Gå til innhold

Hvem har rett Kupton?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og ei venninne har diskutert min bipolare lidelse og vi blir ikke enig. Jeg har i hypomani brukt en stor sum penger av egen økonomi samt en del andre ting. Hun mener at jeg bruker sykdommen som unnskyldning på alt det rare jeg gjør i hypomani. Jeg misterat kontroll over meg selv i sykdomsfaser og jeg blir frustrert når hun sier at jeg må stå fullt og helt for mine handlinger. Hvem har rett?

Anonymkode: c7976...f3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er redd hun ikke har kunnskap om BP. Sykdommen gjør at en mister kontrollen. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, kupton skrev:

Jeg er redd hun ikke har kunnskap om BP. Sykdommen gjør at en mister kontrollen. 

Det var godt å få bekreftet, så slipper jeg å måtte bruke krefter på å forklare om og om igjen hvordan jeg har det uten at det når inn til henne. Siden jeg mister kontrollen av og til, står jeg ansvarlig for det jeg evt.bruker penger på og mine handlinger?

Gjest Surrehuggu
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg mister kontrollen av og til, står jeg ansvarlig for det jeg evt.bruker penger på og mine handlinger?

Unnskyld for at jeg blander meg inn i tråden, men jeg trodde bare man kan regnes som "utilregnelig" i mani, og ikke i hypomani. Ved hypomani er man ikke så dårlig fungerende at man kan fratas all skyld. Det er i alle fall sånn jeg har forstått det.

Gjest Surrehuggu
Skrevet
6 timer siden, kupton skrev:

Gjelder ikke dette bare for mani, og ikke for hypomani? Men mulig jeg har forstått det hele helt feil.

Skrevet
23 minutter siden, Surrehuggu skrev:

Gjelder ikke dette bare for mani, og ikke for hypomani?

En må ikke se på dette som et enten/eller. Det er et kontinuum hvor økende mani gir stadig mindre viljestyrt kontroll over adferden.

Så må en også huske at vi har ulike grad av sperrer for å utføre handlinger avhengig av hvor alvorlige konsekvenser de har. Sperren for å drikker tre halvlitere for mye eller kjøpe seg nye sko som en ikke trenger er (heldigvis) langt lavere enn for å begå et drap.

Men det ligger blant annet i beskrivelsen av hypomani at en har klart mindre selvkritikk/kontroll enn det en vanligvis har.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og ei venninne har diskutert min bipolare lidelse og vi blir ikke enig. Jeg har i hypomani brukt en stor sum penger av egen økonomi samt en del andre ting. Hun mener at jeg bruker sykdommen som unnskyldning på alt det rare jeg gjør i hypomani. Jeg misterat kontroll over meg selv i sykdomsfaser og jeg blir frustrert når hun sier at jeg må stå fullt og helt for mine handlinger. Hvem har rett?

Kanskje har dere litt rett begge to. Du har rett i at hypomani så avgjort påvirker din evne til kritisk vurdering, og at du dermed kan komme til å gjøre ting du ikke ville ha gjort hvis du ikke var hypoman. Samtidig så går det an å lære av sine erfaringer og gjøre det mindre enkelt å handle impulsivt ved fremtidige hypomanier. Venninnen din kan ha rett i at det er mulig å bruke sykdommen som unnskyldning og således unngå å ta i bruk tiltak som kan forhindre for eksempel ukritisk pengebruk. 

Heldigvis fokuserer man i moderne behandling av bipolar lidelse mer enn tidligere på psykoedukasjon, slik at folk har bedre forutsetninger for å gjenkjenne tidlige symptomer samt sørge for gode tiltak. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var godt å få bekreftet, så slipper jeg å måtte bruke krefter på å forklare om og om igjen hvordan jeg har det uten at det når inn til henne. Siden jeg mister kontrollen av og til, står jeg ansvarlig for det jeg evt.bruker penger på og mine handlinger?

Du står økonomisk ansvarlig for pengebruken også når du er hypoman. Eneste unntaket må være om noen bevisst forsøker å utnytte at du er hypoman for å få tilgang til pengene dine. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg mister kontrollen av og til, står jeg ansvarlig for det jeg evt.bruker penger på?

Kan jeg få et nøyaktig svar på dette Kupton?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg få et nøyaktig svar på dette Kupton?

Grunnen til at jeg ønsker et klart svar er bl.a. at hun mener at jeg må betale husleie osv i lang tid fremover siden jeg rotet bort penger i hypomani. Vi bor i en hybelleilghet og deler på utgiftene. Jeg har greid å betale til tross for sløseriet jeg gjorde i hypomani. Det var snakk om en stor sum penger, men det har kun gått utover min økonomi. Nå truer hun meg altså til å betale hele husleia i lang tid fordi hun mener at pengene kunne ha vært brukt til f.eks å pusse opp. Kan hun be meg om dette? Jeg er også redd for at hun i fremtiden kan kreve noe av meg. Hva tror du Kupton?

