Gå til innhold

Kupton. Da heg ble bedre av noen psykiske plager dukket det opp andre psykiske plager. Er det vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det tok opp til 1 år etter avsluttet behandling med antidepressiva før jeg begynte  å føle mer normalt igjen(?.)Men samtidig opplever jeg psykiske plager som jeg ikke har hatt tidligere . I den akutte fasen etter en tøff opplevelse og tid var hele kroppen i en slags katastrofeberedskap hele tiden og jeg hold angsten i sjakk med tvangstanker/ handlinger. Jeg opplevde det som en lite lur strategi for å overleve disse intense følelsene. Nå da jeg egentlig er bedre og kroppen ikke er i denne beredskapen opplever jeg heller økende angstanfall og tilbakeblikk fra vonde opplevelser. Skvetter hele tiden for spesielle lyder rundt meg. Lydene og visse bevegelser hos mennesker fremkaller dette. Et dunk, en høy lyd, noen som hoster, noen som bøyer seg fremover eller stopper brått. Jeg stivner til og hele kroppen blir nummen. Jeg får intens angst og må bort. Er utslitt og har vondt i kroppen i noen timer etter dette. Har en OCD-diagnose fra før men opplever ikke selv at jeg er plaget av tvang nå. Siden jeg har den diagnosen vil ikke legen høre på det jeg sier og tar meg ikke på alvor. Jeg blir gjerne anbefalt OCDteamet fordi jeg har hatt kontakt med det tidligere. Men jeg opplever heller at dette er litt mer traumerelatert? 

Anonymkode: 43a72...ec4

Videoannonse
Annonse
FjellOgDalar
Skrevet

Seg synes det virker mer PTSD-aktig på det du skriver. Legen din burde høre på at dette plager deg, og ta det derifra. OCD-team vet jeg lite om, men det virker ikke som dere har snakket sammen om dette? Antakelig vil det være vel så viktig å få kommet til bunns i dette som å bare ta tak i OCD. Henvisning til psykolog på DPS eller privat med avtale? Om legen din ikke tar deg på alvor, synes jeg det er god grunn til å vurdere et fastlegebytte. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg opplever heller at dette er litt mer traumerelatert? 

Da er vi to 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Er nok mer og mer sikker på at det er traumerelatert. I går satt jeg med en venninne i en park og slappet helt av. Så stopper en ambulanse rett bortenfor og henter en person. Det går rolig og greit for seg og jeg prøver å fokusere på noe annet. Da ambulansen har kjørt kjenner jeg at jeg blir svimmel og rar. Føler jeg må besvime. Får smerter i brystet og skjelver. Jeg prøver å si til meg selv at det bare er angst. Dette kommer og går i en time før jeg må hjem og legge meg. Totalt utmattet. I dag hadde jeg en god dag. Går på senteret og tenker på hva jeg skal kjøpe. En unge skriker og jeg fryser til. Blir svimmel og slapp i hele kroppen. En går forbi med en tralle med varer som bråker og jeg begynner å skjelve. Plutselig er alle lyder ubehagelig og jeg føler meg veldig utrygg. Alle menneskestemmer forbinder jeg med at noen er i nød. Det høres ut som om noen blir kvelt eller har problemer med å puste i mine ører. Når kroppen er aktivert på denne måten vet jeg at det er best å gå hjem. Finne roen. 

Anonymkode: 43a72...ec4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...