Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 minutter siden, påskelilje skrev:

For meg er dette totalt uforståelig! Når det i kontrakten står at du skal jobbe 70-85 %, så skal du da ha minimum 70 % lønn??!!! Fatter ikke at du ikke har slått i bordet med kontrakten og krevd dette for lenge siden! Det er jo kontraktsbrudd?!

Når ble kontrakten om minimum 70 % signert?

Kontrakten ble signert på sommeren 2015. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår det slik at han har skrevet feil i kontrakten fordi det var en som ble sykemeldt og de trodde at hun ikke kom tilbake. Og dermed jobbet jeg mer i denne perioden og han skrev prosentstillingen som jeg jobbet da. Men han kunne aldri love at jeg ville få den prosenten videre men fikk aldri noen ny kontrakt. Og jeg har en kontrakt fortsatt på 70 til 85 prosent. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kontrakten ble signert på sommeren 2015. 

Anonymkode: ad83f...618

Så i nesten 4 år har du godtatt at du har fått kun 50-60% lønn i stedet for 70-85%? Hvorfor i himmelens navn har du ikke krevd mer, når du har arbeidsavtale med minimumslønn i?

Når du tidligere her har fortalt om at du får jobbe så lite, har jeg tatt det som en selvfølge at du har kontrakt på kun en liten stilling, f.eks, 40-50  %, og så har arbeidsgiver vært "snill" og gitt deg 10-20 % mer i perioder. Dette er jo hårreisende!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

.....  Du kan ikke forvente å ta over en annen stilling på en annen avdeling, hvis det er på din avdeling det skal nedbemannes. 

På min kjæres jobb skulle de legge ned en hel it-avd. Han hadde lang annsinitet. Heldigvis fikk han ny jobb før han rakk å bli ledig. 

.....

 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med dette laban. Ok de har nok lov å skille mellom avdelingene, men de visste at jeg behøvde mer timer pga økonomiske årsaker. De hadde også gitt meg en kontrakt på 70 til 85 prosent som jeg ikke fikk dekket. Jeg fikk bare ca 50 prosent og ca maks 60 dersom jeg fikk litt ekstra. 

Så da har vi kommet frem til at han har nok lov å skille mellom avdelingene. Men kontrakten og å ansette andre som får mer timer en  meg på den andre avdelingen blir jo galt.. 

Jeg har kontaktet nav på melding inne på min side på nav. Jeg har spurt de om stønader og hvordan jeg skal forberede meg på denne situasjonen som er i vente om kort tid. Om to /tre måneder så er jeg mulig arbeidsledig. 

Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal gjøre det med et forbrukslån som jeg betaler ned på. Jeg kommer ikke til å klare å betale ned på det etterhvert når jeg mister jobben... 

Jeg håper på å få en sluttpakke om jeg må slutte. Jeg har tross alt jobbet der ganske så lenge. 

Anonymkode: ad83f...618

Det er absolutt ikke sikkert at du ikke har rett på en stilling i en annen avdeling. Hovedregel er at virksomheten skal vurderes som en helhet. men det finnes diverse unntak. Dette bør man ha kyndig hjelp for både å vurdere og argumentere for.

 

Jeg synes ikke du skal gi deg uten kamp her, men du må som sagt ha hjelp. Det nytter ikke bare å si hva du synes og føler. Uansett bør du ha mer fokus på å beholde jobben og evt. finne deg en ny enn hvilke trygdeytelser du har krav på.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, påskelilje skrev:

Så i nesten 4 år har du godtatt at du har fått kun 50-60% lønn i stedet for 70-85%? Hvorfor i himmelens navn har du ikke krevd mer, når du har arbeidsavtale med minimumslønn i?

Når du tidligere her har fortalt om at du får jobbe så lite, har jeg tatt det som en selvfølge at du har kontrakt på kun en liten stilling, f.eks, 40-50  %, og så har arbeidsgiver vært "snill" og gitt deg 10-20 % mer i perioder. Dette er jo hårreisende!!! 

Er det for sent å gå til sjefen å legge kontrakten på bordet og fortelle at kontrakten er i seg selv fullstendig feil ? 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Xtra skrev:

 

Det er absolutt ikke sikkert at du ikke har rett på en stilling i en annen avdeling. Hovedregel er at virksomheten skal vurderes som en helhet. men det finnes diverse unntak. Dette bør man ha kyndig hjelp for både å vurdere og argumentere for.

 

Jeg synes ikke du skal gi deg uten kamp her, men du må som sagt ha hjelp. Det nytter ikke bare å si hva du synes og føler. Uansett bør du ha mer fokus på å beholde jobben og evt. finne deg en ny enn hvilke trygdeytelser du har krav på.

Ok da har nok sjefen gjort riktig i å skille mellom avdelingene. Så ok. Jeg har ikke peiling på lover og regler om dette. Og jeg ble skuffet fordi jeg trodde at jeg ble diskriminert og kastet ut. Men ok da er det nok ikke slik i det hele tatt. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Xtra
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det for sent å gå til sjefen å legge kontrakten på bordet og fortelle at kontrakten er i seg selv fullstendig feil ? 

 

Anonymkode: ad83f...618

Det er ikke kontrakten som er feil, det er håndhevelsen og utføringen. Du skal ikke kreve ny kontrakt, du skal kreve så mye jobb/lønn som det står i kontrakten, med mindre du har fått en endringsoppsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok da har nok sjefen gjort riktig i å skille mellom avdelingene. Så ok. Jeg har ikke peiling på lover og regler om dette. Og jeg ble skuffet fordi jeg trodde at jeg ble diskriminert og kastet ut. Men ok da er det nok ikke slik i det hele tatt. 

