Gå til innhold

Innsynslogg i DPS journalsystem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig fått tilgang til pasientjournal og innsynslogg fra DPS. Sjekket hvem som hadde vært inne i journalen for å lese og det jeg fant overrasket meg og gjorde meg litt små-paranoid. Fire personer (to kontoransatte og to sykepleiere) har vært inne å sett på enkelte journalnotater, ei av sykepleierne var jeg i kontakt med for ca 5 år siden og de tre andre vet jeg ikke hvem er. Er dette normalt??? Hva kan være grunnen for at de åpner journalen min? Hva hadde dere tenkt om dere opplever det samme som meg - overreagerer jeg? Kan jeg ta det opp med behandleren min, og hva sier jeg i så fall? 

Anonymkode: 1a60a...72e

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nylig fått tilgang til pasientjournal og innsynslogg fra DPS. Sjekket hvem som hadde vært inne i journalen for å lese og det jeg fant overrasket meg og gjorde meg litt små-paranoid. Fire personer (to kontoransatte og to sykepleiere) har vært inne å sett på enkelte journalnotater, ei av sykepleierne var jeg i kontakt med for ca 5 år siden og de tre andre vet jeg ikke hvem er. Er dette normalt??? Hva kan være grunnen for at de åpner journalen min? Hva hadde dere tenkt om dere opplever det samme som meg - overreagerer jeg? Kan jeg ta det opp med behandleren min, og hva sier jeg i så fall? 

Det var en voldsom reaksjon synes jeg. Personlig hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. Det kan være flere som er inne på gamle saker for å se hvordan de eksempelvis løste situasjonen den gang, hvilken behandling som ble gitt, medisiner, andre tiltak osv osv osv.

Anonymkode: 8ff9d...ab6

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var en voldsom reaksjon synes jeg. Personlig hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt. Det kan være flere som er inne på gamle saker for å se hvordan de eksempelvis løste situasjonen den gang, hvilken behandling som ble gitt, medisiner, andre tiltak osv osv osv.

Anonymkode: 8ff9d...ab6

Det ligger kun dokumenter fra oktober 2018  og til dags dato digitalt, så veldig gamle saker er det ikke og jeg går der fremdeles, og er redd for hva enkelte i resepsjonen der vet om meg siden de har sett i journalen min (jeg vet ikke hvem de er, kun sett navn og stilling i innsynsloggen). Det er for meg sensitiv informasjon jeg ikke har lyst til å dele med flere enn behandler og psykiater, så er det da ikke naturlig at jeg reagerer på dette?

Gjest elina777
Skrevet

En helsesekretær fra helse vest har vært innpå journalen min, og jeg har aldri vært i landsdelen!

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan selvfølgelig spørre behandleren din om dette. Helt ukomplisert å spørre. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, frosken skrev:

Du kan selvfølgelig spørre behandleren din om dette. Helt ukomplisert å spørre. 

Hva kan grunnen for at noen som jobber ved resepsjonen (kontoret) eller en sykepleier du hadde kontakt med for flere år siden eller en sykepleier du aldri har møtt, skal lese min journal? Er det i det hele tatt lovlig? Tenker også på hvordan det ble praktisert før den digitaltale innsynsloggen kom, da var det vel sikkert enda flere som snoket i journaler? Har gått der i mange år, og blir litt stressa for om det jeg fant ut nå har vært praktisert også før.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, elina777 skrev:

En helsesekretær fra helse vest har vært innpå journalen min, og jeg har aldri vært i landsdelen!

Hvordan er det mulig?!? 