Gjest elina777
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg ønsker et klart svar er bl.a. at hun mener at jeg må betale husleie osv i lang tid fremover siden jeg rotet bort penger i hypomani. Vi bor i en hybelleilghet og deler på utgiftene. Jeg har greid å betale til tross for sløseriet jeg gjorde i hypomani. Det var snakk om en stor sum penger, men det har kun gått utover min økonomi. Nå truer hun meg altså til å betale hele husleia i lang tid fordi hun mener at pengene kunne ha vært brukt til f.eks å pusse opp. Kan hun be meg om dette? Jeg er også redd for at hun i fremtiden kan kreve noe av meg. Hva tror du Kupton?

Hun kan ikke kreve noe slik av deg bare fordi du har bipolar

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du har betalt din del av husleien og hun ikke har fått økte utgifter som følge av at du ikke har bidratt, så kan hun ikke kreve at du skal betale hele husleia fremover. Logikken fra hennes side er kanskje at du i så fall ikke får muligheten til å surre bort penger og at hun så kan bruke sin andel av husleien på oppussing. Hadde dere avtalt å pusse opp før du ble syk?

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, elina777 skrev:

Hun kan ikke kreve noe slik av deg bare fordi du har bipolar

Takk, det er godt å høre!!

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, frosken skrev:

Dersom du har betalt din del av husleien og hun ikke har fått økte utgifter som følge av at du ikke har bidratt, så kan hun ikke kreve at du skal betale hele husleia fremover. Logikken fra hennes side er kanskje at du i så fall ikke får muligheten til å surre bort penger og at hun så kan bruke sin andel av husleien på oppussing. Hadde dere avtalt å pusse opp før du ble syk?

Det må være som du sier at jeg ikke får mulighet til å surre bort mer. Ja vi avtalte det før jeg ble syk.

FjellOgDalar
Skrevet

Hypomani spenner vel egentlig over et ganske vidt spekter fra "vel foretaksom" til nesten full mani. Jeg mener derfor det er ganske vanskelig å mene noe om hvordan ståa reelt er for folk jeg ikke kjenner. Jeg har selv gjort ganske mye rart (og dumt) i hypomani, og jeg synes det er greit å forklare hvorfor det skjedde med at sykdom kan være sterkt medvirkende. Samtidig kan jeg ikke forsvare å ha begått disse handlingene. Det er ikke greit for noen om man ender med å ta dårlig vare på seg selv og de rundt. Så jeg synes ikke det er ok å stå helt steilt på at det ikke bare er meg, men sykdommen min. En behandler må kunne gjenkjenne tegn på når det begynner å gå oppover. Man må selv skaffe seg innsikt i egen sykdom, og vite at man har et ansvar for å ta kontakt med helsevesenet om man får tegn - både i forhold til mani og depresjon. Nærstående personer bør både få god informasjon om bp generelt, og hvordan det arter seg for den det gjelder. Eventuelt vite hva de kan gjøre hvis de ser at man får symptomer.  

Det må selvsagt være med i betraktningen hvor akutt manitilstanden oppstår, og at det forholder seg helt anerledes med full mani og psykoser.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Hypomani spenner vel egentlig over et ganske vidt spekter fra "vel foretaksom" til nesten full mani. Jeg mener derfor det er ganske vanskelig å mene noe om hvordan ståa reelt er for folk jeg ikke kjenner. Jeg har selv gjort ganske mye rart (og dumt) i hypomani, og jeg synes det er greit å forklare hvorfor det skjedde med at sykdom kan være sterkt medvirkende. Samtidig kan jeg ikke forsvare å ha begått disse handlingene. Det er ikke greit for noen om man ender med å ta dårlig vare på seg selv og de rundt. Så jeg synes ikke det er ok å stå helt steilt på at det ikke bare er meg, men sykdommen min. En behandler må kunne gjenkjenne tegn på når det begynner å gå oppover. Man må selv skaffe seg innsikt i egen sykdom, og vite at man har et ansvar for å ta kontakt med helsevesenet om man får tegn - både i forhold til mani og depresjon. Nærstående personer bør både få god informasjon om bp generelt, og hvordan det arter seg for den det gjelder. Eventuelt vite hva de kan gjøre hvis de ser at man får symptomer.  

Det må selvsagt være med i betraktningen hvor akutt manitilstanden oppstår, og at det forholder seg helt anerledes med full mani og psykoser.

Det var forståelig og logisk skrevet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...