Gå til innhold

Flaut tema : innblanding om min bruk av prevensjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mor har begynt å spørre meg om prevensjon. Jeg er godt voksen. Derfor litt spesiellt. Hun er redd for at jeg skal få flere barn. 

Har du opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 5efee...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Svigermor prøvde å presse sønnen sin til å sterilisere seg, for hun skulle ikke ha flere barnebarn. 

Sykt. 

Da vi skulle ha nr 2 ble svigers sinte og opprørte. På sykehuset ble de sure fordi det var jente og ikke gutt. 

Idioter?? Mitt råd: Skap avstand.

Anonymkode: 1191a...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du opplevd noe lignende?

Nei, men jeg har heller aldri vært i noen situasjon der det hadde vært krise om familien hadde blitt større. Og etter at jeg ble voksen, har ingen andre personer enn den potensielle barnefaren stått meg så nær at det har vært naturlig å snakke om prevensjon.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er redd for at jeg skal få flere barn.

Hvis årsaken er at det ville bli veldig vanskelig for deg / dere av helsemessige, praktiske eller økonomiske årsaker, eller hvis det er / har vært store utfordringer rundt dine barn tidligere (du skriver "flere", så jeg antar du har barn fra før), kan man jo på en måte forstå bekymringen. Mødre holder aldri helt opp å bekymre seg, men det varierer i hvilken grad de klarer å holde følelsene inne i seg ;) 

Kanskje det kan hjelpe å gjøre det klart at du / dere har et bevisst forhold til spørsmålet, altså at om du bruker prevensjon eller ikke, er et gjennomtenkt valg som dere er enige om. Det kan forsterke bekymringen hennes hvis det virker som om du bare lar det skure og vil tenke over konsekvensene først når de kommer dalende. (Jeg påstår ikke at du gjør det, men tenk over hvordan det kan se ut for henne.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På sykehuset ble de sure fordi det var jente og ikke gutt. 

Saklig... Kjønnet var uansett sønnen deres sin "feil". Håper han er mindre egosentrisk enn sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, laban skrev:

Saklig... Kjønnet var uansett sønnen deres sin "feil". Håper han er mindre egosentrisk enn sine foreldre.

Ja, og de syntes synd på ham som ikke fikk gutt. Han er ikke som dem heldigvis, men har dessverre litt å slekte på. 

De har en sønn til, og da de fikk vite at den andre sønnen (dama hans var... ærlig?) brukte prevensjon, hadde svigermor sagt til dem at om de fikk barn så kom hun til å ringe barnevernet. 

 

Anonymkode: 1191a...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er selv mor til voksne døtre. Prevensjon er en  privatsak men jeg må jo si at det er en del ting som spiller inn her. En av jentene mine har en ADHD-diagnose som ville innbære at jeg måttet hjelpe henne mye. En annen har allerede tre små og strevde med depresjon etter hver fødsel. En tredje er i et litt ustabilt forhold. Jeg ville kanskje ikke blandet meg inn ang prevensjon men kanskje jeg hadde delt litt av min bekymring hvis vi hadde snakket om saken. 

Anonymkode: 07194...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og de syntes synd på ham som ikke fikk gutt.

Er det noe fremmedkulturelt med i bildet her? Det virker veldig gammeldags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, laban skrev:

Er det noe fremmedkulturelt med i bildet her? Det virker veldig gammeldags.

De er fra et annet fylke :P

 

Anonymkode: 1191a...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv mor til voksne døtre. Prevensjon er en  privatsak men jeg må jo si at det er en del ting som spiller inn her. En av jentene mine har en ADHD-diagnose som ville innbære at jeg måttet hjelpe henne mye. En annen har allerede tre små og strevde med depresjon etter hver fødsel. En tredje er i et litt ustabilt forhold. Jeg ville kanskje ikke blandet meg inn ang prevensjon men kanskje jeg hadde delt litt av min bekymring hvis vi hadde snakket om saken. 

Anonymkode: 07194...c15

Du burde i så fall vært forsiktig med hva du sa, et lite feilgrep og du kan miste barnet ditt. 

Anonymkode: 1191a...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min mor har begynt å spørre meg om prevensjon. Jeg er godt voksen. Derfor litt spesiellt. Hun er redd for at jeg skal få flere barn. 