Skrevet

Trenger litt flere opplysninger. Er dette kun poliklinikk? Hvilke notater har de sett på og hvor lenge? Andre enn behandler er inne på journal i forbindelse med behandling av henvisninger/søknader. Det samme hvis du har ringt for resept, attest eller for å endre time - eller for å etterspørre journalutskrift eller innsynslogg.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, kupton skrev:

Trenger litt flere opplysninger. Er dette kun poliklinikk? Hvilke notater har de sett på og hvor lenge? Andre enn behandler er inne på journal i forbindelse med behandling av henvisninger/søknader. Det samme hvis du har ringt for resept, attest eller for å endre time - eller for å etterspørre journalutskrift eller innsynslogg.

Gjelder kun poliklinikk. Diverse journalnotater, men tror nesten samtlige (husker ikke nøyaktig nå) var inne på et sluttnotat ang. en henvisning til en type behandling på poliklinikken som jeg ikke får(hvor det står grundig beskrevet diagnoser, symptomer og mitt funksjonsnivå). Vet ikke hvor lenge, så kun dato og tidspunkt de logget seg inn. Ikke selv kontaktet de for noe, kun sett på innsynslogg digitalt (nytt for mitt helseforetak fra juni 2019). Er det lov og er det slik det skal være? Reagerer spesielt på at de kontoransatte er inne og ser, og den sykepleieren jeg var i kontakt med for 5 år siden, når vedkommende jobbet i en annet del av systemet - mulig også under DPS (AAT).

Gjest elina777
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig?!? 

Jeg fatter det ikke...

Skrevet

Du får ringe "hjelp og brukerstøtte" så får du kanskje et klarer svar.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

men tror nesten samtlige var inne på et sluttnotat ang. en henvisning til en type behandling på poliklinikken som jeg ikke får

I forbindelse med en henvisning og dennes behandling samt svar til pasienten er det oftest mange som er innom et notat. Det er også vanlig ved lange notat, som f.eks. et sluttnotat, at kontorpersonal skriver etter diktat Da må de nødvendigvis være inne på notatet. Korte notat er det mest vanlig at behandler skriver selv.

Det er heller ikke uvanlig at personell et helt annet sted skriver notater om de har ledig tid. Om det f.eks. hoper seg opp med notater på Elverum, kan kontorpersonell ved at annet sykehus i Innlandet skrive når de har kapasitet.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i psykiatrisystemet som sekretær i nærmere 11 år. 

Jeg tenker du overreagerer. Når jeg jobbet som sekretær skrev jeg notater via diktafon for behandlere fra pasientens timer, samt brev og henvisninger som skulle sendes videre. Etter jeg hadde skrevet det inn ble det sendt elektronisk til behandler som godkjente det og vi sekretærer skrev ut brev/henvisninger som måtte sendes pr post når behandler hadde godkjent det. Av og til var det behandler som skulle ha opplysninger og ba meg åpne et journalister så h*n kunne se. Eller det var pasienten som ringte og spurte etter opplysninger som ofte stod i jornalnotat og da måtte jeg inn å se.

Så for at ting skal gå rundt i psykiatrien,  og på sykehus generelt, er en avhengig av at flere enn behandler er innom journalen og dermed blir logget for å ha sett i journalen. Det er ikke til å unngå. 

Men for å presisere; sekretærer har like streng taushetsplikt som behandlere, leger, psykologer, sykepleier osv når de jobber i psykiatrien/DPS og sykehus.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Undulaten skrev:

Jeg tenker du overreagerer. Når jeg jobbet som sekretær skrev jeg notater via diktafon for behandlere fra pasientens timer, samt brev og henvisninger som skulle sendes videre. Etter jeg hadde skrevet det inn ble det sendt elektronisk til behandler som godkjente det og vi sekretærer skrev ut brev/henvisninger som måtte sendes pr post når behandler hadde godkjent det. Av og til var det behandler som skulle ha opplysninger og ba meg åpne et journalister så h*n kunne se. Eller det var pasienten som ringte og spurte etter opplysninger som ofte stod i jornalnotat og da måtte jeg inn å se.

Så for at ting skal gå rundt i psykiatrien,  og på sykehus generelt, er en avhengig av at flere enn behandler er innom journalen og dermed blir logget for å ha sett i journalen. Det er ikke til å unngå. 

