Gå til innhold

Nytt lovforslag


Gjest elina777

Anbefalte innlegg

Åpenhet og ærlighet er viktig i et behandler /pasient forhold. 

Jeg kan ikke være åpen og ærlig med behandler hvis jeg må frykte tvang og frihetsberøvelse. 

Det er virkelig flott at det kan bli åpning for å reservere seg mot medisiner og innleggelse. Det burde være en selvfølge og en menneskerett.

Jeg tenker det er en latterlig misoppfatning at man i psykose ikke kan tenke klart nok til å bestemme selv om man vil behandles. Det er vel heller at man blir så klartenkt at man innser at samfunnets normer bare er en rettesnor, og også at det er fornuftig å inneha skepsis, i særdeleshet til leger og andre autoriteter som andre tar for gitt. Psykofarmaka er ikke bare bra for kropp og sjel. De fleste har stygge bivirkninger, særlig ved oppstart og seponering. Jeg håper i fremtiden at også psykotiske skal ha selvbestemmelse over egen kropp.

Det er så mye blind tiltro til medisiner idag. Antipsykotika fjerner positive symptomer ja vel, men traumene vedblir. For en psykotisk er det ikke de ekspressive uttrykkene som er verst, men de forferdelige traumene som handlingene er reaksjon på. Disse traumene burde det være åpenhet for å snakke om. Behandlere burde søke å forstå pasienter på en eksistensiell-ontologisk måte, ikke bare være reduksjonistiske og lete etter symptomer som kan behandles. 

Hvis denne forståelsen er uoppnåelig, så la meg heller lide i fred. Jeg har en nullvisjon om all tvang i psykiatri. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

En gang kunne jeg ønske noen gav meg ap, det var det året jeg bare lå og ikke spiste.Det var trist for ungene mine som jeg ikke klarte å ta meg av, litt ap hadde hjulpet meg da. Jeg forstod ikke det da, men ser det nå. Ap er ikke alltid bare dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke AP man skal mislike.

Det er inkompetente behandlere som enten gir feil dose (for høy eller for lav) eller feil medisin (som har en annen virkningsmekanisme enn det som hjelper mot sykdommen) eller stiller feil diagnose som man skal mislike. 

Riktig dose av riktig medisin mot riktig sykdom gir normalt veldig få bivirkninger, og normaliserer hvordan hjernen fungerer. Dette er imidlertid krevende arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, issomethingwrong skrev:

 

Riktig dose av riktig medisin mot riktig sykdom gir normalt veldig få bivirkninger, og normaliserer hvordan hjernen fungerer. Dette er imidlertid krevende arbeid.

God behandling forutsetter tillit og fortrolighet i forholdet mellom pasient og behandler. Man burde kunne si alt hva som plager en uten at man blir påført tvang, som kan føles mer som straff enn hjelp. Jeg sier ikke at man bør motsi seg ap konsekvent, men at man som en selvfølge burde kunne motsi seg det hvis man ikke ønsker det, samt ikke er til fare for seg selv eller andre. Det er enkeltindividet som må ta beslutningen om effekten av ap er verdt konsekvensene i form av bivirkninger. 

Endret av Atium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke bare bare.

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLKvWR/overlege-om-varhaug-tiltalt-fremdeles-realitetsbrist

Tiltalte var innlagt til observasjon i 20 dager. Legen fortalte at han etter hvert ble bedre, men at de mente han ikke kunne overføres til fengselet på grunn av usikkerhetsmomenter knyttet til voldsrisiko. 

– Denne uken fikk vi vite at han hadde sluttet på medisiner. Han er umedisinert knyttet til psykosesymptomer nå.

Ifølge overlegen er det tiltalte selv som har sluttet på medisinene uten å ha snakket med helsepersonell og han husker ikke når han sluttet. Dette til tross for at tiltalte nå er tvangsinnlagt.

 

Anonymkode: 81e30...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Bestevenn til venninna mi tok livet av seg nettopp etter å ha skrevet seg ut av psykiatrisk tross paranoia som førte han i døden altså. Så rart reglene he blitt så strenge. I 2005 var jeg tvangsinnlagt lenge uten å ha mistet samtykkekompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Det er egentlig ikke AP man skal mislike.

Det er inkompetente behandlere som enten gir feil dose (for høy eller for lav) eller feil medisin (som har en annen virkningsmekanisme enn det som hjelper mot sykdommen) eller stiller feil diagnose som man skal mislike. 

Riktig dose av riktig medisin mot riktig sykdom gir normalt veldig få bivirkninger, og normaliserer hvordan hjernen fungerer. Dette er imidlertid krevende arbeid.

Nå er ikke mennesker maskiner. Mange får bivirkninger som er uakseptable uansett dose medisin.

Anonymkode: 81e30...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...