Gå til innhold

Kjønnsroller i ulike land


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er sammen med en mann fra et annet land. Jeg merker litt forskjell på enkelte skikker pluss mulig litt av kjønnsroller. Han virker mer tradisjonell og gammeldags i forhold til hva jeg har opplevd av norske menn. 

Noen som har observert det samme med mennesker fra ulike land? 

Anonymkode: f85e6...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sammen med en mann fra et annet land. Jeg merker litt forskjell på enkelte skikker pluss mulig litt av kjønnsroller. Han virker mer tradisjonell og gammeldags i forhold til hva jeg har opplevd av norske menn. 

Noen som har observert det samme med mennesker fra ulike land? 

Anonymkode: f85e6...d6b

Fra et muslimsk land?

Anonymkode: e755c...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sammen med en mann fra et annet land. Jeg merker litt forskjell på enkelte skikker pluss mulig litt av kjønnsroller. Han virker mer tradisjonell og gammeldags i forhold til hva jeg har opplevd av norske menn. 

Noen som har observert det samme med mennesker fra ulike land? 

Anonymkode: f85e6...d6b

Nei jeg har ikke observert at norske menn er spesielt utradisjonelle tvert i mot.  Derimot har jeg opplevd at norske menn oppfører seg annerledes mot kvinner enn menn fra mange andre kulturer.  Det kan nok virke mer trygt for norske damer.

Anonymkode: 171bc...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sammen med en mann fra et annet land. Jeg merker litt forskjell på enkelte skikker pluss mulig litt av kjønnsroller. Han virker mer tradisjonell og gammeldags i forhold til hva jeg har opplevd av norske menn. 

Noen som har observert det samme med mennesker fra ulike land? 

Anonymkode: f85e6...d6b

jeg synes menn fra sørlige strøk er 10 ganger mer gentlemen enn norske menn (skal selvsagt ikke skjære alle over en kam!). Synes de er er mer oppmerksomme, mer høflige, mer dannet. Mer "skikkelige menn" om du skjønner. I blant kan endel norske menn bli litt  brautende og rølpete, selv om det uten tvil finnes mange flotte og gode norske menn også.

Anonymkode: e2e5b...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes utenlandske kvinner er mye mer kvinnlige enn norske. Mer feminine, mer medgjøringe og mindre meggete, ikke så karriere opptatt og mer huslige.

Anonymkode: f1996...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes menn fra sørlige strøk er 10 ganger mer gentlemen enn norske menn (skal selvsagt ikke skjære alle over en kam!). Synes de er er mer oppmerksomme, mer høflige, mer dannet. Mer "skikkelige menn" om du skjønner. I blant kan endel norske menn bli litt  brautende og rølpete, selv om det uten tvil finnes mange flotte og gode norske menn også.

Anonymkode: e2e5b...f71

Enig med deg. 

Min erfaring med norske er at de kan være veldig rølpete og brautende. Men det fins flotte norske menn også. 

Min erfaring med menn fra utenlandske er at de er mye mer opptatt av å ha et stabilt familieliv. Men jeg har også erfart dem som litt mer tradisjonelle om kjønnsrollene.  Dette er både positivt og negativt. Men de norske har hatt sider som ikke har vært til å holde ut. Og de norske kan ha mye mindre respekt med tanke på opplevelser om at de kan være veldig opptatt av å få seg noe sex. 

 

Anonymkode: f85e6...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes utenlandske kvinner er mye mer kvinnlige enn norske. Mer feminine, mer medgjøringe og mindre meggete, ikke så karriere opptatt og mer huslige.

Anonymkode: f1996...9bb

Det tror jeg er en del av kulturen. Får inntrykk av det selv. 

Anonymkode: f85e6...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Dorthe skrev:

Jeg synes det er forskjell på menn fra Oslo og Vestlandet også ;)

Hvordan da?

Anonymkode: 171bc...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Dorthe skrev:

Jeg synes det er forskjell på menn fra Oslo og Vestlandet også ;)

Samme her ;)

Anonymkode: f85e6...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme her ;)

Anonymkode: f85e6...d6b

Hva er forskjellen?

Anonymkode: 171bc...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen?

Anonymkode: 171bc...54e

De fra Vestlandet virker litt mer rølpete enn de fra Oslo. 

Anonymkode: f85e6...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen?

Anonymkode: 171bc...54e

Men det gjelder ikke alle. Men mine tanker bare om at menn virker ulike fra distrikt til distrikt selv i Norge. 

Anonymkode: f85e6...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Generalisering om norske menn, fra kvinner som nyter det beste fra begge verdener er uinteressante. En muslimsk mann som vil ha seg litt er sikkert veldig koselig. Men hvordan behandler han kvinner i sin egen kultur?

Synes dette bare blir kvalmt.

Anonymkode: 6d853...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Generalisering om norske menn, fra kvinner som nyter det beste fra begge verdener er uinteressante. En muslimsk mann som vil ha seg litt er sikkert veldig koselig. Men hvordan behandler han kvinner i sin egen kultur?

Synes dette bare blir kvalmt.

Anonymkode: 6d853...f06

Det er kulturene og styresettene som forskjellsbehandler kvinner.  Det går ikke på hvordan enkelte menn behandler kvinner.  Det er grusomt hvordan kvinner blir behandlet i India så å knytte det til islam er feil.  Kvinner har vært undertrykt i alle kulturer, men vi i Vesten holder på å rive oss løse.  Kvinner i mannsdominerte kulturer behandler ikke sine medsøstre særlig bra.  Svigermødre banker oftere svigerdøtrene sine enn sønnene.

 

Anonymkode: 171bc...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kulturene og styresettene som forskjellsbehandler kvinner.  Det går ikke på hvordan enkelte menn behandler kvinner.  Det er grusomt hvordan kvinner blir behandlet i India så å knytte det til islam er feil.

Det kan knyttes til primitive stamme og klan-kulturer.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

  Kvinner har vært undertrykt i alle kulturer, men vi i Vesten holder på å rive oss løse.

Kvinner er for lengst "revet løs".

Anonymkode: e755c...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan knyttes til primitive stamme og klan-kulturer.

Kvinner er for lengst "revet løs".

Anonymkode: e755c...4e3

Nei og så langt i fra.  Kvinnekampen er langt fra over.  Kjønnsroller sitter veldig fast i samfunnet.

Anonymkode: 171bc...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei og så langt i fra.  Kvinnekampen er langt fra over.  Kjønnsroller sitter veldig fast i samfunnet.

Anonymkode: 171bc...54e

Kvinnekampen er over. Kvinner er ikke undertrykket i vårt samfunn. De "kjønnsrollene" som fortsatt finnes er naturlige basert for forskjeller på mann og kvinne.

Anonymkode: e755c...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnekampen er over. Kvinner er ikke undertrykket i vårt samfunn. De "kjønnsrollene" som fortsatt finnes er naturlige basert for forskjeller på mann og kvinne.

Anonymkode: e755c...4e3

Kvinner tjener mindre enn menn og kvinner har ansvaret for barn og hjem i mye større grad enn menn.  Det er et stort flertall av menn i viktige lederstillinger.  Nei kvinnekampen er ikke over, meetoo bevegelsen er et eksempel.

Anonymkode: 171bc...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...