten videre men fikk aldri noen ny kontrakt. Og jeg har en kontrakt fortsatt på 70 til 85 prosent. 

Anonymkode: ad83f...618

Er du sikker på at du har kontrakt fortsatt ? I en annens sykefravær forbauser det meg veldig hvis det ikke står en fra og til dato i kontrakten. Sannsynligvis gjør det det. Tror du må sjekke kontrakten en gang til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Jeg synes du skal vente med å tenke på hva som evt. kommer til å skje hvis du må gå på trygd. Da er du forhåpentligvis etablert samboer og har visse "stordriftsfordeler". Kanskje har du også en sluttpakke du kan leve av en stund. Får du tilbake penger på skatten eller mer feriepenger enn du trenger til det daglige, betaler du ned på lånet med dem.

Den eneste sikre måten å bedre økonomien din på, er å øke inntekten. Så dette må være første prioritet. Fint at du søker jobber, sjekk også hva slags vikarbyråer som finnes der du bor, du kan registrere deg der allerede nå siden du ikke har full stilling. Bruk det som er størst innenfor din bransje.

Så synes jeg dere to skal sette opp et budsjett sammen, slik at du vet hvor mye som skal gå til hva. Det er nyttig i alle fall.

Er enig. Jeg forsøker å jobbe hardt med å finne meg en jobb. Jeg tok en pause i april for jeg var så lei av avslag etter avslag. Men jeg får bare begynne å søke igjen og ikke gi opp for nå er jeg nødt å søke. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Er du sikker på at du har kontrakt fortsatt ? I en annens sykefravær forbauser det meg veldig hvis det ikke står en fra og til dato i kontrakten. Sannsynligvis gjør det det. Tror du må sjekke kontrakten en gang til. 

Nei for jeg tenkte å kjøpe leilighet den gangen og spurte sjefen om jeg kunne få en kontrakt på stillingen min pga det. Det står ingen til dato. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Ledige stillinger lyses jo ut eksternt eller intert når de blir ledige. 

Spørsmålet er om trådstarter har søkt på dem ? Hun må jo søke. 

Mange blir ansatt via bekjentskap. Bedriften jeg jobber i har ikke lagt ut ledige stillinger. De ansetter uten at jeg vet om det. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Er du sikker på at du har kontrakt fortsatt ? I en annens sykefravær forbauser det meg veldig hvis det ikke står en fra og til dato i kontrakten. Sannsynligvis gjør det det. Tror du må sjekke kontrakten en gang til. 

Jeg lurer også på en annen ting.

Er du fast ansatt eller vikar ? Du sier at kontrakten ble skrevet i 2015 i en annens sykefravær. Da regner jeg med at du er vikar ? 

Du har snart vært der i 4 år, så da er de enten nødt til å ansatte deg eller la være å gi deg ny kontrakt. 

Mener reglene for å få fast ansettelse er 3 eller 4 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså de ansetter folk de kjenner fra før. Og jeg får aldri noen info. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Jeg lurer også på en annen ting.

Er du fast ansatt eller vikar ? Du sier at kontrakten ble skrevet i 2015 i en annens sykefravær. Da regner jeg med at du er vikar ? 

Du har snart vært der i 4 år, så da er de enten nødt til å ansatte deg eller la være å gi deg ny kontrakt. 

Mener reglene for å få fast ansettelse er 3 eller 4 år. 

Ikke vikar. Jeg er ansatt på fast stilling. Har faste vakter. Men jeg var vikar muntlig sett på de dagene da han skrev kontrakten. På det tidspunkt så trodde han at den sykemeldte gikk over til uføre. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg lurer også på en annen ting.

Er du fast ansatt eller vikar ? Du sier at kontrakten ble skrevet i 2015 i en annens sykefravær. Da regner jeg med at du er vikar ? 

Du har snart vært der i 4 år, så da er de enten nødt til å ansatte deg eller la være å gi deg ny kontrakt. 

Mener reglene for å få fast ansettelse er 3 eller 4 år. 