Men for å presisere; sekretærer har like streng taushetsplikt som behandlere, leger, psykologer, sykepleier osv når de jobber i psykiatrien/DPS og sykehus.

Dette synes jeg blir brudd på taushetsplikt, behandler skal være en som du skal kunne åpne deg for 100% å det er  sån at han eller hun er den eneste som skal vite hva pasient å behandler snakker om.

men kjekt å vite at man skal være forsiktig med hva man sier.

Anonymkode: fac74...1db

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette synes jeg blir brudd på taushetsplikt, behandler skal være en som du skal kunne åpne deg for 100% å det er  sån at han eller hun er den eneste som skal vite hva pasient å behandler snakker om.

men kjekt å vite at man skal være forsiktig med hva man sier.

Brudd på taushetsplikt? Når helsepersonell er i journalen og utfører jobben sin? Sekretærer har like streng taushetsplikt som behandleren din, og tro meg, de er vant til å lese/skrive om så mye forskjellig at de har glemt hva de har lest/skrevet det sekundet de lukker notatet. Jeg har selv jobbet som sekretær på sykehus i årevis og jeg kan love deg at verken jeg eller kolleger tenker nevneverdig over innholdet i journalen, diagnoser osv.

Nå har jeg vært pasient i mange år på samme poliklinikk, og sekretærene der er støtt og stadig i journalen min for å registrere oppmøte, videresende henvisninger dit de skal, ta utskrifter som behandler spør om, etc. De må selvfølgelig få gjøre jobben sin! 

Anonymkode: c09a5...5aa

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, elina777 skrev:

Det kan være noe så enkelt som at en henvisning eller et notat har vært feilsendt f.eks. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, kupton skrev:

I forbindelse med en henvisning og dennes behandling samt svar til pasienten er det oftest mange som er innom et notat. Det er også vanlig ved lange notat, som f.eks. et sluttnotat, at kontorpersonal skriver etter diktat Da må de nødvendigvis være inne på notatet. Korte notat er det mest vanlig at behandler skriver selv.

Det er heller ikke uvanlig at personell et helt annet sted skriver notater om de har ledig tid. Om det f.eks. hoper seg opp med notater på Elverum, kan kontorpersonell ved at annet sykehus i Innlandet skrive når de har kapasitet.

Dette var jeg ikke klar over, og det kan jo forklare de to som jobber ved kontoret. Men hva med de to andre (sykepleierne) jeg ikke går i behandling hos, hvorfor kanne ha vært inne? 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Undulaten skrev:

Takk for oppklarende svar. Dette var jeg ikke klar over og sikkert derfor jeg reagerte som jeg gjorde. Det forklarer i hvert fall hvorfor de to på kontoret var innom journalen min, men forstår fremdeles ikke helt hva de to sykepleierne skulle med journalen min - går ikke i behandling hos noen av dem.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brudd på taushetsplikt? Når helsepersonell er i journalen og utfører jobben sin? Sekretærer har like streng taushetsplikt som behandleren din, og tro meg, de er vant til å lese/skrive om så mye forskjellig at de har glemt hva de har lest/skrevet det sekundet de lukker notatet. Jeg har selv jobbet som sekretær på sykehus i årevis og jeg kan love deg at verken jeg eller kolleger tenker nevneverdig over innholdet i journalen, diagnoser osv.

Nå har jeg vært pasient i mange år på samme poliklinikk, og sekretærene der er støtt og stadig i journalen min for å registrere oppmøte, videresende henvisninger dit de skal, ta utskrifter som behandler spør om, etc. De må selvfølgelig få gjøre jobben sin! 

Ja brudd på taushetsplikt, når psykologen sitter å sier at dette er kun mellom meg og deg så er jo det tull, så løyn er mer rette ordet da kanskje.

Anonymkode: fac74...1db

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...