Gå til innhold

Er dette riktig? Jobb og nedbemanning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Xtra
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Det hele er veldig komplisert for meg, og jeg står veldig rådløs i hvordan jeg skal håndtere en slik situasjon. Dersom jeg hadde vært medlem i fagforbundet så forstår jeg det slik at de hadde tatt denne saken for meg, men jeg er ikke medlem.... Og det er mulig i seneste laget å melde meg inn nå?  

Anonymkode: ad83f...618

Jeg tror det skal være mulig å melde seg inn nå og få hjelp. Du får ringe i morgen og høre.

I mellomtiden kan du lese deg opp litt, finnes mange artikler på nett, f.eks.

 https://www.parat.com/parat24/ansiennitet-eller-kompetanse-ved-nedbemanning-2137-370024

https://www.hegnar.no/Nyheter/Jobb-karriere/2016/03/Nedbemanning-hvem-maa-gaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Xtra
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er misbruk av fagforbundet. Du bør heller engasjere advokat og betale for det selv. 

Anonymkode: f159f...5dc

Tull og tøys. Det er akkurat slike ting fagforeninger hjelper til med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er misbruk av fagforbundet. Du bør heller engasjere advokat og betale for det selv. 

Anonymkode: f159f...5dc

Det blir dyrt men jeg skal søke å se etter en som mulig har kunnskap om slike situasjoner slik at jeg kan få litt råd. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Xtra skrev:

Tull og tøys. Det er akkurat slike ting fagforeninger hjelper til med.

 

Kan jeg melde meg inn så sent i prosessen og få hjelp av fagforbundet? Jeg er ikke medlem desverre...:/

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan jeg melde meg inn så sent i prosessen og få hjelp av fagforbundet? Jeg er ikke medlem desverre...:/

Anonymkode: ad83f...618

Skjønte det, og som jeg også svarte over her må du bare ringe dem asap og høre om det er mulig å melde seg inn nå og få hjelp i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er misbruk av fagforbundet. Du bør heller engasjere advokat og betale for det selv. 

Anonymkode: f159f...5dc

Det er sannsynligvis for sent å melde seg inn. Men de vil trolig ikke nekte å gi litt info om rettigheter / vanlig praksis, slik at hun ikke blir lurt.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, laban skrev:

Det er for sent å melde seg inn. Men de vil trolig ikke nekte å gi litt info om rettigheter / vanlig praksis, slik at hun ikke blir lurt.

Jeg skal finne siden til fagforbundet med en gang for å se om de har et telefonnummer, chat eller mail hvor jeg kan kontakte de for å spørre om dette. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at bedriften behøver en del ekstra jobbing av meg fremover men jeg kommer ikke til å si ja til det når jeg vil miste jobben uansett. De vil slite å få tak i andre til å gjøre det. Men det får de bare gjøre. 

Anonymkode: ad83f...618

Penger er penger uansett. Bare stå på og lat som om ting vil ordne seg. Kanskje har de tenkt å gjøre noe som er ulovlig. Ikke spill med, du er fortsatt ansatt. En samtale du får beskjed om å holde hemmelig, er ikke verd noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal finne siden til fagforbundet med en gang for å se om de har et telefonnummer, chat eller mail hvor jeg kan kontakte de for å spørre om dette. 

Anonymkode: ad83f...618

Ja, det skulle du gjort da jeg ba deg kontakte dem ang. rett til høyere stilling for mange uker siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, laban skrev:

Ja, det skulle du gjort da jeg ba deg kontakte dem ang. rett til høyere stilling for mange uker siden. 

Vet. Jeg skriver ihvertfall en mail til fagforbundet, og spør om de kan svare på hva som er riktig i den situasjonen. 

6 minutter siden, laban skrev:

Penger er penger uansett. Bare stå på og lat som om ting vil ordne seg. Kanskje har de tenkt å gjøre noe som er ulovlig. Ikke spill med, du er fortsatt ansatt. En samtale du får beskjed om å holde hemmelig, er ikke verd noe som helst!

Jeg mener også at en samtale holder ikke. De må komme med oppsigelsen på papir om de ønsker å si meg opp. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xtra
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet. Jeg skriver ihvertfall en mail til fagforbundet, og spør om de kan svare på hva som er riktig i den situasjonen. 

Jeg mener også at en samtale holder ikke. De må komme med oppsigelsen på papir om de ønsker å si meg opp. 

Anonymkode: ad83f...618

Bedriften er pliktig å varsle om mulig oppsigelse før selve oppsigelsen kommer. På det tidspunkt skal ingen ting være avgjort (selv om det i mange tilfeller nok er temmelig avgjort fra arbeidsgivers side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, laban skrev:

Det er sannsynligvis for sent å melde seg inn. Men de vil trolig ikke nekte å gi litt info om rettigheter / vanlig praksis, slik at hun ikke blir lurt.