Jeg har vært ansatt i nesten 10 år.... 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vikar. Jeg er ansatt på fast stilling. Har faste vakter. Men jeg var vikar muntlig sett på de dagene da han skrev kontrakten. På det tidspunkt så trodde han at den sykemeldte gikk over til uføre. 

Anonymkode: ad83f...618

Dette forstår jeg ikke. 

Du har faste vakter ja. Det skjønner jeg.

Men jeg forstår ikke hva du mener med at du var vikar muntlig sett da han skrev kontrakten ? 

Jeg blir usikkker på hvor mye du har oversikt over egen situasjon. 

Arbeidsgiver har ikke lov til å ansatte deg i fast jobb før vedkommende faktisk er uføretrygdet hvis det var denne personen du var ment å erstatte.  Kun som vikar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Dette forstår jeg ikke. 

Du har faste vakter ja. Det skjønner jeg.

Men jeg forstår ikke hva du mener med at du var vikar muntlig sett da han skrev kontrakten ? 

Jeg blir usikkker på hvor mye du har oversikt over egen situasjon. 

Arbeidsgiver har ikke lov til å ansatte deg i fast jobb før vedkommende faktisk er uføretrygdet hvis det var denne personen du var ment å erstatte.  Kun som vikar. 

Virker som du har god peiling på dette :) jobber du med slikt? 

Anonymkode: f159f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Dette forstår jeg ikke. 

Du har faste vakter ja. Det skjønner jeg.

Men jeg forstår ikke hva du mener med at du var vikar muntlig sett da han skrev kontrakten ? 

Jeg blir usikkker på hvor mye du har oversikt over egen situasjon. 

Arbeidsgiver har ikke lov til å ansatte deg i fast jobb før vedkommende faktisk er uføretrygdet hvis det var denne personen du var ment å erstatte.  Kun som vikar. 

Jeg ble ansatt i 2010. Sjefen skrev ingen kontrakt. Men ga meg faste vakter. I 2014 ble en kollega syk. Jeg ble spurt om å være vikar og itilegg jobbe en god del flere timer mens hun var sykemeldt. De trodde at hun kom til å bli uføre men sjefen sa at jeg skulle jobbe ekstra timer inntil videre pga hennes sykefravær.  Jeg spurte om å få en kontrakt fordi Husbanken krevde det i og med at jeg ville sjekke om jeg kunne kjøpe en billig bolig istedet for å leie. Husbanken kan gi lån til det. Derfor spurte jeg etter en kontrakt. Sjefen sa at det skulle han lage til. Han hadde aldri skrevet en kontrakt til meg så han skrev ansettelselses dato : 2010 og navn og stilling og satte opp en prosent stilling på 70 til 85 prosent og det står at jeg er fast ansatt. Det står ingenting om at dette var en midlertidig stilling. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Dette forstår jeg ikke. 

Du har faste vakter ja. Det skjønner jeg.

Men jeg forstår ikke hva du mener med at du var vikar muntlig sett da han skrev kontrakten ? 

Jeg blir usikkker på hvor mye du har oversikt over egen situasjon. 

Arbeidsgiver har ikke lov til å ansatte deg i fast jobb før vedkommende faktisk er uføretrygdet hvis det var denne personen du var ment å erstatte.  Kun som vikar. 

Jeg har en i familien som har jobbet som økonomisjef i et stort firma. Han har sett på kontrakten og sagt at sjefen min har gjort en stor feil. For det står virkelig i den at jeg ble ansatt på 70 til 85 prosent stilling fast. Og ingen sluttdato for stillingen. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men om det jeg har jobbet er regnet som 70 prosent stilling så er det ingen feil i kontrakten.  Denne uken jobber jeg 15 timer. Neste uke 21.5 timer... Og så 15 og så 21.5 ... slik er de faste vaktene. Men jeg får ekstra hvis det er noen som er syke i blant. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en i familien som har jobbet som økonomisjef i et stort firma. Han har sett på kontrakten og sagt at sjefen min har gjort en stor feil. For det står virkelig i den at jeg ble ansatt på 70 til 85 prosent stilling fast. Og ingen sluttdato for stillingen. 

Anonymkode: ad83f...618

Da spør du han heretter, ikke oss 

Anonymkode: f159f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...