Gå til innhold

Er det en menneskerett å få barn? Har det alltid vært det? Bør det bli det? Hva er årsaken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Jeg synes "det er ingen menneskerett å få barn" er et rart argument på mange plan.

Jeg måtte ikke spørre staten om lov til å få barn, og jeg ble ikke arrestert, så det ser ut til å være en rettighet i praksis.

Det er ikke alltid fornuftig eller ansvarlig å få barn. Jeg tror det er noe sånt folk mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

??ttim terutatsat dem rejks avH ?sgnelkab gej revirks rofrovH .ttereksennem ne eræv ekki relleh røb go ,ttereksennem negni re teD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Hodestups skrev:

??ttim terutatsat dem rejks avH ?sgnelkab gej revirks rofrovH .ttereksennem ne eræv ekki relleh røb go ,ttereksennem negni re teD

Ta det rolig, du trenger ikke svare på alt her i løpet av en halvtime :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Ta det rolig, du trenger ikke svare på alt her i løpet av en halvtime :D

Jeg tar hintet ditt og ser at jeg er uvelkommen her inne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hodestups skrev:

Jeg tar hintet ditt og ser at jeg er uvelkommen her inne.

 

Så du smilefjeset? Jeg regner med at det bare var autokorrekturen som løp litt løpsk. Alle er velkomne her. Men du må tåle at du får svar, det er et diskusjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Litt enkel research viser at det er en menneskerett å få barn. http://www.claiminghumanrights.org/marriage_family_definition.html

Det er to dokumenter som definerer menneskerettighetene: Menneskerettserklæringen, og ICCPR. Begge er omfavnet av FN.

Menneskerettserklæringen

Article 16.
 

(1) Men and women of full age, without any limitation due to race, nationality or religion, have the right to marry and to found a family. They are entitled to equal rights as to marriage, during marriage and at its dissolution.
(2) Marriage shall be entered into only with the free and full consent of the intending spouses.
(3) The family is the natural and fundamental group unit of society and is entitled to protection by society and the State.

ICCPR:

Article 23 of the International Covenant on Civil and Political Rights:

1. The family is the natural and fundamental group unit of society and is entitled to protection by society and the State.
2. The right of men and women of marriageable age to marry and to found a family shall be recognized.
3. No marriage shall be entered into without the free and full consent of the intending spouses.
4. States Parties to the present Covenant shall take appropriate steps to ensure equality of rights and responsibilities of spouses as to marriage, during marriage and at its dissolution. In the case of dissolution, provision shall be made for the necessary protection of any children.

 

Så sånn er det med den saken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, laban skrev:

Så du smilefjeset? Jeg regner med at det bare var autokorrekturen som løp litt løpsk. Alle er velkomne her. Men du må tåle at du får svar, det er et diskusjonsforum.

Svar på hva? Spurte jeg om jeg fikk lov til å svare på tråder her inne :P ? Nope! Opplevde det som usaklig og offensivt. 

Men svar meg gjerne i tråder, om temaet, for det er bare interessant. Er derfor jeg er her, og tro meg, jeg har vært med på mange hete diskusjoner så er ikke noe snøfnugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, Hodestups skrev:

??ttim terutatsat dem rejks avH ?sgnelkab gej revirks rofrovH .ttereksennem ne eræv ekki relleh røb go ,ttereksennem negni re teD

Jeg er helt enig!

Anonymkode: a3128...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle kan vi bare få nok tror jeg. Av unger med flekkete klær. Satt på spissen selvsagt så tror jeg kanskje det er derfor en del avstår frivillig eller ufrifivillig fra å få barn.

Anonymkode: c796d...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan vi bare få nok tror jeg. Av unger med flekkete klær. Satt på spissen selvsagt så tror jeg kanskje det er derfor en del avstår frivillig eller ufrivillig fra å få barn.

Anonymkode: c796d...a09

Den teorien tror jeg er veldig satt på spissen, faktisk langt over kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje i vår tidshorisont nå ,men ikke dengang jeg kom til så dessverre for meg og så mange med meg. 

Har tenkt og lest om den kjente svenske forfatteren Astrid Lingren som klarte ikke bare å være enslig forsørger men også lage fantastiske bøker for så mange barn over en hel verden. Men alle er jo ikke som henne.

Anonymkode: c796d...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje i vår tidshorisont nå ,men ikke dengang jeg kom til så dessverre for meg og så mange med meg. 

Er det meg du svarer? Vi er omtrent like gamle (tror jeg) - og jeg er sikker på at flekkete tøy ikke var noen typisk årsak til å forbli barnløs på 50-tallet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

50 minutter siden, laban skrev:

Er det meg du svarer? Vi er omtrent like gamle (tror jeg) - og jeg er sikker på at flekkete tøy ikke var noen typisk årsak til å forbli barnløs på 50-tallet heller.

Nei, den var tynn🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en menneskerett å lage barn, men ikke å få beholde dem. 

Av og til tenker jeg at naturen viser sin grunnleggende og iboende trang til å overleve gjennom hvor lett det er å lage barn, for det burde langtfra alle greie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte får alt i så rikelig monn i livet mens andre ikke. Veldig rart.

Anonymkode: c796d...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte får alt i så rikelig monn i livet mens andre ikke. Veldig rart.

Anonymkode: c796d...a09

Noen er født med sølvskje i munnen, andre i kloakken.

Anonymkode: a3128...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mors rett å bestemme om barnet skal få leve i mors mage eller ikke. Men når barnet er født så er det samfunnet som avgjør om man er skikket til å ta vare på barnet. Mange urettferdige avgjørelser blir tatt. Man bruker så fine ord « om barnets beste». Hva som er barnets beste kan man jo  mange ganger spørre seg. 

Anonymkode: 82c6d...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...