Anonymkode: ad83f...618

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, påskelilje skrev:

Fatter ikke at du ikke har slått i bordet med kontrakten og krevd dette for lenge siden!

Jeg har mast om dette siden årsskiftet omtrent. Tror nok den fagforeningskontingenten burde vært prioritert litt tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Det kan diskuteres om saken "har oppstått", så lenge det kun er et løst varsel fra arbeidsgiver om at de muligens må nedbemanne. Du har ikke fått noen oppsigelse og det er vel heller ikke gjort noe annet formelt i prosessen. Det er ikke en konkret konflikt enda.

Jeg tror uansett det kan ha en forebyggende effekt å bare si til arbeidsgiver at du er organisert og at du diskuterer saken med HK. Om du så bare får noen råd og tips kan det være mye verd.

Enig, og av den grunn var jeg skeptisk til at ts sendte mail til HK framfor å ringe den 1. mai. Selv ville jeg tatt dette på telefon, slik at det ikke forelå skriftlige, forpliktende/forkludrende i HKs innboks i ettertid. 

Men summa summarum er jeg helt enig med Laban (og har sagt det samme selv til det kjedsommelige også) - ts skulle selvfølgelig meldt seg inn forlengst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Xtra skrev:

Det er ikke kontrakten som er feil, det er håndhevelsen og utføringen. Du skal ikke kreve ny kontrakt, du skal kreve så mye jobb/lønn som det står i kontrakten, med mindre du har fått en endringsoppsigelse.

Jeg skal gå til sjefen og fortelle han om at han burde endret på kontrakten for den burde vært endret når jeg ikke får den prosenten som står på kontrakten. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gå til sjefen og fortelle han om at han burde endret på kontrakten for den burde vært endret når jeg ikke får den prosenten som står på kontrakten. 

Anonymkode: ad83f...618

Med fare for å gjenta meg selv: Du bør ikke kreve ny kontrakt/endringsoppsigelse, men derimot at du får så mye jobb og lønn som du har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Jeg har mast om dette siden årsskiftet omtrent. Tror nok den fagforeningskontingenten burde vært prioritert litt tidligere...

Jeg vet men jeg slet med mitt og jeg ble veldig handlingslammet. Mulig jeg burde skiftet lege slik at jeg får mer forståelse og hjelp derfra og. Har slitt mye med angst som jeg ikke håndterte godt nok til å klare å handle slik jeg ville. Jeg har også redd for å melde meg inn i foreningen og måtte betale for det. Jeg var redd for å bruke penger. Og jeg har redd for å ikke få hjelp om det av foreningen. Jeg har også redd for at sjefen skulle begynne å mislike meg slik at han kunne forsøke å skyve meg ut. Men det var vel bare angsten som talte. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var og ikke har. Er auto tastene som slår seg løs på mobilen.  

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal gå til sjefen og fortelle han om at han burde endret på kontrakten for den burde vært endret når jeg ikke får den prosenten som står på kontrakten. 

Anonymkode: ad83f...618

Nei!

Som Xtra sier, det er ikke kontrakten som er feil. Feilen er at du ikke har fått så mye lønn utbetalt som det står i kontrakten. Vil tro at det er mulighet for å kreve etterbetaling av lønn for det du ikke har fått utbetalt dise 4 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok da har nok sjefen gjort riktig i å skille mellom avdelingene. Så ok. Jeg har ikke peiling på lover og regler om dette. Og jeg ble skuffet fordi jeg trodde at jeg ble diskriminert og kastet ut. Men ok da er det nok ikke slik i det hele tatt. 

Anonymkode: ad83f...618

Pust litt nå.

Du lar deg slenge med her fra side til side uten å lese ordentlig hva Xtra skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Xtra skrev:

Med fare for å gjenta meg selv: Du bør ikke kreve ny kontrakt/endringsoppsigelse, men derimot at du får så mye jobb og lønn som du har krav på.

Har forklart litt av hvorfor jeg sliter med å handle om denne situasjonen men nå må jeg forsøke å handle for jeg har jo kommet i en situasjon hvor jeg innser at jeg ikke har noe å tape på å handle. 

Jeg skal selv om det er sent , gå til sjefen å vise han kontrakten og hva jeg skal lønnes etter ifølge den. Han vil nok si at han har skrevet den feil... Og vet ikke om han vil gjøre så mye med det ? 

 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, påskelilje skrev:

Nei!

Som Xtra sier, det er ikke kontrakten som er feil. Feilen er at du ikke har fått så mye lønn utbetalt som det står i kontrakten. Vil tro at det er mulighet for å kreve etterbetaling av lønn for det du ikke har fått utbetalt dise 4 årene.

Jeg skal finne frem kontrakt og ta den med til sjefen og forklare. Enig med dere at jeg skulle hatt betalt for dette. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har forklart litt av hvorfor jeg sliter med å handle om denne situasjonen men nå må jeg forsøke å handle for jeg har jo kommet i en situasjon hvor jeg innser at jeg ikke har noe å tape på å handle. 

Jeg skal selv om det er sent , gå til sjefen å vise han kontrakten og hva jeg skal lønnes etter ifølge den. Han vil nok si at han har skrevet den feil... Og vet ikke om han vil gjøre så mye med det ? 

 

Anonymkode: ad83f...618

Ja, jeg vil tro han vil forsøke å snike seg unna. Det er nå du burde hatt hjelp av en fagforening. Uansett vil jeg råde deg til heller å kommunisere skriftlig enn muntlig, så du har dokumentasjon i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg fikk muntlige beskjeder om redusert stilling etter at den sykemeldte kom tilbake. Men han endret ikke kontrakten. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...