Gå til innhold

Nytt lovforslag


Gjest elina777

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
3 minutter siden, elina777 skrev:

Nytt lovforslag sier man skal kunne reservere seg mot å ta antipsykotika

hva synes dere?

Det er jo flott det, jeg ønsker ikke å ta det. Tar det om kvelden men skal trappe ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, elina777 skrev:

Nytt lovforslag sier man skal kunne reservere seg mot å ta antipsykotika

hva synes dere?

Hvis dette også gjelder personer på tvang, synes jeg det virker veldig skummelt. 

Anonymkode: f1a06...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser resultatet av slikt i USA, land of the free and home of the brave, kan ikke tvinge folk til å ta medisiner lizzom

........ men det ender som regel ikke så veldig bra, noen takler ikke "frihet", du finner dem på gata hylende og skrikende og snakkende om diverse konspirasjoner, samt med rare kroppsbevegelser

Finner mange "artige" videor om slike folk på youtube om du er interessert

 

Tror ikke dette er en god løsning på problemet

Anonymkode: 5adcc...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette også gjelder personer på tvang, synes jeg det virker veldig skummelt. 

Anonymkode: f1a06...2e8

Det gjelder alle som har hatt psykose og som tidligere er behandlet med antipsykotika. De skal kunne få reservere seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, elina777 skrev:

Det gjelder alle som har hatt psykose og som tidligere er behandlet med antipsykotika. De skal kunne få reservere seg

Var litt rart jeg ikke fikk surmontil å sove på da for det ba jeg om, nei jeg trengte ap sa han. Men jeg kan jo bare kutte det ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg mener det er rett vei å gå for de som er harmløse. Men da må man også regne med å ikke bli prioritert til behandling. Er man en av de som har voldelige tendenser, så bør man kunne tvangsbehandles på livstid.

 

Personlig ville jeg ikke reservert meg.

Anonymkode: 491cb...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, stjernestøv skrev:

Det er jo flott det, jeg ønsker ikke å ta det. Tar det om kvelden men skal trappe ned. 

Det kommer an på. Er man farlig for andre bør man tvangsbehandles, eller stenges inne.

Anonymkode: 81e30...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på. Er man farlig for andre bør man tvangsbehandles, eller stenges inne.

Anonymkode: 81e30...668

Ja det er jeg enig i, har aldri vært farlig for andre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jahvemerjeg

Jeg har vært under tvang noen ganger så av erfaring vil jeg si.Blir jeg så psykotisk at stemmen bestemmer over meg så ønsker jeg at psykiatrien legger meg inn og gir meg de medisinene jeg da har behov for. Jeg ønsker å ha et sikkerhetsnett som tar vare på meg vis jeg ikke klarer det selv,uansett hva jeg har ment da jeg ikke var psykotisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

^ Og det sikkerhetsnettet har du jo fortsatt, sida du aktivt må reservere deg mot antipsykotika på forhånd.

Dette er et bra lovforslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tenkt en del på kanskje bare å ta medisiner annenhver dag for å spare både meg selv å samfunnet for mye ressurser og kanskje lidelse men det er vanskelig da spesielt den vanndrivende medisin gjør at smerter og oppblåsthet avtar og at jeg sover nedre om natten.Tenker mye på dette. Vi er så mange som sliter med grensesetting i dag tror jeg bare. Se bare på politikerene som skulle gå foran som presenterer og gode eksempel. På den annen side er det vel bare politikere som kan greit jobbe til 67 år for eksempel uten å bli presset ut så man kan ikke sammenlikne  seg med dem.

Tenker også på dette med at enkelte antipsykotikum var oppdaget å ha store skadevirkninger for kroppen så ikke rart at folk som sliter psykisk ofte få en veldig forkortet levealder sammen med mange andre svake grupper. Det ble nevnt et preparat men det kan jo bare være toppen av isfjellet og mye mer som følger. Alt sammen ting den stakkars pasienten burde visst. 

Tenker også mye på at mange medisiner er mangelvare i apotekets hyller i dag og mange av oss trenger jo bare medisin på samme måte som et sunt sammensatt kosthold og gode mat og drikke vaner.Det er ikke bare kjærlighet og omtanke folk trenger men også praktisk virkelighet.

Jeg tror det beste man kan gjøre er å snakke med sin fastlege å be om en slik legemiddelgjennomgang og samtidig ta opp sin uro om man har.

Anonymkode: 3a59f...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Akkurat nå, elina777 skrev:

Får man forkortet alder pga medisiner???

Pga livsstil,jeg ligger dårlig an. Men det er noen som sier ap forkorter livet, psykiatere som har meldt seg ut av psykiatrien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jahvemerjeg

Jeg er for brukermedvirkning, for jeg vet veldig godt hva det vil si å ikke få bestemme selv .Men er også litt redd for at utviklingen skal gå så langt at alt blir opp til pasienten. Allerede nå vet jeg om en  pasient  som har fått gå så lenge uten at noen kan gripe inn og hjelpe på grunn av de nye reglene i psykisk helsevernlovv  . Denne personen fikk bli sakte sykere (mani ) og til slutt gikk h*n  naken rundt i byen før h*n fikk hjelp . Det må jo være så flaut når en kommer til seg selv igjen. 

Men det er vanskelig, jeg synes ingen skal tvinges til å  ta medisiner når de ikke ønsker det. Samtidig synes jeg ikke at folk skal lide,  bruke opp pengene sine , bli uvenner med familien,  osv,  i mani eller psykose heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det forteller nok at noe er i emning kanskje med ny forskning ,men om man ikke har noe bedre alternativ hva da. ?Spesielt med hensyn på dem i høyere aldersgrupper tror jeg man ser at det ikke er så bra eller trenger adskillig mye mere oppfølging.

Vi må ofte se vår begrensning hvor ofte vondt og vanskelig det er. Det er dem som lager lover som bestemmer. Enkelte hevder jo at vi mennesker blir aldri fornøyde. Håper bare ikke at pasientene og brukerene blir de skadelidende.

Anonymkode: 3a59f...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
10 timer siden, elina777 skrev:

Nytt lovforslag sier man skal kunne reservere seg mot å ta antipsykotika

hva synes dere?

Jeg synes i såfall det må bli slutt på straffefrihet for ting man gjør under psykose.

De som ikke vil ha behandling får ta ansvar selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, elina777 skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan abilify kan forkorte livet mitt

Enig. 

Jeg sparer samfunnet for mye bruk av resurser ved å ta medisinene mine hver dag og jeg lever nok lengre også, hvis jeg tar dem. Uten medisiner så kan jeg gjøre det utroligste. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest er at fellesskapet pådras stadig større kostnader til behandling som ikke fungerer fordi diverse kvasifagmiljøer forlanger det og fordi det er fint for å fiske stemmer. 

For min del kunne du sikkert avskaffet enhver tvang, men med den konsekvens at enhver ble mer ansvarlig for sine egne handlinger. Da kunne ikke Staten vært overformynder og finansiert vanviddet. Og psykotiske kriminelle måtte havnet i forvaring framfor i behandling.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...