De er sannsynligvis vante til at enkelte vil melde seg inn kun for å oppnå en fordel, så de håndterer nok dette på en god måte. Det koster tross alt mye å være medlem, og jeg synes som sagt at dette er misbruk av fagforbundet. Men jeg tenker samtidig at de er profesjonelle og vil gi råd i en vanskelig situasjon.

 

Anonymkode: f159f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, laban skrev:

Det er sannsynligvis for sent å melde seg inn. Men de vil trolig ikke nekte å gi litt info om rettigheter / vanlig praksis, slik at hun ikke blir lurt.

Har nettopp sendt mail til fagforbundet, og fortalt om situasjonen, og spør om råd, og om regler anngående dette. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er sannsynligvis vante til at enkelte vil melde seg inn kun for å oppnå en fordel, så de håndterer nok dette på en god måte. Det koster tross alt mye å være medlem, og jeg synes som sagt at dette er misbruk av fagforbundet. Men jeg tenker samtidig at de er profesjonelle og vil gi råd i en vanskelig situasjon.

 

Anonymkode: f159f...5dc

Jeg forstår det. Jeg skriver til dem at det er mulig for sent for meg å melde meg inn nå, men spør dem om de har råd ,og om de vet reglene innenfor denne situasjonen.

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Det er sannsynligvis for sent å melde seg inn. Men de vil trolig ikke nekte å gi litt info om rettigheter / vanlig praksis, slik at hun ikke blir lurt.

Hvordan begrunner du det? Ts har ikke engang fått skriftlig varsel ennå? 

1 time siden, laban skrev:

Penger er penger uansett. Bare stå på og lat som om ting vil ordne seg. Kanskje har de tenkt å gjøre noe som er ulovlig. Ikke spill med, du er fortsatt ansatt. En samtale du får beskjed om å holde hemmelig, er ikke verd noe som helst!

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Kayia skrev:

Hvordan begrunner du det? Ts har ikke engang fått skriftlig varsel ennå? 

Enig. 

Stemmer. Jeg har kun fått en muntlig beskjed om at min avdeling avsluttes. Men ingen skriftlig varsel ennå. Og sjefen vet ikke om jeg får jobbe litt eller om jeg må slutte ennå. Det er ennå litt usikkert. 

Anonymkode: ad83f...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått beskjed om at fra juli av så mister jeg med stor sannsynlighet jobben. Jeg jobber i en bedrift med flere avdelinger. Jeg kan utføre arbeid i de andre avdelingene. Det er flere som er ansatt flere år etter meg. Men sjefen sier at jeg kan kun få mulighet til å jobbe på de andre avdelingene om de ansatte ønsker å slutte. 

Er det riktig å gjøre det slik? Trodde at jeg kom foran disse pga ansisitet.. 

Anonymkode: ad83f...618

Har du fått muntlige varsel om oppsigelse tidligere?

Hva begrunner sjefen din oppsigelsen med?

Meld deg inn i fagforening NÅ, og spør dem om de kan være med deg i alle møter sjefen kaller deg inn til. Jeg har tenkt mange ganger at du antar og tolker ut over det som blir sagt i mange sammenhenger, og i denne sammenhengen kan dét bli skjebnesvangert. Jeg vil derfor råde deg til å ikke møte dette «alene».

Dessuten: Dette MÅ du fortelle kjæresten din. 

Har du forresten rukket å si opp leiligheten du bor i pr i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer. Jeg har kun fått en muntlig beskjed om at min avdeling avsluttes. Men ingen skriftlig varsel ennå. Og sjefen vet ikke om jeg får jobbe litt eller om jeg må slutte ennå. Det er ennå litt usikkert. 

Anonymkode: ad83f...618

Da er det forferdelig dumt av deg å tenke at du ikke skal si ja til ekstrajobbing. Sjansen for å flyttes over til ny avdeling styrkes ved positiv holdning og stå-på-vilje og svekkes av å være furten. 

Vær derfor normalt hyggelig fram til dette er avklart. 

Og som sagt: ta kontakt med fagforeningen NÅ! 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg melde meg inn så sent i prosessen og få hjelp av fagforbundet? Jeg er ikke medlem desverre...:/

Anonymkode: ad83f...618

Bare meld deg inn. De liker å hjelpe folk i nøyaktig slike situasjoner. Antar at du kan melde deg på via nettet, og i så fall hadde jeg gjort det i DSG hvis jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kayia skrev:

Hvordan begrunner du det? Ts har ikke engang fått skriftlig varsel ennå? 

Det er vel ingen lov som forbyr det, men ts har hatt en tydelig og uttalt fagforeningsvegring tidligere, og det er ingen der som er organisert. Så jeg mente vel "for sent" i akkurat dette forløpet. Hun må gjerne prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...