Gå til innhold

Hva gjør man når begge ektefeller er deprimert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en psykisk lidelse noen år. Jeg har ikke plaget min mann med mine problemer og han har vist lite interesse og forståelse for min psyke. Har snakket med psykiater og tatt medisinene mine. Vi har prøvd å leve så normalt som mulig. Tatt oss av hus, jobbet, oppdradd unger osv. De siste to årene har min mann begynt å slite pga depresjon. Han kommer daglig til meg og legger ut om sine tunge tanker og følelser. Han sier han må sove mye og snakker om å ta vare på seg selv. Så derfor sover han lenge i helgene og kommer aldri i gang med noe. Er mer kritisk og klager på ting jeg gjør. Mener på en måte at jeg skal hjelpe han ut av depresjonen. Så går vi her da, to deprimerte personer i samme hus. Jeg føler på en måte at det er mitt ansvar å hjelpe han og at siden jeg selv har vært psyk i mange år så « skylder» jeg han dette på en måte. Problemet er at jeg kjenner på motløshet og sinne mot han i stedet for medfølelse. Jeg klarer ikke dette så bra som jeg burde. 

Anonymkode: 14df2...f87

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en psykisk lidelse noen år. Jeg har ikke plaget min mann med mine problemer og han har vist lite interesse og forståelse for min psyke. Har snakket med psykiater og tatt medisinene mine. Vi har prøvd å leve så normalt som mulig. Tatt oss av hus, jobbet, oppdradd unger osv. De siste to årene har min mann begynt å slite pga depresjon. Han kommer daglig til meg og legger ut om sine tunge tanker og følelser. Han sier han må sove mye og snakker om å ta vare på seg selv. Så derfor sover han lenge i helgene og kommer aldri i gang med noe. Er mer kritisk og klager på ting jeg gjør. Mener på en måte at jeg skal hjelpe han ut av depresjonen. Så går vi her da, to deprimerte personer i samme hus. Jeg føler på en måte at det er mitt ansvar å hjelpe han og at siden jeg selv har vært psyk i mange år så « skylder» jeg han dette på en måte. Problemet er at jeg kjenner på motløshet og sinne mot han i stedet for medfølelse. Jeg klarer ikke dette så bra som jeg burde. 

Du må ta vare på deg selv og barna. Han må søke hjelp hos fastlegen sin, du skal ikke være hans psykolog. 

Anonymkode: b1292...0e5

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må ta vare på deg selv og barna. Han må søke hjelp hos fastlegen sin, du skal ikke være hans psykolog. 

Jeg har forslått dette mange ganger men han nekter. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forslått dette mange ganger men han nekter. 

Da har du gjort det du kan for å hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Så da er det ikke noe håp

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det ikke noe håp

I hvert fall svært lite. Men trøsten er at det er et valg, og han kan fortsatt endre valget sitt. 

FjellOgDalar
Skrevet

Å hjelpe en som ikke ønsker det er ganske umulig dessverre. En nøytral tredjepart vil kunne se det hele utenfra og gi råd, så en kan i grunnen ikke annet enn å oppmuntre til å ta i mort slik hjelp for både egen helse og samlivet deres.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...