Har du opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 5efee...328

Ja.

Da jeg var 16 og ble sammen med ei på 17 som røyka og virket "erfaren". De kunne spart seg, for jeg var for beskjeden til å prøve meg uansett,og ble fort dumpa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er fra et annet fylke :P

Anonymkode: 1191a...860

Jeg fastholder at det er gammeldags... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde i så fall vært forsiktig med hva du sa, et lite feilgrep og du kan miste barnet ditt. 

Anonymkode: 1191a...860

En litt umoden kommentar etter min mening. Skal det så lite til ??? Jeg har et så nært forhold til mine døtre at et slikt spørsmål aldri ville ha ødelagt mellom oss. Jeg har forresten ikke blandet meg inn men svart ærlig når de har spurt. Tenker at det er uhyre sjelden at en mor tar opp et slikt tema med vonde hensikter. Noen ganger kan innblanding bety at man bryr seg? 

Anonymkode: 07194...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor har begynt å spørre meg om prevensjon. Jeg er godt voksen. Derfor litt spesiellt. Hun er redd for at jeg skal få flere barn. 

Har du opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 5efee...328

Ja, at foreldre eventuelt blander seg inn i barns prevensjon forbinder jeg med hjemmeboende tenåringsbarn. Kanskje er hun av den oppfatning at du ikke har helse eller økonomi til flere barn, eventuelt frykter hun for forholdet ditt? Hun er vel antakelig bare bekymret for hvordan du skal klare det. 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Svigermor prøvde å presse sønnen sin til å sterilisere seg, for hun skulle ikke ha flere barnebarn. 

Sykt. 

Da vi skulle ha nr 2 ble svigers sinte og opprørte. På sykehuset ble de sure fordi det var jente og ikke gutt. 

Idioter?? Mitt råd: Skap avstand.

Anonymkode: 1191a...860

Jeg er glad i min mor. Men jeg sa klart ifra om at jeg velger livet mitt som jeg vil. Jeg er voksen nok til å vite hva jeg gjør, vil og konsekvenser av valg. 

Hun forsøkte å påvirke meg med å fortelle om andre i familien som valgte å sterilisere seg etter 2 barn. Men jeg bryr meg ikke om hva andre velger. Jeg gjør som jeg ønsker. 

Anonymkode: 5efee...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor har begynt å spørre meg om prevensjon. Jeg er godt voksen. Derfor litt spesiellt. Hun er redd for at jeg skal få flere barn. 

Har du opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 5efee...328

Nei og om min mor hadde levd så hadde nok hun gjerne sett at jeg fikk flere barn. :) Men hadde mine foreldre begynt å snakke om prevensjon med meg i godt voksen alder (30+?) så hadde jeg vært sikker på at det hadde tørnet for dem... Det får da være måte på å legge seg opp i sine voksne barns liv.

Kanskje med mindre du er med i en sekt og har 8 unger eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konklusjon: Det kommet an på flere faktorer, noen ganger er det forståelig at mor kommer med råd og andre ganger passer det seg ikke. I ts sin situasjon fikk vi i utgangspunktet for lite info til å kunne være såbskråsikker på svaret som noen her var. 

Anonymkode: 07194...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I ts sin situasjon fikk vi i utgangspunktet for lite info til å kunne være så skråsikker på svaret som noen her var.

Hvem har svart ts skråsikkert her (bortsett fra at vi jo kan være sikre på om vi har opplevd noe liknende eller ikke)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På fleip så sa stefaren min att jeg måtte bruke gummi. Men det var nå mest en fleip, eller det var garantert en fleip.

Anonymkode: 636ef...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min mor har begynt å spørre meg om prevensjon. Jeg er godt voksen. Derfor litt spesiellt. Hun er redd for at jeg skal få flere barn. 

Har du opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 5efee...328

Hun må ha en grunn for å være redd for at du får flere barn.  Jeg opplevde kanskje mas fra omgivelsene om å få flere barn, og da var det hint fra mine foreldre og svigerforeldre.  

Hvis mine barn ikke mestret å ha de barna de har hadde jeg nok blitt bekymret.  Det er ikke slik i mitt tilfelle.

Anonymkode: ba23d...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...